Średnia Ocena:
Bibi i Bąbel na tropie Zmorka. Nocne Strachy
Bibi i Bąbel to bliźniaki z Potworowa. Ich tata jest historykiem i kustoszem w Twierdzy Kłodzkiej i zna masę zagadkowych historii, o Frankensteinie z Ząbkowic Śląskich, o księżnej Daisy czy Złotym pociągu – uczy dzieciaki analitycznego myślenia i szukania źródeł. Mama pracuje jako instruktorka jazdy narciarskiej i strażaczka OSP – strach jest jej obcy, lecz jednocześnie idealnie wie, jak kluczowe są zasady bezpieczeństwa. Mają również psa o dość nietypowym imieniu Cykor.
Jak wszystkie dzieci, Bibi i Bąbel czegoś czasem się boją. A – jak wiadomo – boimy się tego, czego nie znamy. Rezolutne rodzeństwo w każdej książce pdf rozprawia się z charakterystycznymi dziecięcymi strachami i trudnościami, których uosobieniem jest mały potwór – Zmorek. Tropią go przychodni podczas wizyty u lekarza, w ciemnościach, ponad wodą, na wakacjach, by przekonać się, że strach ma tylko duże oczy.
Jest noc świętojańska… Bibi i Bąbel spędzają czas przy ognisku, słuchając niesamowitych opowieści własnego taty. Zaczyna robić się ciemno… Czy w mroku czai się Zmorek? Czy naprawdę nocą jest się czego bać?
Powyższy opis pochodzi od wydawcy.
Szczegóły
Tytuł
Bibi i Bąbel na tropie Zmorka. Nocne Strachy
Autor:
Komosa-Styczeń Agata
Rozszerzenie:
brak
Język wydania:
polski
Ilość stron:
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Wilga
Rok wydania:
2024
Tytuł
Data Dodania
Rozmiar
Porównaj ceny książki Bibi i Bąbel na tropie Zmorka. Nocne Strachy w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.
Bibi i Bąbel na tropie Zmorka. Nocne Strachy PDF - podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Pobierz PDF
Nazwa pliku: Polski-na-dobry-start-podręcznik.pdf - Rozmiar: 24.5 MB
Głosy:
0
Pobierz
To twoja książka?
Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.
Bibi i Bąbel na tropie Zmorka. Nocne Strachy PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
EDUKACJA – PRACA – INTEGRACJA
POLSKI
na dobry start
PODRĘCZNIK
DO NAUKI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
Beata K. Jędryka, Marta Buława, Anna Mijas
POZIOM A1
Strona 2
Strona 3
POLSKI
na dobry start
PODRĘCZNIK
DO NAUKI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
Strona 4
FUNDACJA NAUKI JĘZYKÓW OBCYCH
„LINGUAE MUNDI”
SERIA
EDUKACJA – PRACA – INTEGRACJA
Redaktor serii
URSZULA SAJKOWSKA
Publikacja powstała w ramach projektu Polski na dobry start
finansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Funduszu Azylu, Migracji i Integracji (Bezpieczna Przystań),
budżetu państwa oraz Urzędu ds. Cudzoziemców.
Strona 5
POLSKI
na dobry start
PODRĘCZNIK
DO NAUKI JĘZYKA POLSKIEGO JAKO OBCEGO
Beata K. Jędryka, Marta Buława, Anna Mijas
Poziom: początkujący/A1
Strona 6
Redaktor serii
Urszula Sajkowska
Recenzent
dr hab. Anna Seretny
Redaktor
Beata K. Jędryka
Korekta
Anna Janus
Ewaluacja materiałów dydaktycznych została dokonana przez Aleksandrę Nosiadek,
Małgorzatę Ofman i Ewelinę Syllę podczas zajęć językowych realizowanych w Fundacji
Nauki Języków Obcych „Linguae Mundi” w ramach projektu Polski na dobry start.
Głosów do nagrań użyczyli:
Klaudia Cygoń, Malwina Czekaj, Adrian Gołaszewski, Beata Jędryka,
Miłosz Konieczny, Irena Ludwiniak, Katarzyna Ludwiniak, Paweł Majchrowski,
Marta Ormaniec, Krzysztof Polkowski, Paulina Rozwarska,
Aleksandra Sadowaska, Grzegorz Woś, Olga Żmuda
Realizacja nagrań
Studio Zalewa
Projekt graficzny,
skład i przygotowanie do druku
Agata Wacińska
Zdjęcia na okładce
Beata K. Jędryka
Zdjęcia
© fotolia.pl
Druk
XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
ISBN 978-83-65099-18-1
Wydanie I, Warszawa 2017
Strona 7
WSTĘP
Materiały dydaktyczne Polski na dobry start powstały w ramach projektu Fundacji Nauki Języków
Obcych Linguae Mundi, współfinansowanego z Programu Krajowego Funduszu Azylu, Migracji i Integracji
Bezpieczna Przystań, budżetu państwa oraz Urzędu ds. Cudzoziemców. W skład zestawu wchodzą: podręcz-
nik do nauki języka polskiego, zeszyt ćwiczeń, rozmówki w dwóch wersjach językowych: polsko-rosyjskiej
i polsko-angielskiej, poradnik metodyczny oraz dokumentacja metodyczna. Opracowane materiały są kolej-
nymi publikacjami serii Edukacja – Praca – Integracja.
Polski na dobry start jest przeznaczony dla osób, które ubiegają się o międzynarodową ochronę na tere-
nie Rzeczypospolitej. Są to więc uczący się o specyficznych potrzebach, niemal od samego początku muszą
bowiem „umieć się odnaleźć” w wielu sytuacjach komunikacyjnych niestandardowych z punktu widzenia
uniwersalnych programów. Powyższe względy spowodowały, że zawarte w podręczniku treści nauczania
wykraczają niekiedy poza te przewidziane dla najniższego poziomu zaawansowania (A1). Zostały też ujęte
w dwóch częściach: kursie wstępnym zatytułowanym Pierwsze spotkanie i podstawowym noszącym tytuł
Z polskim na co dzień. Celem kursu wstępnego jest wyrównanie szans edukacyjnych uczących się, gdyż ich
biografie językowe i przeszłość edukacyjna bywają niekiedy bardzo zróżnicowane. To nietypowe rozwią-
zanie metodyczne, które po raz pierwszy pojawia się w materiałach przeznaczonych do nauczania języka
polskiego jako obcego, sprawdza się w praktyce dydaktycznej, co potwierdziły wyniki ewaluacji podręcz-
nika przeprowadzonej w Fundacji.
Pierwsze spotkanie składa się z 20 lekcji, na których realizację przewiduje się 40 godzin dydaktycznych.
Część ta ma za zadanie przygotowanie uczących się do językowo-kulturowej integracji z mieszkańcami
Polski jako kraju przyjmującego, osłuchanie z ich językiem oraz umożliwienie im opanowania podstawowych
struktur leksykalno-gramatycznych. W skład kursu podstawowego Z polskim na co dzień wchodzi natomiast
10 czteroczęściowych modułów tematycznych, a czas przewidziany na ich realizację to 180 godzin dydak-
tycznych. Jego celem jest rozwijanie kompetencji lingwistycznej, realioznawczej i socjokulturowej uczących
się, którzy poznają polski język i polskie realia wraz z pięcioma bohaterami podręcznika: Saidą z Syrii, Swietą
z Ukrainy, Ferhatem z Turcji, Amirem z Indii oraz Mahadem z Somalii.
Polski na dobry start to mozaika dialogów, tekstów narracyjnych oraz zadań językowych, rozwijają-
cych wszystkie sprawności językowe: słuchanie, mówienie, czytanie i pisanie. Ćwiczenia podręcznika
zostały oznaczone specjalnymi ikonami: , , oraz . Przy tych, którym towarzyszą nagra-
nia, pojawia się dodatkowe oznaczenie ( CD 001 ), ułatwiające odszukanie ścieżki dźwiękowej na dołączo-
nej do podręcznika płycie CD. Ikona 1 informuje zaś o tym, które zadanie w zeszycie ćwiczeń należy
w danym momencie wykonać. Transkrypcja wszystkich nagranych tekstów oraz klucz z rozwiązaniami
zadań znajduje się na końcu podręcznika.
Mamy nadzieję, że praca z podręcznikiem Polski na dobry start będzie przyjazna dla nauczycieli i przy-
jemna dla uczących się, którym umożliwi szybkie i skuteczne opanowanie podstaw polszczyzny.
Życzymy powodzenia!
Autorki
strona piąta | 5
Strona 8
nr
ROZKŁAD MATERIAŁU strony
Sytuacje komunikacyjne
Lekcja I POWITANIA I POŻEGNANIA 14 –– nawiązywanie kontaktu
–– przedstawianie się
Lekcja II PRZEDSTAWIANIE SIĘ 15 –– pozyskiwanie i udzielanie informacji dotyczących
tożsamości
Lekcja III POCHODZENIE 16 –– informowanie o kraju pochodzenia
–– pytanie o samopoczucie
Lekcja IV SAMOPOCZUCIE 17 –– wyrażanie samopoczucia
–– przedstawianie i opisywanie członków rodziny
Lekcja V RODZINA 18 –– wyrażanie relacji posiadania
–– udzielanie informacji o wykonywanym/wyuczonym
Lekcja VI ZAWODY I ZAJĘCIA 19 zawodzie
–– pytanie o ilość
Lekcja VII LICZBY–32 20 –– wyrażanie ilości
KURS WSTĘPNY – Pierwsze spotkanie
DNI TYGODNIA, MIESIĄCE –– wyrażanie relacji czasowych
Lekcja VIII 21
I PORY ROKU –– udzielanie informacji dotyczących czasu
Lekcja IX MÓJ DZIEŃ 22 –– opisywanie codziennych czynności
Lekcja X ARTYKUŁY SPOŻYWCZE 23 –– wyrażanie preferencji i upodobań kulinarnych
Lekcja XI ZAKUPY I PIENIĄDZE 24 –– zakupy w kiosku lub małym sklepie
–– zwroty grzecznościowe
Lekcja XII PRZY STOLE 25 –– dziękowanie
–– nazywanie
Lekcja XIII CIAŁO 26 –– identyfikowanie
–– informowanie o stanie zdrowia
Lekcja XIV U LEKARZA 27 –– wizyta u lekarza
–– opisywanie zjawisk
Lekcja X V POGODA 28 –– mówienie o pogodzie
–– opisywanie ubrań
Lekcja XVI UBRANIA 29 –– identyfikowanie części garderoby
Lekcja XVII MIESZKANIE 30 –– opisywanie domu/mieszkania
–– wyrażanie relacji przestrzennych (pytanie
Lekcja XVIII W MIEŚCIE 31 o lokalizację obiektu, udzielanie informacji o jego
lokalizacji)
–– pytanie o możliwość dojazdu do określonego
Lekcja XIX ŚRODKI TRANSPORTU 32 miejsca
Lekcja XX CZAS WOLNY 33 –– wyrażanie preferencji dotyczących odpoczynku
6 | strona szósta
Strona 9
Słownictwo Gramatyka Życie w Polsce
–– etykieta językowa
–– powitania i pożegnania –– formy: pan, pani, państwo
–– kontakt oficjalny i nieoficjalny
–– zaimki osobowe
–– odmiana czasownika nazywać się
–– dane osobowe (imię i nazwisko) –– polskie imiona i nazwiska
–– zdania oznajmujące
–– zdania pytające: Jak się Pan/Pani nazywa?
–– odmiana czasownika być
–– nazwy państw –– zdania pytające: Skąd pan/pani jest? Skąd państwo są?
–– struktura: być z… (+ D)
–– uczucia i emocje (przymiotniki –– sposoby reagowania na pytania
–– zdania pytające: Co słychać?
określające samopoczucie typu: Jak się pani/pan ma?
–– zaimki dzierżawcze: mój, twój, pana, pani
–– członkowie najbliższej rodziny –– odmiana czasownika mieć –– polska rodzina
–– pytanie o rozstrzygnięcie z partykułą czy
–– rodzaj męski i żeński rzeczownika
–– nazwy zawodów i zajęć –– popularne zawody i zajęcia
–– narzędnik rzeczownika w liczbie pojedynczej
–– liczebniki główne 1-34
–– podstawowe jednostki miar
–– zdania pytające: Ile jest…?
–– dni tygodnia –– zaimki pytajne: jaki? jaka? jakie?
–– pory roku
–– miesiące –– zdania pytające: Jaki dzisiaj jest dzień? Jaka jest pora roku?
–– polski kalendarz
–– pory roku Jaki jest miesiąc?
–– odmiana czasowników: wstawać, myć się, jeść, uczyć się,
–– pory dnia wysyłać, gotować, czytać, robić, pracować, telefonować,
–– organizacja dnia
–– rutyna dnia codziennego sprzątać, spacerować (formy pierwszej osoby liczby
pojedynczej)
–– odmiana czasownika lubić
–– typowe polskie produkty
–– artykuły spożywcze –– biernik rzeczownika liczby pojedynczej
spożywcze
–– struktura: lubię jeść/pić… (+ B)
–– struktura: prosić… (+ B)
–– polskie środki płatnicze
–– przedmioty codziennego użytku –– zdania pytające: Ile kosztuje/kosztują?
–– sposoby podawania cen
–– formy: grosze/groszy, złote/złotych
–– nakrycia stołowe
–– struktura: Proszę, podaj mi… (+ B) –– polska etykieta przy stole
–– przyprawy
–– liczba mnoga wybranych rzeczowników nazywających
–– części ciała
części ciała
–– lekarstwa –– struktura: boli mnie… (+ M lp), bolą mnie… (+ M lmn)
–– polska służba zdrowia
–– objawy choroby –– konstrukcja: mam… (+ B) objawy choroby
–– zjawiska atmosferyczne –– czasownik być w czasie przyszłym
–– klimat
–– pogoda –– zdania pytające: Jaka jest pogoda? Jaka będzie pogoda?
–– ubrania i dodatki
–– rodzaj gramatyczny przymiotnika
–– obuwie –– polska moda
–– zdania pytające: Jakiego koloru jest…
–– kolory
–– pomieszczenia
–– meble –– pytania rozstrzygające z partykułą czy – utrwalenie –– polskie mieszkania i domy
–– wyposażenie mieszkania/domu
–– obiekty użyteczności publicznej –– struktura: proszę iść… –– organizacja przestrzenna polskich
–– kierunki –– zdania pytające: Jak można dojechać? miejscowości
–– środki transportu i komunikacji –– struktura: lubić jeździć… (+ N lp) –– transport publiczny
–– sposoby spędzania wolnego czasu –– powtórzenie materiału –– czas wolny
strona siódma | 7
Strona 10
nr
ROZKŁAD MATERIAŁU strony
Sytuacje komunikacyjne
–– powitania oraz pożegnania
–– nawiązywanie kontaktu
1A DZIEŃ DOBRY! 36 –– pozdrawianie siebie oraz innych
–– pozyskiwanie i udzielanie informacji teleadresowych
–– rozmowa w urzędzie
POZNAJMY SIĘ
Moduł 1
–– udzielanie informacji o kraju pochodzenia
1B JESTEM… 38 –– opisywanie umiejętności językowych
–– identyfikowanie przedstawicieli różnych narodowości
–– przestawianie siebie i innych w kontaktach oficjalnych
1C MIESZKAM W… 40 i nieoficjalnych
–– pytanie o informację
1D CO TO JEST? 42 –– identyfikowanie przedmiotów
–– przedstawianie rodziny
2A KTO TO JEST? 44 –– nazywanie i identyfikowanie poszczególnych członków rodziny
–– pytanie o pokrewieństwo
–– opisywanie siebie i innych
MOJA RODZINA
2B JAKI ON JEST? 46 –– pytanie o samopoczucie
KURS PODSTAWOWY – Z polskim na co dzień
–– wyrażanie swojego samopoczucia
Moduł 2
–– mówienie o wyuczonym zawodzie
–– zadawanie pytań szczegółowych dotyczących
2C KIM ON JEST? 48 wykonywanego zawodu
–– identyfikowanie przedstawicieli poszczególnych zawodów
–– pozyskiwanie i udzielanie informacji dotyczących
2D GDZIE ON PRACUJE? 50 wykonywanej pracy
–– informowanie o miejscu oraz czasie pracy
–– pytanie o lokalizację; instruowanie
PRZEPRASZAM, GDZIE –– udzielanie informacji związanych z lokalizacją obiektów
3A 52
JEST PIEKARNIA? –– wyrażanie relacji przestrzennych
ROBIĘ ZAKUPY
–– określanie położenia obiektów
Moduł 3
–– wyrażanie prośby/potrzeby
3B PROSZĘ CHLEB I BUŁKĘ 54 –– przygotowywanie listy zakupów
–– pytanie o ceny i ich podawanie
3C ILE KOSZTUJE… 56 –– informowanie o ilościach
–– zakupy na bazarze/rynku
3D WARZYWA I OWOCE 58 –– negocjowanie cen
–– wyrażanie preferencji dotyczących smaków
–– składanie zamówienia w barze
4A ŚNIADANIE W BARZE 60 –– wyrażanie preferencji kulinarnych
–– wyrażanie relacji czasowych
SMACZNEGO
–– składanie zamówienia w restauracji
OBIAD W RESTAURACJI
Moduł 4
4B 62 –– wyrażanie opinii na temat smaku potraw
–– opisywanie sposobu przygotowywania potraw
4C KOLACJA W DOMU 64 –– wyrażanie potrzeb
–– wyrażanie negacji i braku posiadania
NA MIEJSCU CZY –– kupowanie jedzenia na wynos; zamawianie telefoniczne
4D 66 –– wyrażanie potrzeb
NA WYNOS? –– opisywanie potraw
–– opisywanie domu/mieszkania i pomieszczeń
5A DOM CZY MIESZKANIE? 68 –– sposoby podawania metrażu mieszkania
MOJE MIESZKANIE
–– wyrażanie opinii o warunkach mieszkaniowych
–– opisywanie relacji przestrzennych
Moduł 5
5B MEBLE 70 –– wyrażanie preferencji estetycznych
CHCĘ WYNAJĄĆ –– pozyskiwanie i udzielanie informacji o mieszkaniu
5C 72 –– składanie, przyjmowanie, negocjowanie oferty
MIESZKANIE –– wyrażanie chęci
–– pozyskiwanie i udzielanie informacji o lokalizacji obiektu
5D OKOLICA 74 –– udzielanie wskazówek
–– opisywanie okolicy
8 | strona ósma
Strona 11
Słownictwo Gramatyka Życie w Polsce
–– zaimki osobowe
–– odmiana czasownika: być –– formy powitań w zależności od pory dnia
–– dane personalne (imię i nazwisko, numer –– koniugacja -am/-asz na przykładzie czasowników: –– etykieta językowa – kontakt oficjalny
telefonu, adres mailowy) nazywać się oraz mieć i nieoficjalny
–– zaimek pytajny: jak? –– dokumenty tożsamości cudzoziemców
–– liczebniki 0-10
–– koniugacja -em/-esz na przykładzie czasownika rozumieć
–– nazwy krajów i ich mieszkańców –– koniugacja -ę/-isz na przykładzie czasownika mówić
–– przynależność narodowa/państwowa –– struktury: znać język polski oraz mówić po polsku
–– znajomość języków obcych –– tworzenie żeńskich nazw mieszkańców krajów
–– tworzenie przymiotników od nazw krajów
–– dane adresowe: miasto, ulica, dom, –– zaimek pytajny: skąd? –– wypełnianie formularzy
mieszkanie –– koniugacja -ę/-ysz na przykładzie czasownika uczyć się –– polskie miasta; Polska i jej sąsiedzi
–– rodzaj gramatyczny rzeczownika
–– przedmioty codziennego użytku
–– zaimki wskazujące: ten, ta, to
–– wyposażenie sali lekcyjnej
–– zaimki pytajne: kto? co?
–– przybory do nauki
–– pytania o rozstrzygnięcie z partykułą czy
–– zaimki dzierżawcze: mój, twój, jego, jej
–– członkowie rodziny –– sposoby podawania wieku
–– polska rodzina
–– stopnie pokrewieństwa –– formy: rok/lata/lat
–– liczebniki 1-100
–– wygląd zewnętrzny i cechy charakteru –– zaimki pytajne: jaki? jaka? jakie?
–– charakterystyczne cechy wyglądu
–– uczucia i emocje (przymiotniki –– rodzaj gramatyczny przymiotnika
Polaków
określające samopoczucie) –– zdania pytające
–– narzędnik rzeczownika i przymiotnika w liczbie
pojedynczej i mnogiej
–– nazwy zawodów, zajęć i funkcji –– popularne zawody
–– zdania pytające (Kim jesteś z zawodu?)
(formy męskie, żeńskie) –– polskie wizytówki
–– tworzenie żeńskich nazw zawodów za pomocą sufiksu -ka
–– struktura: on/ona musi + bezokolicznik
–– odmiana czasowników zakończonych na -ować
na przykładzie: pracować, zajmować się
–– miejsca pracy
–– struktury: w… (+ B) nazwy dni tygodnia; od… (+ D) do… (+ D) –– czas pracy
–– dni tygodnia
–– zdania pytające (Gdzie pracujesz? Kiedy pracujesz?
Od kiedy do kiedy pracujesz?)
–– zakupy –– tryb rozkazujący: forma grzecznościowa proszę + bezokolicznik
–– rodzaje sklepów –– zaimki wskazujące: tu (tutaj), tam –– nazwy popularnych sieci handlowych
–– artykuły spożywcze –– okoliczniki miejsca (po prawej stronie, po lewej stronie, –– galerie handlowe
–– przedmioty codziennego użytku prosto, blisko, daleko)
–– zakupy w supermarkecie –– biernik rzeczownika i przymiotnika w liczbie pojedynczej –– zakupy: supermarkety, małe sklepy,
–– nazwy działów w dużych sklepach –– odmiana czasownika: musieć bazary, targi
–– przedmioty codziennego użytku –– zaimki wskazujące – powtórzenie
–– polska waluta, rozróżnianie pieniędzy
związane z higieną –– sposoby podawania cen
–– paragony
–– kosmetyki; zakupy w drogerii –– formy: grosz/grosze/groszy, złoty/złote/złotych
–– stopniowanie na przykładzie przymiotników tani oraz drogi
–– nazwy warzyw i owoców
–– tworzenie przymiotników odrzeczownikowych typu: –– polskie przetwory z owoców i warzyw
(krajowe i egzotyczne)
truskawkowy, bananowy…
–– pory dnia –– odmiana czasowników: jeść, pić, woleć
–– żywienie (posiłki, dania, napoje) –– struktura: woleć niż… –– polska kuchnia: tradycyjne potrawy
–– zestawy śniadaniowe –– przysłówki częstości
–– odmiana czasowników lubić i gotować –– restauracje
–– zupy, dania główne, desery
–– struktura: lubić + bezokolicznik –– rozmowy o gotowaniu
–– przygotowywanie dań/potraw –– odmiana czasownika robić
–– przepisy kulinarne –– dopełniacz rzeczownika i przymiotnika w liczbie –– przepisy na polskie potrawy
–– produkty spożywcze; ilości i miary pojedynczej
–– potrawy na wynos
–– lokale i punkty gastronomiczne –– odmiana czasownika zamawiać –– popularne dania
–– zdrowe odżywianie
–– rodzaje pomieszczeń domu/mieszkania –– odmiana czasownika wynajmować
–– wielkość domu/mieszkania –– formy: metr/metry/metrów –– polskie domy i mieszkania
–– położenie i otoczenie domu/mieszkania –– struktury: na wprost, w rogu, po lewej/po prawej stronie
–– odmiana czasowników: wisieć, stać, leżeć
–– wyposażenie domu/mieszkania (meble,
–– miejscownik rzeczownika i przymiotnika w liczbie pojedynczej –– mieszkania Polaków
sprzęt RTV i AGD)
–– przyimki określające lokalizację: (nad, pod, obok, na, w…)
–– wynajmowanie mieszkania –– odmiana czasownika chcieć –– polski rynek mieszkaniowy
–– opłaty –– struktura: chcieć + bezokolicznik –– ogłoszenia
–– obiekty użyteczności publicznej –– odmiana czasownika: iść
–– osiedla mieszkaniowe
–– plan okolicy –– struktura: iść po… (+ B)
strona dziewiąta | 9
Strona 12
nr
ROZKŁAD MATERIAŁU strony
Sytuacje komunikacyjne
–– pytanie o godzinę
6A KTÓRA GODZINA? 76 –– pytanie o datę
–– planowanie dnia
DZIEŃ ZA DNIEM
NAJPIERW KAWA, –– opisywanie codziennych zajęć
Moduł 6
6B 78
POTEM PRYSZNIC –– wyrażanie preferencji co do sposobów spędzania wolnego czasu
O KTÓREJ ZACZYNASZ –– określanie czasu pracy
6C 80
PRACĘ? –– udzielanie i pozyskiwanie informacji na temat godzin pracy
CO ROBISZ –– planowanie porządków
6D 82
W WEEKEND? –– wyrażanie opinii na temat sprzątania
CZYM JEŹDZISZ –– poruszanie się po mieście
7A 84 –– udzielanie informacji dotyczących komunikacji miejskiej
DO PRACY? –– wyrażanie preferencji dotyczących komunikacji miejskiej
DO WROCŁAWIA
POPROSZĘ BILET
GDZIE MOGĘ –– kupowanie biletu
Moduł 7
7B 86 –– pozyskiwanie i udzielanie informacji dotyczących rozkładu jazdy
KUPIĆ BILET? –– porównywanie
KURS PODSTAWOWY – Z polskim na co dzień
–– pytanie o wydarzenia z przeszłości
7C GDZIE BYŁEŚ WCZORAJ? 88 –– relacja z podróży
CO ROBIŁEŚ
7D 90 –– wyrażanie relacji czasowych
W STYCZNIU?
–– opisywanie pogody
8A DESZCZ ZE ŚNIEGIEM 92 –– wyrażanie opinii na temat pogody
–– przewidywanie pogody
ACH, TA POGODA!
JESIENIĄ MAM ZAWSZE –– zakupy w sklepie odzieżowym
8B 94 –– wyrażanie prośby o przymierzenie ubrania
Moduł 8
PARASOL –– wyrażanie preferencji dotyczących mody i stylu ubierania się
–– mówienie o samopoczuciu
8C BOLI MNIE GŁOWA 96 –– opisywanie stanu zdrowia
–– opisywanie wyglądu
OD INTERNISTY –– umawianie się na wizytę u lekarza
8D 98 –– wizyta u lekarza
DO SPECJALISTY –– uzyskiwanie informacji z recepty
–– poszukiwanie pracy
9A ZATRUDNIĘ… 100 –– relacjonowanie przeszłości
–– uzyskiwanie informacji z ogłoszeń o pracę
SZUKAM PRACY
UMIEM SZYBKO PISAĆ –– opisywanie własnych umiejętności
Moduł 9
9B 102 –– udzielanie informacji o kwalifikacjach zawodowych
NA KOMPUTERZE –– udzielanie informacji w liście motywacyjnym
JAKIE MA PAN –– rozmowa kwalifikacyjna
9C 104 –– udzielanie informacji na temat doświadczenia zawodowego
DOŚWIADCZENIE? –– mówienie o wydarzeniach w czasie przeszłym
OD KIEDY MOGĘ –– planowanie pracy
9D 106 –– wyrażanie chęci podjęcia działań związanych z rozwojem
ZACZĄĆ PRACĘ? zawodowym
–– zapisywanie dziecka do szkoły
DZIECI IDĄ DO SZKOŁY
10A POLSKA EDUKACJA 108 –– udzielanie informacji na temat dziecka
PIERWSZY DZIEŃ
Moduł 10
–– opisywanie organizacji roku szkolnego
10B 110
W SZKOLE –– udzielanie informacji na temat rozkładu zajęć lekcyjnych
–– wyrażanie prośby o pomoc
10C PRACA DOMOWA 112 –– planowanie nauki
–– mówienie o zainteresowaniach i formach spędzania czasu wolnego
–– relacjonowanie wydarzeń z życia szkolnego
10D DZIENNICZEK UCZNIA 114 –– wyrażanie dezaprobaty
–– wyrażanie pochwały, uznania
10 | strona dziesiąta
Strona 13
Słownictwo Gramatyka Życie w Polsce
–– zaimki pytajne: który?, która?, które?
–– sposoby podawania czasu (oficjalny
–– czas (godziny, miesiące) –– struktura: iść na… (+ B), iść do… (+ D)
i nieoficjalny)
–– daty –– czas teraźniejszy w funkcji czasu przyszłego
–– polskie miasta
–– liczebniki porządkowe 1-24
–– rutyna dnia codziennego
–– dopełniacz liczebników porządkowych
–– pory dnia, organizacja dnia powszedniego –– tryb życia Polaków
–– struktura: od… (+ D) do… (+ D) – powtórzenie
–– organizacja dnia wolnego od pracy
–– punkty usługowe
–– urzędy –– godziny pracy administracji (urzędów)
–– formy: godzinę/godziny/godzin
–– jednostki organizacyjne urzędu miasta/ –– godziny otwarcia punktów usługowych
gminy
–– utrzymanie czystości w domu/mieszkaniu
–– czasowniki modalne: chcieć, móc, musieć –– porządki przedświąteczne
–– środki czystości
–– odmiana czasowników: iść, jechać, chodzić, jeździć
–– środki transportu i komunikacji
–– narzędnik rzeczownika i przymiotnika w liczbie –– transport publiczny w miastach
–– transport publiczny
pojedynczej – powtórzenie
–– podróże (autobus, pociąg)
–– stopniowanie przymiotnika –– tryb życia Polaków
–– dokumenty podróży
–– czas przeszły czasownika być
–– sposoby spędzania wolnego czasu –– sposoby spędzania wolnego czasu
–– czas przeszły czasowników
w mieście przez Polaków
–– okoliczniki czasu
–– turystyka –– czas przeszły czasowników: pójść, jeść, móc, mieć
–– atrakcje turystyczne (ciekawe miejsca –– miejscownik rzeczownika i przymiotnika w liczbie –– atrakcje Wrocławia
i obiekty) pojedynczej – powtórzenie
–– pory roku –– czas przyszły czasownika być
–– pogoda (zjawiska atmosferyczne, –– przysłówki odprzymiotnikowe –– klimat i pogoda
prognoza pogody) –– formy: stopni/stopnie
–– ubrania i dodatki –– struktura: mieć na sobie… (+ B)
–– obuwie –– odmiana czasownik nosić
–– polska moda
–– materiały i wzory –– biernik rzeczownika i przymiotnika w liczbie
–– rozmiary ubrań pojedynczej – powtórzenie
–– części ciała
–– struktura: boli mnie…/bolą mnie… (+ M)
–– organy wewnętrzne –– wizyta u lekarza
–– struktura: mam… (+ B) – objawy choroby
–– zdrowie (objawy chorób)
–– rejestracja do lekarza
–– wizyta u lekarza –– tryb rozkazujący: forma proszę + bezokolicznik
–– służba zdrowia
–– lekarze specjaliści – powtórzenie
–– lekarstwa
–– rynek pracy (poszukiwanie pracy, oferty) –– rynek pracy
–– czas przeszły czasowników: kupować, iść, pójść
–– warunki pracy –– sposoby szukania pracy
–– warunki zatrudnienia (kwalifikacje –– odmiana czasowników: umieć, potrafić, znać
–– list motywacyjny
i wymagania) –– czas przeszły czasowników niedokonanych – powtórzenie
–– doświadczenie zawodowe
–– dopełniacz liczebników głównych –– życiorys zawodowy (CV)
–– dane osobowe
–– formy zatrudnienia (rodzaje umów –– czas przyszły czasowników niedokonanych
–– święta i dni wolne od pracy w Polsce
o pracę, wymiar czasu pracy) –– okoliczniki czasu
–– organizacja szkoły –– polski system edukacji
–– pomieszczenia w szkole –– tryb przypuszczający czasownika chcieć –– formularz zgłoszenia dziecka do szkoły
–– organizacja nauczania –– procedury zapisywania dziecka do szkoły
–– przedmioty szkolne
–– przybory szkolne –– dopełniacz liczebników porządkowych –– rok szkolny w polskiej szkole
–– plan lekcji
–– formy i typy zdań szkolnych
–– szkolne koła zainteresowań
–– zajęcia pozalekcyjne –– czasowniki modalne – powtórzenie
–– zajęcia pozalekcyjne
–– zainteresowania i czas wolny dzieci
–– oceny szkolne
–– powtórzenie materiału gramatycznego –– szkolne wycieczki
–– ocena zachowania
strona jedenasta | 11
Strona 14
Strona 15
KURS WSTĘPNY
PIERWSZE SPOTKANIE
Strona 16
Lekcja I Powitania i pożegnania
Zadanie 1
Proszę posłuchać nagrania i powtórzyć za lektorem wszystkie słowa i zwroty. Następnie proszę
CD 001
przeczytać powitania i pożegnania.
CZYTAMY, SŁUCHAMY, MÓWIMY
pan
Dzień dobry! Cześć! Dobry wieczór!
pani
Dobranoc! Do zobaczenia! Do widzenia!
Zadanie 2
CD 002 Proszę posłuchać mini dialogów, a następnie przeczytać je w parach.
Cześć Amir!
Cześć Saida!
państwo
Dzień dobry pani Swieto!
Dzień dobry panie Ferhat!
Zadanie 3
Do widzenia pani Swieto! Miłego weekendu! Proszę przywitać się z kolegą/ z koleżanką z grupy.
Do widzenia panie Ferhat! Do zobaczenia!
Cześć!
Dzień dobry!
Zadanie 4
Proszę napisać, co mówimy w tej sytuacji.
A: Cześć!
B:
ĆWICZYMY
Zadanie 5 Zadanie 6
Proszę połączyć w pary. Proszę zaznaczyć poprawną odpowiedź.
A: Dobry widzenia
Do dobry
Dzień wieczór Dobry wieczór! Dobranoc! Cześć!
Do widzenia! Dzień dobry! Dobranoc!
B: Cześć! Dobranoc!
Dzień dobry! Do zobaczenia!
Dobry wieczór! Do widzenia! Cześć! Cześć! Dzień dobry!
Dobranoc! Dobry wieczór! Dobranoc!
14 | strona czternasta
Strona 17
Lekcja II Przedstawianie się
Zadanie 1
CD 003 Proszę posłuchać, co oni mówią, a następnie przeczytać podpisy pod obrazkami.
CZYTAMY, SŁUCHAMY, MÓWIMY
ja ty on ona ono
my wy oni one
Zadanie 2
CD 004 Proszę posłuchać mini dialogów, a następnie przeczytać je w parach.
Nazywam się Amir Datt. A ty, jak się nazywasz? ja nazywam się
Nazywam się Saida Alsarraf!
ty nazywasz się
Nazywam się Swieta Patejuk. A pan, jak się pan nazywa?
Nazywam się Ferhat Calis. on/ona/ono
nazywa się
pan/ pani
Nazywam się Mahad Farah. A wy, jak się nazywacie?
Ja nazywam się Swieta Patejuk, a on nazywa się Amir Datt. my nazywamy się
wy nazywacie się
Zadanie 3
Proszę dokończyć zdanie. oni/one
nazywają się
państwo
Nazywam się
Zadanie 4 Nazywam się…
Proszę zadać kolegom/ koleżankom z grupy następujące pytania:
Jak się nazywasz? Jak się pani nazywa? ĆWICZYMY
Jak się nazywacie? Jak się pan nazywa?
Zadanie 5
Proszę zaznaczyć poprawną odpowiedź.
Jak się nazywasz? Jak się nazywacie? Jak się pan nazywa?
Nazywam się Anna. Ja nazywam się Ola, a ona Ela. Nazywam się Ewa.
On nazywa się Tomek. Ty nazywasz się Paweł. Nazywam się Adam.
Jak ona się nazywa? Jak oni się nazywają? Jak one się nazywają?
My nazywamy się Beata i Ewa. Oni nazywają się Piotr i Adam. Nazywam się Maria.
Ona nazywa się Barbara. Nazywam się Piotr. One nazywają się Ewa i Ola.
Zadanie 6 Jak się pan ?
Proszę dokończyć pytania
i napisać na nie odpowiedź.
strona piętnasta | 15
Strona 18
Lekcja III Pochodzenie
Zadanie 1
Proszę posłuchać nagrania i powtórzyć za lektorem wszystkie słowa. Następnie proszę przeczytać
CD 005
nazwy państw.
CZYTAMY, SŁUCHAMY, MÓWIMY
Polska Indie Turcja Syria Somalia
Ukraina Kazachstan Irak Pakistan Iran
Zadanie 2
CD 006 Proszę posłuchać mini dialogów, a następnie przeczytać je w parach. ja jestem
Skąd jesteś? ty jesteś
Jestem z Turcji. A wy skąd jesteście?
on/ona/ono
Ja jestem z Iraku, ona jest z Ukrainy, a on jest z Somalii. jest
pan/ pani
Skąd oni są?
Oni są z Kazachstanu. A one, skąd one są? my jesteśmy
One są z Pakistanu.
wy jesteście
Skąd pan jest?
Skąd jesteś? oni/ one
Jestem z Iranu. A pani, skąd pani jest? są
Jestem z Syrii. państwo
Skąd jesteście?
My jesteśmy z Polski. A wy, skąd jesteście?
Jesteśmy z Indii.
Zadanie 3 Zadanie 4
Proszę dokończyć zdanie. Proszę zadać kolegom/ koleżankom z grupy
następujące pytania:
Jestem z
ĆWICZYMY
Skąd jesteś? Skąd ona jest?
Skąd pan jest? Skąd oni są?
Skąd pani jest? Skąd jesteście?
Zadanie 5
Proszę zaznaczyć poprawną odpowiedź.
Skąd pani jest? Skąd jesteś? Skąd oni są?
Jesteśmy z Iraku. Ty jesteś z Polski. Oni są z Ukrainy.
Jestem z Iranu. Jestem z Somalii. One są z Pakistanu.
Skąd one są? Skąd pan jest? Skąd jesteście?
Oni są z Turcji. Ona jest z Syrii. Jesteśmy z Turcji.
One są z Kazachstanu. Jestem z Indii. Jestem z Syrii.
Zadanie 6 Skąd (ty) ?
Proszę dokończyć pytanie
i napisać na nie odpowiedź.
16 | strona szesnasta
Strona 19
Lekcja IV Samopoczucie
Zadanie 1
Proszę posłuchać nagrania i powtórzyć za lektorem wszystkie słowa i wyrażenia. Następnie proszę
CD 007
przeczytać, jak oni się czują.
CZYTAMY, SŁUCHAMY, MÓWIMY
świetnie bardzo dobrze dobrze tak sobie źle
Zadanie 2
CD 008 Proszę posłuchać mini dialogów, a następnie przeczytać je w parach.
Co u pana słychać? Co u państwa słychać? Co słychać?
Dziękuję, bardzo dobrze. A u pani? Dziękujemy, dobrze. A u pana? Świetnie. A u Ciebie?
Dziękuję, świetnie. Dziękuję, też dobrze. Dziękuję, bardzo dobrze.
Zadanie 3
Proszę podpisać obrazki.
źle
Co słychać?
Zadanie 4
Proszę zadać kolegom/ koleżankom z grupy następujące pytania:
Co u pana słychać? Co słychać? Co u pani słychać?
Zadanie 5
Proszę napisać, jakie one mają samopoczucie.
ĆWICZYMY
źle
Zadanie 6
Proszę zaznaczyć poprawną odpowiedź.
Co u pani słychać? Co słychać? Co u pana słychać? Co słychać?
Dziękuję. Dziękuję, też dobrze. A u pana? Tak sobie.
Dziękuję, bardzo dobrze. Dziękuję, świetnie. Dziękuję dobrze. A u pani?
Zadanie 7 Co ? / Co u ?
Proszę dokończyć pytania
i napisać na nie odpowiedź.
strona siedemnasta | 17
Strona 20
Lekcja V Rodzina
Zadanie 1
Proszę posłuchać nagrania i powtórzyć za lektorem wszystkie słowa. Następnie proszę przeczytać
CD 009
nazwy członków rodziny.
ja mój moja
CZYTAMY, SŁUCHAMY, MÓWIMY
ty twój twoja
żona/ matka mąż/ ojciec pan pana pana
pani pani pani
dzieci
ja mam
syn/ brat córka/ siostra córka/ siostra
ty masz
Zadanie 2
CD 010 Proszę posłuchać mini dialogów, a następnie przeczytać je w parach. on/ona/ono
ma
Czy ma pan żonę? Czy ma pani męża? pan/ pani
Tak, mam żonę. Tak, mam męża. my mamy
Jak nazywa się pana żona? Jak nazywa się pani mąż?
Moja żona nazywa się Saida. Mój mąż nazywa się Amir. wy macie
Czy masz brata? Czy masz siostrę? oni/ one
Tak, mam brata. Tak, mam siostrę. mają
państwo
Jak nazywa się twój brat? Jak nazywa się twoja siostra?
Mój brat nazywa się Adam. Moja siostra nazywa się Ewa.
Czy masz syna? Czy masz córkę?
Czy ma pan żonę?
Tak, mam syna. Tak, mam córkę.
Jak nazywa się twój syn? Jak nazywa się twoja córka?
Mój syn nazywa się Atir. Moja córka nazywa się Hind.
Zadanie 3
Proszę zadać kolegom/ koleżankom z grupy następujące pytania:
Czy ma pan żonę? Czy ma pan brata? Czy masz córkę? Czy ma pan dzieci?
Czy ma pani męża? Czy ma pani siostrę? Czy masz syna? Czy ma pani dzieci?
Zadanie 4 Zadanie 5
ĆWICZYMY
Proszę połączyć w pary. Proszę zaznaczyć poprawną odpowiedź.
Jak nazywa się pana żona? Jak nazywa się twój mąż? Czy macie dzieci?
żona brat
Ona nazywa się Anna. Ona nazywa się Ewa. Tak, mamy.
On nazywa się Adam. On nazywa się Tomasz. On nazywa się Filip.
córka mąż
Czy masz syna? Czy masz córkę?
siostra syn Ona nazywa się Agata. Tak, mam.
Nie, nie mam. On nazywa się Adam.
Zadanie 6
Proszę napisać, kto to jest.
To jest moja żona.
18 | strona osiemnasta