Angielski. Kierunek matura. Zestawy, zadania, wskazówki. Poziom rozszerzony okładka

Średnia Ocena:


Angielski. Kierunek matura. Zestawy, zadania, wskazówki. Poziom rozszerzony

(Książka +  2x CD Audio) Kompleksowe przygotowanie do egzaminu maturalnego z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym - egzamin ustny według nowej formuły,- przygotowanie do wszystkich części egzaminu,- zadania identyczne jak na maturze,- wzorcowe zbiory egzaminacyjne,- zwroty niezbędne do części ustnej,- porady do zadań i praktyczne porady,- Inteligentny Klucz odpowiedzi,- GRATIS 2 płyty CD Audio.KIERUNEK MATURA Zestawy, zadania, porady obejmuje książkę zawierającą wszystkie rodzaje zadań, jakie można spotkać na maturze, zbiory egzaminacyjne a także dwie płyty z nagraniami. Przygotowuje do egzaminu pisemnego z języka angielskiego na poziomie poszerzonym a także do nowej formuły egzaminu ustnego obowiązującej od 2012 roku – uzupełnia, weryfikuje i utrwala wiadomości, umiejętności nabyte zarówno podczas nauki w szkole, jak i na kursach językowych. Zalecany jest zwłaszcza osobom, które chcą sprawdzić i doskonalić własne umiejętności przed przystąpieniem do egzaminu. Tylko u nas:- dymki z praktycznymi maturalnymi wskazówkami,- przydatny test wprowadzający,- szczegółowe omówienie odpowiedzi – Inteligentny Klucz. Pakiet (książka + 2 płyty CD Audio) adresowany jest do uczniów szkół średnich przygotowujących się do egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym. Podręcznik może być szczególnie pomocny dla nauczycieli – zawiera zbiory egzaminacyjne do wykorzystania podczas lekcji albo zajęć indywidualnych. Podręcznik (272 str.) zbudowany jest identycznie jak prawdziwy egzamin maturalny: składa się z dwóch części przygotowujących odpowiednio do egzaminu pisemnego a także ustnego.

Szczegóły
Tytuł Angielski. Kierunek matura. Zestawy, zadania, wskazówki. Poziom rozszerzony
Autor: Opracowanie zbiorowe
Rozszerzenie: brak
Język wydania: polski
Ilość stron:
Wydawnictwo: Edgard
Rok wydania: 2012
Tytuł Data Dodania Rozmiar
Porównaj ceny książki Angielski. Kierunek matura. Zestawy, zadania, wskazówki. Poziom rozszerzony w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.

Angielski. Kierunek matura. Zestawy, zadania, wskazówki. Poziom rozszerzony PDF - podgląd:

Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.

 


Pobierz PDF

Nazwa pliku: REPETYTORIUM LONGMAN.pdf - Rozmiar: 2.18 MB
Głosy: 0
Pobierz

 

promuj książkę

To twoja książka?

Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.

Angielski. Kierunek matura. Zestawy, zadania, wskazówki. Poziom rozszerzony PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:

 

Strona 1 DEUTSCH MATURA ROZSZERZONA 100% zgodności z formułą pisemnego egzaminu z języka obcego obowiązującą od roku 2015. Maturzysto, szukasz repetytorium, które pozwoli Ci:  skutecznie przygotować się do matury pisemnej z języka niemieckiego na poziomie rozszerzonym? MATURA ROZSZERZONA  powtórzyć struktury gramatyczne wymagane na egzaminie?  poszerzyć zasób słownictwa?  tworzyć wypowiedzi pisemne zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi?  poznać praktyczne strategie rozwiązywania zadań? repetytorium | język niemiecki | poziom rozszerzony  uniknąć klasycznych pułapek egzaminacyjnych? Jan Szurmant | Peter Tokarski  sprawdzić swoje umiejętności, rozwiązując przykładowe testy maturalne? Dołącz do setek maturzystów, którym sprawdzona metoda nauki proponowana przez repetytoria Pearsona pomogła zdać maturę! Komponenty: Pobierz nagrania tekstów do zadań na rozumienie Repetytorium ze słuchu do przykładowych arkuszy egzaminacyjnych z płytą CD AUDIO z www.pearson.pl/niemiecki/matura Strona 2 DEUTSCH MATURA ROZSZERZONA repetytorium | język niemiecki | poziom rozszerzony Jan Szurmant | Peter Tokarski Strona 3 SPIS TREŚCI WSTĘP  4 I. Część referencyjna II. Środki leksykalne – wskazówki, informacje o typach zadań maturalnych – część powtórzeniowo-ćwiczeniowa Przykładowy arkusz egzaminacyjny 1 1 Człowiek 14 ROZUMIENIE ZE SŁUCHU 5 Ehrliche Kontaktanzeigen Keine Qual der Wahl Wskazówki Typy zadań 2 Dom 16 Wohnen wie in Skandinavien ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH 7 Mieten oder Kaufen? Wskazówki 3 Szkoła 18 Typy zadań Mit dem Laptop unterrichten Die schiefe Studie von Pisa? ZNAJOMOŚĆ ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH 11 4 Praca 20 Wskazówki Alles, was man wissen muss, um sich erfolgreich Typy zadań zu bewerben Die Sprache der Chefs WYPOWIEDŹ PISEMNA 13 5 Życie rodzinne i towarzyskie 22 Wskazówki Starke Hausmänner braucht das Land Typy zadań Meine erste Party 6 Żywienie 24 Was man im Urlaub so alles entdecken kann Filterkaffee wieder im Trend 7 Zakupy i usługi 26 Reklamation Willenlos einkaufen 8 Podróżowanie i turystyka 28 Auf den Sofas der Welt Urlaubsgrüße 9 Kultura 30 Wenn unsere Zeit gestohlen wird Mit Geschichten groß werden 10 Sport 32 Das deutsche Barcelona Sport im Freien 11 Zdrowie 34 Wer sucht, der findet Deutschlands gefährlichster Ort 12 Nauka i technika 36 Wenn etwas schiefgehen kann, dann wird es auch schiefgehen Die liebe Technik 13 Świat przyrody 38 Wenn der Smog das Atmen zur Qual macht Der mit dem Wolf aufwuchs 14 Państwo i społeczeństwo 40 Eine wirklich fremde Sprache Die größten Probleme unserer Zeit 2 Strona 4 Gramatyka III. Wypowiedź pisemna – część powtórzeniowo-ćwiczeniowa Odmiana imion własnych 15 List formalny 42 Homonimy Zaimki einer, eine, eins z dopełniaczem Artykuł 45 Przymiotniki z przyrostkami: -arm, -bar, -isch, 17 Rozprawka za i przeciw 48 -los, -reich, -sam, -wert, -voll Rozprawka opiniująca 51 Przyimki z dopełniaczem i celownikiem Czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone 19 z przedrostkami: über-, um-, unter-, durch-, wieder-, wider-, voll- Czas Futur II Czasowniki modalne w trybie oznajmującym 21 Czasowniki modalne w trybie przypuszczającym Formy imiesłowowe czasownika: Partizip I, Partizip II 23 IV. Przykładowe arkusze Konstrukcje imiesłowowe Przydawka rozwinięta egzaminacyjne Bezokolicznik z zu i bez zu 25 Czasowniki wymagające dopełnienia w dopełniaczu Przykładowy arkusz egzaminacyjny 2 54 Przykładowy arkusz egzaminacyjny 3 59 Strona bierna czasownika 27 Strona bierna z czasownikiem modalnym 29 Zdania podrzędnie złożone z formami strony biernej 31 Formy konkurencyjne dla strony biernej: lassen + sich + Infinitiv, sein + zu + Infinitiv Mowa zależna 33 Zdania warunkowe nierzeczywiste 35 Zdania życzeniowe Materiały dodatkowe Zdania skutkowe: so (...) dass, als dass 37 Zdania porównawcze nierzeczywiste: als (ob) Zdania okolicznikowe sposobu: indem, 39 Transkrypcja nagrań 64 dadurch dass, ohne dass (ohne ... zu), Klucz do zadań z części II 67 anstatt dass (anstatt ... zu) Klucz do zadań z części III 70 Zdania okolicznikowe czasu: wenn, als, bevor (ehe), 41 bis, nachdem, seitdem, sobald, solange, sooft, Klucz do zadań z przykładowych 71 während arkuszy egzaminacyjnych wraz Zdanie przydawkowe z modelowymi wypowiedziami pisemnymi 3 Strona 5 WSTĘP Repetytorium Matura rozszerzona. Język niemiecki przeznaczone jest dla uczniów przygotowujących się do pisemnego egzaminu maturalnego z języka niemieckiego na poziomie rozszerzonym. Zadania zawarte w poszczególnych częściach książki są zgodne z wymaganiami obowiązującymi na egzaminie maturalnym z języka obcego nowożytnego od roku 2015. Z repetytorium można pracować zarówno samodzielnie, jak i na lekcjach języka niemieckiego w szkole. I II CZĘŚĆ REFERENCYJNA ŚRODKI JĘZYKOWE – część powtórzeniowo-ćwiczeniowa zawiera przykładowy pierwszy arkusz egzaminacyjny wraz z opisem wszystkich typów zadań występujących zawiera zadania sprawdzające znajomość środków w poszczególnych częściach egzaminu pisemnego językowych. Są to zadania zamknięte (typu: wielokrotny z języka obcego. Do każdego zadania opracowano wybór oraz dobieranie) oraz zadania otwarte (typu: wskazówki, które obejmują: zadania z luką, parafrazy zdań, słowotwórstwo, • informacje, na czym polega zadanie, tłumaczenie fragmentów zdań na język obcy oraz • opis, jakie umiejętności szczegółowe układanie zdań z podanych elementów leksykalnych). są w nim sprawdzane, • strategie pomagające rozwiązać przykładowe GRAMATYKA zadanie. Część ta zawiera zadania z zakresu środków gramatycznych dla poziomu rozszerzonego opisanych w Informatorze o egzaminie maturalnym od roku 2014/2015. III IV WYPOWIEDŹ PISEMNA PRZYKŁADOWE ARKUSZE EGZAMINACYJNE – część powtórzeniowo-ćwiczeniowa ta część zawiera dwa kompletne przykładowe arkusze składa się z czterech podrozdziałów poświęconych egzaminacyjne, dzięki którym uczniowie mogą czterem formom wypowiedzi pisemnej obowiązującym sprawdzić swoje umiejętności. Na stronach 64–66 na pisemnej części egzaminu z języka obcego od roku zamieszona została transkrypcja tekstów do zadań 2015. Są to: list formalny, artykuł, rozprawka za i przeciw na rozumienie ze słuchu, którą można wykorzystać oraz rozprawka opiniująca. podczas pracy z tego typu zadaniami. Na dołączonej Każdy z podrozdziałów obejmuje trzy części: do repetytorium płycie CD audio znajdują się nagrania • zadania ze wskazówkami na bazie wypowiedzi tekstów. Natomiast na stronach 71–72 znajduje się modelowej, klucz do wszystkich zadań z arkuszy egzaminacyjnych • zadania pomagające poznać i przećwiczyć elementy wraz z modelowymi wypowiedziami pisemnymi do charakterystyczne dla każdej z form, zadania 10. Wypowiedzi te opatrzone są krótkimi • słowniczek niemiecko-polski, w którym zebrano komentarzami. zwroty i wyrażenia pomocne w realizacji wypowiedzi pisemnej. Materiały dodatkowe zawierają: transkrypcję nagrań do zadań z przykładowych arkuszy egzaminacyjnych, klucze do zadań z obu części powtórzeniowo-ćwiczeniowych oraz klucz do zadań z przykładowych arkuszy egzaminacyjnych. Dzięki tym materiałom uczniowie mogą samodzielnie rozwiązywać zadania, kontrolując na bieżąco poprawność odpowiedzi. 4 Strona 6 Z A DA N I A W C ZĘ ŚCI PISEM N E J EGZ A M I N U – ROZU M I EN I E ZE S ŁU CH U Części pisemnego egzaminu z języka obcego Liczba zadań Typy zadań Zadanie 1. Zadania zamknięte: • wielokrotny wybór ROZUMIENIE ZE SŁUCHU Zadanie 2. • dobieranie Zadanie 3. • prawda / fałsz Zadanie 4. Zadania zamknięte: • wielokrotny wybór ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH Zadanie 5. • dobieranie Zadanie 6. • prawda / fałsz Zadania zamknięte: Zadanie 7. • wielokrotny wybór • dobieranie Zadania otwarte: ZNAJOMOŚĆ ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH Zadanie 8. • uzupełnianie luk • parafraza zdań • słowotwórstwo Zadanie 9. • tłumaczenie fragmentów zdań na język obcy • układanie zdań z podanych elementów leksykalnych Formy wypowiedzi: • list formalny WYPOWIEDŹ PISEMNA Zadanie 10. • rozprawka • artykuł TYPY ZADAŃ 1  WIELOKROTNY WYBÓR PRZYKŁADOWE ZADANIE P R Z Y K Ł A D O W Y A R K U S Z E G Z A M I N A C YJ N Y 1 1 Zadanie 1. (0–3) Usłyszysz dwukrotnie trzy teksty. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną z treścią nagrania. Zakreśl literę A, B albo C. Tekst 1. W tym zadaniu usłyszysz trzy teksty – mogą to być monologi 1.1. Der Sprecher will lub dialogi. Każdy z nich porusza inny temat. Do każdego tekstu A. die Funktionsweise einer Kaffeemaschine kritisieren. otrzymasz jedno zadanie, w którym z trzech podanych możliwości B. die Leute vor einer neuen Erfindung warnen. (A, B, C) musisz wybrać tę, która jest prawidłową odpowiedzią C. ein Elektrogerät empfehlen. na pytanie, prawidłowym dokończeniem zdania. Tekst 2. Jakimi umiejętnościami musisz wykazać się w tym zadaniu? 1.2. Wo befindet sich der Sprecher? W tym zadaniu sprawdzane są takie umiejętności, jak: A. Im Radio. B. Im Restaurant. • określanie głównej myśli tekstu, C. Im Lebensmittelgeschäft. • określanie kontekstu sytuacyjnego, • określanie intencji nadawcy tekstu, Tekst 3. • oddzielanie faktów od opinii. 1.3. Wovon handelt der Text? A. Von einem Krankenhausaufenthalt. W zadaniu 1.1. musisz określić intencję nadawcy tekstu, czyli B. Von einer Sportveranstaltung. odpowiedzieć na pytanie, jaki cel chce osiągnąć nadawca C. Von Parkproblemen. swoją wypowiedzią. Zastanów się podczas słuchania nagrania, czy nadawca krytykuje, ostrzega czy poleca coś. 2 Zadanie 2. (0–4) W zadaniu 1.2. masz określić kontekst sytuacyjny, czyli w tym Usłyszysz dwukrotnie cztery wypowiedzi na temat problemów związanych z remontami. wypadku odpowiedzieć na pytanie, gdzie znajduje się osoba Do każdej wypowiedzi (2.1.–2.4.) dopasuj odpowiadające jej zdanie (A–E). Wpisz rozwiązania do tabeli. Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje domówiąca. żadnej wypowiedzi. W zadaniu 1.3. masz określić główną myśl tekstu, czyli odpowie- A. Jemand hat sich beim Renovieren verletzt. dzieć na pytanie, o czym jest tekst. Dlatego słuchając nagrania, B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor. C. Jemand hat letztendlich auf eine Renovierung verzichtet. nie skupiaj się na informacjach szczegółowych, tylko na ogólnym D. Jemand hat für seine Renovierung fachliche Hilfe gesucht. zrozumieniu tekstu. E. Jemand hat während der Renovierung einen Fehler gemacht. 5 2.1. 2.2. 2.3. 2.4. Wypowiedź 1. Wypowiedź 2. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4. Strona 7 A. die Funktionsweise einer Kaffeemaschine kritisieren. B. die Leute vor einer neuen Erfindung warnen. C. ein Elektrogerät empfehlen. R O ZTekst UM 2. I E N I E Z E S Ł U C H U 1.2.Wo befindet sich der Sprecher? A. Im Radio. B. Im Restaurant. C. Im Lebensmittelgeschäft. 2  DOBIERANIE ZDAŃ DO WYPOWIEDZI PRZYKŁADOWE Tekst 3. ZADANIE 1.3. Wovon handelt der Text? A. Von einem Krankenhausaufenthalt. B. Von einer Sportveranstaltung. PRZYK ŁC.A D OParkproblemen. Von W Y ARKUSZ EGZAMINAC YJ N Y 1 2 Zadanie 2. (0–4) Usłyszysz dwukrotnie cztery wypowiedzi na temat problemów związanych z remontami. Do każdej wypowiedzi (2.1.–2.4.) dopasuj odpowiadające jej zdanie (A–E). Wpisz rozwiązania do tabeli.Zadanie 1. (0–3) 1 Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi. Usłyszysz dwukrotnie trzy teksty. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną z treścią nagrania. A. Jemand hat sich beimA,Renovieren Zakreśl literę B albo C. verletzt. W tym zadaniu usłyszysz cztery wypowiedzi – monologi. B. Jemand Tekst 1. bereitet sich auf eine Renovierung vor. W odróżnieniu od zadania 1. wszystkie wypowiedzi są na C. Jemand hat letztendlich 1.1. Der Sprecher will auf eine Renovierung verzichtet. D. Jemand hat für seine Renovierung fachliche Hilfe gesucht. zbliżony temat. Twoim zadaniem jest wysłuchanie wszystkich A. die Funktionsweise einer Kaffeemaschine kritisieren. wypowiedzi i dopasowanie pięciu podanych w zadaniu zdań E. Jemand hat während der Renovierung einen Fehler gemacht. B. die Leute vor einer neuen Erfindung warnen. C. ein Elektrogerät empfehlen. do poszczególnych tekstów. Jedno zdanie jest podane 2.1. 2.2. 2.3. 2.4. dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi. Tekst 2. Wypowiedź 1. Wypowiedź 2. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4. 1.2. Wo befindet sich der Sprecher? Jakimi umiejętnościami musisz wykazać się w tym zadaniu? A. Im Radio. W tym zadaniu sprawdzana jest umiejętność wyszukiwania B. Im Restaurant. szczegółowych informacji w tekście. C. Im Lebensmittelgeschäft. W zadaniu przykładowym tematem wszystkich wypowiedzi Tekst 3. są problemy związane z remontowaniem mieszkania. 1.3. Wovon handelt der Text? A. Von einem Krankenhausaufenthalt. Przed wysłuchaniem nagrania przeczytaj uważnie podane B. Von einer Sportveranstaltung. zdania. Pamiętaj, że zawarte w nich informacje będą C. Von Parkproblemen. w nagraniu wyrażone innymi słowami. 3  WIELOKROTNY WYBÓR PRZYKŁADOWE ZADANIE 2 Zadanie 2. (0–4) Usłyszysz dwukrotnie cztery wypowiedzi na temat problemów związanych z remontami. Do każdej wypowiedzi (2.1.–2.4.) dopasuj odpowiadające jej zdanie (A–E). Wpisz rozwiązania do tabeli. Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi. P RP Z RYZK Y ŁK A ŁADD OOWWY YA ARKRUKSU ZS ZE GEG ZA ZA MMI NI N ACAC Y JYN JNY Y1 1 54 A. Jemand hat sich beim Renovieren verletzt. B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor. C. Jemand hat letztendlich auf eine Renovierung verzichtet. D. Jemand hat für seine Renovierung fachliche Hilfe gesucht. 3Zadanie Zadanie E. 1 Jemand 1.3. hat während (0–3)der Renovierung einen Fehler gemacht. (0–5) Usłyszysz Usłyszysz dwukrotnie dwukrotnie trzywywiad teksty.z Zpanem podanych Braunem. odpowiedzi Z podanych wybierz odpowiedzi właściwą, wybierz zgodną zwłaściwą, treścią nagrania. zgodną Zakreśl z treściąliterę nagrania. A, B albo Zakreśl C. literę A, B, C albo D. 2.1. 2.2. 2.3. 2.4. Tekst 1. Wypowiedź 1. Wypowiedź 2. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4. 3.1. Warum hat Herr Braun nicht schon vorher an der Sendung teilgenommen? 1.1. Der Sprecher will A. Ihm ist etwas plötzlich Negatives passiert. A. B.dieErFunktionsweise einer Kaffeemaschine kritisieren. hatte andere Rundfunkverpflichtungen. B. C.dieIhm Leute vor das fehlte einer neuen Erfindung Interesse für solche warnen. Auftritte. C. D.einErElektrogerät widmete sich empfehlen. für eine längere Zeit seiner Familie. W tym zadaniu usłyszysz jeden dłuższy tekst – może to być dialog lub wywiad. Do tekstu otrzymasz pięć pytań z czte- Tekst 2. 3.2. Wie sieht der Alltag von Herrn Braun aus? rema opcjami odpowiedzi (A, B, C, D). Twoim zadaniem jest 1.2. Wo befindet sich der Sprecher? A. Er opfert seinen literarischen Helden viel Zeit. wysłuchanie nagrania i wybranie prawidłowej odpowiedzi A. Im Radio. B. Er beschäftigt sich vor allem mit seiner Familie. B. Im Restaurant. na każde z pytań, zgodnej z jego treścią. C. Er übernimmt das Einkaufen und Kochen. C. Im Lebensmittelgeschäft. D. Er quält sich mit dem Aufräumen ab. Jakimi umiejętnościami musisz wykazać się w tym zadaniu? Tekst 3. W tym zadaniu sprawdzane są takie umiejętności, jak: 3.3.Wovon 1.3. Wovon wird das handelt dernächste Text? Buch von Herrn Braun handeln? • wyszukiwanie informacji szczegółowych, A. A.Von Von einem einem Vergiftungsfall in der Schokoindustrie. Krankenhausaufenthalt. • określanie głównej myśli tekstu, B. B.Von Von einem einer spannenden Vorfall auf einer Klettertour. Sportveranstaltung. C. C.Von Von einer kriminellen Tat während eines Fluges. Parkproblemen. lub określanie kontekstu sytuacyjnego, 54 D. Von einem Verbrechen auf einer Zugreise. lub określanie intencji nadawcy tekstu. 3.4. 2 Zadanie 2. für Was spielt (0–4) den Gast in seinem Beruf die größte Rolle? W zadaniu przykładowym będziesz mieć do czynienia z wy- Der Ruhm.cztery wypowiedzi na temat problemów związanychwiadem. UsłyszyszA.dwukrotnie W zadaniach 3.1.–3.4. sprawdzana jest umiejętność z remontami. Do każdejB. wypowiedzi (2.1.–2.4.) dopasuj odpowiadające jej zdanie (A–E).wyszukiwania Die Unabhängigkeit. określonych Wpisz rozwiązania do informacji. Pamiętaj, że kolejność tabeli. Uwaga: C. Derjedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi. finanzielle Erfolg. pytań w zadaniu tego typu jest zgodna z kolejnością wystę- D. Die Kreativität. powania szukanych informacji w tekście. A. Jemand hat sich beim Renovieren verletzt. B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor. W zadaniu 3.5. sprawdzana jest umiejętność określania 3.5. Welches Ziel hat dieses Interview? C. Jemand hat letztendlich auf eine Renovierung verzichtet. intencji nadawcy tekstu. A. Für alltägliche Berufe werben. D. Jemand hat für seine Renovierung fachliche Hilfe gesucht. B. Interessante Berufe vorstellen. E. Jemand hat während der Renovierung einen Fehler gemacht. C. Berufschancen analysieren. D. Berufswahlen kritisieren. 2.1. 2.2. 2.3. 2.4. Wypowiedź 1. Wypowiedź 2. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4. 6 Strona 8 ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH TYPY ZADAŃ 1  DOBIERANIE ZDAŃ DO TEKSTÓW LUB FRAGMENTÓW TEKSTU PRZYKŁADOWE ZADANIE P R Z Y K Ł A D O W Y A R K U S Z E G Z A M I N A C YJ N Y 1 Zadanie 1 4. (0–4) Zadanie 1. (0–3) Przeczytajdwukrotnie Usłyszysz trzy teksty (A–C) na temat trzy teksty. szkół. Do odpowiedzi Z podanych każdego zdania (4.1.–4.4.) wybierz dopasuj właściwą, właściwy zgodną tekst. z treścią Wpisz rozwiązania nagrania. do tabeli. Zakreśl literę Uwaga: A, B albo C. jeden tekst pasuje do dwóch zdań. Tekst 1. 4.1. Eine Umfrage während des „Tags der offenen Tür” zeigte ein großes Interesse für 1.1. Der Sprecher will die Schule. A. die Funktionsweise einer Kaffeemaschine kritisieren. 4.2. B.Dokumentationen von neuen die Leute vor einer schulischen Veranstaltungen Erfindung warnen. kann man häufig in den Medien C.finden. ein Elektrogerät empfehlen. 4.3. Die Eltern sind an den Vorbereitungen zum „Tag der offenen Tür” beteiligt. Tekst 2. 4.4. Wo 1.2. Kulturelle befindet Aspekte sind sich der oft integraler Teil von Veranstaltungen in der Schule. Sprecher? A. Im Radio. B. Im Restaurant. C. Im Lebensmittelgeschäft. SCHULE HEUTE A. In den Tekst 3. letzten Jahren konnte man immer öfter Veranstaltungen in den Schulen sehen, die zum Ziel 1.3.hatten, Wovon dashandelt InteressederfürText? die jeweilige Schule bei potenziellen Schülern und ihren Eltern zu wecken. Zu diesem Zweck werden zum Beispiel beim sogenannten „Tag der offenen Tür“ auch die Väter und A. Von einem Krankenhausaufenthalt. Mütter der aktuellen Schüler mit in die Organisation einbezogen. Gefragt sind vor allem Kuchenba- B. und cken Vonandere einer Sportveranstaltung. kulinarische Angebote. Bei der Durchführung sind die Schüler zusammen mit ihren C. Von Lehrern Parkproblemen. dafür verantwortlich, dass die Veranstaltung ein Erfolg wird. Später werden oft Reportagen oder Berichte ins Internet gestellt, ergänzt durch viele Bilder. Manchmal hat man den Eindruck, als ob die Schulen einen harten Wettkampf untereinander durchführten. 2 Zadanie 2. (0–4) B. Der „Tag Usłyszysz der offenen dwukrotnie Tür”wypowiedzi cztery ist nicht selten ein magischer na temat problemów Punkt im Jahresprogramm związanych z remontami.vieler Schu- len – kein Do każdej Wunder bei wypowiedzi den rückgängigen (2.1.–2.4.) Schülerzahlen. Vor dopasuj odpowiadające jej allem zdanie betrifft (A–E).das die weiterführenden Wpisz rozwiązania do Schulen. tabeli. Uwaga: Beijedno den Vorbereitungen zdanie zostało werden, podane aus welchen Gründen dodatkowo i nie pasujeauch doimmer, żadnejdie Eltern nicht be- wypowiedzi. rücksichtigt. In den meisten Fällen üben Schülergruppen Theatervorführungen ein und bekommen auch fast immer einen großen Applaus, was im privaten Fotoalbum oft als Erfolg dokumentiert wird. A. Jemand hat sich beim Renovieren verletzt. Dass hier ein großes Engagement seitens der Schule vorliegt, findet seine Bestätigung in späteren B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor. Umfragen bei den neuen Schülern. Über 60 % der Schüler geben den „Tag der offenen Tür“ als den C. wichtigsten Jemand hat Aspekt letztendlich bei deraufEntscheidung eine Renovierung für dieverzichtet. Schule an. D. Jemand hat für seine Renovierung fachliche Hilfe gesucht. E. Am C. Jemand hatWochenende letzten während der stellte Renovierung eineneinmal sich wieder Fehlerdas gemacht. Stadtgymnasium mit seinem „Tag der offe- nen Tür“ den interessierten Schülern und ihren Eltern vor. Dabei war der Vorführunterricht in Physik und Chemie ein großer Magnet und zeigte sehr deutlich das Profil der Schule. Interessant war auch, 2.1. dass 2.2. von den Versuchen sehr viele Mädchen 2.3. begeistert 2.4. waren. Obwohl niemand daran gedacht hat- Wypowiedź 1. Wypowiedź te, auch einen 2. Wypowiedź kulturellen Programmpunkt für3.denWypowiedź 4. „Tag der offenen Tür“ einzuplanen, trugen viele Besucher schon an diesem Tag auf einem Fragebogen den Wunsch ein, diese Schule zu wählen. Am Ende bekamen fast alle Besucher noch die letzte Ausgabe der Schulzeitung als Geschenk, in der sich auch ein Anmeldeformular befand. Der Direktor verabschiedete alle mit einem freundlichen Händedruck. To zadanie składa się z trzech krótkich tekstów, które odnoszą się do tego samego tematu, lub jednego tekstu podzielonego na trzy fragmenty. Twoim zadaniem jest dopasowanie tekstów (lub ich fragmentów) do czterech zdań podanych w zadaniu. Pamiętaj, że jeden tekst (lub jego fragment) będzie pasował do dwóch zdań. Jakimi umiejętnościami musisz wykazać się w tym zadaniu? W tym zadaniu sprawdzana jest umiejętność wyszukiwania określonych, szczegółowych informacji w tekście. W zadaniu przykładowym masz do czynienia z jednym tekstem 56 54 na temat szkół, który jest podzielony na trzy fragmenty: A, B, C. Przeczytaj uważnie zdania 4.1.–4.4. i spróbuj odnaleźć we fragmentach tekstu te informacje. Pamiętaj, że będą one wyrażone innymi słowami niż w podanych zdaniach. 7 Strona 9 ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH 2  DOBIERANIE ZDAŃ DO LUK W TEKŚCIE PRZYKŁADOWE ZADANIE P RP Z RYZK Y ŁK A ŁADD OOWW Y YA A RKRU KSU ZS ZE G EGZA ZAMM I NI N ACAC Y JYN JNY Y1 1 Zadanie 1 Zadanie 5. 1. (0–4) (0–3) Przeczytaj Usłyszysz tekst, z którego dwukrotnie usunięto trzy teksty. cztery zdania. Z podanych Wpiszwybierz odpowiedzi w luki 5.1.–5.4. właściwą,litery, zgodną z treścią którymiZakreśl nagrania. oznaczono literębrakujące A, B albozdania C. (A–E), tak aby otrzymać logiczny i spójny tekst. Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej luki. Tekst 1. 1.1. Der Sprecher will GARTENPIRATEN A. die Funktionsweise einer Kaffeemaschine kritisieren. B. die Leute vor einer neuen Erfindung warnen. Heutzutage verändern sich die Großstädte sehr stark zu Ungunsten der Natur. 5.1.  _____ Bestehen- C. ein Elektrogerät empfehlen. de Straßen werden erweitert, neue Straßenzüge entstehen und größere unbebaute Grünflächen ver- schwinden Tekst 2. für neue Gebäude. DassWo 1.2. dasbefindet jedoch nicht sich von der allen Bürgern widerstandslos akzeptiert wird, zeigt eine Initiative, über die in Sprecher? den letzten Wochen in den Medien intensiv berichtet wird. 5.2. _____ Sie nennen sich selbst „Garten- A. Im piraten” Radio. und sind in lockeren Gruppen organisiert. Von einer festen Struktur gibt es jedoch keine Spur. B. Im Restaurant. Spontaneität ist hier das Motto. Wenn jemand eine konkrete Idee hat, wird über geheime Internetpor- C. Im Lebensmittelgeschäft. tale schnell eine Aktionsgruppe gebildet und es werden Zeit, Ort und Vorgehensweise vereinbart. Doch das hat mit piratenähnlichen Aktionen nichts zu tun. Ein gewalttätiges Vorgehen kommt für sie nicht Tekst 3. aber ganz legal ist ihr Einsatz nun auch wieder nicht. 5.3. _____ Im schlimmsten Fall mussten in Frage, 1.3. Wovon zweistellige die Piraten handelt derGeldstrafen Text? zahlen. Doch das ist ihrer Meinung nach ein Preis, den man hin und wieder A. inVon Kauf nimmt. einem Im Großen und Ganzen erhalten sie aber selbst bei einigen Kommunalpolitikern Krankenhausaufenthalt. Anerkennung B. Von einerfür ihre Aktivitäten. Sportveranstaltung. Natürlich C. Von sind die Gartenpiraten nicht in der Lage, bestimmte Entwicklungen wieder rückgängig zu Parkproblemen. machen. Sie denken nicht daran, Straßen zu liquidieren oder Gebäude einzureißen. Im Zentrum ihrer Aufmerksamkeit stehen kleine und manchmal auch große Flächen in der Stadt, die monoton sind bzw. ganz 2 vernachlässigt Zadanie werden. Hier sehen sie eine Möglichkeit, sich konstruktiv und innovativ einzusetzen. 2. (0–4) Da werden bei Nacht und Nebel sehr oft mit großem Erfolg kleine Bäume gepflanzt. 5.4. _____ Auf den Usłyszysz ersten Blick kann mancztery dwukrotnie keinenwypowiedzi na temat Eingriff feststellen undproblemów die Polizei istzwiązanych z remontami. in diesen Fällen oft machtlos. Erst mit Do każdej wypowiedzi der Zeit fangen dann (2.1.–2.4.) die Pflanzendopasuj odpowiadające an zu sprießen. Was vorherjej zdanie (A–E). grau oder Wpisz auch vielleicht rozwiązania nur gründo war, tabeli. Uwaga: jedno zeigt farbliche Akzente. zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi. A. Jemand hat sich beim Renovieren verletzt. A. Unter der dritten Vorgehensweise versteht man das fantasievolle Bemalen von grauen Wandflächen B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor. in der Innenstadt mit exotischen Naturlandschaften. C. Jemand hat letztendlich auf eine Renovierung verzichtet. D. Jemand hat für seine Renovierung fachliche Hilfe gesucht. B. Deswegen ist es auch kein Wunder, dass der Konflikt mit den Gesetzeshütern nicht selten an der E. Jemand hat während Tagesordnung der Renovierung einen Fehler gemacht. steht. C. Hier 2.1. handelt es sich um eine kleine Gruppe 2.2. 2.3. von jungen und alten Leuten mit einem starken Engage- 2.4. ment für die Natur. Wypowiedź 1. Wypowiedź 2. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4. D. In diesem Zusammenhang lässt sich beobachten, dass auf Kosten der letzten Grünanlagen neue Bebauungsprojekte realisiert werden. E. Eine andere Möglichkeit sind sogenannte „Samenbomben“, die einfach so beim Vorbeigehen auf den Grünflächen platziert werden. Zadanie to polega na przeczytaniu tekstu, z którego usunięto cztery fragmenty / zdania, a następnie uzupełnieniu luk w tekście. Jeden fragment / Jedno zdanie jest podany / podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej luki. Jakimi umiejętnościami musisz wykazać się w tym zadaniu? W tym zadaniu sprawdzana jest umiejętność rozpoznawania związków pomiędzy poszczególnymi częściami tekstu. 54 57 przeczytaj najpierw cały tekst, Rozwiązując zadanie przykładowe, by dowiedzieć się, jaki temat jest w nim poruszany. Pozwoli ci to na zorientowanie się w ogólnej treści tekstu. Następnie przeczytaj uważnie zdania, które zostały usunięte. Znajdują się w nich elementy, które odnoszą się do zdań bezpośrednio sąsiadujących z luką. Powstały tekst ma być spójny i logiczny. Aby sprawdzić, czy dobrze dopasowałaś / dopasowałeś zdania, przeczytaj zawsze zdanie przed i za luką. 8 Strona 10 ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH 3  WIELOKROTNY WYBÓR PRZYKŁADOWE ZADANIE P R Z Y K Ł A D O W Y A R K U S Z E G Z A M I N A C YJ N Y 1 Zadanie 1 6. (0–5) Zadanie 1. (0–3) Przeczytajdwukrotnie Usłyszysz dwa teksty trzy na temat teksty.problemów Z podanychzwiązanych odpowiedziz podróżowaniem. wybierz właściwą, Z zgodną podanychz treścią odpowiedzi nagrania. wybierz Zakreśl właściwą, literę zgodną A, B albo C. z treścią tekstu. Zakreśl literę A, B, C albo D. Tekst Tekst 1. 1. 1.1. Der Sprecher will HAMBURG A.diese Also, an die Funktionsweise Reise werde icheiner mich Kaffeemaschine kritisieren. noch lange erinnern. Ohne Zweifel wird sie in meinem Gedächtnis unter der B. Kategorie die Leute „schiefgegangen“ den ersten vor einer neuen Erfindung Platz einnehmen. Dabei fing alles doch recht geord- warnen. net undC.vielversprechend ein Elektrogerätan.empfehlen. Schon lange vor dem Abi habe ich zusammen mit meinen Klassenkameraden Frank und Detlef den Plan gefasst, Tekst 2. direkt nach den Abschlussprüfungen für ein verlängertes Wochenende nach Hamburg zu fahren. Hamburg – ehemalige Hansestadt und heute noch ein offenes Tor in die weite Welt (ein Werbe- 1.2. Wo befindet sich der Sprecher? spruch wie aus dem Bilderbuch) – das lockte uns, das wollten wir sehen. A. Im Radio. Die Vorbereitung bereitete uns keine Probleme. In kurzer Zeit hatten wir fast alles im Detail organisiert. B. sollte Natürlich Im Restaurant. auch etwas Platz für Überraschungen und Ungeplantes bleiben – selbstverständlich im positiven C. Sinne. Im Lebensmittelgeschäft. Und mit einem leichten Regenschauer ging es am Freitagvormittag auch los – na ja, Wetterfröschen Tekst 3. keinen Glauben schenken. Aber dass die Deutsche Bahn uns mit einer einstündigen Verspä- sollte man tung 1.3. überraschte, Wovon handeltdas warderschon Text?etwas nicht Alltägliches. Zum Glück befand sich das von uns gewählte Hostel direkt am Bahnhof und eventuelle Zeitverluste konnten vermieden werden. A. Von einem Krankenhausaufenthalt. Im Hostel dann das nächste Problem – an der Rezeption saß eine junge hübsche Frau, die aber ein für uns B. Von einer unverständliches Sportveranstaltung. Englisch sprach. Ich ärgerte mich darüber, dass die Registrierung so lange dauerte. Dafür machteC.dasVon Parkproblemen. Hostel einen sauberen Eindruck auf mich. Der Boden war frisch gewischt und es roch unauf- dringlich nach Putzmitteln. „Sollte sich die Reise doch zum Positiven wenden?“, dachte ich bei mir. Doch es kam anders. Im reservierten Zimmer waren zwei Stühle zu klein und das Bett zu kurz. Darüber hinaus sah man2 aus dem Fenster Zadanie nicht auf den Hafen, sondern auf die schmutzige Wand eines Nachbargebäudes. 2. (0–4) Das brachte das Fass zum Überlaufen. In dieser Situation blieb uns nur ein nettes Gespräch mit dem Usłyszysz dwukrotnie cztery wypowiedzi na temat problemów związanych z remontami. Direktor und die Hoffnung auf eine sofortige Behebung der Mängel. Do każdej wypowiedzi (2.1.–2.4.) dopasuj odpowiadające jej zdanie (A–E). Wpisz rozwiązania do Wie so oft in solchen Momenten stand das Glück nicht auf unserer Seite. Der Direktor bot uns unbeque- tabeli. Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi. me Stühle zum Sitzen an und der servierte Kaffee entsprach nicht unseren Geschmacksvorstellungen – in Gedanken sehnte ich mich nach dem Kaffee meiner Mutter, den sie immer am Sonntagmorgen zum A. Jemand Frühstück hat sichMan machte. beim Renovieren hätte verletzt. den Eindruck gewinnen können, dass hier nicht um Kunden geworben wurde. B. Das Gespräch Jemand selbst bereitet sich auf verlief in angespannter eine Renovierung vor. Atmosphäre. Zeitweise vergaß der Direktor wohl, mit Jemand C. wem er sprach. In seinerauf hat letztendlich Stimme klang ein respektloser eine Renovierung verzichtet. Befehlston. Letztendlich versprach er, uns ein anderes Zimmer mit einem längeren Bett zu geben. D. Jemand hat für seine Renovierung fachliche Hilfe gesucht. Eine halbe Stunde später gingen wir leicht beruhigt in die Stadt. Was würde uns der erste Abend brin- E. gen,Jemand hat durch schoss mir währenddender Renovierung Kopf ... einen Fehler gemacht. 6.1.Was hat dem Autor in dem Hostel gefallen? 2.1. 2.2. 2.3. 2.4. A. Die Verständigung an der Rezeption. Wypowiedź B. Die 1. Wypowiedź Sauberkeit an der2.Rezeption. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4. C. Die Möblierung der Zimmer. D. Die Aussicht aus dem Fenster. 6.2. Warum war der Autor mit dem Gespräch beim Hosteldirektor unzufrieden? A. Sie mussten die ganze Zeit stehen. B. Der Direktor war recht unhöflich zu ihnen. C. Nicht alle Beschwerden wurden berücksichtigt. D. Dem Autor und seinen Kameraden wurde nichts zu trinken angeboten. 6.3. Wovon handelt der Text? A. Von schlechten Erfahrungen während einer Reise. B. Von Problemen auf mehrtägigen Klassenfahrten. C. Von positiven Werbekampagnen für alternative Übernachtungen. D. Von Zweifeln an der menschlichen Gedächtnisfähigkeit. Zadanie to obejmuje dwa teksty powiązane tematycznie, ale od siebie niezależne. Teksty różnią się stylem i formą: jeden z nich najczęściej jest tekstem (para)literackim, drugi może być, 58 np. artykułem. Do tekstów otrzymasz pięć zadań, np. w formie 54 pytań z czterema opcjami odpowiedzi (A, B, C, D). Twoim zadaniem jest wybór zgodnej z tekstem, prawidłowej odpowiedzi na pytanie. Część pytań odnosi się do tekstu pierwszego, część do drugiego (zamieszczonego na stronie 10). Jakimi umiejętnościami musisz wykazać się w tym zadaniu? W tym zadaniu sprawdzane są takie umiejętności, jak: • wyszukiwanie informacji szczegółowych, • określanie głównej myśli tekstu, • lub określanie kontekstu sytuacyjnego, • lub określanie intencji nadawcy tekstu, • lub oddzielanie faktów od opinii. 9 Strona 11 ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH 4  WIELOKROTNY WYBÓR PRZYKŁADOWE ZADANIE P RP Z RYZK Y ŁK A ŁADD OOWW Y YA A RKRU KSU ZS ZE G EGZA ZAMM I NI N ACAC Y JYN JNY Y1 1 Tekst 1 2. Zadanie 1. (0–3) Usłyszysz dwukrotnie trzy teksty. Z podanych REISEN, ABER WIE? odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną z treścią nagrania. Zakreśl literę A, B albo C. Wer heutzutage seinen Urlaub plant, steht oftmals vor einer schwierigen Entscheidung. Die Branche ist im Fluss. Tekst 1. Was gestern in war, ist heute schon verstaubt. Schon seit einigen Jahren lassen sich laut nicht bestätigten Aussagen einiger Reisebürobetreiber in der Reisebranche deutliche Veränderungen fest- 1.1. Der Sprecher will stellen. Inwieweit damit auch ein leichter Rückgang bei den traditionellen Reisen verbunden ist, lässt sichA. diegenau nicht Funktionsweise einer Kaffeemaschine sagen. Genaue Zahlen liegen hierkritisieren. nicht vor. Vermutlich fehlt es an entsprechenden B. die Leute Es Untersuchungen. vorsteht einerzumindest neuen Erfindung warnen. fest, dass sich sogenannte alternative Reisemöglichkeiten einer immerC. größeren Beliebtheit ein Elektrogerät erfreuen. Dies zeigen die Ergebnisse einer vom Statistischen Bundesamt im empfehlen. letzten Jahr bei einer Stichprobe von 1000 Urlaubern durchgeführten Umfrage. Sie gaben im Gegensatz Tekst 2. Vorjahren an, diesmal etwas anderes für den Urlaub geplant zu haben. Die von einigen Touris- zu den musfachleuten 1.2. Wo befindet vertretene sich der Meinung, Sprecher?wonach es keine sichtbaren Veränderungen gebe, dürfte jedoch nicht ganz stimmen. A. Im Radio. DiesB.sieht Im man nicht zuletzt an der immer größeren Aktivität jener Anbieter von Alternativreisen und Restaurant. an ihren finanziellen Erfolgen. Man kann in dieser Branchennische einen Zuwachs von Anbietern um C. Im Lebensmittelgeschäft. 40 % feststellen. Gewinnquoten werden nicht gern genannt, aber – wie die gut gelaunten Gesichter der Branchenführer Tekst 3. zeigen – dürften es sehr positive Ergebnisse sein. Als Beispiel kann hier „Planet Reisen“ dienen, die seit vielen Jahren bei ihren Angeboten den Schwerpunkt auf den Kontakt mit der lokalen 1.3. Wovon handelt der Text? Bevölkerung legen. Alles steht unter dem Motto „Fairer Tourismus”. Darunter versteht man, dass wäh- rendA.derVon einem Reise die Krankenhausaufenthalt. Menschen und die Umgebung am Reiseziel respektiert werden. Die von einigen B. Von Urlaubern einer Sportveranstaltung. erwünschte Isolierung von der einheimischen Bevölkerung ist hier unerwünscht, ebenso die Einführung C. Vonvon fremder Architektur und fremdem Kulturangebot. Parkproblemen. Angeboten werden Reiseziele auf allen Kontinenten. Wobei hier die ärmeren Regionen im Zentrum ste- hen. Letztendlich soll der Tourismus die Regionen und die Menschen in diesen Gebieten unterstützen. 2 Zadanie 2. (0–4) 6.4. Was Usłyszysz ist eine Tatsache dwukrotnie (und laut Text cztery wypowiedzi nicht nur na temat eine Meinung)? problemów związanych z remontami. Do każdej A. wypowiedzi In der Reisebranche (2.1.–2.4.)gibt es deutliche dopasuj Veränderungen. odpowiadające jej zdanie (A–E). Wpisz rozwiązania do tabeli. Uwaga: jedno zdanie B. Traditionelle zostało Reisen podane erleben einendodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi. leichten Rückgang. C. Alternative Reiseformen erfreuen sich einer größeren Beliebtheit. A. Jemand D. hat sich beim Es gibt keine Renovieren erkennbaren verletzt. Veränderungen in der Tourismusbranche. B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor. C. 6.5. JemandWorauf legt „Planet hat letztendlich aufReisen“ einen großen eine Renovierung Wert? verzichtet. D. Jemand A. hat Diefür Hotels seinesollten einen internationalen Renovierung Charakter besitzen. fachliche Hilfe gesucht. E. Jemand B. hat Diewährend Urlauberder sollen keinen Kontakt Renovierung einen zu den gemacht. Fehler Einheimischen haben. C. Die Einheimischen sollen Respekt vor den Urlaubern lernen. D. Den Urlaubern soll die authentische Kultur vor Ort geboten werden. 2.1. 2.2. 2.3. 2.4. Wypowiedź 1. Wypowiedź 2. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4. W zadaniu przykładowym masz do czynienia z dwoma tekstami na temat problemów związanych z podróżowaniem. Pierwszy z nich jest opowiadaniem, drugi artykułem. Trzy pierwsze zadania (6.1.–6.3.) odnoszą się do tekstu 1 (zamieszczonego na stronie 9). W zadaniach 6.1. i 6.2. sprawdzana jest umiejętność wyszukiwania określonych informacji, natomiast zadanie 6.3. sprawdza umiejęt- ność określania głównej myśli tekstu, czyli odpowiedzi na pytanie, o czym jest tekst. Kolejne dwa zadania 6.4. i 6.5. dotyczą tekstu drugiego. W zadaniu 6.4. sprawdzana jest umiejętność oddzielania faktów od opinii. W tym zadaniu należy zwrócić uwagę na wyrażenia charakterystycz- ne dla opinii, np. Schon seit einigen Jahren lassen sich laut nicht bestätigten Aussagen …, Die von einigen Tourismusfachleuten vertretene Meinung … Pamiętaj, że zdania opisujące fakty bardzo 54 59 często zawierają informacje o danych procentowych: Man kann in dieser Branchennische einen Zuwachs von Anbietern um 40 % feststellen lub informacje o wynikach badań, ankiet: Dies zeigen die Ergebnisse einer vom Statistischen Bundesamt … 10 Strona 12 ZNA JOMOśĆ śRODKÓW JĘZ YKOW YCH TYPY ZADAŃ 1  WIELOKROTNY WYBÓR PRZYKŁADOWE ZADANIE P R Z Y K Ł A D O W Y A R K U S Z E G Z A M I N A C YJ N Y 1 Zadanie 1 Zadanie7. (0–4) 1. (0–3) Przeczytajdwukrotnie Usłyszysz tekst. Z podanych odpowiedzi trzy teksty. Z podanychwybierz właściwą, odpowiedzi tak abywłaściwą, wybierz otrzymaćzgodną logiczny z treścią i gramatycznie nagrania. poprawny Zakreśl literę A, tekst. B alboZakreśl C. literę A, B, C albo D. Tekst 1. 1.1. Der Sprecher will KULTUR ANDERS A. die Funktionsweise einer Kaffeemaschine kritisieren. An derB.Organisation deseiner die Leute vor letzten, vonErfindung neuen der Stadtwarnen. während der Kulturtage veranstalteten Rock-Konzerts äußerten viele Bürger starke Kritik. Im 7.1. ______ stand dabei der Veranstaltungsort. Wegen der vielen C. ein Elektrogerät empfehlen. Wohnhäuser in der Nähe 7.2. ______ sich der Park für ein solches Vorhaben nicht. Vor allem die laute Musik in Tekst 2. den Abendstunden störte viele ältere Personen und Familien mit Kindern. Das Einschlafen war entweder gar nicht möglich oder es bereitete viele Probleme. Man fragte sich, warum für diese 1.2. Wo befindet Veranstaltung sichaußerhalb nicht das der Sprecher? der Stadt liegende Stadion gewählt worden war. Aufgrund der gu- A. Im Radio. ten Anbindung 7.3.  ______ den öffentlichen Verkehrsmitteln und der ausreichenden Infrastruktur für privateB.Pkws Imhätte Restaurant. man auch das Verkehrschaos in der Parkumgebung vermeiden können. Nach diesen Erfahrungen C. Imfordern die Bürger eine stärkere und 7.4. ______ Beteiligung der Öffentlichkeit an solchen Lebensmittelgeschäft. Entscheidungen. Mal sehen, was die Zukunft bringen wird. Tekst 3. 1.3. Wovon handelt der Text? 7.1. A. Vordergrund 7.2. A. interessiert A. Von einem Krankenhausaufenthalt. B. Applaus B. spielt B. Von einer Sportveranstaltung. C. Verlauf C. verhält C. Von Parkproblemen. D. Startgast D. eignet 7.3. 2 A. von Zadanie 2. (0–4) 7.4. A. frühzeitige B. seit B. frühzeitig Zadanie Usłyszysz dwukrotnie cztery wypowiedzi na temat problemów związanych to polega na uzupełnieniu czterech luk w krótkim tekście. z remontami. C. mit Do każdej C. frühzeitiges wypowiedzi (2.1.–2.4.) dopasuj odpowiadające jej zdanieW(A–E). zadaniu Wpiszpodane sądo rozwiązania odpowiedzi z czterema opcjami do wyboru tabeli.D. D. frühzeitigen aus jedno zdanie zostało podane dodatkowo Uwaga: i nie pasuje(A,doB,żadnej wypowiedzi. C, D). Należy wybrać pasujące elementy, tak by po uzupełnie- A. Jemand hat sich beim Renovieren verletzt. niu luk tekst był logiczny i poprawny gramatycznie. B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor. Jakimi umiejętnościami musisz wykazać się w tym zadaniu? C. Jemand hat letztendlich auf eine Renovierung verzichtet. D. Jemand hat für seine Renovierung fachliche Hilfe gesucht. W tym zadaniu musisz wykazać się znajomością słownictwa E. Jemand hat während der Renovierung einen Fehler gemacht. i struktur gramatycznych. W zadaniu przykładowym zadania 7.3. i 7.4. sprawdzają twoją 2.1. 2.2. 2.3. 2.4. znajomość gramatyki, w tym wypadku znajomość rzeczowników Wypowiedź 1. Wypowiedź 2. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4. łączących się z określonym przyimkiem oraz odmiany przymiotnika przez przypadki. Zadania 7.1. i 7.2. służą sprawdzeniu znajomości słownictwa. Słowa i / lub wyrażenia, które wstawisz w luki, muszą tworzyć poprawne struktury gramatyczne lub związki frazeologiczne ze słowami w tekście, dlatego uważnie przeanalizuj elementy przed i za luką. 60 54 11 Strona 13 ZNA JOMOŚĆ ŚRODKÓW JĘZ YKOW YCH 2  UZUPEŁNIANIE TEKSTU Z LUKAMI (słowotwórstwo) Zadanie to oparte jest na krótkim PRZYKŁADOWE ZADANIE tekście i polega na uzupełnieniu luk wyrazami utworzonymi od wyrazów podanych w nawiasach. Musisz pamię- P RP Z RYZK Y ŁK A ŁADD OOWW Y YA A RKRU KSU ZS ZE G EGZA ZAMM I NI N ACAC Y JYN JNY Y1 1 tać, by wstawić wyrazy w odpowiedniej formie, tak by były poprawne grama- tycznie w danym kontekście. Jakimi umiejętnościami musisz Zadanie 1 8. 1. Zadanie (0–4) (0–3) wykazać się w tym zadaniu? Przeczytaj Usłyszysz tekst. Uzupełnij dwukrotnie każdą trzy teksty. lukę (8.1.–8.4.), Z podanych przekształcając odpowiedzi wyrazy podane wybierz właściwą, zgodnąwznawiasie, treścią W tym zadaniu musisz wykazać się tak aby Zakreśl nagrania. powstałliterę spójny A, iBlogiczny albo C. tekst. Wymagana jest pełna poprawność gramatyczna i ortograficzna wpisywanych wyrazów. znajomością słowotwórstwa oraz znajo- Tekst 1. mością struktur gramatycznych. 1.1. Der Sprecher will JUGEND UND A. die Funktionsweise einer Kaffeemaschine POLITIK kritisieren. Ważne jest, by przeczytać dokładnie B. die Leute vor einer neuen Erfindung warnen. tekst i odgadnąć, jakiej części mowy Politik ist nicht jedermanns Sache. Dabei hängt es nicht immer vom 8.1.  ____________________ C. ein Elektrogerät empfehlen. (INTERESSANT) der einzelnen Personen an verschiedenen Bereichen ab. Viele Politiker fragen sich zum brakuje w danej luce. W zadaniu Tekst 2. warum sich junge Menschen heutzutage durch eine starke Abneigung der Politik gegenüber Beispiel, przykładowym lukę 8.1. musimy 8.2. __________________ (CHARAKTER). Dabei liegt die 8.3. ___________________ (ANTWORTEN) für uzupełnić rzeczownikiem utworzonym 1.2. michWo befindetklar persönlich sich aufder derSprecher? Hand. Die Politiker selbst sind daran schuld. Einerseits lassen sie nur selten A. Im Radio. engagierte Nachwuchskräfte auf Führungspositionen kommen, wobei der Mangel an Aufstiegschan- od podanego w nawiasie przymiotnika. cen B. die Im Restaurant. Motivation stark reduziert. Und andererseits kann ihr Verhalten in vielen Fällen nicht gerade Wskazuje na to stojący bezpośrednio als vorbildhaft gelten. Laut einer Umfrage unter Jugendlichen im Alter von 14 bis 19 Jahren ist jeder C. Im Lebensmittelgeschäft. przed luką wyraz vom = von dem. 8.4. ___________________ (FÜNF) Politiker korrupt. Es ist höchste Zeit, dass sich hier etwas ändert. Tekst 3. Zadanie to może mieć również inną P R1.3. Z Y KWovon Ł A Dhandelt O W Yder A Text? R K U S Z E G Z A M I N A C YJ N Y 1 formę, np. Zadanie A. Von9. (0–4)Krankenhausaufenthalt. einem • tekst z lukami do uzupełnienia Uzupełnij B. Vonkażde einerzdanie z luką, przekształcając odpowiednie fragmenty zdania wyjściowego, Sportveranstaltung. tak C. aby Von zachować ten sam sens zdań. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna Parkproblemen. bez podanych wyrazów, i gramatyczna wpisywanych wyrazów. • tekst z lukami do uzupełnienia Zadanie 8. (0–4) z wyrazami podanymi w ramce 9.1. 2 Zadanie Przeczytaj 2.ein Schontekst. seit paar Tagen (0–4) Uzupełnij każdąwilllukę er nicht mehr die (8.1.–8.4.), Nachrichten schauen. przekształcając wyrazy podane w nawiasie, nad tekstem. Usłyszysz tak abyLUST dwukrotnie cztery powstał spójny wypowiedzi i logiczny tekst.naWymagana temat problemów związanych jest pełna poprawnośćz remontami. gramatyczna Do każdej wypowiedzi i ortograficzna Schon (2.1.–2.4.) seitwpisywanych ein paar Tagen dopasuj odpowiadające jej zdanie (A–E). wyrazów. ___________________________________, dieWpisz rozwiązania Nachrichten do zu schauen. tabeli. Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi. 9.2. Nachdem er die Schule abgeschlossen hatte, ging er an eine Uni im Ausland studieren. A. Jemand hat sich beim RenovierenJUGEND verletzt. UND POLITIK NACH B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor. C. Politik Jemand______________________________________ ist hat nicht jedermanns letztendlich Sache. auf eine Dabei hängt Renovierung ging es er an eine nicht verzichtet. immerUnivom im Ausland studieren. 8.1.  ____________________ D. (INTERESSANT) Jemand hat für der einzelnen seine Personen Renovierung an verschiedenen fachliche Hilfe gesucht.Bereichen ab. Viele Politiker fragen sich zum Beispiel, warum sich jungewenn Menschen heutzutage und durch eineist. starke Abneigung der Politik gegenüber 3 E.PARAFRAZY 9.3. JemandMan tanzt hat ZDAŃ während derZE oft wild, SŁOWEM-KLUCZEM die Musik Renovierung laut Fehler einen aggressiv gemacht. 8.2. __________________ (CHARAKTER). Dabei liegt die 8.3. ___________________ (ANTWORTEN) für PRZYKŁADOWE WIRD mich persönlich klar ZADANIE auf der Hand. Die Politiker selbst sind daran schuld. Einerseits lassen sie nur selten Zadanie to polega na uzupełnieniu _________________________________, engagierte 2.1. Nachwuchskräfte 2.2. wenn die kommen, auf Führungspositionen 2.3. Musik lautwobei 2.4. und aggressiv ist. an Aufstiegschan- der Mangel zdań z luką w taki sposób, by zachować cen die Motivation stark reduziert. Und andererseits kann ihr Verhalten in vielen Fällen nicht gerade sens zdania wyjściowego. Wymagana Wypowiedź 1. Wypowiedź 2. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4. als vorbildhaft 9.4. Er hat einegelten. LautKrankheit, schwere einer Umfrage unter Jugendlichen aber trotzdem im Alter jeden Tag gute Laune.von 14 bis 19 Jahren ist jeder 8.4. ___________________ (FÜNF) Politiker korrupt. Es ist höchste Zeit, dass sich hier etwas ändert. jest pełna poprawność ortograficzna P R Z Y K Ł A D O W Y A R K U S Z E G Z A M I N A C YJ N Y 1 TROTZ i gramatyczna wpisywanych wyrazów. Trotz _________________________________ jeden Tag gute Laune. Ważnym elementem w tym zadaniu jest Zadanie 9. (0–4) słowo-klucz, które należy wykorzystać Uzupełnij każde zdanie z luką, przekształcając odpowiednie fragmenty zdania wyjściowego, tak aby zachować ten sam sens zdań. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna przy przekształcaniu zdania wyjścio- 1 Zadanie 1. i gramatyczna wpisywanych (0–3) wyrazów. wego, np. w zdaniu 9.1. jest to słowo Usłyszysz dwukrotnie trzy teksty. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną z treścią LUST. Przypomnij sobie jego znaczenie 9.1. Schon nagrania. seitliterę Zakreśl ein paar A, BTagen albo will C. er nicht mehr die Nachrichten schauen. i zastanów się, z jakimi wyrazami tworzy LUST logiczne połączenia. Tekst 1.Schon seit ein paar Tagen ___________________________________, die Nachrichten zu schauen. 1.1. Der Sprecher will Jakimi umiejętnościami musisz A. die Funktionsweise einer Kaffeemaschine kritisieren. 9.2. Nachdem er die Schule abgeschlossen hatte, ging er an eine Uni im Ausland studieren. wykazać się w tym zadaniu? B. die Leute vor einer neuen Erfindung warnen. NACH Zadania tego typu sprawdzają umiejęt- C. ein Elektrogerät empfehlen. ______________________________________ ging er an eine Uni im Ausland studieren. ność stosowania struktur leksykalnych 54 Tekst 2. 61 i gramatycznych. 1.2. 9.3.WoManbefindet sich tanzt oft derwenn wild, Sprecher? die Musik laut und aggressiv ist. A. WIRD Im Radio. Pamiętaj też, że w każdą lukę możesz B. _________________________________, Im Restaurant. wenn die Musik laut und aggressiv ist. wpisać maksymalnie pięć wyrazów, C. Im Lebensmittelgeschäft. wliczając w to wyrazy już podane. 9.4. Er hat eine schwere Krankheit, aber trotzdem jeden Tag gute Laune. Tekst 3. Zadanie to może mieć również inną TROTZ 1.3. Wovon handelt der Text? formę, np. Trotz _________________________________ jeden Tag gute Laune. A. Von einem Krankenhausaufenthalt. • parafrazy zdań bez słów-kluczy, B. Von einer Sportveranstaltung. C. Von Parkproblemen. • tłumaczenie fragmentów zdań podanych w nawiasie na język niemiecki, 2 Zadanie 2. (0–4) • układanie zdań z elementów Usłyszysz dwukrotnie cztery wypowiedzi na temat problemów związanych z remontami. podanych w nawiasie, które należy Do każdej wypowiedzi (2.1.–2.4.) dopasuj odpowiadające jej zdanie (A–E). Wpisz rozwiązania do tabeli. Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi. zastosować w odpowiedniej formie. 12 A. Jemand hat sich beim Renovieren verletzt. B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor. Strona 14 W YPOWIEDŹ PISEMNA 1  LIST FORMALNY / ARTYKUŁ / ROZPRAWKA PRZYKŁADOWE ZADANIE P R Z Y K Ł A D O W Y A R K U S Z E G Z A M I N A C YJ N Y 1 Zadanie 1 Zadanie10. (0–13) 1. (0–3) Wypowiedz Usłyszysz się na jeden dwukrotnie trzyz teksty. podanych tematów.odpowiedzi Z podanych Wypowiedźwybierz powinna zawieraćzgodną właściwą, od 200zdo 250 treścią słów i spełniać nagrania. wszystkie Zakreśl literę A,wymogi typowe dla formy wskazanej w poleceniu. Zaznacz temat, B albo C. który wybrałaś / wybrałeś, zakreślając jego numer. Tekst 1. 1.1. Der Sprecher 1. W ostatnim czasiewill coraz więcej ludzi uczestniczy w masowych imprezach dla biegaczy. Mają one za- równo A. swoich gorących zwolenników, die Funktionsweise jak i przeciwników. einer Kaffeemaschine Napisz rozprawkę na ten temat, uwzględ- kritisieren. B. pozytywne niając i negatywne die Leute vor einer neuenstrony tego warnen. Erfindung fenomenu. C. ein Elektrogerät empfehlen. 2. Miasto zorganizowało koncert rockowy w miejskim parku. Napisz artykuł, w którym zrelacjonujesz Tekst 2. tego koncertu i opiszesz swoje wrażenia. przebieg 1.2. Wo befindet sich der Sprecher? A. Im Radio. B. Im Restaurant. CZYSTOPIS C. Im Lebensmittelgeschäft. ....................................................................................... Tekst . . . . . . 3. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Twoim . . . . . . . .zadaniem . . . . . . . . . . . jest . . . . . napisanie .. wypowiedzi pisemnej na jeden 1.3. Wovon handelt der Text? . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .z dwóch . . . . . . . . . .podanych . . . . . . . . . . . .tematów .... sformułowanych w języku polskim. A. Von einem Krankenhausaufenthalt. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Może . . . . . . .to . . .być: ................ B. Von einer Sportveranstaltung. . . . . . .C. . . . .Von . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .• . . . Parkproblemen. . . list . . . .formalny, .................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .• . . rozprawka, ........................ • artykuł. . . .2. . Zadanie . . . . . . . . . . .2. . . .(0–4) .................................................................... . . . . . . . . . dwukrotnie Usłyszysz . . . . . . . . . . . cztery . . . . . . wypowiedzi . . . . . . . . . . . .na . . temat . . . . . . problemów Każdy temat . . . . . . . . . . . związanych . . . . . . . . . . .z. .remontami. zawiera w poleceniu dwa elementy, które należy ................. Do każdej wypowiedzi (2.1.–2.4.) dopasuj odpowiadające jej zdanieomówić (A–E). Wpisz w wypowiedzi. rozwiązania doW temacie przykładowym pierwszym ....................................................................................... tabeli. Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje elementem do żadnej wypowiedzi. będą pozytywne strony masowych imprez dla biegaczy, ....................................................................................... natomiast drugim – ich negatywne strony. A. . . . .Jemand . . . . . . . hat . . . sich . . . . beim . . . . .Renovieren . . . . . . . . . . verletzt. ...................................................... B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor. Długość tekstu nie powinna przekroczyć określonego limitu słów: ....................................................................................... C. Jemand hat letztendlich auf eine Renovierung verzichtet. 200 do 250. . . . .Jemand D. . . . . . . . hat . . . für . . . seine . . . . . Renovierung . . . . . . . . . . . fachliche . . . . . . . . Hilfe . . . . .gesucht. ......................................... Oceniana jest: E. . . . .Jemand . . . . . . . hat . . . während . . . . . . . . der . . . .Renovierung . . . . . . . . . . .einen . . . . . Fehler . . . . . .gemacht. ....................................... • zgodność z poleceniem, . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .• . . spójność . . . . . . . . . . .i . logika . . . . . . . .wypowiedzi, .... . . . . . . 2.1. . . . . . . . . . . . . . . .2.2. . . . . . . . . . . . . . . .2.3. . . . . . . . . . . . . . . 2.4. . . . . . . . . . . .• . . zakres . . . . . . . .środków . . . . . . . . . .językowych, ...... Wypowiedź 1. Wypowiedź 2. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .• . . poprawność . . . . . . . . . . . . . . .środków . . . . . . . . . językowych. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Zgodnie . . . . . . . . . .z. .informacjami . . . . . . . . . . . . . . zawartymi w Informatorze o egzaminie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .maturalnym*: .......................... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Dobrze . . . . . . . . .napisana . . . . . . . . . . .rozprawka: ...... . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .• . . omawia . . . . . . . . . .zagadnienie . . . . . . . . . . . . . .w sposób przejrzysty i logiczny; wszystkie . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . jej . . . części . . . . . . . .(wstęp, . . . . . . . . rozwinięcie, ..... zakończenie) są podporządkowane ....................................................................................... jednej myśli głównej, • zawiera jasno sformułowaną tezę, odpowiednią do formy ....................................................................................... (rozprawka za i przeciw lub rozprawka przedstawiająca opinię), ....................................................................................... • charakteryzuje się stylem formalnym. ....................................................................................... Dobrze napisany artykuł: • ma tytuł przyciągający uwagę czytelnika, • zawiera wstęp, w którym autor stara się zachęcić czytelnika do 62 54 przeczytania tekstu, np. przywołując fakt lub anegdotę, sygnalizu- jąc temat artykułu w formie pytania, używając barwnego języka, • może zawierać pytania zachęcające czytelnika do dalszych rozważań na temat poruszany w tekście. Dobrze napisany list formalny: • zawiera we wstępie określenie celu, w jakim został napisany, • omawia dane zagadnienie w sposób przejrzysty i logiczny, • zawiera elementy typowe dla formy: odpowiedni zwrot rozpoczynający i kończący, akapity itp. * Informator o egzaminie maturalnym z języka niemieckiego od roku szkolnego 2014/2015, Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna 2013, str. 18–19 13 Strona 15 ŚRODKI JĘZ YKOWE Tutaj powtórzysz i przećwiczysz słownictwo z zakresu tematycznego Człowiek. Powtórzysz i utrwalisz zagadnienia gramatyczne: • Odmiana imion własnych Æ Ü 1 • Homonimy Æ Ü 2–3 • Zaimki einer, eine, eins z dopełniaczem Æ Ü 4–5 1 Przeczytaj tekst i uzupełnij luki (1–4). Z podanych 3 Uzupełnij każde zdanie z luką, przekształcając odpowiedzi wybierz właściwą, tak aby otrzymać wyróżnione fragmenty, tak aby zachować sens logiczny i gramatycznie poprawny tekst. Zakreśl zdania wyjściowego. Zastosuj inne konstrukcje literę A, B, C albo D. gramatyczne. 1 Wegen der Abiturvorbereitung habe ich nur wenig Zeit Ehrliche Kontaktanzeigen für meine Hobbys. Da ________________________________________________, habe ich nur wenig Zeit für meine Hobbys. Einen ehrlichen Partner suchen alle. ____________1 Ehrlichkeit 2 Mit 12 Jahren habe ich mich noch nicht für Mode muss man bei den meisten Kontaktanzeigen aber lange suchen. interessiert. Die Frauen sind ohne Ausnahme schlank, attraktiv und kochen Als ________________________________________________, gut. Die Männer haben alle einen guten Arbeitsplatz, viel Geld, habe ich mich noch nicht für Mode interessiert. aber trotzdem Zeit für interessante Hobbys und die Partnerin. 3 Lena sucht einen Partner, der humorvoll und Irgendwann kam die Redaktion der Zeitschrift NEON auf die Idee, optimistisch ist. eine neue Rubrik zu starten. In den ehrlichen Kontaktanzeigen Lena sucht einen __________________________________ schreiben Singles nicht von ihren ________________2 , sondern Partner. von ihren Schwächen. Offen, ohne Tabus und meistens 4 Rainer fragt Tobi: „Was macht dich glücklich?“ mit einer guten Portion Humor. Angekündigt werden die Rainer fragt Tobi, __________________________________. Kontaktanzeigen so: „Nichts als die Wahrheit: NEON-Singles 5 Ich lerne immer fleißig, damit ich gute Noten erzählen aufrichtig von ihren Macken und erklären, warum es bekomme. sich trotzdem ____________3, sie kennenzulernen.“ Und siehe da Ich lerne immer fleißig, um __________________________ – es funktioniert, obwohl sich Männer schon mal als egoistisch ___________________________________________________. und untreu outen und Frauen als süchtig nach romantischen Komödien. Schon viele der ehrlichen Singles haben auf diese Weise einen Partner gefunden, ____________4 der Mann oder die 4 Przeczytaj tekst. Uzupełnij luki (1–4), przekształcając wyrazy podane w ramce, tak aby powstał spójny Frau fürs Leben war darunter. Ehrlich! i logiczny tekst. Uwaga: dwa wyrazy zostały podane dodatkowo i nie pasują do żadnej luki. persönlich  • das • Garderobe •  1 A Für 2 A Mächten 3 A lohnt 4 A aber anziehen  • politisch • Kleiderschrank B Nach B Kräften B lohnen B sogar C Auf C Leistungen C lohnte C also D Bei D Stärken D gelohnt D immer Keine Qual der Wahl Passt der Rock zum Oberteil? Ist mein Outfit nicht zu langweilig 2 Uzupełnij zdania, wykorzystując podane oder zu gewagt? Matilda Kahl nervten die täglichen Fragen w nawiasach wyrazy w odpowiedniej formie. Nie należy zmieniać kolejności podanych wyrazów, vorm Spiegel ihres _____________________1 . Ihre Lösung trzeba natomiast – jeżeli jest to konieczne – war einfach: Sie kaufte 15 gleiche Blusen und 6 gleiche Hosen dodać inne wyrazy, tak aby otrzymać logiczne – und trägt diese seit drei Jahren jeden Arbeitstag. Erst vier i gramatycznie poprawne zdania. Wochen nach ihrer Entscheidung fiel das den Kollegen auf. 1 Ich kann mir nicht vorstellen, (Schönheitsoperation / Sofort kamen Fragen, ob sie finanzielle Probleme hätte, was machen) ___________________________________________ sie verneinen konnte. Schnell wurde auch ihren Kollegen ___________________________________________________. klar, dass es seine Vorteile haben kann, immer das Gleiche _____________________2 . Inzwischen gibt es im New Yorker 2 Herr Schulz hat seine Frau (fünf Jahre / kennenlernen) ___________________________________________________ Büro, in _____________________3 Matilda arbeitet, sogar den „Dress like Matilda Day”. Und allein ist sie nicht, viele ___________________________________________________. erfolgreiche Menschen beschränken die Kleiderwahl aufs 3 Martin trägt am liebsten (sein / dunkel / rot / Pullover) Nötigste, so auch der amerikanische Präsident Barack Obama: ___________________________________________________ „Ich versuche alle _____________________4 Entscheidungen ___________________________________________________. auf ein Minimum zu beschränken. Ich möchte nicht entscheiden 4 Je mehr Freunde man hat, desto (glücklich / können / müssen, was ich esse oder anziehe, weil ich ohnehin so viele man / sein) _________________________________________ Entscheidungen treffen muss.” ___________________________________________________. 14 Strona 16 Człowiek G R A M AT Y K A 1 Przekształć podane określenia przynależności, 12 Mit meinem Teekesselchen kann man aufs Dach tak jak w przykładzie. kommen. Beispiel: 13 Ein Buch hat viele von meinem Teekesselchen. Die Kompositionen von Johann Sebastian Bach 14 Eine Gitarre hat 6 von meinem Teekesselchen. ð Johann Sebastian Bachs Kompositionen 3 Wyszukaj w internecie przykłady innych niemieckich 1 das Auto von Johann ________________________________ homonimów i utwórz z nimi zdania, tak jak 2 das Haus vom alten Sebastian ________________________ w ćwiczeniu 2. 3 die Arbeit von Herrn Bach ___________________________ 4 der Garten von Onkel Carl ___________________________ 4 Uzupełnij wypowiedzi nastolatków, tak jak 5 die Tänze von Pina Bausch ___________________________ w przykładzie. Wykorzystaj podane słownictwo. 6 die Filme von Wim Wenders _________________________ Beispiel: 7 der Geburtstag von Martin __________________________ Ohne eine meiner modischsten Hosen gehe ich nie 8 die Tasche von Hans _________________________________ aus dem Haus. 9 die Arbeit vom Direktor Müller _______________________ (ein – meine – modisch) 10 die Entwürfe von Karl Lagerfeld ______________________ Was sagen die Jugendlichen über ihre Klamotten? 11 das neue Auto von Karl ______________________________ 12 die Karriere von Claudia Schiffer _____________________ 1 Das ist ________________________ Jeans. Schön, oder? 13 der Mann von Maria _________________________________ (ein – meine – lieb) 2 Dieses Paar Schuhe ist wirklich ______________________, das du je gekauft hast. (ein – die – elegant) 2 Jakie homonimy ukrywają się pod wyrazem 3 Dieser Pulli ist ________________________, den ich habe. Teekesselchen w podanych zdaniach? Przeczytaj je i odpowiedz. Fühl mal! (ein – die – gemütlich) 4 Ich trage heute ________________________ Blusen, Teekesselchen ist ein die ich in meinem Kleiderschrank habe. Da hängen beliebtes deutsches die anderen. (ein – die – schön) Kinderspiel, bei dem 5 Ich ziehe morgen ________________________ Röcke die Spieler ein Wort mit an, die du je gesehen hast. Der ist aber noch auf der mehreren Bedeutungen Wäscheleine. (ein – die – bunt) mithilfe einer Definition 6 Mit ________________________ Kleider aus meinem der Bedeutungen erraten Schrank sehe ich immer gut aus. (ein – die – lang) müssen. Spielt mit! 7 Dieser Rock ist ________________________ Röcke, die so schnell kaputtgehen. (kein – diese – billig) Beispiel: Auf meinem Teekesselchen kann man 5 Przeczytaj wypowiedzi i przetłumacz je na język polski. Następnie uwórz podobne zdania na temat sitzen. ð BANK swoich przyjaciół. Bei meinem Teekesselchen kann man Geld Klaas ist abheben. ð BANK einer der liebsten Karo ist eine meiner Menschen, die ich je besten Freundinnen. kennengelernt das Schloss (2x)  •  der Krebs (2x)  •  der Wal / die habe. Wahl  • die Seite / die Saite  •  der Leiter / die Klaas ist keiner Leiter  •  die Steuer / das Steuer  •  die Schlange (2x) dieser Angeber. Das mag ich an ihm. 1 Mein Teekesselchen ist der Chef einer Gruppe. 2 Mein Teekesselchen ist eine schlimme Krankheit. 3 In mein Teekesselchen steckt man einen Schlüssel und schließt ab. 4 Bei meinem Teekesselchen handelt es sich um ein Tier mit zwei Zangen, das im Wasser lebt. 5 Mein Teekesselchen muss man ans Finanzamt bezahlen. 6 In meinem Teekesselchen muss man warten. 7 Mit meinem Teekesselchen kann man lenken. 8 Bei meinem Teekesselchen macht man ein Kreuz. 9 In meinem Teekesselchen leben Könige. 10 Mein Teekesselchen ist ein langes kriechendes Tier, das giftig sein kann. 11 Mein Teekesselchen ist das größte Tier der Welt. 15