Angielski. Kierunek matura. Zestawy, zadania, wskazówki. Poziom rozszerzony
Średnia Ocena:
Angielski. Kierunek matura. Zestawy, zadania, wskazówki. Poziom rozszerzony
(Książka + 2x CD Audio) Kompleksowe przygotowanie do egzaminu maturalnego z języka angielskiego na poziomie rozszerzonym - egzamin ustny według nowej formuły,- przygotowanie do wszystkich części egzaminu,- zadania identyczne jak na maturze,- wzorcowe zbiory egzaminacyjne,- zwroty niezbędne do części ustnej,- porady do zadań i praktyczne porady,- Inteligentny Klucz odpowiedzi,- GRATIS 2 płyty CD Audio.KIERUNEK MATURA Zestawy, zadania, porady obejmuje książkę zawierającą wszystkie rodzaje zadań, jakie można spotkać na maturze, zbiory egzaminacyjne a także dwie płyty z nagraniami. Przygotowuje do egzaminu pisemnego z języka angielskiego na poziomie poszerzonym a także do nowej formuły egzaminu ustnego obowiązującej od 2012 roku – uzupełnia, weryfikuje i utrwala wiadomości, umiejętności nabyte zarówno podczas nauki w szkole, jak i na kursach językowych. Zalecany jest zwłaszcza osobom, które chcą sprawdzić i doskonalić własne umiejętności przed przystąpieniem do egzaminu. Tylko u nas:- dymki z praktycznymi maturalnymi wskazówkami,- przydatny test wprowadzający,- szczegółowe omówienie odpowiedzi – Inteligentny Klucz. Pakiet (książka + 2 płyty CD Audio) adresowany jest do uczniów szkół średnich przygotowujących się do egzaminu maturalnego na poziomie rozszerzonym. Podręcznik może być szczególnie pomocny dla nauczycieli – zawiera zbiory egzaminacyjne do wykorzystania podczas lekcji albo zajęć indywidualnych. Podręcznik (272 str.) zbudowany jest identycznie jak prawdziwy egzamin maturalny: składa się z dwóch części przygotowujących odpowiednio do egzaminu pisemnego a także ustnego.
Szczegóły
Tytuł
Angielski. Kierunek matura. Zestawy, zadania, wskazówki. Poziom rozszerzony
Autor:
Opracowanie zbiorowe
Rozszerzenie:
brak
Język wydania:
polski
Ilość stron:
Wydawnictwo:
Edgard
Rok wydania:
2012
Tytuł
Data Dodania
Rozmiar
Porównaj ceny książki Angielski. Kierunek matura. Zestawy, zadania, wskazówki. Poziom rozszerzony w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.
Angielski. Kierunek matura. Zestawy, zadania, wskazówki. Poziom rozszerzony PDF - podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Angielski. Kierunek matura. Zestawy, zadania, wskazówki. Poziom rozszerzony PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
DEUTSCH
MATURA
ROZSZERZONA
100% zgodności z formułą pisemnego egzaminu
z języka obcego obowiązującą od roku 2015.
Maturzysto, szukasz repetytorium, które pozwoli Ci:
skutecznie przygotować się do matury pisemnej z języka niemieckiego
na poziomie rozszerzonym? MATURA
ROZSZERZONA
powtórzyć struktury gramatyczne wymagane na egzaminie?
poszerzyć zasób słownictwa?
tworzyć wypowiedzi pisemne zgodnie z wymaganiami egzaminacyjnymi?
poznać praktyczne strategie rozwiązywania zadań?
repetytorium | język niemiecki | poziom rozszerzony
uniknąć klasycznych pułapek egzaminacyjnych? Jan Szurmant | Peter Tokarski
sprawdzić swoje umiejętności, rozwiązując przykładowe
testy maturalne?
Dołącz do setek
maturzystów, którym
sprawdzona metoda
nauki proponowana przez
repetytoria Pearsona
pomogła zdać maturę!
Komponenty: Pobierz nagrania tekstów do zadań na rozumienie
Repetytorium ze słuchu do przykładowych arkuszy egzaminacyjnych
z płytą CD AUDIO z www.pearson.pl/niemiecki/matura
Strona 2
DEUTSCH
MATURA
ROZSZERZONA
repetytorium | język niemiecki | poziom rozszerzony
Jan Szurmant | Peter Tokarski
Strona 3
SPIS TREŚCI
WSTĘP 4
I. Część referencyjna II. Środki leksykalne
– wskazówki, informacje o typach zadań maturalnych – część powtórzeniowo-ćwiczeniowa
Przykładowy arkusz egzaminacyjny 1
1 Człowiek 14
ROZUMIENIE ZE SŁUCHU 5 Ehrliche Kontaktanzeigen
Keine Qual der Wahl
Wskazówki
Typy zadań 2 Dom 16
Wohnen wie in Skandinavien
ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH 7 Mieten oder Kaufen?
Wskazówki 3 Szkoła 18
Typy zadań Mit dem Laptop unterrichten
Die schiefe Studie von Pisa?
ZNAJOMOŚĆ ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH 11
4 Praca 20
Wskazówki Alles, was man wissen muss, um sich erfolgreich
Typy zadań zu bewerben
Die Sprache der Chefs
WYPOWIEDŹ PISEMNA 13
5 Życie rodzinne i towarzyskie 22
Wskazówki Starke Hausmänner braucht das Land
Typy zadań Meine erste Party
6 Żywienie 24
Was man im Urlaub so alles entdecken kann
Filterkaffee wieder im Trend
7 Zakupy i usługi 26
Reklamation
Willenlos einkaufen
8 Podróżowanie i turystyka 28
Auf den Sofas der Welt
Urlaubsgrüße
9 Kultura 30
Wenn unsere Zeit gestohlen wird
Mit Geschichten groß werden
10 Sport 32
Das deutsche Barcelona
Sport im Freien
11 Zdrowie 34
Wer sucht, der findet
Deutschlands gefährlichster Ort
12 Nauka i technika 36
Wenn etwas schiefgehen kann, dann wird
es auch schiefgehen
Die liebe Technik
13 Świat przyrody 38
Wenn der Smog das Atmen zur Qual macht
Der mit dem Wolf aufwuchs
14 Państwo i społeczeństwo 40
Eine wirklich fremde Sprache
Die größten Probleme unserer Zeit
2
Strona 4
Gramatyka III. Wypowiedź pisemna
– część powtórzeniowo-ćwiczeniowa
Odmiana imion własnych 15 List formalny 42
Homonimy
Zaimki einer, eine, eins z dopełniaczem Artykuł 45
Przymiotniki z przyrostkami: -arm, -bar, -isch, 17 Rozprawka za i przeciw 48
-los, -reich, -sam, -wert, -voll Rozprawka opiniująca 51
Przyimki z dopełniaczem i celownikiem
Czasowniki rozdzielnie i nierozdzielnie złożone 19
z przedrostkami: über-, um-, unter-, durch-,
wieder-, wider-, voll-
Czas Futur II
Czasowniki modalne w trybie oznajmującym 21
Czasowniki modalne w trybie przypuszczającym
Formy imiesłowowe czasownika: Partizip I, Partizip II 23 IV. Przykładowe arkusze
Konstrukcje imiesłowowe
Przydawka rozwinięta
egzaminacyjne
Bezokolicznik z zu i bez zu 25
Czasowniki wymagające dopełnienia w dopełniaczu Przykładowy arkusz egzaminacyjny 2 54
Przykładowy arkusz egzaminacyjny 3 59
Strona bierna czasownika 27
Strona bierna z czasownikiem modalnym 29
Zdania podrzędnie złożone z formami strony biernej 31
Formy konkurencyjne dla strony biernej:
lassen + sich + Infinitiv, sein + zu + Infinitiv
Mowa zależna 33
Zdania warunkowe nierzeczywiste 35
Zdania życzeniowe
Materiały dodatkowe
Zdania skutkowe: so (...) dass, als dass 37
Zdania porównawcze nierzeczywiste: als (ob)
Zdania okolicznikowe sposobu: indem, 39 Transkrypcja nagrań 64
dadurch dass, ohne dass (ohne ... zu), Klucz do zadań z części II 67
anstatt dass (anstatt ... zu)
Klucz do zadań z części III 70
Zdania okolicznikowe czasu: wenn, als, bevor (ehe), 41
bis, nachdem, seitdem, sobald, solange, sooft, Klucz do zadań z przykładowych 71
während arkuszy egzaminacyjnych wraz
Zdanie przydawkowe z modelowymi wypowiedziami pisemnymi
3
Strona 5
WSTĘP
Repetytorium Matura rozszerzona. Język niemiecki przeznaczone jest dla uczniów przygotowujących się do pisemnego egzaminu
maturalnego z języka niemieckiego na poziomie rozszerzonym. Zadania zawarte w poszczególnych częściach książki są zgodne
z wymaganiami obowiązującymi na egzaminie maturalnym z języka obcego nowożytnego od roku 2015. Z repetytorium można
pracować zarówno samodzielnie, jak i na lekcjach języka niemieckiego w szkole.
I II
CZĘŚĆ REFERENCYJNA ŚRODKI JĘZYKOWE
– część powtórzeniowo-ćwiczeniowa
zawiera przykładowy pierwszy arkusz egzaminacyjny
wraz z opisem wszystkich typów zadań występujących zawiera zadania sprawdzające znajomość środków
w poszczególnych częściach egzaminu pisemnego językowych. Są to zadania zamknięte (typu: wielokrotny
z języka obcego. Do każdego zadania opracowano wybór oraz dobieranie) oraz zadania otwarte (typu:
wskazówki, które obejmują: zadania z luką, parafrazy zdań, słowotwórstwo,
• informacje, na czym polega zadanie, tłumaczenie fragmentów zdań na język obcy oraz
• opis, jakie umiejętności szczegółowe układanie zdań z podanych elementów leksykalnych).
są w nim sprawdzane,
• strategie pomagające rozwiązać przykładowe GRAMATYKA
zadanie. Część ta zawiera zadania z zakresu środków
gramatycznych dla poziomu rozszerzonego opisanych
w Informatorze o egzaminie maturalnym od roku
2014/2015.
III IV
WYPOWIEDŹ PISEMNA PRZYKŁADOWE ARKUSZE EGZAMINACYJNE
– część powtórzeniowo-ćwiczeniowa
ta część zawiera dwa kompletne przykładowe arkusze
składa się z czterech podrozdziałów poświęconych egzaminacyjne, dzięki którym uczniowie mogą
czterem formom wypowiedzi pisemnej obowiązującym sprawdzić swoje umiejętności. Na stronach 64–66
na pisemnej części egzaminu z języka obcego od roku zamieszona została transkrypcja tekstów do zadań
2015. Są to: list formalny, artykuł, rozprawka za i przeciw na rozumienie ze słuchu, którą można wykorzystać
oraz rozprawka opiniująca. podczas pracy z tego typu zadaniami. Na dołączonej
Każdy z podrozdziałów obejmuje trzy części: do repetytorium płycie CD audio znajdują się nagrania
• zadania ze wskazówkami na bazie wypowiedzi tekstów. Natomiast na stronach 71–72 znajduje się
modelowej, klucz do wszystkich zadań z arkuszy egzaminacyjnych
• zadania pomagające poznać i przećwiczyć elementy wraz z modelowymi wypowiedziami pisemnymi do
charakterystyczne dla każdej z form, zadania 10. Wypowiedzi te opatrzone są krótkimi
• słowniczek niemiecko-polski, w którym zebrano komentarzami.
zwroty i wyrażenia pomocne w realizacji wypowiedzi
pisemnej.
Materiały dodatkowe zawierają: transkrypcję nagrań do zadań z przykładowych arkuszy egzaminacyjnych, klucze do zadań z obu
części powtórzeniowo-ćwiczeniowych oraz klucz do zadań z przykładowych arkuszy egzaminacyjnych. Dzięki tym materiałom
uczniowie mogą samodzielnie rozwiązywać zadania, kontrolując na bieżąco poprawność odpowiedzi.
4
Strona 6
Z A DA N I A W C ZĘ ŚCI PISEM N E J EGZ A M I N U – ROZU M I EN I E ZE S ŁU CH U
Części pisemnego egzaminu z języka obcego Liczba zadań Typy zadań
Zadanie 1. Zadania zamknięte:
• wielokrotny wybór
ROZUMIENIE ZE SŁUCHU Zadanie 2.
• dobieranie
Zadanie 3. • prawda / fałsz
Zadanie 4. Zadania zamknięte:
• wielokrotny wybór
ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH Zadanie 5.
• dobieranie
Zadanie 6. • prawda / fałsz
Zadania zamknięte:
Zadanie 7. • wielokrotny wybór
• dobieranie
Zadania otwarte:
ZNAJOMOŚĆ ŚRODKÓW JĘZYKOWYCH Zadanie 8. • uzupełnianie luk
• parafraza zdań
• słowotwórstwo
Zadanie 9. • tłumaczenie fragmentów zdań na język obcy
• układanie zdań z podanych elementów leksykalnych
Formy wypowiedzi:
• list formalny
WYPOWIEDŹ PISEMNA Zadanie 10.
• rozprawka
• artykuł
TYPY ZADAŃ
1 WIELOKROTNY WYBÓR
PRZYKŁADOWE ZADANIE
P R Z Y K Ł A D O W Y A R K U S Z E G Z A M I N A C YJ N Y 1
1 Zadanie 1. (0–3)
Usłyszysz dwukrotnie trzy teksty. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną z treścią
nagrania. Zakreśl literę A, B albo C.
Tekst 1. W tym zadaniu usłyszysz trzy teksty – mogą to być monologi
1.1. Der Sprecher will lub dialogi. Każdy z nich porusza inny temat. Do każdego tekstu
A. die Funktionsweise einer Kaffeemaschine kritisieren. otrzymasz jedno zadanie, w którym z trzech podanych możliwości
B. die Leute vor einer neuen Erfindung warnen. (A, B, C) musisz wybrać tę, która jest prawidłową odpowiedzią
C. ein Elektrogerät empfehlen. na pytanie, prawidłowym dokończeniem zdania.
Tekst 2. Jakimi umiejętnościami musisz wykazać się w tym zadaniu?
1.2. Wo befindet sich der Sprecher?
W tym zadaniu sprawdzane są takie umiejętności, jak:
A. Im Radio.
B. Im Restaurant. • określanie głównej myśli tekstu,
C. Im Lebensmittelgeschäft. • określanie kontekstu sytuacyjnego,
• określanie intencji nadawcy tekstu,
Tekst 3.
• oddzielanie faktów od opinii.
1.3. Wovon handelt der Text?
A. Von einem Krankenhausaufenthalt. W zadaniu 1.1. musisz określić intencję nadawcy tekstu, czyli
B. Von einer Sportveranstaltung. odpowiedzieć na pytanie, jaki cel chce osiągnąć nadawca
C. Von Parkproblemen.
swoją wypowiedzią. Zastanów się podczas słuchania nagrania,
czy nadawca krytykuje, ostrzega czy poleca coś.
2 Zadanie 2. (0–4) W zadaniu 1.2. masz określić kontekst sytuacyjny, czyli w tym
Usłyszysz dwukrotnie cztery wypowiedzi na temat problemów związanych z remontami.
wypadku odpowiedzieć na pytanie, gdzie znajduje się osoba
Do każdej wypowiedzi (2.1.–2.4.) dopasuj odpowiadające jej zdanie (A–E). Wpisz rozwiązania do
tabeli. Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje domówiąca.
żadnej wypowiedzi.
W zadaniu 1.3. masz określić główną myśl tekstu, czyli odpowie-
A. Jemand hat sich beim Renovieren verletzt.
dzieć na pytanie, o czym jest tekst. Dlatego słuchając nagrania,
B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor.
C. Jemand hat letztendlich auf eine Renovierung verzichtet.
nie skupiaj się na informacjach szczegółowych, tylko na ogólnym
D. Jemand hat für seine Renovierung fachliche Hilfe gesucht. zrozumieniu tekstu.
E. Jemand hat während der Renovierung einen Fehler gemacht.
5
2.1. 2.2. 2.3. 2.4.
Wypowiedź 1. Wypowiedź 2. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4.
Strona 7
A. die Funktionsweise einer Kaffeemaschine kritisieren.
B. die Leute vor einer neuen Erfindung warnen.
C. ein Elektrogerät empfehlen.
R O ZTekst
UM 2. I E N I E Z E S Ł U C H U
1.2.Wo befindet sich der Sprecher?
A. Im Radio.
B. Im Restaurant.
C. Im Lebensmittelgeschäft.
2 DOBIERANIE ZDAŃ DO WYPOWIEDZI
PRZYKŁADOWE
Tekst 3. ZADANIE
1.3. Wovon handelt der Text?
A. Von einem Krankenhausaufenthalt.
B. Von einer Sportveranstaltung.
PRZYK ŁC.A D OParkproblemen.
Von W Y ARKUSZ EGZAMINAC YJ N Y 1
2 Zadanie 2. (0–4)
Usłyszysz dwukrotnie cztery wypowiedzi na temat problemów związanych z remontami.
Do każdej wypowiedzi (2.1.–2.4.) dopasuj odpowiadające jej zdanie (A–E). Wpisz rozwiązania do
tabeli.Zadanie 1. (0–3)
1
Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi.
Usłyszysz dwukrotnie trzy teksty. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną z treścią
nagrania.
A. Jemand hat sich beimA,Renovieren
Zakreśl literę B albo C. verletzt.
W tym zadaniu usłyszysz cztery wypowiedzi – monologi.
B. Jemand
Tekst 1. bereitet sich auf eine Renovierung vor. W odróżnieniu od zadania 1. wszystkie wypowiedzi są na
C. Jemand hat letztendlich
1.1. Der Sprecher will auf eine Renovierung verzichtet.
D. Jemand hat für seine Renovierung fachliche Hilfe gesucht. zbliżony temat. Twoim zadaniem jest wysłuchanie wszystkich
A. die Funktionsweise einer Kaffeemaschine kritisieren. wypowiedzi i dopasowanie pięciu podanych w zadaniu zdań
E. Jemand hat während der Renovierung einen Fehler gemacht.
B. die Leute vor einer neuen Erfindung warnen.
C. ein Elektrogerät empfehlen.
do poszczególnych tekstów. Jedno zdanie jest podane
2.1. 2.2. 2.3. 2.4. dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi.
Tekst 2.
Wypowiedź 1. Wypowiedź 2. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4.
1.2. Wo befindet sich der Sprecher? Jakimi umiejętnościami musisz wykazać się w tym zadaniu?
A. Im Radio. W tym zadaniu sprawdzana jest umiejętność wyszukiwania
B. Im Restaurant. szczegółowych informacji w tekście.
C. Im Lebensmittelgeschäft.
W zadaniu przykładowym tematem wszystkich wypowiedzi
Tekst 3.
są problemy związane z remontowaniem mieszkania.
1.3. Wovon handelt der Text?
A. Von einem Krankenhausaufenthalt.
Przed wysłuchaniem nagrania przeczytaj uważnie podane
B. Von einer Sportveranstaltung. zdania. Pamiętaj, że zawarte w nich informacje będą
C. Von Parkproblemen. w nagraniu wyrażone innymi słowami.
3 WIELOKROTNY WYBÓR
PRZYKŁADOWE ZADANIE
2 Zadanie 2. (0–4)
Usłyszysz dwukrotnie cztery wypowiedzi na temat problemów związanych z remontami.
Do każdej wypowiedzi (2.1.–2.4.) dopasuj odpowiadające jej zdanie (A–E). Wpisz rozwiązania do
tabeli. Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi.
P RP Z
RYZK
Y ŁK A
ŁADD
OOWWY YA ARKRUKSU ZS ZE GEG ZA ZA
MMI NI N
ACAC
Y JYN
JNY Y1 1
54 A. Jemand hat sich beim Renovieren verletzt.
B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor.
C. Jemand hat letztendlich auf eine Renovierung verzichtet.
D. Jemand hat für seine Renovierung fachliche Hilfe gesucht.
3Zadanie
Zadanie
E. 1 Jemand 1.3.
hat während
(0–3)der Renovierung einen Fehler gemacht.
(0–5)
Usłyszysz
Usłyszysz
dwukrotnie
dwukrotnie trzywywiad
teksty.z Zpanem
podanych
Braunem.
odpowiedzi
Z podanych
wybierz
odpowiedzi
właściwą, wybierz
zgodną zwłaściwą,
treścią
nagrania.
zgodną Zakreśl
z treściąliterę
nagrania.
A, B albo
Zakreśl
C. literę A, B, C albo D.
2.1. 2.2. 2.3. 2.4.
Tekst 1.
Wypowiedź 1. Wypowiedź 2. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4.
3.1. Warum hat Herr Braun nicht schon vorher an der Sendung teilgenommen?
1.1. Der Sprecher will
A. Ihm ist etwas plötzlich Negatives passiert.
A. B.dieErFunktionsweise einer Kaffeemaschine kritisieren.
hatte andere Rundfunkverpflichtungen.
B. C.dieIhm
Leute vor das
fehlte einer neuen Erfindung
Interesse für solche warnen.
Auftritte.
C. D.einErElektrogerät
widmete sich empfehlen.
für eine längere Zeit seiner Familie.
W tym zadaniu usłyszysz
jeden dłuższy tekst – może to być
dialog lub wywiad. Do tekstu otrzymasz pięć pytań z czte-
Tekst 2.
3.2. Wie sieht der Alltag von Herrn Braun aus? rema opcjami odpowiedzi (A, B, C, D). Twoim zadaniem jest
1.2. Wo befindet sich der Sprecher?
A. Er opfert seinen literarischen Helden viel Zeit. wysłuchanie nagrania i wybranie prawidłowej odpowiedzi
A. Im Radio.
B. Er beschäftigt sich vor allem mit seiner Familie.
B. Im Restaurant. na każde z pytań, zgodnej z jego treścią.
C. Er übernimmt das Einkaufen und Kochen.
C. Im Lebensmittelgeschäft.
D. Er quält sich mit dem Aufräumen ab. Jakimi umiejętnościami musisz wykazać się w tym zadaniu?
Tekst 3. W tym zadaniu sprawdzane są takie umiejętności, jak:
3.3.Wovon
1.3. Wovon wird das
handelt dernächste
Text? Buch von Herrn Braun handeln? • wyszukiwanie informacji szczegółowych,
A. A.Von
Von einem
einem Vergiftungsfall in der Schokoindustrie.
Krankenhausaufenthalt.
• określanie głównej myśli tekstu,
B. B.Von
Von einem
einer spannenden Vorfall auf einer Klettertour.
Sportveranstaltung.
C. C.Von
Von einer kriminellen Tat während eines Fluges.
Parkproblemen.
lub określanie kontekstu sytuacyjnego,
54 D. Von einem Verbrechen auf einer Zugreise. lub określanie intencji nadawcy tekstu.
3.4.
2 Zadanie 2. für
Was spielt (0–4)
den Gast in seinem Beruf die größte Rolle?
W zadaniu przykładowym będziesz mieć do czynienia z wy-
Der Ruhm.cztery wypowiedzi na temat problemów związanychwiadem.
UsłyszyszA.dwukrotnie W zadaniach 3.1.–3.4. sprawdzana jest umiejętność
z remontami.
Do każdejB. wypowiedzi (2.1.–2.4.) dopasuj odpowiadające jej zdanie (A–E).wyszukiwania
Die Unabhängigkeit. określonych
Wpisz rozwiązania do informacji. Pamiętaj, że kolejność
tabeli. Uwaga:
C. Derjedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi.
finanzielle Erfolg. pytań w zadaniu tego typu jest zgodna z kolejnością wystę-
D. Die Kreativität. powania szukanych informacji w tekście.
A. Jemand hat sich beim Renovieren verletzt.
B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor. W zadaniu 3.5. sprawdzana jest umiejętność określania
3.5. Welches Ziel hat dieses Interview?
C. Jemand hat letztendlich auf eine Renovierung verzichtet. intencji nadawcy tekstu.
A. Für alltägliche Berufe werben.
D. Jemand hat für seine Renovierung fachliche Hilfe gesucht.
B. Interessante Berufe vorstellen.
E. Jemand hat während der Renovierung einen Fehler gemacht.
C. Berufschancen analysieren.
D. Berufswahlen kritisieren.
2.1. 2.2. 2.3. 2.4.
Wypowiedź 1. Wypowiedź 2. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4.
6
Strona 8
ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH
TYPY ZADAŃ
1 DOBIERANIE ZDAŃ DO TEKSTÓW LUB FRAGMENTÓW TEKSTU
PRZYKŁADOWE ZADANIE
P R Z Y K Ł A D O W Y A R K U S Z E G Z A M I N A C YJ N Y 1
Zadanie
1 4. (0–4)
Zadanie 1. (0–3)
Przeczytajdwukrotnie
Usłyszysz trzy teksty (A–C) na temat
trzy teksty. szkół. Do odpowiedzi
Z podanych każdego zdania (4.1.–4.4.)
wybierz dopasuj
właściwą, właściwy
zgodną tekst.
z treścią
Wpisz rozwiązania
nagrania. do tabeli.
Zakreśl literę Uwaga:
A, B albo C. jeden tekst pasuje do dwóch zdań.
Tekst 1.
4.1. Eine Umfrage während des „Tags der offenen Tür” zeigte ein großes Interesse für
1.1. Der Sprecher will
die Schule.
A. die Funktionsweise einer Kaffeemaschine kritisieren.
4.2. B.Dokumentationen von neuen
die Leute vor einer schulischen Veranstaltungen
Erfindung warnen. kann man häufig in den Medien
C.finden.
ein Elektrogerät empfehlen.
4.3. Die Eltern sind an den Vorbereitungen zum „Tag der offenen Tür” beteiligt.
Tekst 2.
4.4. Wo
1.2. Kulturelle
befindet Aspekte sind
sich der oft integraler Teil von Veranstaltungen in der Schule.
Sprecher?
A. Im Radio.
B. Im Restaurant.
C. Im Lebensmittelgeschäft. SCHULE HEUTE
A. In den
Tekst 3. letzten Jahren konnte man immer öfter Veranstaltungen in den Schulen sehen, die zum Ziel
1.3.hatten,
Wovon dashandelt
InteressederfürText?
die jeweilige Schule bei potenziellen Schülern und ihren Eltern zu wecken.
Zu diesem Zweck werden zum Beispiel beim sogenannten „Tag der offenen Tür“ auch die Väter und
A. Von einem Krankenhausaufenthalt.
Mütter der aktuellen Schüler mit in die Organisation einbezogen. Gefragt sind vor allem Kuchenba-
B. und
cken Vonandere
einer Sportveranstaltung.
kulinarische Angebote. Bei der Durchführung sind die Schüler zusammen mit ihren
C. Von
Lehrern Parkproblemen.
dafür verantwortlich, dass die Veranstaltung ein Erfolg wird. Später werden oft Reportagen
oder Berichte ins Internet gestellt, ergänzt durch viele Bilder. Manchmal hat man den Eindruck, als
ob die Schulen einen harten Wettkampf untereinander durchführten.
2 Zadanie 2. (0–4)
B. Der „Tag
Usłyszysz der offenen
dwukrotnie Tür”wypowiedzi
cztery ist nicht selten ein magischer
na temat problemów Punkt im Jahresprogramm
związanych z remontami.vieler Schu-
len – kein
Do każdej Wunder bei
wypowiedzi den rückgängigen
(2.1.–2.4.) Schülerzahlen. Vor
dopasuj odpowiadające jej allem
zdanie betrifft
(A–E).das die weiterführenden
Wpisz rozwiązania do
Schulen.
tabeli. Uwaga: Beijedno
den Vorbereitungen
zdanie zostało werden,
podane aus welchen Gründen
dodatkowo i nie pasujeauch
doimmer,
żadnejdie Eltern nicht be-
wypowiedzi.
rücksichtigt. In den meisten Fällen üben Schülergruppen Theatervorführungen ein und bekommen
auch fast immer einen großen Applaus, was im privaten Fotoalbum oft als Erfolg dokumentiert wird.
A. Jemand hat sich beim Renovieren verletzt.
Dass hier ein großes Engagement seitens der Schule vorliegt, findet seine Bestätigung in späteren
B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor.
Umfragen bei den neuen Schülern. Über 60 % der Schüler geben den „Tag der offenen Tür“ als den
C. wichtigsten
Jemand hat Aspekt
letztendlich
bei deraufEntscheidung
eine Renovierung
für dieverzichtet.
Schule an.
D. Jemand hat für seine Renovierung fachliche Hilfe gesucht.
E. Am
C. Jemand hatWochenende
letzten während der stellte
Renovierung eineneinmal
sich wieder Fehlerdas
gemacht.
Stadtgymnasium mit seinem „Tag der offe-
nen Tür“ den interessierten Schülern und ihren Eltern vor. Dabei war der Vorführunterricht in Physik
und Chemie ein großer Magnet und zeigte sehr deutlich das Profil der Schule. Interessant war auch,
2.1.
dass 2.2. von den Versuchen
sehr viele Mädchen 2.3. begeistert 2.4. waren. Obwohl niemand daran gedacht hat-
Wypowiedź 1. Wypowiedź
te, auch einen 2. Wypowiedź
kulturellen Programmpunkt für3.denWypowiedź 4.
„Tag der offenen Tür“ einzuplanen, trugen viele
Besucher schon an diesem Tag auf einem Fragebogen den Wunsch ein, diese Schule zu wählen. Am
Ende bekamen fast alle Besucher noch die letzte Ausgabe der Schulzeitung als Geschenk, in der
sich auch ein Anmeldeformular befand. Der Direktor verabschiedete alle mit einem freundlichen
Händedruck.
To zadanie składa się z trzech krótkich tekstów, które odnoszą się
do tego samego tematu, lub jednego tekstu podzielonego na trzy
fragmenty. Twoim zadaniem jest dopasowanie tekstów (lub ich
fragmentów) do czterech zdań podanych w zadaniu. Pamiętaj, że
jeden tekst (lub jego fragment) będzie pasował do dwóch zdań.
Jakimi umiejętnościami musisz wykazać się w tym zadaniu?
W tym zadaniu sprawdzana jest umiejętność wyszukiwania
określonych, szczegółowych informacji w tekście.
W zadaniu przykładowym masz do czynienia z jednym tekstem
56
54 na temat szkół, który jest podzielony na trzy fragmenty: A, B, C.
Przeczytaj uważnie zdania 4.1.–4.4. i spróbuj odnaleźć we
fragmentach tekstu te informacje. Pamiętaj, że będą one wyrażone
innymi słowami niż w podanych zdaniach.
7
Strona 9
ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH
2 DOBIERANIE ZDAŃ DO LUK W TEKŚCIE
PRZYKŁADOWE ZADANIE
P RP Z
RYZK
Y ŁK A
ŁADD
OOWW
Y YA A
RKRU
KSU ZS ZE G
EGZA
ZAMM
I NI N
ACAC
Y JYN
JNY Y1 1
Zadanie
1 Zadanie 5. 1.
(0–4)
(0–3)
Przeczytaj
Usłyszysz tekst, z którego
dwukrotnie usunięto
trzy teksty. cztery zdania.
Z podanych Wpiszwybierz
odpowiedzi w luki 5.1.–5.4.
właściwą,litery,
zgodną z treścią
którymiZakreśl
nagrania. oznaczono
literębrakujące
A, B albozdania
C. (A–E), tak aby otrzymać logiczny i spójny tekst.
Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej luki.
Tekst 1.
1.1. Der Sprecher will
GARTENPIRATEN
A. die Funktionsweise einer Kaffeemaschine kritisieren.
B. die Leute vor einer neuen Erfindung warnen.
Heutzutage verändern sich die Großstädte sehr stark zu Ungunsten der Natur. 5.1. _____ Bestehen-
C. ein Elektrogerät empfehlen.
de Straßen werden erweitert, neue Straßenzüge entstehen und größere unbebaute Grünflächen ver-
schwinden
Tekst 2. für neue Gebäude.
DassWo
1.2. dasbefindet
jedoch nicht
sich von
der allen Bürgern widerstandslos akzeptiert wird, zeigt eine Initiative, über die in
Sprecher?
den letzten Wochen in den Medien intensiv berichtet wird. 5.2. _____ Sie nennen sich selbst „Garten-
A. Im
piraten” Radio.
und sind in lockeren Gruppen organisiert. Von einer festen Struktur gibt es jedoch keine Spur.
B. Im Restaurant.
Spontaneität ist hier das Motto. Wenn jemand eine konkrete Idee hat, wird über geheime Internetpor-
C. Im Lebensmittelgeschäft.
tale schnell eine Aktionsgruppe gebildet und es werden Zeit, Ort und Vorgehensweise vereinbart. Doch
das hat mit piratenähnlichen Aktionen nichts zu tun. Ein gewalttätiges Vorgehen kommt für sie nicht
Tekst 3. aber ganz legal ist ihr Einsatz nun auch wieder nicht. 5.3. _____ Im schlimmsten Fall mussten
in Frage,
1.3. Wovon zweistellige
die Piraten handelt derGeldstrafen
Text? zahlen. Doch das ist ihrer Meinung nach ein Preis, den man hin und
wieder
A. inVon
Kauf nimmt.
einem Im Großen und Ganzen erhalten sie aber selbst bei einigen Kommunalpolitikern
Krankenhausaufenthalt.
Anerkennung
B. Von einerfür ihre Aktivitäten.
Sportveranstaltung.
Natürlich
C. Von sind die Gartenpiraten nicht in der Lage, bestimmte Entwicklungen wieder rückgängig zu
Parkproblemen.
machen. Sie denken nicht daran, Straßen zu liquidieren oder Gebäude einzureißen. Im Zentrum ihrer
Aufmerksamkeit stehen kleine und manchmal auch große Flächen in der Stadt, die monoton sind bzw.
ganz
2
vernachlässigt
Zadanie werden. Hier sehen sie eine Möglichkeit, sich konstruktiv und innovativ einzusetzen.
2. (0–4)
Da werden bei Nacht und Nebel sehr oft mit großem Erfolg kleine Bäume gepflanzt. 5.4. _____ Auf den
Usłyszysz
ersten Blick kann mancztery
dwukrotnie keinenwypowiedzi na temat
Eingriff feststellen undproblemów
die Polizei istzwiązanych z remontami.
in diesen Fällen oft machtlos. Erst mit
Do każdej wypowiedzi
der Zeit fangen dann (2.1.–2.4.)
die Pflanzendopasuj odpowiadające
an zu sprießen. Was vorherjej zdanie (A–E).
grau oder Wpisz auch
vielleicht rozwiązania
nur gründo war,
tabeli. Uwaga: jedno
zeigt farbliche Akzente. zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi.
A. Jemand hat sich beim Renovieren verletzt.
A. Unter der dritten Vorgehensweise versteht man das fantasievolle Bemalen von grauen Wandflächen
B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor.
in der Innenstadt mit exotischen Naturlandschaften.
C. Jemand hat letztendlich auf eine Renovierung verzichtet.
D. Jemand hat für seine Renovierung fachliche Hilfe gesucht.
B. Deswegen ist es auch kein Wunder, dass der Konflikt mit den Gesetzeshütern nicht selten an der
E. Jemand hat während
Tagesordnung der Renovierung einen Fehler gemacht.
steht.
C. Hier
2.1. handelt es sich um eine kleine Gruppe
2.2. 2.3. von jungen und alten Leuten mit einem starken Engage-
2.4.
ment für die Natur.
Wypowiedź 1. Wypowiedź 2. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4.
D. In diesem Zusammenhang lässt sich beobachten, dass auf Kosten der letzten Grünanlagen neue
Bebauungsprojekte realisiert werden.
E. Eine andere Möglichkeit sind sogenannte „Samenbomben“, die einfach so beim Vorbeigehen auf
den Grünflächen platziert werden.
Zadanie to polega na przeczytaniu tekstu, z którego usunięto
cztery fragmenty / zdania, a następnie uzupełnieniu luk w tekście.
Jeden fragment / Jedno zdanie jest podany / podane dodatkowo
i nie pasuje do żadnej luki.
Jakimi umiejętnościami musisz wykazać się w tym zadaniu?
W tym zadaniu sprawdzana jest umiejętność rozpoznawania
związków pomiędzy poszczególnymi częściami tekstu.
54 57 przeczytaj najpierw cały tekst,
Rozwiązując zadanie przykładowe,
by dowiedzieć się, jaki temat jest w nim poruszany. Pozwoli ci to
na zorientowanie się w ogólnej treści tekstu. Następnie przeczytaj
uważnie zdania, które zostały usunięte. Znajdują się w nich
elementy, które odnoszą się do zdań bezpośrednio sąsiadujących
z luką. Powstały tekst ma być spójny i logiczny. Aby sprawdzić,
czy dobrze dopasowałaś / dopasowałeś zdania, przeczytaj zawsze
zdanie przed i za luką.
8
Strona 10
ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH
3 WIELOKROTNY WYBÓR
PRZYKŁADOWE ZADANIE
P R Z Y K Ł A D O W Y A R K U S Z E G Z A M I N A C YJ N Y 1
Zadanie
1 6. (0–5)
Zadanie 1. (0–3)
Przeczytajdwukrotnie
Usłyszysz dwa teksty trzy
na temat
teksty.problemów
Z podanychzwiązanych
odpowiedziz podróżowaniem.
wybierz właściwą, Z zgodną
podanychz treścią
odpowiedzi
nagrania. wybierz
Zakreśl właściwą,
literę zgodną
A, B albo C. z treścią tekstu. Zakreśl literę A, B, C albo D.
Tekst
Tekst 1.
1.
1.1. Der Sprecher will HAMBURG
A.diese
Also, an die Funktionsweise
Reise werde icheiner
mich Kaffeemaschine kritisieren.
noch lange erinnern. Ohne Zweifel wird sie in meinem Gedächtnis
unter der
B. Kategorie
die Leute „schiefgegangen“ den ersten
vor einer neuen Erfindung Platz einnehmen. Dabei fing alles doch recht geord-
warnen.
net undC.vielversprechend
ein Elektrogerätan.empfehlen.
Schon lange vor dem Abi habe ich zusammen mit meinen Klassenkameraden Frank und Detlef den
Plan gefasst,
Tekst 2. direkt nach den Abschlussprüfungen für ein verlängertes Wochenende nach Hamburg zu
fahren. Hamburg – ehemalige Hansestadt und heute noch ein offenes Tor in die weite Welt (ein Werbe-
1.2. Wo befindet sich der Sprecher?
spruch wie aus dem Bilderbuch) – das lockte uns, das wollten wir sehen.
A. Im Radio.
Die Vorbereitung bereitete uns keine Probleme. In kurzer Zeit hatten wir fast alles im Detail organisiert.
B. sollte
Natürlich Im Restaurant.
auch etwas Platz für Überraschungen und Ungeplantes bleiben – selbstverständlich im
positiven
C. Sinne.
Im Lebensmittelgeschäft.
Und mit einem leichten Regenschauer ging es am Freitagvormittag auch los – na ja, Wetterfröschen
Tekst 3. keinen Glauben schenken. Aber dass die Deutsche Bahn uns mit einer einstündigen Verspä-
sollte man
tung
1.3. überraschte,
Wovon handeltdas warderschon
Text?etwas nicht Alltägliches. Zum Glück befand sich das von uns gewählte
Hostel direkt am Bahnhof und eventuelle Zeitverluste konnten vermieden werden.
A. Von einem Krankenhausaufenthalt.
Im Hostel dann das nächste Problem – an der Rezeption saß eine junge hübsche Frau, die aber ein für uns
B. Von einer
unverständliches Sportveranstaltung.
Englisch sprach. Ich ärgerte mich darüber, dass die Registrierung so lange dauerte. Dafür
machteC.dasVon Parkproblemen.
Hostel einen sauberen Eindruck auf mich. Der Boden war frisch gewischt und es roch unauf-
dringlich nach Putzmitteln. „Sollte sich die Reise doch zum Positiven wenden?“, dachte ich bei mir. Doch
es kam anders. Im reservierten Zimmer waren zwei Stühle zu klein und das Bett zu kurz. Darüber hinaus sah
man2
aus dem Fenster
Zadanie nicht auf den Hafen, sondern auf die schmutzige Wand eines Nachbargebäudes.
2. (0–4)
Das brachte das Fass zum Überlaufen. In dieser Situation blieb uns nur ein nettes Gespräch mit dem
Usłyszysz dwukrotnie cztery wypowiedzi na temat problemów związanych z remontami.
Direktor und die Hoffnung auf eine sofortige Behebung der Mängel.
Do każdej wypowiedzi (2.1.–2.4.) dopasuj odpowiadające jej zdanie (A–E). Wpisz rozwiązania do
Wie so oft in solchen Momenten stand das Glück nicht auf unserer Seite. Der Direktor bot uns unbeque-
tabeli. Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi.
me Stühle zum Sitzen an und der servierte Kaffee entsprach nicht unseren Geschmacksvorstellungen –
in Gedanken sehnte ich mich nach dem Kaffee meiner Mutter, den sie immer am Sonntagmorgen zum
A. Jemand
Frühstück hat sichMan
machte. beim Renovieren
hätte verletzt.
den Eindruck gewinnen können, dass hier nicht um Kunden geworben
wurde.
B. Das Gespräch
Jemand selbst
bereitet sich auf verlief in angespannter
eine Renovierung vor. Atmosphäre. Zeitweise vergaß der Direktor wohl,
mit Jemand
C. wem er sprach. In seinerauf
hat letztendlich Stimme klang ein respektloser
eine Renovierung verzichtet. Befehlston. Letztendlich versprach er, uns
ein anderes Zimmer mit einem längeren Bett zu geben.
D. Jemand hat für seine Renovierung fachliche Hilfe gesucht.
Eine halbe Stunde später gingen wir leicht beruhigt in die Stadt. Was würde uns der erste Abend brin-
E.
gen,Jemand hat durch
schoss mir währenddender Renovierung
Kopf ... einen Fehler gemacht.
6.1.Was hat dem Autor in dem Hostel gefallen?
2.1. 2.2. 2.3. 2.4.
A. Die Verständigung an der Rezeption.
Wypowiedź
B. Die 1. Wypowiedź
Sauberkeit an der2.Rezeption.
Wypowiedź 3. Wypowiedź 4.
C. Die Möblierung der Zimmer.
D. Die Aussicht aus dem Fenster.
6.2. Warum war der Autor mit dem Gespräch beim Hosteldirektor unzufrieden?
A. Sie mussten die ganze Zeit stehen.
B. Der Direktor war recht unhöflich zu ihnen.
C. Nicht alle Beschwerden wurden berücksichtigt.
D. Dem Autor und seinen Kameraden wurde nichts zu trinken angeboten.
6.3. Wovon handelt der Text?
A. Von schlechten Erfahrungen während einer Reise.
B. Von Problemen auf mehrtägigen Klassenfahrten.
C. Von positiven Werbekampagnen für alternative Übernachtungen.
D. Von Zweifeln an der menschlichen Gedächtnisfähigkeit.
Zadanie to obejmuje dwa teksty powiązane tematycznie, ale od
siebie niezależne. Teksty różnią się stylem i formą: jeden
z nich najczęściej jest tekstem (para)literackim, drugi może być,
58 np. artykułem. Do tekstów otrzymasz pięć zadań, np. w formie
54
pytań z czterema opcjami odpowiedzi (A, B, C, D). Twoim zadaniem
jest wybór zgodnej z tekstem, prawidłowej odpowiedzi na pytanie.
Część pytań odnosi się do tekstu pierwszego, część do drugiego
(zamieszczonego na stronie 10).
Jakimi umiejętnościami musisz wykazać się w tym zadaniu?
W tym zadaniu sprawdzane są takie umiejętności, jak:
• wyszukiwanie informacji szczegółowych,
• określanie głównej myśli tekstu,
• lub określanie kontekstu sytuacyjnego,
• lub określanie intencji nadawcy tekstu,
• lub oddzielanie faktów od opinii.
9
Strona 11
ROZUMIENIE TEKSTÓW PISANYCH
4 WIELOKROTNY WYBÓR
PRZYKŁADOWE ZADANIE
P RP Z
RYZK
Y ŁK A
ŁADD
OOWW
Y YA A
RKRU
KSU ZS ZE G
EGZA
ZAMM
I NI N
ACAC
Y JYN
JNY Y1 1
Tekst
1 2.
Zadanie 1. (0–3)
Usłyszysz dwukrotnie trzy teksty. Z podanych REISEN, ABER WIE?
odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną z treścią
nagrania. Zakreśl literę A, B albo C.
Wer heutzutage seinen Urlaub plant, steht oftmals vor einer schwierigen Entscheidung. Die Branche ist
im Fluss.
Tekst 1. Was gestern in war, ist heute schon verstaubt. Schon seit einigen Jahren lassen sich laut nicht
bestätigten Aussagen einiger Reisebürobetreiber in der Reisebranche deutliche Veränderungen fest-
1.1. Der Sprecher will
stellen. Inwieweit damit auch ein leichter Rückgang bei den traditionellen Reisen verbunden ist, lässt
sichA. diegenau
nicht Funktionsweise einer Kaffeemaschine
sagen. Genaue Zahlen liegen hierkritisieren.
nicht vor. Vermutlich fehlt es an entsprechenden
B. die Leute Es
Untersuchungen. vorsteht
einerzumindest
neuen Erfindung warnen.
fest, dass sich sogenannte alternative Reisemöglichkeiten einer
immerC. größeren Beliebtheit
ein Elektrogerät erfreuen. Dies zeigen die Ergebnisse einer vom Statistischen Bundesamt im
empfehlen.
letzten Jahr bei einer Stichprobe von 1000 Urlaubern durchgeführten Umfrage. Sie gaben im Gegensatz
Tekst 2. Vorjahren an, diesmal etwas anderes für den Urlaub geplant zu haben. Die von einigen Touris-
zu den
musfachleuten
1.2. Wo befindet vertretene
sich der Meinung,
Sprecher?wonach es keine sichtbaren Veränderungen gebe, dürfte jedoch
nicht ganz stimmen.
A. Im Radio.
DiesB.sieht
Im man nicht zuletzt an der immer größeren Aktivität jener Anbieter von Alternativreisen und
Restaurant.
an ihren finanziellen Erfolgen. Man kann in dieser Branchennische einen Zuwachs von Anbietern um
C. Im Lebensmittelgeschäft.
40 % feststellen. Gewinnquoten werden nicht gern genannt, aber – wie die gut gelaunten Gesichter der
Branchenführer
Tekst 3. zeigen – dürften es sehr positive Ergebnisse sein. Als Beispiel kann hier „Planet Reisen“
dienen, die seit vielen Jahren bei ihren Angeboten den Schwerpunkt auf den Kontakt mit der lokalen
1.3. Wovon handelt der Text?
Bevölkerung legen. Alles steht unter dem Motto „Fairer Tourismus”. Darunter versteht man, dass wäh-
rendA.derVon einem
Reise die Krankenhausaufenthalt.
Menschen und die Umgebung am Reiseziel respektiert werden. Die von einigen
B. Von
Urlaubern einer Sportveranstaltung.
erwünschte Isolierung von der einheimischen Bevölkerung ist hier unerwünscht, ebenso die
Einführung
C. Vonvon fremder Architektur und fremdem Kulturangebot.
Parkproblemen.
Angeboten werden Reiseziele auf allen Kontinenten. Wobei hier die ärmeren Regionen im Zentrum ste-
hen. Letztendlich soll der Tourismus die Regionen und die Menschen in diesen Gebieten unterstützen.
2 Zadanie 2. (0–4)
6.4. Was
Usłyszysz ist eine Tatsache
dwukrotnie (und laut Text
cztery wypowiedzi nicht nur
na temat eine Meinung)?
problemów związanych z remontami.
Do każdej A. wypowiedzi
In der Reisebranche
(2.1.–2.4.)gibt es deutliche
dopasuj Veränderungen.
odpowiadające jej zdanie (A–E). Wpisz rozwiązania do
tabeli. Uwaga: jedno zdanie
B. Traditionelle zostało
Reisen podane
erleben einendodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi.
leichten Rückgang.
C. Alternative Reiseformen erfreuen sich einer größeren Beliebtheit.
A. Jemand D. hat sich beim
Es gibt keine Renovieren
erkennbaren verletzt.
Veränderungen in der Tourismusbranche.
B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor.
C. 6.5.
JemandWorauf legt „Planet
hat letztendlich aufReisen“ einen großen
eine Renovierung Wert?
verzichtet.
D. Jemand A. hat
Diefür
Hotels
seinesollten einen internationalen
Renovierung Charakter besitzen.
fachliche Hilfe gesucht.
E. Jemand B. hat
Diewährend
Urlauberder sollen keinen Kontakt
Renovierung einen zu den gemacht.
Fehler Einheimischen haben.
C. Die Einheimischen sollen Respekt vor den Urlaubern lernen.
D. Den Urlaubern soll die authentische Kultur vor Ort geboten werden.
2.1. 2.2. 2.3. 2.4.
Wypowiedź 1. Wypowiedź 2. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4.
W zadaniu przykładowym masz do czynienia z dwoma tekstami
na temat problemów związanych z podróżowaniem. Pierwszy
z nich jest opowiadaniem, drugi artykułem. Trzy pierwsze zadania
(6.1.–6.3.) odnoszą się do tekstu 1 (zamieszczonego na stronie 9).
W zadaniach 6.1. i 6.2. sprawdzana jest umiejętność wyszukiwania
określonych informacji, natomiast zadanie 6.3. sprawdza umiejęt-
ność określania głównej myśli tekstu, czyli odpowiedzi na pytanie,
o czym jest tekst.
Kolejne dwa zadania 6.4. i 6.5. dotyczą tekstu drugiego. W zadaniu
6.4. sprawdzana jest umiejętność oddzielania faktów od opinii.
W tym zadaniu należy zwrócić uwagę na wyrażenia charakterystycz-
ne dla opinii, np. Schon seit einigen Jahren lassen sich laut nicht
bestätigten Aussagen …, Die von einigen Tourismusfachleuten
vertretene Meinung … Pamiętaj, że zdania opisujące fakty bardzo
54 59
często zawierają informacje o danych procentowych: Man kann
in dieser Branchennische einen Zuwachs von Anbietern um 40 %
feststellen lub informacje o wynikach badań, ankiet: Dies zeigen
die Ergebnisse einer vom Statistischen Bundesamt …
10
Strona 12
ZNA JOMOśĆ śRODKÓW JĘZ YKOW YCH
TYPY ZADAŃ
1 WIELOKROTNY WYBÓR
PRZYKŁADOWE ZADANIE
P R Z Y K Ł A D O W Y A R K U S Z E G Z A M I N A C YJ N Y 1
Zadanie
1 Zadanie7. (0–4)
1. (0–3)
Przeczytajdwukrotnie
Usłyszysz tekst. Z podanych odpowiedzi
trzy teksty. Z podanychwybierz właściwą,
odpowiedzi tak abywłaściwą,
wybierz otrzymaćzgodną
logiczny
z treścią
i gramatycznie
nagrania. poprawny
Zakreśl literę A, tekst.
B alboZakreśl
C. literę A, B, C albo D.
Tekst 1.
1.1. Der Sprecher will KULTUR ANDERS
A. die Funktionsweise einer Kaffeemaschine kritisieren.
An derB.Organisation deseiner
die Leute vor letzten, vonErfindung
neuen der Stadtwarnen.
während der Kulturtage veranstalteten Rock-Konzerts
äußerten viele Bürger starke Kritik. Im 7.1. ______ stand dabei der Veranstaltungsort. Wegen der vielen
C. ein Elektrogerät empfehlen.
Wohnhäuser in der Nähe 7.2. ______ sich der Park für ein solches Vorhaben nicht. Vor allem die laute
Musik in
Tekst 2. den Abendstunden störte viele ältere Personen und Familien mit Kindern. Das Einschlafen
war entweder gar nicht möglich oder es bereitete viele Probleme. Man fragte sich, warum für diese
1.2. Wo befindet
Veranstaltung sichaußerhalb
nicht das der Sprecher?
der Stadt liegende Stadion gewählt worden war. Aufgrund der gu-
A. Im Radio.
ten Anbindung 7.3. ______ den öffentlichen Verkehrsmitteln und der ausreichenden Infrastruktur für
privateB.Pkws
Imhätte
Restaurant.
man auch das Verkehrschaos in der Parkumgebung vermeiden können. Nach diesen
Erfahrungen
C. Imfordern die Bürger eine stärkere und 7.4. ______ Beteiligung der Öffentlichkeit an solchen
Lebensmittelgeschäft.
Entscheidungen. Mal sehen, was die Zukunft bringen wird.
Tekst 3.
1.3. Wovon handelt der Text?
7.1. A. Vordergrund 7.2. A. interessiert
A. Von einem Krankenhausaufenthalt.
B. Applaus B. spielt
B. Von einer Sportveranstaltung.
C. Verlauf C. verhält
C. Von Parkproblemen.
D. Startgast D. eignet
7.3.
2 A. von
Zadanie 2. (0–4) 7.4. A. frühzeitige
B. seit B. frühzeitig Zadanie
Usłyszysz dwukrotnie cztery wypowiedzi na temat problemów związanych to polega na uzupełnieniu czterech luk w krótkim tekście.
z remontami.
C. mit
Do każdej C. frühzeitiges
wypowiedzi (2.1.–2.4.) dopasuj odpowiadające jej zdanieW(A–E).
zadaniu
Wpiszpodane sądo
rozwiązania odpowiedzi z czterema opcjami do wyboru
tabeli.D. D. frühzeitigen
aus jedno zdanie zostało podane dodatkowo
Uwaga: i nie pasuje(A,doB,żadnej wypowiedzi.
C, D). Należy wybrać pasujące elementy, tak by po uzupełnie-
A. Jemand hat sich beim Renovieren verletzt.
niu luk tekst był logiczny i poprawny gramatycznie.
B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor. Jakimi umiejętnościami musisz wykazać się w tym zadaniu?
C. Jemand hat letztendlich auf eine Renovierung verzichtet.
D. Jemand hat für seine Renovierung fachliche Hilfe gesucht. W tym zadaniu musisz wykazać się znajomością słownictwa
E. Jemand hat während der Renovierung einen Fehler gemacht. i struktur gramatycznych.
W zadaniu przykładowym zadania 7.3. i 7.4. sprawdzają twoją
2.1. 2.2. 2.3. 2.4.
znajomość gramatyki, w tym wypadku znajomość rzeczowników
Wypowiedź 1. Wypowiedź 2. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4.
łączących się z określonym przyimkiem oraz odmiany przymiotnika
przez przypadki. Zadania 7.1. i 7.2. służą sprawdzeniu znajomości
słownictwa. Słowa i / lub wyrażenia, które wstawisz w luki,
muszą tworzyć poprawne struktury gramatyczne lub związki
frazeologiczne ze słowami w tekście, dlatego uważnie przeanalizuj
elementy przed i za luką.
60
54
11
Strona 13
ZNA JOMOŚĆ ŚRODKÓW JĘZ YKOW YCH
2 UZUPEŁNIANIE TEKSTU Z LUKAMI (słowotwórstwo)
Zadanie to oparte jest na krótkim
PRZYKŁADOWE ZADANIE tekście i polega na uzupełnieniu luk
wyrazami utworzonymi od wyrazów
podanych w nawiasach. Musisz pamię-
P RP Z
RYZK
Y ŁK A
ŁADD
OOWW
Y YA A
RKRU
KSU ZS ZE G
EGZA
ZAMM
I NI N
ACAC
Y JYN
JNY Y1 1 tać, by wstawić wyrazy w odpowiedniej
formie, tak by były poprawne grama-
tycznie w danym kontekście.
Jakimi umiejętnościami musisz
Zadanie
1 8. 1.
Zadanie (0–4)
(0–3) wykazać się w tym zadaniu?
Przeczytaj
Usłyszysz tekst. Uzupełnij
dwukrotnie każdą
trzy teksty. lukę (8.1.–8.4.),
Z podanych przekształcając
odpowiedzi wyrazy podane
wybierz właściwą, zgodnąwznawiasie,
treścią W tym zadaniu musisz wykazać się
tak aby Zakreśl
nagrania. powstałliterę
spójny
A, iBlogiczny
albo C. tekst. Wymagana jest pełna poprawność gramatyczna
i ortograficzna wpisywanych wyrazów. znajomością słowotwórstwa oraz znajo-
Tekst 1. mością struktur gramatycznych.
1.1. Der Sprecher will
JUGEND UND
A. die Funktionsweise einer Kaffeemaschine POLITIK
kritisieren. Ważne jest, by przeczytać dokładnie
B. die Leute vor einer neuen Erfindung warnen. tekst i odgadnąć, jakiej części mowy
Politik ist nicht jedermanns Sache. Dabei hängt es nicht immer vom 8.1. ____________________
C. ein Elektrogerät empfehlen.
(INTERESSANT) der einzelnen Personen an verschiedenen Bereichen ab. Viele Politiker fragen sich zum
brakuje w danej luce. W zadaniu
Tekst 2. warum sich junge Menschen heutzutage durch eine starke Abneigung der Politik gegenüber
Beispiel, przykładowym lukę 8.1. musimy
8.2. __________________ (CHARAKTER). Dabei liegt die 8.3. ___________________ (ANTWORTEN) für uzupełnić rzeczownikiem utworzonym
1.2.
michWo befindetklar
persönlich sich
aufder
derSprecher?
Hand. Die Politiker selbst sind daran schuld. Einerseits lassen sie nur selten
A. Im Radio.
engagierte Nachwuchskräfte auf Führungspositionen kommen, wobei der Mangel an Aufstiegschan-
od podanego w nawiasie przymiotnika.
cen B.
die Im Restaurant.
Motivation stark reduziert. Und andererseits kann ihr Verhalten in vielen Fällen nicht gerade Wskazuje na to stojący bezpośrednio
als vorbildhaft gelten. Laut einer Umfrage unter Jugendlichen im Alter von 14 bis 19 Jahren ist jeder
C. Im Lebensmittelgeschäft. przed luką wyraz vom = von dem.
8.4. ___________________ (FÜNF) Politiker korrupt. Es ist höchste Zeit, dass sich hier etwas ändert.
Tekst 3. Zadanie to może mieć również inną
P R1.3.
Z Y KWovon
Ł A Dhandelt
O W Yder
A Text?
R K U S Z E G Z A M I N A C YJ N Y 1
formę, np.
Zadanie
A. Von9. (0–4)Krankenhausaufenthalt.
einem
• tekst z lukami do uzupełnienia
Uzupełnij
B. Vonkażde
einerzdanie z luką, przekształcając odpowiednie fragmenty zdania wyjściowego,
Sportveranstaltung.
tak C.
aby Von
zachować ten sam sens zdań. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna
Parkproblemen.
bez podanych wyrazów,
i gramatyczna wpisywanych wyrazów. • tekst z lukami do uzupełnienia
Zadanie 8. (0–4) z wyrazami podanymi w ramce
9.1.
2 Zadanie
Przeczytaj 2.ein
Schontekst.
seit paar Tagen
(0–4)
Uzupełnij każdąwilllukę
er nicht mehr die
(8.1.–8.4.), Nachrichten schauen.
przekształcając wyrazy podane w nawiasie, nad tekstem.
Usłyszysz
tak abyLUST
dwukrotnie cztery
powstał spójny wypowiedzi
i logiczny tekst.naWymagana
temat problemów związanych
jest pełna poprawnośćz remontami.
gramatyczna
Do każdej wypowiedzi
i ortograficzna
Schon (2.1.–2.4.)
seitwpisywanych
ein paar Tagen dopasuj odpowiadające jej zdanie (A–E).
wyrazów.
___________________________________, dieWpisz rozwiązania
Nachrichten do
zu schauen.
tabeli. Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi.
9.2. Nachdem er die Schule abgeschlossen hatte, ging er an eine Uni im Ausland studieren.
A. Jemand hat sich beim RenovierenJUGEND verletzt. UND POLITIK
NACH
B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor.
C. Politik
Jemand______________________________________
ist hat
nicht jedermanns
letztendlich Sache.
auf eine Dabei hängt
Renovierung ging
es er an eine
nicht
verzichtet. immerUnivom
im Ausland studieren.
8.1. ____________________
D. (INTERESSANT)
Jemand hat für der einzelnen
seine Personen
Renovierung an verschiedenen
fachliche Hilfe gesucht.Bereichen ab. Viele Politiker fragen sich zum
Beispiel, warum sich jungewenn
Menschen heutzutage
und durch eineist.
starke Abneigung der Politik gegenüber
3 E.PARAFRAZY
9.3.
JemandMan tanzt
hat ZDAŃ
während derZE
oft wild, SŁOWEM-KLUCZEM
die Musik
Renovierung laut Fehler
einen aggressiv
gemacht.
8.2. __________________ (CHARAKTER). Dabei liegt die 8.3. ___________________ (ANTWORTEN) für
PRZYKŁADOWE WIRD
mich persönlich klar ZADANIE
auf der Hand. Die Politiker selbst sind daran schuld. Einerseits lassen sie nur selten Zadanie to polega na uzupełnieniu
_________________________________,
engagierte
2.1. Nachwuchskräfte
2.2.
wenn die kommen,
auf Führungspositionen
2.3.
Musik lautwobei
2.4.
und aggressiv ist. an Aufstiegschan-
der Mangel zdań z luką w taki sposób, by zachować
cen die Motivation stark reduziert. Und andererseits kann ihr Verhalten in vielen Fällen nicht gerade sens zdania wyjściowego. Wymagana
Wypowiedź 1. Wypowiedź 2. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4.
als vorbildhaft
9.4. Er hat einegelten. LautKrankheit,
schwere einer Umfrage unter Jugendlichen
aber trotzdem im Alter
jeden Tag gute Laune.von 14 bis 19 Jahren ist jeder
8.4. ___________________ (FÜNF) Politiker korrupt. Es ist höchste Zeit, dass sich hier etwas ändert. jest pełna poprawność ortograficzna
P R Z Y K Ł A D O W Y A R K U S Z E G Z A M I N A C YJ N Y 1
TROTZ
i gramatyczna wpisywanych wyrazów.
Trotz _________________________________ jeden Tag gute Laune.
Ważnym elementem w tym zadaniu jest
Zadanie 9. (0–4) słowo-klucz, które należy wykorzystać
Uzupełnij każde zdanie z luką, przekształcając odpowiednie fragmenty zdania wyjściowego,
tak aby zachować ten sam sens zdań. Wymagana jest pełna poprawność ortograficzna
przy przekształcaniu zdania wyjścio-
1 Zadanie 1.
i gramatyczna wpisywanych
(0–3) wyrazów. wego, np. w zdaniu 9.1. jest to słowo
Usłyszysz dwukrotnie trzy teksty. Z podanych odpowiedzi wybierz właściwą, zgodną z treścią LUST. Przypomnij sobie jego znaczenie
9.1. Schon
nagrania. seitliterę
Zakreśl ein paar
A, BTagen
albo will
C. er nicht mehr die Nachrichten schauen. i zastanów się, z jakimi wyrazami tworzy
LUST logiczne połączenia.
Tekst 1.Schon seit ein paar Tagen ___________________________________, die Nachrichten zu schauen.
1.1. Der Sprecher will Jakimi umiejętnościami musisz
A. die Funktionsweise einer Kaffeemaschine kritisieren.
9.2. Nachdem er die Schule abgeschlossen hatte, ging er an eine Uni im Ausland studieren. wykazać się w tym zadaniu?
B. die Leute vor einer neuen Erfindung warnen.
NACH Zadania tego typu sprawdzają umiejęt-
C. ein Elektrogerät empfehlen.
______________________________________ ging er an eine Uni im Ausland studieren.
ność stosowania struktur leksykalnych
54 Tekst 2. 61 i gramatycznych.
1.2.
9.3.WoManbefindet sich
tanzt oft derwenn
wild, Sprecher?
die Musik laut und aggressiv ist.
A. WIRD
Im Radio. Pamiętaj też, że w każdą lukę możesz
B. _________________________________,
Im Restaurant. wenn die Musik laut und aggressiv ist. wpisać maksymalnie pięć wyrazów,
C. Im Lebensmittelgeschäft. wliczając w to wyrazy już podane.
9.4. Er hat eine schwere Krankheit, aber trotzdem jeden Tag gute Laune.
Tekst 3. Zadanie to może mieć również inną
TROTZ
1.3. Wovon handelt der Text? formę, np.
Trotz _________________________________ jeden Tag gute Laune.
A. Von einem Krankenhausaufenthalt. • parafrazy zdań bez słów-kluczy,
B. Von einer Sportveranstaltung.
C. Von Parkproblemen.
• tłumaczenie fragmentów zdań
podanych w nawiasie na język
niemiecki,
2 Zadanie 2. (0–4) • układanie zdań z elementów
Usłyszysz dwukrotnie cztery wypowiedzi na temat problemów związanych z remontami.
podanych w nawiasie, które należy
Do każdej wypowiedzi (2.1.–2.4.) dopasuj odpowiadające jej zdanie (A–E). Wpisz rozwiązania do
tabeli. Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje do żadnej wypowiedzi. zastosować w odpowiedniej formie.
12
A. Jemand hat sich beim Renovieren verletzt.
B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor.
Strona 14
W YPOWIEDŹ PISEMNA
1 LIST FORMALNY / ARTYKUŁ / ROZPRAWKA
PRZYKŁADOWE ZADANIE
P R Z Y K Ł A D O W Y A R K U S Z E G Z A M I N A C YJ N Y 1
Zadanie
1 Zadanie10. (0–13)
1. (0–3)
Wypowiedz
Usłyszysz się na jeden
dwukrotnie trzyz teksty.
podanych tematów.odpowiedzi
Z podanych Wypowiedźwybierz
powinna zawieraćzgodną
właściwą, od 200zdo 250
treścią
słów i spełniać
nagrania. wszystkie
Zakreśl literę A,wymogi typowe dla formy wskazanej w poleceniu. Zaznacz temat,
B albo C.
który wybrałaś / wybrałeś, zakreślając jego numer.
Tekst 1.
1.1. Der Sprecher
1. W ostatnim czasiewill
coraz więcej ludzi uczestniczy w masowych imprezach dla biegaczy. Mają one za-
równo
A. swoich gorących zwolenników,
die Funktionsweise jak i przeciwników.
einer Kaffeemaschine Napisz rozprawkę na ten temat, uwzględ-
kritisieren.
B. pozytywne
niając i negatywne
die Leute vor einer neuenstrony tego warnen.
Erfindung fenomenu.
C. ein Elektrogerät empfehlen.
2. Miasto zorganizowało koncert rockowy w miejskim parku. Napisz artykuł, w którym zrelacjonujesz
Tekst 2. tego koncertu i opiszesz swoje wrażenia.
przebieg
1.2. Wo befindet sich der Sprecher?
A. Im Radio.
B. Im Restaurant. CZYSTOPIS
C. Im Lebensmittelgeschäft.
.......................................................................................
Tekst
. . . . . . 3.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Twoim
. . . . . . . .zadaniem
. . . . . . . . . . . jest
. . . . . napisanie
.. wypowiedzi pisemnej na jeden
1.3. Wovon handelt der Text?
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .z dwóch
. . . . . . . . . .podanych
. . . . . . . . . . . .tematów
.... sformułowanych w języku polskim.
A. Von einem Krankenhausaufenthalt.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Może
. . . . . . .to
. . .być:
................
B. Von einer Sportveranstaltung.
. . . . . .C.
. . . .Von . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .•
. . . Parkproblemen. . . list
. . . .formalny,
....................
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .•
. . rozprawka,
........................
• artykuł.
. . .2. . Zadanie
. . . . . . . . . . .2.
. . .(0–4)
....................................................................
. . . . . . . . . dwukrotnie
Usłyszysz . . . . . . . . . . . cztery
. . . . . . wypowiedzi
. . . . . . . . . . . .na
. . temat
. . . . . . problemów
Każdy temat
. . . . . . . . . . . związanych
. . . . . . . . . . .z. .remontami.
zawiera w poleceniu dwa elementy, które należy
.................
Do każdej wypowiedzi (2.1.–2.4.) dopasuj odpowiadające jej zdanieomówić (A–E). Wpisz w wypowiedzi.
rozwiązania doW temacie przykładowym pierwszym
.......................................................................................
tabeli. Uwaga: jedno zdanie zostało podane dodatkowo i nie pasuje elementem
do żadnej wypowiedzi. będą pozytywne strony masowych imprez dla biegaczy,
.......................................................................................
natomiast drugim – ich negatywne strony.
A.
. . . .Jemand
. . . . . . . hat
. . . sich
. . . . beim
. . . . .Renovieren
. . . . . . . . . . verletzt.
......................................................
B. Jemand bereitet sich auf eine Renovierung vor. Długość tekstu nie powinna przekroczyć określonego limitu słów:
.......................................................................................
C. Jemand hat letztendlich auf eine Renovierung verzichtet. 200 do 250.
. . . .Jemand
D. . . . . . . . hat
. . . für
. . . seine
. . . . . Renovierung
. . . . . . . . . . . fachliche
. . . . . . . . Hilfe
. . . . .gesucht.
.........................................
Oceniana jest:
E.
. . . .Jemand
. . . . . . . hat
. . . während
. . . . . . . . der
. . . .Renovierung
. . . . . . . . . . .einen
. . . . . Fehler
. . . . . .gemacht.
.......................................
• zgodność z poleceniem,
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .•
. . spójność
. . . . . . . . . . .i . logika
. . . . . . . .wypowiedzi,
....
. . . . . . 2.1.
. . . . . . . . . . . . . . .2.2.
. . . . . . . . . . . . . . .2.3.
. . . . . . . . . . . . . . 2.4.
. . . . . . . . . . .•
. . zakres
. . . . . . . .środków
. . . . . . . . . .językowych,
......
Wypowiedź 1. Wypowiedź 2. Wypowiedź 3. Wypowiedź 4.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .•
. . poprawność
. . . . . . . . . . . . . . .środków
. . . . . . . . . językowych.
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Zgodnie
. . . . . . . . . .z. .informacjami
. . . . . . . . . . . . . . zawartymi w Informatorze o egzaminie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .maturalnym*:
..........................
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .Dobrze
. . . . . . . . .napisana
. . . . . . . . . . .rozprawka:
......
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .•
. . omawia
. . . . . . . . . .zagadnienie
. . . . . . . . . . . . . .w sposób przejrzysty i logiczny; wszystkie
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . jej
. . . części
. . . . . . . .(wstęp,
. . . . . . . . rozwinięcie,
..... zakończenie) są podporządkowane
.......................................................................................
jednej myśli głównej,
• zawiera jasno sformułowaną tezę, odpowiednią do formy
.......................................................................................
(rozprawka za i przeciw lub rozprawka przedstawiająca opinię),
.......................................................................................
• charakteryzuje się stylem formalnym.
.......................................................................................
Dobrze napisany artykuł:
• ma tytuł przyciągający uwagę czytelnika,
• zawiera wstęp, w którym autor stara się zachęcić czytelnika do
62
54 przeczytania tekstu, np. przywołując fakt lub anegdotę, sygnalizu-
jąc temat artykułu w formie pytania, używając barwnego języka,
• może zawierać pytania zachęcające czytelnika do dalszych
rozważań na temat poruszany w tekście.
Dobrze napisany list formalny:
• zawiera we wstępie określenie celu, w jakim został napisany,
• omawia dane zagadnienie w sposób przejrzysty i logiczny,
• zawiera elementy typowe dla formy: odpowiedni zwrot
rozpoczynający i kończący, akapity itp.
* Informator o egzaminie maturalnym z języka niemieckiego od roku szkolnego
2014/2015, Warszawa: Centralna Komisja Egzaminacyjna 2013, str. 18–19
13
Strona 15
ŚRODKI JĘZ YKOWE
Tutaj powtórzysz i przećwiczysz słownictwo
z zakresu tematycznego Człowiek.
Powtórzysz i utrwalisz zagadnienia gramatyczne:
• Odmiana imion własnych Æ Ü 1
• Homonimy Æ Ü 2–3
• Zaimki einer, eine, eins z dopełniaczem Æ Ü 4–5
1 Przeczytaj tekst i uzupełnij luki (1–4). Z podanych 3 Uzupełnij każde zdanie z luką, przekształcając
odpowiedzi wybierz właściwą, tak aby otrzymać wyróżnione fragmenty, tak aby zachować sens
logiczny i gramatycznie poprawny tekst. Zakreśl zdania wyjściowego. Zastosuj inne konstrukcje
literę A, B, C albo D. gramatyczne.
1 Wegen der Abiturvorbereitung habe ich nur wenig Zeit
Ehrliche Kontaktanzeigen für meine Hobbys.
Da ________________________________________________,
habe ich nur wenig Zeit für meine Hobbys.
Einen ehrlichen Partner suchen alle. ____________1 Ehrlichkeit
2 Mit 12 Jahren habe ich mich noch nicht für Mode
muss man bei den meisten Kontaktanzeigen aber lange suchen. interessiert.
Die Frauen sind ohne Ausnahme schlank, attraktiv und kochen
Als ________________________________________________,
gut. Die Männer haben alle einen guten Arbeitsplatz, viel Geld, habe ich mich noch nicht für Mode interessiert.
aber trotzdem Zeit für interessante Hobbys und die Partnerin.
3 Lena sucht einen Partner, der humorvoll und
Irgendwann kam die Redaktion der Zeitschrift NEON auf die Idee, optimistisch ist.
eine neue Rubrik zu starten. In den ehrlichen Kontaktanzeigen
Lena sucht einen __________________________________
schreiben Singles nicht von ihren ________________2 , sondern Partner.
von ihren Schwächen. Offen, ohne Tabus und meistens
4 Rainer fragt Tobi: „Was macht dich glücklich?“
mit einer guten Portion Humor. Angekündigt werden die
Rainer fragt Tobi, __________________________________.
Kontaktanzeigen so: „Nichts als die Wahrheit: NEON-Singles
5 Ich lerne immer fleißig, damit ich gute Noten
erzählen aufrichtig von ihren Macken und erklären, warum es
bekomme.
sich trotzdem ____________3, sie kennenzulernen.“ Und siehe da
Ich lerne immer fleißig, um __________________________
– es funktioniert, obwohl sich Männer schon mal als egoistisch
___________________________________________________.
und untreu outen und Frauen als süchtig nach romantischen
Komödien. Schon viele der ehrlichen Singles haben auf diese
Weise einen Partner gefunden, ____________4 der Mann oder die 4 Przeczytaj tekst. Uzupełnij luki (1–4), przekształcając
wyrazy podane w ramce, tak aby powstał spójny
Frau fürs Leben war darunter. Ehrlich!
i logiczny tekst. Uwaga: dwa wyrazy zostały podane
dodatkowo i nie pasują do żadnej luki.
persönlich • das • Garderobe •
1 A Für 2 A Mächten 3 A lohnt 4 A aber anziehen • politisch • Kleiderschrank
B Nach B Kräften B lohnen B sogar
C Auf C Leistungen C lohnte C also
D Bei D Stärken D gelohnt D immer Keine Qual der Wahl
Passt der Rock zum Oberteil? Ist mein Outfit nicht zu langweilig
2 Uzupełnij zdania, wykorzystując podane oder zu gewagt? Matilda Kahl nervten die täglichen Fragen
w nawiasach wyrazy w odpowiedniej formie.
Nie należy zmieniać kolejności podanych wyrazów, vorm Spiegel ihres _____________________1 . Ihre Lösung
trzeba natomiast – jeżeli jest to konieczne – war einfach: Sie kaufte 15 gleiche Blusen und 6 gleiche Hosen
dodać inne wyrazy, tak aby otrzymać logiczne – und trägt diese seit drei Jahren jeden Arbeitstag. Erst vier
i gramatycznie poprawne zdania. Wochen nach ihrer Entscheidung fiel das den Kollegen auf.
1 Ich kann mir nicht vorstellen, (Schönheitsoperation / Sofort kamen Fragen, ob sie finanzielle Probleme hätte, was
machen) ___________________________________________ sie verneinen konnte. Schnell wurde auch ihren Kollegen
___________________________________________________. klar, dass es seine Vorteile haben kann, immer das Gleiche
_____________________2 . Inzwischen gibt es im New Yorker
2 Herr Schulz hat seine Frau (fünf Jahre / kennenlernen)
___________________________________________________ Büro, in _____________________3 Matilda arbeitet, sogar
den „Dress like Matilda Day”. Und allein ist sie nicht, viele
___________________________________________________.
erfolgreiche Menschen beschränken die Kleiderwahl aufs
3 Martin trägt am liebsten (sein / dunkel / rot / Pullover)
Nötigste, so auch der amerikanische Präsident Barack Obama:
___________________________________________________
„Ich versuche alle _____________________4 Entscheidungen
___________________________________________________.
auf ein Minimum zu beschränken. Ich möchte nicht entscheiden
4 Je mehr Freunde man hat, desto (glücklich / können /
müssen, was ich esse oder anziehe, weil ich ohnehin so viele
man / sein) _________________________________________
Entscheidungen treffen muss.”
___________________________________________________.
14
Strona 16
Człowiek
G R A M AT Y K A
1 Przekształć podane określenia przynależności, 12 Mit meinem Teekesselchen kann man aufs Dach
tak jak w przykładzie. kommen.
Beispiel: 13 Ein Buch hat viele von meinem Teekesselchen.
Die Kompositionen von Johann Sebastian Bach 14 Eine Gitarre hat 6 von meinem Teekesselchen.
ð Johann Sebastian Bachs Kompositionen
3 Wyszukaj w internecie przykłady innych niemieckich
1 das Auto von Johann ________________________________ homonimów i utwórz z nimi zdania, tak jak
2 das Haus vom alten Sebastian ________________________ w ćwiczeniu 2.
3 die Arbeit von Herrn Bach ___________________________
4 der Garten von Onkel Carl ___________________________ 4 Uzupełnij wypowiedzi nastolatków, tak jak
5 die Tänze von Pina Bausch ___________________________ w przykładzie. Wykorzystaj podane słownictwo.
6 die Filme von Wim Wenders _________________________ Beispiel:
7 der Geburtstag von Martin __________________________ Ohne eine meiner modischsten Hosen gehe ich nie
8 die Tasche von Hans _________________________________ aus dem Haus.
9 die Arbeit vom Direktor Müller _______________________ (ein – meine – modisch)
10 die Entwürfe von Karl Lagerfeld ______________________
Was sagen die Jugendlichen über ihre Klamotten?
11 das neue Auto von Karl ______________________________
12 die Karriere von Claudia Schiffer _____________________ 1 Das ist ________________________ Jeans. Schön, oder?
13 der Mann von Maria _________________________________ (ein – meine – lieb)
2 Dieses Paar Schuhe ist wirklich ______________________,
das du je gekauft hast. (ein – die – elegant)
2 Jakie homonimy ukrywają się pod wyrazem 3 Dieser Pulli ist ________________________, den ich habe.
Teekesselchen w podanych zdaniach? Przeczytaj je
i odpowiedz. Fühl mal! (ein – die – gemütlich)
4 Ich trage heute ________________________ Blusen,
Teekesselchen ist ein die ich in meinem Kleiderschrank habe. Da hängen
beliebtes deutsches die anderen. (ein – die – schön)
Kinderspiel, bei dem 5 Ich ziehe morgen ________________________ Röcke
die Spieler ein Wort mit an, die du je gesehen hast. Der ist aber noch auf der
mehreren Bedeutungen Wäscheleine. (ein – die – bunt)
mithilfe einer Definition 6 Mit ________________________ Kleider aus meinem
der Bedeutungen erraten Schrank sehe ich immer gut aus. (ein – die – lang)
müssen. Spielt mit!
7 Dieser Rock ist ________________________ Röcke,
die so schnell kaputtgehen. (kein – diese – billig)
Beispiel:
Auf meinem Teekesselchen kann man
5 Przeczytaj wypowiedzi i przetłumacz je na język
polski. Następnie uwórz podobne zdania na temat
sitzen. ð BANK swoich przyjaciół.
Bei meinem Teekesselchen kann man Geld Klaas ist
abheben. ð BANK einer der liebsten
Karo ist eine meiner Menschen, die ich je
besten Freundinnen. kennengelernt
das Schloss (2x) • der Krebs (2x) • der Wal / die habe.
Wahl • die Seite / die Saite • der Leiter / die
Klaas ist keiner
Leiter • die Steuer / das Steuer • die Schlange (2x) dieser Angeber. Das
mag ich an ihm.
1 Mein Teekesselchen ist der Chef einer Gruppe.
2 Mein Teekesselchen ist eine schlimme Krankheit.
3 In mein Teekesselchen steckt man einen Schlüssel
und schließt ab.
4 Bei meinem Teekesselchen handelt es sich
um ein Tier mit zwei Zangen, das im Wasser lebt.
5 Mein Teekesselchen muss man ans Finanzamt
bezahlen.
6 In meinem Teekesselchen muss man warten.
7 Mit meinem Teekesselchen kann man lenken.
8 Bei meinem Teekesselchen macht man ein Kreuz.
9 In meinem Teekesselchen leben Könige.
10 Mein Teekesselchen ist ein langes kriechendes Tier,
das giftig sein kann.
11 Mein Teekesselchen ist das größte Tier der Welt.
15
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklam, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Czytaj więcejOK