Średnia Ocena:
Bądź bezpieczny na drodze. Karta rowerowa. Technika 4-6. Podręcznik. Szkoła podstawowa
Podręcznik "Bądź bezpieczny na drodze" pomaga doskonalić umiejętność samodzielnego i bezpiecznego poruszania się po drogach i przygotowuje do egzaminu na kartę rowerową. Pokazuje, że w każdej podróży i na każdym szlaku – wodnym czy lądowym – przezorność jest cechą, która powinna towarzyszyć zarówno dzieciom, jak i dorosłym.Autorki publikacji przypominają najistotniejsze zasady odpowiedzialnego zachowywania się na drogach i szlakach górskich, a także wskazują, jak w bezpieczny sposób korzystać z kąpielisk.
Szczegóły
Tytuł
Bądź bezpieczny na drodze. Karta rowerowa. Technika 4-6. Podręcznik. Szkoła podstawowa
Autor:
Bogacka-Osińska Bogumiła,
Łazuchiewicz Danuta
Rozszerzenie:
brak
Język wydania:
polski
Ilość stron:
Wydawnictwo:
WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Rok wydania:
Tytuł
Data Dodania
Rozmiar
Porównaj ceny książki Bądź bezpieczny na drodze. Karta rowerowa. Technika 4-6. Podręcznik. Szkoła podstawowa w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.
Bądź bezpieczny na drodze. Karta rowerowa. Technika 4-6. Podręcznik. Szkoła podstawowa PDF - podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Pobierz PDF
Nazwa pliku: Karta-rowerowa_Program_nauczania_kl_4_6.pdf - Rozmiar: 219 kB
Głosy:
0
Pobierz
To twoja książka?
Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.
Bądź bezpieczny na drodze. Karta rowerowa. Technika 4-6. Podręcznik. Szkoła podstawowa PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
Technika | Bądź bezpieczny na drodze | Klasy 4–6 Szkoła podstawowa
Program nauczania – Moduł: Bądź bezpieczny
na drodze. Karta rowerowa1
CHARAKTERYSTYKA szczegółowe przede wszystkim opisują efekty, do których
Program jest skierowany do nauczycieli klas 4–6 szkoły dążymy. W odróżnieniu od ogólnych są jednoznaczne
podstawowej. Uczniowie tych klas mają już pewne do- i sformułowane precyzyjne.
świadczenia osobiste związane z treściami zawartymi
w programie oraz wiedzę i umiejętności zdobyte w kla- Cele ogólne
sach 1–3. Przystępując do pracy z uczniami na tym po- 1. Zaznajamianie uczniów z podstawami usystematy-
ziomie kształcenia, nauczyciel powinien zdawać sobie zowanej wiedzy z zakresu poruszania się po drogach
sprawę z trudności i ograniczeń psychicznych oraz fi- w charakterze pieszego, pasażera i rowerzysty.
zycznych związanych z rozwojem dziecka, rzutujących 2. Rozwijanie zdolności i zainteresowań poznawczych
na jego uczestnictwo w ruchu drogowym. Sposób postę- uczniów: uwagi, wyobraźni i umiejętności praktycz-
powania ucznia jest wynikiem zarówno nabytych przez nych związanych z bezpiecznym poruszaniem się po
niego doświadczeń (nie zawsze właściwych wzorców), jak drogach.
i zachodzących zmian w sferach: poznawczej, moralnej, 3. Dążenie do przekonania uczniów o słuszności stoso-
społecznej. Nauczyciel powinien w różnych sytuacjach wania się do ustalonych zasad postępowania w ruchu
modyfikować zachowanie ucznia, także na drogach, do- drogowym.
stosowując je do ustalonych norm społecznych. 4. Zmiana niewłaściwych zachowań zagrażających
W proponowanym programie wyodrębniono takie ob- bezpieczeństwu wszystkich uczestników ruchu dro-
szary sytuacyjne, w których uczniowie funkcjonują jako: gowego.
piesi, turyści, pasażerowie komunikacji zbiorowej i in-
dywidualnej, osoby oczekujące na przystankach i dwor- Cele szczegółowe
cach kolejowych oraz jako rowerzyści. Możliwe jest 1. Utrwalanie i rozszerzanie wiedzy dotyczącej bez-
łączenie treści z różnych obszarów sytuacyjnych, jeżeli piecznego poruszania się po drogach.
będzie to wynikać z potrzeb nauczyciela i zainteresowań 2. Poznanie zachowań sprzyjających bezpieczeństwu
uczniów. pieszych i turystów w różnych sytuacjach drogo-
Program może być realizowany zarówno samodziel- wych.
nie, jak i w połączeniu z programem nauczania tech- 3. Posiadanie świadomości potrzeby stosowania różne-
niki, oraz na kursach przygotowujących do egzami- go rodzaju ochron przez niechronionych uczestników
nu na kartę rowerową w ramach godzin do dyspozy- ruchu drogowego.
cji dyrektora szkoły, lub w Wojewódzkich Ośrodkach 4. Przewidywanie i rozpoznawanie zagrożeń na dro-
Ruchu Drogowego. Łącznie na jego realizację prze- gach, umiejętność ich oceny oraz podejmowania
widziano minimum 30 godzin lekcyjnych. właściwych decyzji.
5. Rozbudzanie zainteresowań turystyką przez pozna-
wanie walorów krajoznawczo-turystycznych Polski.
CELE EDUKACYJNE 6. Utrwalanie i rozszerzanie wiedzy dotyczącej bez-
Najczęściej stosowany podział celów kształcenia to po- piecznego i kulturalnego zachowania się na przy-
dział na cele ogólne i szczegółowe. Cele ogólne wskazu- stankach i w środkach komunikacji publicznej oraz
ją na kierunki działań edukacyjnych. Zawierają kompo- autobusu szkolnego i w samochodach osobowych.
nent aksjologiczny – wartości istotne dla społeczeństwa. 7. Stosowanie się do zasad obowiązujących w środkach
Mają charakter postulatywny i niejednoznaczny. Cele komunikacji publicznej, podczas jazdy autobusem
szkolnym oraz w samochodach osobowych.
8. Kształtowanie partnerskich, „nieagresywnych” za-
1 W klasach 4–6 szkoły podstawowej na technikę zostały przewi- chowań w środkach komunikacji zbiorowej i indywi-
dziane 3 godziny lekcyjne. Oznacza to takie budowanie programów, by dualnej.
zostały stworzone 3 moduły, każdy po 30 godzin. Moduły: Informacja, 9. Rozpoznawanie i unikanie niebezpieczeństw wyni-
bezpieczeństwo, technologia: Wygoda i bezpieczeństwo w domu zawarto kających z podróżowania przygodnymi pojazdami
w publikacji autorstwa Ewy Bubak oraz Ewy Królickiej i Marcina Dudy (tzw. okazją).
pod tytułem Zajęcia techniczne. Technika na co dzień.
AUTORZY: Bogumiła Bogacka-Osińska, Danuta Łazuchiewicz
1 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., Warszawa 2017
Strona 2
Technika | Bądź bezpieczny na drodze | Klasy 4–6 Szkoła podstawowa
10. Rozbudzanie zainteresowań motoryzacją oraz spo- • bezpieczne nad wodą i na wodzie;
sobami poprawy bezpieczeństwa pasażerów. • sposoby wzywania pomocy, numery telefonów alarmo-
11. Przekazanie uczniom wiedzy o warunkach uzyskania wych (ratowniczych).
karty rowerowej.
12. Poznanie budowy roweru, jego wyposażenia oraz za- 3. Karta rowerowa:
sad właściwej eksploatacji. • oznakowanie dróg rowerowych i poruszanie się po nich;
13. Poznanie zasad obowiązujących rowerzystów na dro- • przejazdy dla rowerzystów;
gach publicznych. • sztuka jazdy na rowerze;
14. Opanowanie umiejętności jazdy rowerem. • przygotowanie roweru do jazdy;
15. Przestrzeganie zasad bezpiecznego poruszania się • rowerzysta uczestnikiem ruchu drogowego;
rowerem w różnych sytuacjach drogowych. • manewry na drodze;
16. Rozwijanie zdolności poznawczych kształcących • pierwszeństwo przejazdu;
umiejętności przewidywania oraz podejmowania • przygotowanie do uzyskania karty rowerowej.
właściwych decyzji.
17. Rozwijanie zainteresowań rowerem jako środkiem 4. Pierwsza pomoc:
sprzyjającym aktywnej formie wypoczynku. • czynności możliwe do wykonania na miejscu wypadku;
18. Poznanie najczęstszych przyczyn wypadków drogo- • telefony alarmowe oraz prawidłowe wzywanie pomocy;
wych i sposobów ich unikania. • udzielanie pierwszej pomocy podczas urazów.
19. Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za zdrowie
własne i innych uczestników ruchu drogowego.
20. Kształtowanie postaw prospołecznych wobec innych TREŚCI NAUCZANIA ZWIĄZANE
użytkowników dróg. Z CELAMI SZCZEGÓŁOWYMI
21. Dbanie o bezpieczeństwo własne oraz innych uczest-
ników ruchu drogowego. 1. Zasady poruszania się po drogach:
22. Wyrabianie umiejętności niesienia pomocy osobom • podstawowe zasady prawidłowego poruszania się po
poszkodowanym i tego potrzebującym. drogach;
Bezpieczeństwo jest dyscypliną interdyscyplinarną. Obej- • drogi, ich rodzaje i elementy;
muje różne obszary, w tym bezpieczeństwo w ruchu • zasady prawidłowego poruszania się po drogach
drogowym. Istotne jest zatem, żeby w doborze celów w mieście i poza miastem;
korzystać z taksonomii, zgodnie z którą cele kształcenia • rodzaje przejść przez jezdnię i ich oznakowanie;
można dzielić według dziedzin i poziomów, odnosząc je • znaki drogowe ważne dla pieszych;
do sfer: poznawczej (taksonomia Blooma), emocjonalnej • sygnały nadawane przez policjanta kierującego ruchem;
(której autorem jest R. Krathwahle) oraz psychomoto- • prawidłowe zachowania pieszych na drogach w miejs-
rycznej (stworzonej przez A.J. Harrowa). cach szczególnie niebezpiecznych, takich jak: skrzy-
żowania, przejazdy tramwajowe i kolejowe, wjazdy do
posesji i innych bram, wzniesienia, zakręty;
TREŚCI NAUCZANIA ZWIĄZANE • prawidłowe zachowania pieszych na drogach przy złej
Z CELAMI OGÓLNYMI widoczności;
• sposoby poprawy bezpieczeństwa pieszych na drogach
1. Zasady poruszania się po drogach: po zmroku i w trudnych warunkach atmosferycznych:
• bezpieczna droga do szkoły; noszenie elementów odblaskowych, noszenie ubrań
• przechodzenie przez jezdnie; w jasnych kolorach oraz obuwia z elementami odbla-
• przejazdy kolejowe i tramwajowe; skowymi;
• z odblaskami bezpieczniej na drogach, zwłaszcza pod- • w czasie deszczu używanie okryć przeciwdeszczowych
czas złej widoczności. zamiast parasola;
• zasady korzystania ze środków komunikacji publicznej,
2. Podróżowanie, turystyka, również z metra;
• prawidłowe zachowania na przystankach podczas cze-
wypoczynek: kania na środki komunikacji publicznej;
• zasady korzystania z komunikacji zbiorowej i indywi- • prawidłowe zachowania podczas wsiadania, wysiada-
dualnej; nia i oddalania się od środka komunikacji publicznej;
• w środkach lokomocji i na przystankach; • prawa i obowiązki pasażerów w środkach komunikacji
• bezpiecznie na szlakach górskich; publicznej;
AUTORZY: Bogumiła Bogacka-Osińska, Danuta Łazuchiewicz
2 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., Warszawa 2017
Strona 3
Technika | Bądź bezpieczny na drodze | Klasy 4–6 Szkoła podstawowa
• znaki informacyjne o przystankach komunikacyjnych, kierunku jazdy, zawracanie, wymijanie, omijanie, wy-
również metra; przedzanie oraz zatrzymanie i postój;
• planowanie bezpiecznej trasy, czytanie planu miasta, • postępowanie rowerzysty przy dojeżdżaniu do przy-
czytanie rozkładów jazdy na przystankach. stanków komunikacji publicznej oraz tzw. przystanków
szkolnych;
2. Podróżowanie, turystyka, • zagrożenia w ruchu dla rowerzystów, takie jak: nieprze-
strzeganie przepisów ruchu drogowego przez innych
wypoczynek: uczestników ruchu, ruszające autobusy i samochody,
• planowanie wycieczki z określeniem jej celu; których kierowcy nie zawsze włączają kierunkowskazy
• czynności związane z przygotowaniem do wycieczki; czy bez upewniania otwierają drzwi od strony jezdni,
• sposoby zachowania i reguły chodzenia w grupie; niekorzystne warunki atmosferyczne i drogowe itp.
• wybór i przygotowanie niezbędnych rzeczy i właściwe-
go ubrania; 4. Pierwsza pomoc:
• znaki informacyjne, turystyczne i drogowskazy; • wyposażenie apteczki i udzielanie pierwszej pomocy
• zasady zachowania szczególnej ostrożności i przestrze- w drobnych urazach;
ganie obowiązującego na danym terenie regulaminu; • czynności możliwe do wykonania na miejscu wypadku;
• sposoby wzywania pomocy, numery telefonów służb • telefony alarmowe oraz informacje o wypadku, jakie
ratowniczych; należy przekazać, wzywając pomocy;
• wpływ aktywnego wypoczynku na zdrowie; • postępowanie wobec osób przytomnych oraz nieprzy-
• zasady bezpiecznego korzystania z kąpielisk wodnych, tomnych;
słonecznych, zjazdów narciarskich i saneczkowych. • opatrywanie ran przy skaleczeniach;
• postępowanie w sytuacji ukąszenia, zwichnięcia lub
3. Karta rowerowa: złamania;
• wybrane zagadnienia z historii roweru; • ochrona młodszych dzieci przed zagrożeniem bezpie-
• obowiązkowe wyposażenie roweru; czeństwa w domu i na podwórku.
• stan techniczny roweru i jego widoczność na drodze
warunkiem bezpiecznej jazdy;
• technika kierowania rowerem; PROCEDURY OSIĄGANIA
• warunki panowania nad rowerem (hamowanie, utrzy- SZCZEGÓŁOWYCH CELÓW
manie bezpiecznej odległości od wyprzedzającego po- EDUKACYJNYCH
jazdu, stan nawierzchni itd.);
• znaczenie używania kasków ochronnych, odpowied- Obserwowanie i rejestrowanie osiągnięć ucznia powin-
niego ubrania i elementów odblaskowych; no się odbywać w sposób ciągły w toku całego procesu
• oznakowania dróg, w tym przeznaczonych dla rowe- dydaktycznego. Konieczne jest zatem stwarzanie odpo-
rów, dróg dla pieszych i rowerów oraz przejazdów ro- wiednich sytuacji, w których czynności opanowywane
werowych; przez ucznia mogą być skutecznie i z korzyścią stosowa-
• zasady poruszania się po wyznaczonych drogach ro- ne. Do procedur sprzyjających osiąganiu celów szczegó-
werowych, drogach dla pieszych i rowerów oraz prze- łowych należą:
jazdach rowerowych;
• zasady poruszania się rowerzysty na drogach we- 1. Zasady poruszania się po drogach:
wnętrznych i w strefie zamieszkania; • zadania związane z właściwym poruszaniem się
• prawidłowe zachowania rowerzystów wobec pieszych; w szkole, na chodnikach, ruchomych schodach i w in-
• poruszanie się rowerem po drogach publicznych bez nych miejscach publicznych, w czasie przechodzenia
wydzielonych miejsc dla rowerów; przez jezdnię itp.;
• zasady poruszania się rowerzysty po chodnikach; • zadania związane z kształtowaniem takich umiejętnoś-
• wybrane znaki drogowe ważne dla rowerzystów; ci, jak: ocena odległości, wskazywanie kierunku, z któ-
• hierarchia ważności norm, znaków i sygnałów drogowych rego dobiega sygnał dźwiękowy, ćwiczenie refleksu;
oraz poleceń dawanych przez osobę kierującą ruchem; • odgrywanie ról pieszego i policjanta kierującego ru-
• postępowanie rowerzysty wobec pojazdów uprzywile- chem;
jowanych w ruchu; • planowanie wycieczki na podstawie mapy turystycznej;
• wykonywanie podstawowych manewrów, takich jak: • konkursy na temat znajomości znaków, sygnałów
włączanie się do ruchu, zmiana pasa ruchu, zmiana i przepisów o ruchu drogowym dotyczących pieszych.
AUTORZY: Bogumiła Bogacka-Osińska, Danuta Łazuchiewicz
3 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., Warszawa 2017
Strona 4
Technika | Bądź bezpieczny na drodze | Klasy 4–6 Szkoła podstawowa
2. Podróżowanie, turystyka, OPIS ZAŁOŻONYCH OSIĄGNIĘĆ
wypoczynek: UCZNIA
• omawianie zachowań uczniów jako pasażerów komu- 1. Zasady poruszania się po drogach
nikacji zbiorowej w czasie wycieczek różnymi środkami Uczeń umie:
lokomocji; • zdefiniować podstawowe pojęcia dotyczące drogi w mieś-
• opracowania projektowe – plan trasy podróży do po- cie i na wsi;
danego miejsca na podstawie planu miasta i rozkładu • opisać cechy dowolnie wskazanej drogi;
jazdy środków komunikacji miejskiej (również korzy- • rozróżniać i poprawnie interpretować znaki i sygnały
stanie z internetu); związane z oznaczeniem dróg i przejść dla pieszych;
• konkursy, zagadki drogowe, rebusy i inne. • wykazać różnicę w zachowaniu się na drogach w mieś-
cie i poza miastem zarówno dniem, jak i nocą;
3. Karta rowerowa: • zilustrować różnorodne zagrożenia, na jakie jest na-
• ćwiczenia praktyczne w przygotowaniu roweru do rażony pieszy korzystający z dróg lokalnych i innych;
jazdy; • właściwie zachować się w niebezpiecznej sytuacji
• diagnozowanie stanu technicznego roweru; i przewidzieć konsekwencje takiego zachowania, gdy
• zadania na placu manewrowym związane z właściwym jest to możliwe;
wykonywaniem manewrów na rowerze; • uzasadnić użyteczność specjalnego oznakowania pod-
• inscenizacje – zachowania rowerzystów wobec pie- czas zmierzchu lub w nocy (jasne ubranie, elementy
szych i pieszego wobec rowerzysty na drodze dla ro- odblaskowe itp.);
werów; • dostosować swoje zachowanie do ograniczonej wi-
• rozwiązywanie sytuacji drogowych (w tym zagadek doczności;
drogowych), dotyczących zasad zachowania się na • wybrać bezpieczny sposób zachowania się w różnych
skrzyżowaniach, przejazdach dla rowerów; sytuacjach drogowych.
• sprawdziany, w tym końcowy związany z uzyskaniem
karty rowerowej. 2. Podróżowanie, turystyka,
4. Pierwsza pomoc: wypoczynek
• pogadanki o związkach przyczynowo-skutkowych mię- Uczeń umie:
dzy niewłaściwym zachowaniem w ruchu drogowym • odróżniać znaki informujące o przystankach komuni-
a powstaniem niebezpiecznych sytuacji, kolizji i wy- kacji publicznej;
padków drogowych; • podać przykłady właściwego zachowania się na przy-
• ćwiczenia przekazywania krótkiej, wyczerpującej infor- stankach;
macji o wypadku; • opisać, jak należy zachować się w pojazdach komuni-
• uczestniczenie w technikach darmowych typu „rzeź- kacji publicznej i samochodach osobowych;
ba”, „płaszcz eksperta”, służące wyrażaniu emocji, po- • stosować zasady obowiązujące pasażerów w środkach
staw, uczuć np. poszkodowanego lub pełnienie okreś- komunikacji zbiorowej i indywidualnej;
lonych ról np. lekarza, świadka zdarzenia, rannego itp.; • odróżniać czyny społecznie aprobowane od nieapro-
• spotkania z pielęgniarką, ratownikiem medycznym, bowanych na przystankach i w pojazdach komunikacji
udzielanie pierwszej pomocy w drobnych urazach; publicznej;
• spotkania z policjantem, strażakiem, strażnikiem miej- • wskazywać sposoby unikania niebezpieczeństw i roz-
skim, formułowanie pytań i odpowiedzi; wiązywania trudnych sytuacji związanych z podróżo-
• projekty edukacyjne (np. badawczy mający charakter waniem;
różnego rodzaju opracowań zagadnieniowych); • przeciwstawić się próbom zachęcania do korzystania
• sporządzanie map pamięci dotyczące wybranej pro- z pojazdów nieznanych osób (tzw. okazji);
cedury postępowania podczas udzielania pierwszej • wyjaśnić wpływ aktywnego wypoczynku na zdrowie;
pomocy; • wybrać bezpieczne miejsce do wypoczynku;
• sprawdziany. • zidentyfikować znaki informacji turystycznej;
• zaprojektować bezpieczną i ciekawą wycieczkę turys-
tyczną w swojej okolicy;
• określić przyczyny zagrożeń występujących w turysty-
ce górskiej i wymienić sposoby wzywania pomocy;
AUTORZY: Bogumiła Bogacka-Osińska, Danuta Łazuchiewicz
4 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., Warszawa 2017
Strona 5
Technika | Bądź bezpieczny na drodze | Klasy 4–6 Szkoła podstawowa
• podać dowolne przykłady zachowań: nieagresywnych, WSKAZÓWKI DOTYCZĄCE OCENY
partnerskich, życzliwych i tolerancyjnych.
OSIĄGNIĘĆ UCZNIA
3. Karta rowerowa Postępowanie nauczyciela i dobór metod oceniania
Uczeń umie: w planowaniu lekcji zależą przede wszystkim od celu
• określić wymagania, jakie należy spełniać, aby uzyskać ogólnego i celów szczegółowych programu. Inne me-
kartę rowerową; tody oceniania stosujemy, gdy cele dotyczą nabywania
• opisać, jak zmienił się rower na przestrzeni lat; wiedzy, inne – gdy dotyczą nabywania umiejętności lub
• rozpoznać i scharakteryzować poszczególne układy postaw.
roweru; Ocena pracy i postępów ucznia powinna stanowić bardzo
• określić warunki, jakie musi spełnić rower, aby można ważną fazę w każdej sytuacji edukacyjnej. Dla nauczy-
było jeździć nim po drogach publicznych; ciela realizującego program nauczania bezpieczeństwa
• ocenić stan techniczny roweru; w ruchu drogowym źródłem informacji zarówno o osiąg-
• wykonać proste czynności związane z obsługą i kon- nięciach uczniów, jak i o trudnościach napotykanych
serwacją roweru; w uczeniu się jest bieżące sprawdzanie i ocenianie w toku
• skutecznie kierować swoim rowerem; nauczania. Sformułowane w programie cele szczegółowe
• opisać bezpieczne miejsca, gdzie można poruszać się zawierają mniej lub bardziej dokładne określenie wyma-
rowerem po drogach publicznych i ich oznakowania; gań dotyczących jakości opanowania danych czynności.
• właściwie korzystać z miejsc wyznaczonych dla rowe- Do diagnozowania osiągnięć uczniów powinno się stwa-
rzystów na drogach publicznych; rzać sytuacje, w których każdy uczeń będzie miał moż-
• rozróżniać i poprawnie interpretować znaczenie sy- liwość zademonstrowania swojej wiedzy i umiejętności.
gnałów i znaków drogowych oraz stosować się do nich; Sposobami diagnozowania mogą być m.in.: wypowiedzi
• obserwować i analizować sytuacje, które napotyka na ustne i pisemne, testy sprawdzające wiadomości i umie-
swojej drodze rowerzysta; jętności, ćwiczenia praktyczne, ocena i samoocena za-
• postępować na drogach zgodnie z zasadami współży- chowania w ruchu drogowym, obsługa roweru, technika
cia społecznego; jazdy bądź sprawdziany na kartę rowerową.
• dostrzegać związki przyczynowo-skutkowe między Trudniejsze umiejętności, obszerniejszy materiał, mogą
niewłaściwymi zachowaniami w ruchu drogowym być opanowane na różnych poziomach. Do sprecyzo-
a powstawaniem niebezpiecznych sytuacji, kolizji i wy- wania szczegółowych osiągnięć na różnych poziomach
padków drogowych; i określenia kryteriów oceniania uczniów najbardziej
• opracować trasę bezpiecznej wycieczki rowerowej; kompetentny jest nauczyciel odpowiedzialny za proces
• wybrać najskuteczniejsze rozwiązania w różnych sytu- nauczania i uczenia się uczniów.
acjach na drogach, kierując się bezpieczeństwem włas- Wymagania programowe na poziomie podstawowym,
nym i innych. rozszerzającym i dopełniającym oraz zastosowanie tych
wymagań w ocenie osiągnięć uczniów według B. Nie-
4. Pierwsza pomoc mierko pokazano poniżej.
Uczeń umie: Wymagania podstawowe obejmują wiadomości i umie-
• wymienić numery telefonów alarmowych; jętności, które są: stosunkowo łatwe do opanowania;
• rozpoznać pojazd odpowiedniej służby ratowniczej; najpewniejsze i najdonioślejsze naukowo; całkowicie
• podać znaczenie skrótów GOPR i WOPR; niezbędne w dalszej nauce, bezpośrednio użyteczne
• przekazać krótką, lecz wyczerpującą informację o wy- w życiu pozaszkolnym i ewentualnej pracy zawodowej.
padku; Są wyznaczone przez główne cele i centralne elementy
• wymienić podstawowe czynności, jakie powinni podjąć materiału nauczania, ale nie wyczerpują osiągnięć zwią-
dorośli świadkowie wypadku drogowego; zanych z tymi celami i materiałem.
• udzielić pierwszej pomocy podczas drobnych urazów; Wymagania rozszerzające obejmują wiadomości i umie-
• wskazać zasady postępowania, jeżeli osoba jest przy- jętności, które są: umiarkowanie trudne do opanowania;
tomna lub nieprzytomna; w pewnym stopniu hipotetyczne, przydatne, ale nie nie-
• postępować właściwie z osobą poparzoną, ukąszoną zbędne w dalszej nauce, pośrednio użyteczne w życiu
bądź z odmrożeniami; pozaszkolnym i ewentualnej pracy zawodowej. Stanowią
• rozpoznać, że osoba mogła złamać rękę; pogłębienie i poszerzenie wymagań podstawowych, a ich
• rozmawiać z osobą poszkodowaną; opanowanie jest uzależnione od opanowania wymagań
• wymienić podstawowe wyposażenie apteczki oraz po- podstawowych.
sługiwać się nią.
AUTORZY: Bogumiła Bogacka-Osińska, Danuta Łazuchiewicz
5 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., Warszawa 2017
Strona 6
Technika | Bądź bezpieczny na drodze | Klasy 4–6 Szkoła podstawowa
Wymagania dopełniające obejmują wiadomości i umie- • umiał udzielić pierwszej pomocy w drobnych urazach;
jętności, które są: trudne do opanowania; twórcze na- • znał podstawowe wyposażenie apteczki oraz telefony
ukowo; wyspecjalizowane ponad potrzeby głównego alarmowe;
kierunku dalszej nauki szkolnej, z dala od bezpośredniej • przejawiał zainteresowanie potrzebami innych uczest-
użyteczności w życiu pozaszkolnym i ewentualnej pracy ników ruchu drogowego.
zawodowej. Stanowią rozwinięcie wymagań rozszerza- Oceniając uczniów, nauczyciel powinien zdawać sobie
jących i mogą wykraczać poza opublikowany program sprawę z odpowiedzialności za ich proces uczenia się.
nauczania przez wykorzystanie okazyjnych źródeł wie- Na podstawie ocen wypowiadanych przez nauczyciela,
dzy i nadarzających się możliwości indywidualnych ćwi- uczeń tworzy swój własny obraz, poczucie własnej war-
czeń. tości, przekonanie o swoich możliwościach, własnych
Według tego samego autora: „Spełnienie wymagań pod- kompetencjach itd. Jeżeli jest wspierany i zachęcany, to
stawowych ucznia uprawnia go do oceny dostatecznej. wzrasta jego kreatywność, potrafi radzić sobie z trudnoś-
Wymagania podstawowe i rozszerzające stanowią łącz- ciami i podejmować działania również w zakresie bezpie-
nie wymagania rozszerzone. Ich spełnienie uprawnia czeństwa w ruchu drogowym.
ucznia do oceny dobrej. Wymagania rozszerzone i do-
pełniające łącznie stanowią wymagania pełne. Ich speł-
nienie uprawnia ucznia do oceny bardzo dobrej”. WSKAZÓWKI DO REALIZACJI
W wymaganiach programowych z zakresu bezpieczeń- MATERIAŁU NAUCZANIA
stwa drogowego ocena dopuszczająca powinna się
mieścić w wymaganiach podstawowych, a ocena celu- Działalność edukacyjna szkoły i właściwie przeprowa-
jąca w wymaganiach dopełniających. O wystawieniu dzony proces nauczania bezpieczeństwa w ruchu dro-
tych ocen powinien decydować nauczyciel, zgodnie ze gowym powinny się przyczynić do zmniejszenia liczby
swoją wiedzą o uczniu i jego wysiłku wkładanym w pro- ofiar wypadków drogowych wśród dzieci, do pozytyw-
ces uczenia się. Założenie, że uczeń może nie spełniać nych zmian zachowań dzieci w różnych sytuacjach dro-
wszystkich wymagań podstawowych nie jest najlepszym gowych oraz do bardziej bezpiecznych zachowań na
rozwiązaniem z uwagi na to, że ceną jest bezpieczeństwo drogach przyszłych kierowców. Nauczanie właściwych
na drodze nie tylko jego, ale i innych uczestników ruchu zachowań na drodze należy zacząć od najbliższej okoli-
drogowego. cy i omówienia zagrożeń, z jakimi uczniowie spotykają
Na poziomie wymagań podstawowych oczekuje się się codziennie na swojej drodze z domu do szkoły. Na
od ucznia, aby: tej drodze mogą też utrwalać znajomość znaków dro-
• przestrzegał zasad obowiązujących pieszych; gowych, poznawać nowe oznakowania dróg i zrozumieć
• wiedział, jakie zasady postępowania obowiązują pasa- konieczność stosowania się do znaków (bez uczenia
żerów środków komunikacji indywidualnej i zbiorowej się ich na pamięć). Materiał zawarty w programie nie
oraz zachowywał się zgodnie z ustalonymi regułami; obejmuje wszystkich sytuacji, w jakich dziecko może się
• znał wymagania, jakie trzeba spełnić, żeby otrzymać znaleźć na drodze lub w innych miejscach łączących się
kartę rowerową oraz zasady korzystania z dróg pu- z podróżowaniem lub spędzaniem czasu wolnego. Na-
blicznych podczas jazdy rowerem; uczyciel sam powinien dokonać modyfikacji materiału
• posiadał wstępną wiedzę z zakresu turystyki oraz nie- tak, aby uwzględnić zagrożenia i sytuacje na drogach
zbędne umiejętności pozwalające mu na przygotowa- w swojej miejscowości i okolicy. W programie mniejszy
nie bezpiecznej wyprawy turystycznej lub innej formy nacisk położono na przekazywanie wiedzy teoretycznej,
spędzania czasu wolnego, np. podczas organizowania większy zaś na rozwijanie umiejętności praktycznych,
wypoczynku nad wodą, w górach (np. sporty zimowe) potrzebnych do stosowania ich w konkretnych sytu-
itp.; acjach. Zwrócono też uwagę na to, że bezpieczeństwo
• umiał zachować się w sytuacjach wywołanych siłami na drodze zależy od kondycyjnych cech motorycznych,
natury, np. podczas burzy; takich jak: koordynacja ruchów, refleks, podzielność
• identyfikował okoliczności i sytuacje zagrażające jego uwagi, spostrzegawczość itd. Rozwijanie i doskonalenie
życiu lub zdrowiu oraz innych osób; tych umiejętności i zachowań to proces ciągły, wyma-
• wiedział, jak postąpić na miejscu wypadku drogowego; gający często powtarzanych ćwiczeń, najlepiej w wa-
• umiał przekazać informację o wypadku drogowym, runkach naturalnych, dlatego konieczna jest współpraca
wzywając pomocy; z rodzicami.
• wiedział, jak należy postąpić, gdy osoba jest przytom- Rodzice mają możliwość utrwalania efektów pracy
na lub nieprzytomna; nauczyciela z ich dziećmi w warunkach naturalnych,
AUTORZY: Bogumiła Bogacka-Osińska, Danuta Łazuchiewicz
6 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., Warszawa 2017
Strona 7
Technika | Bądź bezpieczny na drodze | Klasy 4–6 Szkoła podstawowa
w różnych porach dnia i roku. Rolą szkoły jest zainte- wspólnej dyskusji wypracować optymalne zachowania
resowanie rodziców zagadnieniem bezpieczeństwa dro- z punktu widzenia własnego bezpieczeństwa oraz in-
gowego i wskazanie, jak mogą pomóc w kształtowaniu nych osób. Uczniowie powinni być inspirowani do wy-
postaw dzieci sprzyjających przewidywaniu oraz unika- jaśniania przyjętych reguł postępowania, a nie biernego
niu zagrożeń, a także niesieniu pomocy innym ludziom ich odbioru.
w warunkach zagrożenia ich życia lub zdrowia.
Rodzice wyrażający zgodę na uzyskanie karty rowerowej
przez ich dziecko powinni: być świadomi odpowiedzial- WSPARCIE PROGRAMU NAUCZANIA
ności za jego bezpieczeństwo; znać zasady i wymagania
niezbędne do otrzymania karty rowerowej; stwarzać Do modułu pierwszego Bądź bezpieczny na drodze. Kar-
dzieciom warunki do doskonalenia techniki jazdy, uczyć ta rowerowa, obok programu nauczania, przygotowano
przestrzegania przepisów i kultury zachowania wobec podręcznik dla ucznia oraz poradnik nauczyciela, który
innych użytkowników dróg. zawiera m.in.: planowanie procesu dydaktyczno-wycho-
Należy zachęcać rodziców do zwracania uwagi dziecka, wawczego i przykładowy plan pracy nauczyciela, wy-
jadącego jako pasażer w samochodzie, na to, co się dzie- magania i szczegółowe kryteria ocen, przykładowe sce-
je na drodze, np. do odczytywania treści znaków drogo- nariusze lekcji, opis postępowania w sprawie uzyskania
wych i wyjaśniania, jak powinien się zachować kierowca przez uczniów karty rowerowej w szkole, opis wybranych
w tym miejscu, do obserwowania dzieci bawiących się zagadnień dotyczących bezpieczeństwa w ruchu dro-
przy drodze lub zachowania starszych ludzi oraz analizy gowym, turystyce, na wycieczkach, w czasie dowożenia
zachowania pieszych, pasażerów, rowerzystów czy mo- dzieci do szkół.
tocyklistów itd.
Obserwacja ruchu drogowego „oczami kierowcy” po- Bibliografia
zwala dziecku zauważyć różne zjawiska niedostrzega- Adamek I., Programy kształcenia zintegrowanego a stan-
ne „oczami pieszego”, zwłaszcza zachowania pieszych, dardy ich konstruowania, Kraków 2005.
często zagrażające ich życiu. Podczas jazdy wieczorem Bąbel P., Wiśniak M., Jak uczyć, żeby nauczyć, Warszawa
dziecko może się przekonać o konieczności chodzenia 2008.
lewym poboczem drogi i noszenia elementów odblasko- Black P. i inni, Jak oceniać, aby uczyć?, Warszawa 2006.
wych – potrzeby bycia widocznym na drodze z punktu Gołębniak B.D., Program szkolny, [w:] Kwieciński Z., Śli-
widzenia wszystkich użytkowników dróg. Może się też werski B. (red.), Pedagogika, Warszawa 2007.
przekonać, że w warunkach zimowych bardzo trudno Dzierzgowska I., Jak uczyć metodami aktywnymi, Warsza-
zatrzymać w miejscu nawet bardzo wolno jadący samo- wa 2007.
chód, gdy nagle pieszy wtargnie na jezdnię – sytuacja ta Komorowska H., O programach prawie wszystko, Warsza-
wymaga skomentowania. Tego typu działania rodziców wa 1999.
połączone z działaniami szkoły mogą wpłynąć na pozy- Kubiczek B., Metody aktywizujące. Jak nauczyć uczniów
tywne, trwałe zmiany w postawach dzieci. uczenia się, Opole 2007.
Tematyka bezpieczeństwa w ruchu drogowym łączy się Kupisiewicz C., Dydaktyka ogólna, Warszawa 2000.
ściśle z innym zagadnieniem, jakim jest bezpieczne spę- Niemierko B., Wyniki kształcenia, [w:] Kruszewski K.
dzanie czasu wolnego. Podróżowanie różnymi środkami (red.), Sztuka nauczania. Czynności nauczyciela, Warsza-
lokomocji, oczekiwanie w miejscach ich przyjazdu lub wa 2005.
odjazdu, uczestnictwo w różnych formach odpoczynku Niemierko B., Między oceną szkolną a dydaktyką, Warsza-
od nauki – wyjazd nad wodę (nawet wyjście na basen), wa 2001.
w góry czy inne miejsca spędzania czasu wolnego – jest Niemierko B., Pomiar wyników kształcenia, Warszawa
sprzyjającą okazją do uczenia dbania o bezpieczeń- 1999.
stwo własne i innych. Nauczyciel, zdający sobie z tego Ornsten A.C., Hunkins F.P., Program Szkolny. Założenia,
sprawę, ma wiele możliwości aranżowania różnych sy- zasady, problematyka, Warszawa 1998.
tuacji. Konieczne w tym wypadku jest odwoływanie się Sterna D., Ocenianie kształcące w praktyce, Warszawa
do doświadczenia osobistego dziecka, żeby w ramach 2006.
AUTORZY: Bogumiła Bogacka-Osińska, Danuta Łazuchiewicz
7 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne S.A., Warszawa 2017