Upload dokumentów - promocja książek - darmowy hosting pdf - czytaj fragmenty
Przewodnik dla kolarzy pragnących poznać Bieszczady. Przedstawia 20 najatrakcyjniejszych tras kolarskich. Uzupełnieniem są szczagółowe mapy a także opisy i fotografie bieszczadzkich atrakcji i zabytków. Powszechnie wiadomo, że Bieszczady to jeden z piękniejszych zakątków Polski. Cieszą się wielkim powodzeniem wśród turystów, zarówno poszukujących spokoju i relaksu, lecz także i tych, którzy lubią aktywnie spędzać własny wolny czas. Niepowtarzalne walory krajobrazowe wielu opuszczonych i stale niezaludnionych miejsc z dziewiczą przyrodą górską, unikatowe wyniosłe połoniny z rozległymi panoramami, połyskujące tafle jezior wcinających się zatokami niczym fiordy w malownicze zbocza otaczających je gór, kryształowo czyste rzeki i strumienie górskie na czele z malowniczo wijącą się u stóp Otrytu wstęgą Sanu, dość liczne pamiątki – na szczęście ocalałe – po zamierzchłych mieszkańcach w postaci cudownych drewnianych świątyń, stale przyciągają wielu fanów tego urokliwego zakątka naszego kraju. I mimo znacznego ich rozwoju w ostatnich latach, napływu świeżych osadników, powstania wielu obiektów i ciągów komunikacyjnych Bieszczady uznawane są stale za dziewicze, najbardziej egzotyczne i najmniej zaludnione góry w Polsce, niezmiennie urzekające magią i tajemniczością. Ten niezwykły skrawek naszego państwie można zwiedzać na różnorakie sposoby. My, rzecz jasna, namawiamy, żeby uczynić to na rowerze.Bieszczady, wprawdzie wyludnione, uznawane jako egzotyczne i niedostępne, poprzecinane są dość gęstą siecią dróg doskonale nadających się na eskapady rowerowe, a poruszanie się po nich rowerem jest prawdziwą przyjemnością. Umożliwiają projektowanie różnorodnych wycieczek, tak żeby każdy rowerzysta był w stanie dobrać trasę odpowiednią do swojej kondycji, umiejętności i upodobań turystycznych. Spotkamy się jednak z pewnym ograniczeniem – zamknięty jest dla rowerzystów obszar Bieszczadzkiego Parku Narodowego. Możemy się poruszać po nim tylko drogami publicznymi ( tam, gdzie dozwolony jest ruch samochodowy) a także dwoma krótkimi szlakami rowerowymi. Pragnąc ułatwić zwiedzanie Bieszczad na rowerze, przygotowaliśmy przewodnik zawierający gotowe propozycje wycieczek. Opieraliśmy się na swoich doświadczeniach w przemieszczaniu się na dwóch kółkach po bieszczadzkich szlakach i ścieżkach, idealnej znajomości topografii terenu związanej z opracowaniem i coroczną aktualizacją mapy „Bieszczady” a także współpracy z Karpackim Stowarzyszeniem Przewodników Turystycznych i środowiskami miejscowych rowerzystów. Przewodnik składa się z dwóch części: pierwsza zawiera propozycję 20 autorskich tras rowerowych o różnorakim stopniu trudności i łącznej długości 938 km, druga element pokazuje 10 pętli szlaków rowerowych, powstałych przed niemalże 10 laty w ramach projektu „Zielony Rower Bieszczady”. Wszystkie zaprezentowane trasy tworzą pętle zaczynające i kończące się w tym samym miejscu. Zatem przewodnik jest adresowany raczej do zwolenników dojazdu w określone miejsca samochodem z rowerem na dachu i okrężnej wycieczki bez zbędnego bagażu, a nie dla fanów wypraw dystansowych, objuczonych sakwami. Oczywiście zawarte w przewodniku opisy można wykorzystać, składając wybrane elementy pętli w odcinki liniowe tras.Projektując trasy, staraliśmy się, aby:– każda pętla tworzyła atrakcyjną wycieczkę przy wykorzystaniu dróg przyjaznych rowerom, a równocześnie na trasie znalazły się ciekawe, godne zwiedzania obiekty, osobliwości przyrody i miejsca historyczne. Wybierając miejsce na punkt startowy, braliśmy pod uwagę prosty dojazd i możliwość zaparkowania samochodu– pętle tworzyły 4–6-godzinne wycieczki z możliwością skrótu w przypadku zbyt niełatwych odcinków, zmiany pogody, gorszego samopoczucia itp.– pokryć trasami jak największy obszar bieszczadzkiej krainy, starając się wykorzystać większość dróg nadających się do jazdy rekreacyjnej– maksymalnie ułatwić nawigację na trasie; dlatego tam, gdzie to było możliwe, trasy biegną szlakami turystycznymi (głównie rowerowymi, lecz także pieszymi i spacerowymi) albo używanymi ciągami komunikacyjnymi, i tylko niewielkie (niezbędne) elementy prowadzą ścieżkami nieoznakowanymiKażda z 20 pętli została zaprezentowana według jednolitej struktury. Poszczególnym trasom przyporządkowano numery od 1 do 20, a ponadto w zależności od charakterystycznego motywu, przebiegu albo niezwykłych osobliwości na trasie nadano im tytuł. Następnie podano przebieg trasy, wymieniając miejscowości, przez które prowadzi. W kolejnym segmencie umieszczono tzw. metryczkę trasy, tj. długość, przewyższenie, szacunkową ocenę stopnia trudności, podział trasy na odcinki z różnorakimi rodzajami nawierzchni. Dalej w paru zdaniach dokonano ogólnej charakterystyki trasy i sporządzono listę głównych obiektów, które możemy zwiedzić na trasie. W głównej części podano szczegółowy opis trasy zgodnie z kilometrażem przemieszczania się. Trasy są opisywane i opomiarowane tylko w jednym kierunku. Sugerujemy zachowanie zaproponowanego kierunku jazdy, ponieważ większość tras zawiera takie odcinki, które wiele trudniej pokonać w kierunku przeciwnym. Każdą prezentację trasy uzupełniają profile wysokościowe i zweryfikowane w terenie szczegółowe mapy. Z uwagi na podwójny format strony „mapowej” profile i mapy naprzemiennie raz kończą opis trasy, raz zaczynają.Mapa i prezentacja trasy na mapieKażda z 20 tras zaprezentowana jest na szczegółowej mapie. W większości są wykonane w skali 1:50 000, tylko w paru przypadkach, żeby trasa zmieściła się na arkuszu, mapę przeskalowano na 1:60 000, a nawet 1:63 000. Dokładny przebieg trasy przedstawiono linią ciągłą, kierunek przejazdu wskazano strzałką. Występujące na niektórych trasach warianty skrótowe pokazano linią przerywaną o mniej intensywnym kolorze. Owalne „kółka” z cyfrą w środku wskazują kilometraż danego miejsca od początku trasy. Intensywniejszy kolor „kółka” oznacza newralgiczne z punktu widzenia nawigacji miejsce na trasie, którego kilometraż jednocześnie oznacza początek nowego akapitu w szczegółowym opisie trasy.Kraków, wydanie 1, rok 2013, format 115 x 220 mm, 194 strony, przewodnik na spirali
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Bieszczady na rowerze. Przewodnik rowerowy. Najatrakcyjniejsze trasy bieszczadzkie |
Autor: | Opracowanie zbiorowe |
Rozszerzenie: | brak |
Język wydania: | polski |
Ilość stron: | |
Wydawnictwo: | Wydawnictwo Kartograficzne Compass |
Rok wydania: | 2013 |
Tytuł | Data Dodania | Rozmiar |
---|
PDF Upload - Zapytania o Książki - Dokumenty © 2018 - Wszystkie prawa zastrzeżone.
Recenzje
Najlepszy przewodnik rowerzysty o Bieszczadach jaki miałem w rękach. Bardzo szczegółowa, świetne opisy tras, drukowana na papierze bardzo dobrej jakosci. Przydala by sie aktyalizacja 2016.
Wszystkie wyczerpujące info zawarte w opisie przewodnika są zgodne z prawdą. Mapy i opisy rzeczywiście bardzo pomagają w zaplanowaniu czasu i rozłożeniu wysiłku podczas wycieczki rowerowej. Precyzyjne opisy atrakcji wzdłuż tras sprawiły że zwracałam uwagę na wszystkie szczegóły otoczenia. Gratuluję autorom tego profesjonalnego dzieła.