Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
Pod koniec XX wieku zaszły dwa procesy: konwergencja mediów cyfrowych a także połączenie komputerów w sieci. Sprawiły one, że powstały równoległe do świata naturalnego cyberprzestrzeń i rzeczywistość wirtualna. Przez "cyberprzestrzeń" (cyberspace) zwykło się rozumieć w węższym znaczeniu słowo "Internet", a w szerszym - przestrzeń tworzoną przez komputery i łączące je sieci. Chociaż określenie to stale uważa się za nowoczesne, jego historia ma już kilkadziesiąt lat. Rzeczywistość wirtualna jest interaktywnym, sztucznym środowiskiem symulującym świat realny albo wyobrażany; niekiedy także rozumie się ją jako technologię temu służącą. Subiektywne wrażenie świata wirtualnego bywa wzmacniane przez odczucia zmysłowe (smaku, wzroku, zapachu, dźwięku i dotyku). Czytelnik usiłujący zgłębić problematykę pogranicza pedagogiki i technologii informacyjno-komunikacyjnych przypomina żeglarza poruszającego się szlakiem wysp słynnych niewielu. Multi-, inter- czy może bardziej transdyscyplinarność prac z zakresu pedagogiki medialnej ma bowiem poważne konsekwencje. Ich lektura wymaga pewnej znajomości literatury przedmiotu z licznych dyscyplin pedagogicznych, nierzadko również z informatyki i technologii informatyczno-komunikacyjnych, jak też z antropologii i kulturoznawstwa (traktowanego jako filozoficzna refleksja ponad kulturą bądź - bardziej współcześnie - jako cultural studies). Ciężko również wyobrazić sobie rozumienie omawianych zjawisk i procesów bez odniesień do efektów badań nauk społecznych: psychologii i socjologii. Uwarunkowanie to jest efektem niespotykanego rozwoju wielu dyscyplin naukowych zajmujących się człowiekiem funkcjonującym już nie tylko w świecie realnym, lecz także w cyberprzestrzeni i światach wirtualnych. Pedagogika medialnamusi respektować efekty badań innych nauk, podobnie jak medycyna, którą ciężko wyobrazić sobie z pominięciem badań realizowanych na gruncie fizyki, biologii, chemii i pozostałych dziedzin wiedzy. Rolę sternika w odkrywaniu dziewiczych wysp oceanu ludzkiej wiedzy pełnią redaktorzy książki "Cyfrowa przestrzeń kształcenia". Rozpoczyna ona planowaną serię wydawniczą: "Cyberprzestrzeń - Człowiek - Edukacja. Tom pierwszy składa się z trzech części, zatytułowanych: "Człowiek w świecie technologii cyfrowych", "Technologie cyfrowe jako źródło informacji dla i o edukacji" a także "Edukacja w cyberprzestrzeni". Przewodnikami umożliwiającymi poznanie terenu wspomnianych trzech wysp są autorzy poszczególnych rozdziałów. Po części pierwszej z wprawą prawdziwych mistrzów wiodą: Andrzej Hankała, Mirosława Wawrzak-Chodaczek i Arkadiusz Urbanek, a także Marta Wrońska a także Sylwia Jaskuła. Na kolejną prowadzą: Włodzimierz Gogołek, Małgorzata Makiewicz, Zbigniew Łęski, Katarzyna Bocheńska-Włostowska i Sergo Kuruliszwili. Trzecią, ostatnią w tym archipelagu, ukazują: Agnieszka Piejka, Tomasz Huk, Zbigniew Ledóchowski, Izabela Mikołajewska, Natalia Bednarska a także Ewelina Majewska-Pyrkosz. Podejmowane tematy obrastają niczym barwna rafa koralowa atolu w kształcie pierścienia zbiornik ożywczej wody. W złotym piasku myśli kreślonych sprawnymi piórami tkwi zaczyn świeżych spostrzeżeń o człowieku zaplątanym w świat mediów cyfrowych, o jego umiłowaniu wolności i wiedzy, o przestrzeni kultury i konstruowanych narzędziach, o fotografii cyfrowej inspirującej i rozwijającej matematyczne myślenie, o odwiecznej roli nauczyciela w najbardziej ludzkim sposobie dziedziczenia międzypokoleniowego, nazywanym szkołą. Karty książki wabią myślą mądrą i atrakcyjną poznawczo. Za podróż w krainę pedagogicznej refleksji ponad człowiekiem i jego edukacją w cyberprzestrzeni a także światach wirtualnych.
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Cyberprzestrzeń. Człowiek. Edukacja. Tom 1. Cyfrowa przestrzeń kształcenia |
Autor: | Opracowanie zbiorowe |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Oficyna Wydawnicza Impuls |
Rok wydania: | 2015 |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.