Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Zobacz podgląd pliku o nazwie Praktyczny_kurs_elektroniki_cz_12 PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Strona 1
Na warsztacie
PRAKTYCZNY
SZKOŁA
KURS cz. 12
ELEKTRONIKI
Poziom tekstu: średnio trudny
Oto dwunasta część PRAKTYCZNEGO KURSU ELEKTRONIKI, który zainaugurowaliśmy w MT 2/2013 i będziemy
kontynuować w kolejnych wydaniach. Zainteresowanie tym kursem jest olbrzymie, dlatego zdecydowaliśmy się
umożliwić czytelnikom dołączenie do kursu w dowolnym momencie. Po prostu, wszystkie poprzednie części są dla
wszystkich dostępne w formacie PDF na stronie www.mt.com.pl. Można z nich korzystać w komputerze lub wydru-
kować sobie. Można też kupić wszystkie archiwalne numery MT na www.ulubionykiosk.pl. Publikacja każdej kolejnej
części jest zawsze poprzedzona jedną stroną wstępnych informacji (jest to właśnie ta strona), żeby nowi czytelnicy
mogli zapoznać się z zasadami KURSU i dołączyć do kursantów. ZAPRASZAMY!
Jeśli nie masz bladego pojęcia o elektronice, ale chętnie byś
poznał jej podstawy, to nadarza Ci się jedyna, niepowta- Zestaw EdW09 zawiera następujące
rzalna okazja. We współpracy z bratnią redakcją miesięcz- elementy (specyfikacja rodzajowa):
nika Elektronika dla Wszystkich publikujemy w Młodym
Techniku cykl fascynujących lekcji dla zupełnie początkują- 1. Diody prostownicze 4 szt.
cych. Jest to Praktyczny Kurs Elektroniki (PKE) z akcentem 2. Układy scalone 4 szt.
na Praktyczny, gdyż każda lekcja składa się z projektu 3. Tranzystory 8 szt.
i wykładu z ćwiczeniami, przy czym projekt to konkretny
układ elektroniczny samodzielnie montowany i uruchamia-
4. Fotorezystor 1 szt.
ny przez „kursanta”. Pewnie myślisz sobie – pięknie, ale jak 5. Przekaźnik 1 szt.
ja mam montować układy nie mając lutownicy ani żadnych 6. Kondensatory 22 szt.
części elektronicznych. Otóż jest rozwiązanie. Lutownicy
nie będziesz w ogóle używać, gdyż wszystkie układy będą
7. Mikrofon 1 szt.
montowane na płytce stykowej, 8. Diody LED 11 szt.
do której wkłada się „nóżki” elementów na wcisk. 9. Przewód 1m
I rzecz najważniejsza! Wydawnictwo AVT przy-
10. Mikroswitch 2 szt.
gotowało zestaw EdW09, zawierający płytkę stykową
i wszystkie elementy, jakie będą potrzebne do wykonania 11. Piezo z generatorem 1 szt.
kilkunastu projektów zaplanowanych w PKE. Zestaw 12. Rezystory 64 szt.
EdW09 można kupić w sklepie internetowym
13. Srebrzanka 1 odcinek
www.sklep.avt.pl lub w sklepie firmowym AVT
(Warszawa, ul. Leszczynowa 11) – cena brutto 47 zł. 14. Zatrzask do baterii 9V 1 szt.
Ale Ty nie musisz kupować! Dostaniesz ten zastaw 15. Płytka stykowa prototypowa
za darmo, jeśli jesteś prenumeratorem MT lub wykupisz
840 pól stykowych 1 szt.
wkrótce prenumeratę. Wystarczy wysłać na adres:
[email protected] dwa zdania: Cena zestawu EdW09 – 47 zł brutto
„Jestem prenumeratorem MT i zamawiam bezpłatny (www.sklep.avt.pl)
zestaw EdW09. Mój numer prenumeraty: ......................”
Jeśli otrzymamy to zamówienie przed 31 stycznia
2014 roku, to zestaw EdW09 wyślemy Ci w połowie Uwaga Szkoły
lutego 2014 wraz z marcowym numerem MT. Tylko dla szkół prenumerujących
Uwaga uczniowie! „Młodego Technika”
Szkoły prenumerujące MT otrzymują Pakiety Szkolne przygotowano Pakiety Szkolne
PS EdW09, zawierające po 10 zestawów EdW09 (każdy zawierające
zestaw EdW09 zawiera komplet elementów z płytką sty-
kową) skalkulowane na zasadach non profit w promocyj-
10 zestawów EdW09
nej cenie 280 zł brutto za jeden pakiet PS EdW09 (tj. z ra- (PS EdW09) w promocyjnej
batem 40% – 28 zł brutto za pojedynczy zestaw EdW09, cenie 280 zł brutto,
którego cena handlowa wynosi 47 zł). Upewnij się, czy
Twoja szkoła prenumeruje MT (niemal wszystkie szkoły
tj. z rabatem 40%.
ponadpodstawowe i wiele podstawowych otrzymują
MT w prenumeracie sponsorowanej przez Ministerstwo Autorem Praktycznego Kursu Elektroniki jest Piotr
Nauki i Szkolnictwa Wyższego) i przekaż nauczycielom Górecki, redaktor naczelny kultowego w świecie hob-
informację o Praktycznym Kursie Elektroniki z promo- bystów elektroników miesięcznika „Elektronika dla
cyjnymi dostawami Pakietów Szkolnych PS EdW09 Wszystkich” i autor legendarnych cykli artykułów i ksią-
do ćwiczeń praktycznych. żek uczących elektroniki od podstaw.
74 m.technik - www.mt.com.pl
Strona 2
PRAKTYCZNY KURS ELEKTRONIKI
Projekt 12
Podsłuchiwanie
niesłyszalnego
W poprzednim wykładzie proponowałem, żebyś nie demontował ostatnio budowanego dwustop-
niowego wzmacniacza. Ja wprawdzie zmontowałem ten układ jeszcze raz, co widać na fotografii
tytułowej, ale Ty do wstępnych eksperymentów możesz wykorzystać ostatni układ z poprzedniego
ćwiczenia (wg rysunku 31 i fotografii 32) z innymi czujnikami/przetwornikami na wejściu. Dobrze
byłoby jednak, gdybyś wymienił kondensatory C2, C3, C4 z 10 mF na 100 mF – w związku z tą
zmianą, po włącze-
+UZAS 9_15V niu zasilania mu-
Z R10
sisz odczekać kilka,
+
R2 T3 BC548 CF C6
47k 1000µF a może nawet po-
100k C4 + *
LED1 nad dziesięć sekund
10µF
BLUE
R1 Y na ich naładowanie
+ U1B BC548
4,7k R7 * R8 47k i dopiero potem
5 7 8 T1
C1 + R9 układ będzie pra-
6 2 1 +
100n (2,2k) widłowo pracował.
R5 47k
FT 3
R4 100Ω W razie potrzeby
U1A C5
100k 4 1000µ będziesz zmieniał
LM358
T2
czułość wzmacnia-
R6 BC558
fotorezystor
1k cza, wymieniając
+
R6 (100 V...10 kV)
R3
+
C2 C3 i R7 (1 kV...10 kV),
220k 10µF 10µF
X ewentualnie także
A R1 (1 kV...100 kV).
75
Strona 3
Na warsztacie
T3 BC548
Na wejściu możesz włączyć najróżniejsze przetworniki, które
Z
SZKOŁA
zamieniają rozmaite wielkości fizyczne na sygnał elektryczny. R2
R10
+
Oto kilka moich propozycji: R1
C4 LED1
Na rysunku A niebieską podkładką zaznaczony jest nasz 1k...1M Y BLUE
czuły wzmacniacz słuchawkowy, a literami X, Y, Z oznaczone 5
+
7
są „punkty wejściowe”. Ten wzmacniacz będziemy wykorzy- C1 R4 U1B
stywać we wszystkich eksperymentach tego wykładu, dlatego 100n 6
R5
na kolejnych schematach zamiast pełnego schematu znaj- FD K
dziesz tylko niebieską podkładkę z punktami wejściowymi X,
Y, Z. Dołączając do wejścia fotorezystor w miejsce mikrofonu, A C2
+
R6
możesz „podsłuchiwać światło”.
fotodioda
R3
Przy świetle sztucznym, w słuchawkach usłyszysz bardzo
Poziom tekstu: średnio trudny
+
głośny terkot – przydźwięk sieci z żarówek i świetlówek C3
(będzie to brum o częstotliwości 100 Hz). Możesz też spró- X
bować „podsłuchać”... płomienie ognia w kominku, ale efekt B
najprawdopodobniej nie będzie rewelacyjny. Układ może też Z
pełnić jak najbardziej pożyteczną rolę – jest też testerem pilotów zdalne- bez
rezystora
go sterowania od sprzętu RTV – wystarczy skierować podczerwoną diodę R1
nadawczą pilota na fotorezystor i nacisnąć dowolny przycisk. Jeśli pilot dwustopniowy
Y wzmacniacz
pracuje, w słuchawkach pojawi się charakterystyczny terkot.
ze
W układzie testera pilotów lepiej byłoby zamiast fotorezystora zasto- słuchawkami
sować fotodiodę według rysunku B. Jednak w zestawie EdW09 nie mamy
fotodiody, czyli diody czułej na światło. Rolę fotodiody, ale o małej
czułości i nie do testowania pilotów, mogłaby od biedy pełnić czerwona X
Dowolny
dioda LED, włączona w kierunku zaporowym – do tego szczegółu jeszcze głośnik C
wrócimy.
Po eksperymentach z fotoelementami zdemontuj rezystor polary- Z
bez
zujący R1. Prawdopodobnie u siebie lub u kogoś bliskiego znajdziesz rezystora
mikrofon dynamiczny (np. tani mikrofon do karaoke). Mikrofonem R1
dwustopniowy
dynamicznym jest też każdy klasyczny głośnik, co zresztą już wyko-
Y wzmacniacz
rzystywaliśmy wcześniej (w wykładzie 9, fotografia 20). Możesz więc ze
wykorzystać głośnik w roli mikrofonu według rysunku C. Co ciekawe, słuchawkami
odwracalnym przetwornikiem elektroakustycznym jest też membrana
piezoelektryczna. Jeżeli znajdziesz jakąś membranę piezo, np. od ze- X
membrana
garka, grającej kartki jakiejś zabawki czy od syreny alarmowej, koniecz- piezo D
nie wypróbuj ją w roli mikrofonu według rysunku D.
Ale nie chodzi o brzęczyk piezo z zestawu EdW09,
tylko o samą membranę – szczegóły w dalszej części
wykładu. Membranę piezo możesz też wykorzystać
w roli mikrofonu kontaktowego, wykrywającego
drgania metalowych rur wodociągowych, szyb, be-
tonowych ścian, itp. Fotografia E pokazuje układ
z membraną piezo z tubą – jest to przetwornik ro-
dziny PCA-100, przeznaczony do syren alarmowych.
W tym przypadku czułość jest ogromna, większa niż
w wersji z mikrofonem elektretowym, dlatego po-
trzebne może okazać się zwiększenie rezystancji R6.
A teraz kluczowe propozycje tego wykładu: wyko-
rzystaj nasz zasilany z baterii podsłuch w nietypo-
wej roli wykrywacza zmiennego pola magnetycznego
i aparatu słuchowego. Zamiast mikrofonu włącz
cewkę, zawierającą co najmniej kilka zwojów (czym
więcej, tym lepiej) izolowanego drutu o dowolnej
grubości – rysunek F. Jak widać na fotografii tytuło-
wej, ja wykorzystałem cewkę o średnicy około 5 cm,
zawierającą tylko 4 zwoje. Już te cztery zwoje dały
dobry efekt, jednak jeżeli to możliwe, Twoja cewka
powinna mieć więcej zwojów – układ będzie jeszcze
czulszy. E
76 m.technik - www.mt.com.pl
Strona 4
PRAKTYCZNY KURS ELEKTRONIKI
bez Z Zasil układ z baterii i zwracaj uwagę na dźwięk w słuchawkach
rezystora zbliżając sondę – cewkę do różnego rodzaju urządzeń elektro-
R1
nicznych i elektrycznych, w szczególności do różnych zasilaczy.
dwustopniowy
wzmacniacz Przekonasz się, że w ich pobliżu nasila się dźwięk – brum w słu-
ze chawkach. Pewien problem w tym, że indukowany w cewce pod
Y słuchawkami
wpływem zmiennego pola magnetycznego sygnał najczęściej ma
częstotliwość sieci energetycznej, czyli tylko 50 Hz. Jest to bar-
X dzo niski dźwięk, głębokie buczenie. Tak niskiego dźwięku nie
F cewka usłyszysz w małym głośniczku. Masz szansę usłyszeć go w słu-
chawkach. Do takich eksperymentów, bardzo ważnych dla
praktyka, jeszcze wrócimy. A wcześniej możesz zrealizo-
wać kolejne zaskakujące ćwiczenie. Jeżeli masz w zapasach
żarówkę samochodową 12 V/21 W lub 12 V/10 W, to dołącz
odłączone kolumny
ją do wyjścia domowego wzmacniacza audio, odłączając
wamacniacz współpracujące głośniki/kolumny. Stwórz pętlę, w której
Uwy Z
ze słuchawkami
mocy
dwustopniowy
żarówka będzie płynął prąd zmienny i badaj pole magnetyczne
wzmacniacz
audio Y samochodowa
12V 21W wewnątrz i na zewnątrz pętli. Aby pętla miała sensowną
X lub 12V 10W
podsłuch wielkość, koniecznie wykorzystaj pojedynczy, jednożyło-
z cewką wy przewód, a nie dwużyłowy kabel według rysunku G.
G pojedynczy przewód Możesz też wykorzystać dłuższy pojedynczy przewód
i zwinąć go w pętlę – cewkę o 2...5 zwojach według
rysunku H.
Wzmacniacz mocy audio dobrze byłoby nastawić na taką
głośność, żeby żarówka leciutko się żarzyła, ale moc wyj-
odłączone kolumny
ściowa może też być mniejsza i efekt będzie zaskakująco
żarówka samochodowa dobry. W każdym razie przekonasz się, że wewnątrz i w po-
12V 21W lub 12V 10W
bliżu pętli nasz podsłuch z cewką odbiera dźwięk ze wzmac-
wamacniacz
Uwy Z niacza mocy. Dokładnie tak działa tzw. pętla indukcyjna
ze słuchawkami
mocy
dwustopniowy
wzmacniacz
audio Y dla słabosłyszących. Jeśli ktoś z Twojej rodziny (dziadek,
X babcia) ma aparat słuchowy z trzypozycyjnym przełączni-
kiem M, T, 0, przełącz aparat w pozycję T i wypróbuj w pętli
H kilkuzwojowa pętla z rysunku G lub H.
Wykład z ćwiczeniami 12
Poznajemy elementy i układy elektroniczne
Podczas ćwiczeń wstępnych zachęcałem do wykorzystania membrany piezo w roli mikrofonu.
Membrany piezo są powszechnie wykorzystywane w roli głośniczków – brzęczyków oraz syren
alarmowych – przykłady na fo-
tografii 1. Membrany piezo znaj-
dziesz w zegarkach, w „grających
kartkach”, w multimetrach i wielu
innych urządzeniach. Ale uwaga
– brzęczyk piezo (buzzer) oprócz
membrany zawiera układ elek-
troniczny – fotografia 2 pokazuje
wnętrze brzęczyka z membraną
piezo.
Pod względem elektrycznym
membrana piezo jest rodzajem
kondensatora (o zncznej po-
jemności rzędu 100 nF), gdzie
dielektrykiem jest materiał piezo-
elektryczny umieszczony między
1 metalowymi okładkami. Materiał
77
Strona 5
Na warsztacie
piezoelektryczny to taki,
SZKOŁA
który odkształca się pod
wpływem przyłożonego na-
pięcia (pola elektrycznego),
natomiast odkształcany wy-
twarza napięcie (pole elek-
tryczne). Membrana piezo
jest więc przetwornikiem
odwracalnym – dwukierun-
kowym. Biegunowość nie ma
znaczenia. Niektóre membra-
ny mają przymocowaną tubę
Poziom tekstu: średnio trudny
metalową lub plastikową,
która zapewnia wytworzenie
głośniejszego dźwięku, co 2
można zilustrować jak na
rysunku 3a i 3b. Natomiast brzęczyk piezo z zestawu EdW09, oprócz membrany piezo z trzema
wyprowadzeniami, zawiera generator sterujący z tranzystorem i jest elementem (układem) biegu-
nowym. Przykładowy schemat masz na rysunku 3c – porównaj z fotografią 2.
Na pozór podobnie działa przetwornik dźwięku w mikrofonie elektretowym – tam też między
okładkami kondensatora umieszczony jest „dziwny materiał”, ale nie piezoelektryk, tylko tak
zwany elektret – materiał trwale naelektryzowany, elektryczny odpowiednik magnesu trwałego.
Jednak zasady działania membrany piezo i przetwornika elektretowego są inne. Przetwornik piezo
do pracy zarówno w roli głośnika, jak też mikrofonu nie wymaga żadnych dodatkowych elemen-
tów. Natomiast przetwornik mikrofonu elektretowego to kondensator o bardzo małej pojemności;
rysunek 4 pokazuje schemat wewnętrzny i układ pracy typowego mikrofonu elektretowego, gdzie
kluczowym elementem jest tranzystor polowy JFET.
Wstępne ćwiczenia udowodniły, że nasz dwustopniowy układ jest uniwersalnym wzmacnia-
czem, który może znaleźć szereg interesujących zastosowań. Jednak skupmy się na ostatnich
eksperymentach. Otóż dołączając do naszego podsłuchu cewkę, wykonaliśmy czujnik zmiennego
pola magnetycznego. Wcześniej, w wykładzie 7
dowiedzieliśmy się, że zakłócenia, w tym brum
a) c) +
sieci 50 Hz, mogą przedostawać się przez pole
elektryczne i wszechobecne maleńkie pojemno-
dielektryk
ści. Teraz przekonaliśmy się, że zakłócenia i brum z materialu
mogą przedostawać się także przez pole mag- piezoelektrycznego
netyczne (i wszechobecne indukcyjności). Pole
b)
magnetyczne powstaje wszędzie tam, gdzie płynie _
prąd. „Odbiornikami” i „nadajnikami” pola mag- Y
netycznego są wszelkie cewki, w tym wszelkie brzęczyk piezo
membrany piezo 3
pojedyncze pętle, czyli cewki jednozwojowe.
Każda cewka, a także każdy przewód, którym +UB
płynie prąd (stały lub zmienny), wytwarza pole magnetyczne – stałe
lub zmienne. Z drugiej strony, jeśli w zmiennym polu magnetycznym przetwornik RL
elektretowy typ. 2,2k
umieścimy dowolną cewkę (pętlę) to zaindukuje się w niej napięcie
i może popłynąć prąd. Taki jest mechanizm przenoszenia za pomocą
wy
pola magnetycznego zarówno niepożądanych zakłóceń, jak też dźwięku +
JFET D
w instalacji dla słabosłyszących. G
C T1 UB
Umieszczając blisko siebie dwie cewki (często dodatkowo na wspól- S
nym rdzeniu magnetycznym), otrzymujemy transformator. Zasada zi-
lustrowana jest na rysunku 5a. Prąd zmienny płynąc przez jedną z ce-
wek wytwarza pole magnetyczne. W tym polu umieszczona jest druga mikrofon elektretowy 4
cewka, w której zmienne pole indukuje napię-
cie i umożliwia przepływ prądu, gdy obwód a) b) c)
zostanie zamknięty. W rzeczywistości uzwo- prąd
napięcie
zmienne
jenia zawierają zwykle wiele zwojów, dlatego zmienny
wykorzystujemy symbol transformatora jak
na rysunku 5b. Większość transformatorów
zawiera rdzeń magnetyczny, co zaznaczamy 5
78 m.technik - www.mt.com.pl
Strona 6
PRAKTYCZNY KURS ELEKTRONIKI
a) I we A1
B1 I wy jak na rysunku 5c. Nie ma transformatorów prądu
Uwe NA
stałego, ponieważ napięcie w uzwojeniu wtór-
=
Uzwojenie A
Uwy NB
NA - zwojów
Uzwojenie B
NB - zwojów
nym indukuje się tylko pod wpływem zmian pola
Uwe RL
magnetycznego.
Uwy
N
Uwy= B Uwe Zgodnie z nazwą, transformator służy do
NA
G transformacji, czyli przekształcania, przemiany –
Uwy
Iwy= w praktyce do zmiany wartości napięcia według
B2 RL
A2 prostej zasady: wartości napięć (przemiennych)
uzwojenie uzwojenie na wejściu i wyjściu są proporcjonalne do licz-
pierwotne wtórne by zwojów uzwojeń, jak obrazuje to rysunek 6.
b) I we B1 A1 I wy Transformator może pracować „w obu kierun-
Uwe NB kach”, przy czym uzwojeniem pierwotnym nazy-
=
Uwy NA wamy to, które jest podłączone do źródła napięcia
Uzwojenie B
NB - zwojów
Uzwojenie A
NA - zwojów
RL zmiennego, natomiast uzwojenie wtórne to te,
Uwy
Uwe
N do którego jest dołączone obciążenie. Stosunek
Uwy= A Uwe
G NB liczby zwojów uzwojenia pierwotnego do liczby
Uwy zwojów uzwojenia wtórnego jest nazywany prze-
Iwy=
B2 RL kładnią transformatora. Zazwyczaj transformator
6 A2
służy do podwyższania lub obniżania napięcia,
a) I we
I wy
ale są też transformatory o przekładni 1:1, które
nie zmieniają wartości napięcia, a ich jedynym zadaniem jest
oddzielenie galwaniczne dwóch obwodów, potrzebne z uwagi
na bezpieczeństwo (transformatory separacyjne 230 V/230 V
50 Hz) lub zmniejszenie wpływu zakłóceń (np. transformator-
P
Uwe
Pwe RL
Uwy
wy
ki separacyjne w profesjonalnym sprzęcie audio).
W idealnym transformatorze cała moc dostarczona do
uzwojenia pierwotnego zostałaby bez strat dostarczona
do uzwojenia wtórnego i dalej do otoczenia – rysunek 7a.
Z uwagi na straty w rezystancji miedzianych uzwojeń, a tak-
Pwe =Uwe*I we Pwy =Uwy *I wy że straty w rdzeniu, część mocy, zwykle kilka procent, jest
w transformatorze idealnym Pwy =Pwe marnowana w transformatorze w postaci ciepła, jak ilustruje
rysunek 7b. Sprawność transformatorów, oznaczana małą
b) I we I wy
literą grecką eta (h = Pwy/Pwe), wynosi zwykle ponad 90%.
Między innymi po to, by zmniejszyć straty i poprawić inne
właściwości; w transformatorze cewki są umieszczone bar-
dzo blisko siebie i dodatkowo często zastosowany jest rdzeń.
Pwy RL
Transformatory niskich częstotliwości, zarówno zasilające
Uwe
Uwy
Pwe sieciowe 50 Hz, jak i transformatory audio (20 Hz...20 kHz),
mają rdzenie z blach magnetycznych, często z tzw. permalo-
ju. Dla częstotliwości rzędu kiloherców i pojedynczych me-
gaherców są to rdzenie z różnego rodzaju ferrytu – twardego
P ceramicznego spieku materiałów o właściwościach ferromag-
straty str
netycznych. Natomiast w zakresie wysokich częstotliwości,
Pwe =Uwe*I we Pwy =Uwy *I wy +Pstr)
rzędu wielu megaherców, często wykorzystujemy transforma-
w transformatorze rzeczywistym Pwy <Pwe tory bez rdzenia (z rdzeniem powietrznym).
Pwy
(Pwe =Pwy+Pstr) sprawność η= Co ważne także z uwagi na zakłócenia, część pola mag-
Pwe
7 netycznego, wytwarzanego
przez uzwojenie pierwotne
transformatora, nie obej-
muje uzwojenia wtórnego,
tylko niejako „ucieka na
zewnątrz”. Jest to szkodli-
we tzw. pole rozproszenia,
będące przyczyną zakłóceń
– brumu w licznych ukła-
dach. Fotografia 8 pokazuje
różne transformatory za-
silające (50 Hz) oraz inne
8 transformatory (impulsowe),
79
Strona 7
Na warsztacie
2 x BC558
pracujące przy
CA ,CB =1nF...10nF K
SZKOŁA
wyższych czę- T2
cewka 1
stotliwościach.
T1 L bez Z
CA CB rezystora
Największe R1
pole rozpro- RS
+ dwustopniowy +
RC2 1k
szenia mają wzmacniacz
10k ze
klasyczne B1 Y B2
T3 słuchawkami
transformatory cewka 2
BC548
z rdzeniem EI, RC1 RB1 RB2 RC3
10k X
a najlepsze, 10k
najmniej „śmie-
2 x 220k
cące” są trans- 9
Poziom tekstu: średnio trudny
formatory toro-
idalne. Podczas
ćwiczeń tego
wykładu mo-
żesz przekonać
się o tym osobi-
ście. Temat jest
bardzo ważny
dla praktyka,
więc w następ-
nym wykładzie
zajmiemy się
tym zagadnie-
niem znacznie
dokładniej.
A teraz
w ramach
ćwiczeń zre-
alizujmy naj-
prawdziwszy -
transformator
powietrzny. Do 2 x BC558
wejścia naszego CA ,CB =1nF...10nF K
wzmacniacza T1 T2
dołącz kilku- L
CA CB LED RGB
zwojową cewkę LED1 Z
(rysunki A i F). RS
+ 1k
Dodatkowo RC2
10k dwustopniowy +
zrealizuj też B1 LED2
T3 Y wzmacniacz
prosty gene- ze B2
BC548
rator według RC1 RB1 RB2 RC3 R1 słuchawkami
10k 100k
rysunku 9. 10k
Dodatkowy X
tranzystor T3 2 x 220k !
jest „stopniem
mocy”, a prąd
wyjściowy
ogranicza re-
zystor RS. Mój
model poka-
zany jest na
fotografii 10.
Kondensatory
CA, CB mogą
mieć po 1 nF
(102) lub 10 nF
(103) – w moim @
80 m.technik - www.mt.com.pl
Strona 8
PRAKTYCZNY KURS ELEKTRONIKI
2 x BC558
CA ,CB =1nF...10nF modelu jeden ma 1 nF, drugi 10 nF.
K
T2 Do punktów K, L dołącz kilkuzwo-
T1 LED1
CA CB jową cewkę.
L
Aby uniknąć wzajemnego
RS wpływu obu układów, zasil
+ 1k
RC2 wzmacniacz i generator z dwóch
10k Z
B1 oddzielnych źródeł. Żółte strzałki
T3 na fotografii 10 wskazują miejsca,
BC548
RC1 RB1 RB2 RC3 gdzie pomiędzy poziomymi listwa-
10k 2x dwustopniowy + mi zasilania jest przerwa, umoż-
10k wzmacniacz
F 220k liwiająca zasilanie obu bloków
Y ze B2
E słuchawkami z oddzielnych źródeł. Gdy zbliżysz
D Y cewki do siebie, w słuchawkach
X usłyszysz pisk generatora, prze-
# A B C X
chodzący przez prymitywny
transformator powietrzny. U mnie
uzwojenie pierwotne ma 6 zwojów, wtórne 4 zwoje. Właśnie z uwagi na to ćwiczenie przebudowa-
łem nasz dwustopniowy wzmacniacz – układ podsłuchowy z poprzedniego wykładu, by miał jak
najbardziej zwartą, kompaktową budowę i aby był na skraju płytki, z dala od generatora.
Na początku niniejszego wykładu wspomniałem, że rolę fotodiody może pełnić dioda LED.
„Prawdziwa”, krzemowa fotodioda reaguje na światło widzialne i podczerwień. Dioda LED będzie
reagować na światło o długości fali mniejszej, niż ona sama wytwarza. Dlatego musiałaby to być
czerwona dioda LED, bo inne będą jeszcze mniej czułe, ale soczewka powinna być bezbarwna,
by przepuszczała światło o wszystkich długościach fali. Zbuduj układ według rysunku 11, gdzie
rolę fotodiody pełni czerwona struktura trzykolorowej diody RGB z zestawu EdW09. Dioda ta jest
włączona w kierunku wstecznym, struktury zielona i niebieska nie są wykorzystane. Wartość rezy-
stora polaryzacyjnego R1 zwiększamy do 100 kV i dołączamy go od strony masy (diodę LED RGB
i rezystor R1 można byłoby równie dobrze zamienić miejscami). Nasza improwizowana „fotodio-
da” (LED2) będzie reagować na światło niebieskiej diody LED1, dołączonej do punktów K, L gene-
ratora. Niebieskie światło zmienia wartość tzw. prądu wstecznego naszej fotodiody, co wywołuje
zmiany napięcia na wejściu Y wzmacniacza podsłuchowego.
Dla pewności również zasilaj wzmacniacz i generator z oddzielnych źródeł. W słuchawkach,
zależnie od wartości pojemności CA = CB w generatorze (1 nF...1 mF), usłyszysz pisk lub terkot. Mój
model pokazany jest na fotografii 12.
A jeżeli mamy do dyspozycji wzmacniacz o ogromnym wzmocnieniu, to możemy zająć się kolej-
nym ważnym zagadnieniem.
Zapomniane rezystancje. Rysując na schemacie ideowym połączenia między elementami mil-
cząco, zakładamy, że mają zerową oporność. Nie zastanawiamy się nad tym, że przecież będą one
fizycznie zrealizowane w postaci przewodów czy ścieżek na płytce drukowanej, a tym samym, że
ich oporność nie będzie zerowa. Faktem jest, że w większości obwodów nie trzeba zwracać szcze-
gólnej uwagi na oporności połączeń. Jednak niezerowe, często stosunkowo duże oporności ścieżek
i przewodów, mogą mieć bardzo negatywny wpływ na parametry wielu układów, zwłaszcza wszel-
kich (przed)wzmacniaczy oraz układów pomiarowych.
Warto pamiętać, że warstewka miedzi na płytce drukowanej jest bardzo cienka, zwykle ma
grubość 0,035 mm. Programy do komputerowego projektowania płytek często jako domyślnie pro-
ponują ścieżki o szerokości 10 milsów, czyli 0,254 mm (1 mils to 1/1000 cala, czyli 0,0254 mm).
Przekrój wynosi wtedy tylko 0,009 mm2. 10 centymetrów takiej ścieżki ma rezystancję około
200 miliomów, czyli 0,2 V, a przepływ prądu 100 mA wywołałby na niej spadek napięcia aż
20 mV. W wielu zastosowaniach to niedopuszczalnie dużo! Przy projektowaniu płytek drukowa-
nych trzeba pamiętać o tej ważnej sprawie!
Oto inny przykład z życia wzięty: cienki drucik miedziany o średnicy 0,5 mm ma przekrój
0,2 mm2 i 10 cm takiego drutu ma rezystancję około 0,0085 V, czyli 8,5 mV. Prąd 100 mA wywoła
na tej rezystancji spadek napięcia 0,85 mV. Na pozór niewiele, jednak nawet tak małe spadki na-
pięcia mogą być przyczyną kłopotów. Co ciekawe takie, a nawet jeszcze mniejsze spadki napięć
możemy mierzyć za pomocą wzmacniacza operacyjnego.
Superczuły miernik prądu. Wykorzystajmy teraz nasz czuły wzmacniacz do „podsłuchiwania
prądu”, a ściślej do badania spadków napięć na przewodach i stykach. Będziemy monitorować
zmiany poboru prądu naszego prostego multiwibratora z diodą LED, mierząc spadek napięcia na
maleńkiej rezystancji, jaką ma kilkucentymetrowy odcinek drutu w układzie z rysunku 13. Abyś
81
Strona 9
SZKOŁA
Poziom tekstu: średnio trudny Na warsztacie
$
nie miał żadnych wątpliwości, część pomiarowa
powinna być zasilana z jednej baterii, a generator + U1B R7 R8 100kΩ
5 7 T1
z diodą LED – z innej. Wykorzystaj dwie baterie + R9
6 10Ω 2 1
(akumulatory) o napięciu 7...15 V, ale nie podłączaj R5
3 100Ω
zasilacza, bo będziesz miał kłopot z dodatkowymi U1A
100kΩ T2
zakłóceniami, przychodzącymi przez zasilacz z sie- R6 LM358
ci (jeśli nie wierzysz – sprawdź). 10Ω
Mam nadzieję, że przy zwarciu punktów wejścio- %
wych X, Y, wzmacniacz nie wzbudzi się, a w słu-
+1,000V +1,000V
chawkach będziesz słyszeć tylko nieunikniony szum, + +
Uos=2mV
Uos=2mV
ale bez żadnego pisku czy terkotu. Gdyby przy zwarciu
wejścia pojawił się terkot lub pisk, trzeba zmontować
układ w inny sposób i inaczej poprowadzić obwód masy,
by usunąć problemy, które mają być badane w tym ćwi- +0,998V +1,002V ^
czeniu. W moim modelu, pokazanym na fotografii 14,
nieprzypadkowo zasilanie wzmacniacza zostało dołączone do punktów, wskazanych niebieskimi
strzałkami. Do tych eksperymentów zmieniłem też miejsce dołączenia kondensatora filtrującego
C6. Taki model nie sprawiał kłopotów przy zwarciu punktów X, Y i można było dołączyć te punkty
do punktów C, D generatora. Po włączeniu zasilania generatora w słuchawkach pojawia dość głoś-
ny głośny pisk – wzmocniony spadek napięcia na kawałeczku drutu.
W obwodzie masy generatora celowo umieściliśmy dodatkową rezystancję kawałka drutu.
U mnie jest to około 5cm drutu o średnicy 0,5 mm (w zielonej izolacji), więc spodziewana rezy-
stancja wynosi około 4 miliomów (0,004 V), co przy prądzie rzędu 10 mA daje spadek napięcia
około 40 mikrowoltów (0,00004 V). Wyraźny dźwięk w słuchawkach świadczy, że nasz wzmac-
niacz – podsłuch dobrze radzi sobie ze wzmacnianiem bardzo maleń-
0V we
kich napięć zmiennych! + G = 10
Zwróć uwagę, że przy połączeniu według rysunku 13 i fotografii 14, 2mV
nasz podsłuch monitoruje spadek napięcia tylko na rezystancji drutu
(w zielonej izolacji), czyli między punktami C – D. 1k 9k
A rezystancja płytki stykowej i spadek napięcia na niej?
0V -2mV -20mV
Dołącz punkt Y do punktu A – wtedy sprawdzisz spadek napięcia
na rezystancjach płytki stykowej między punktami A – C. I co? Jesteś 0V we
+ G = 100
zaskoczony?
Tak, to kolejny temat ogromnie ważny dla każdego praktyka, więc 2mV
starannie zbadaj spadki napięć w obwodzie masy, dołączając wejścia 1k 99k
X, Y do dowolnych punktów generatora oznaczonych literami A, B, C,
D, E, F. Przy zasilaniu wzmacniacza i generatora z oddzielnych baterii, 0V -2mV -200mV
punkty X, Y możesz też dołączać do dowolnych innych ścieżek i sty-
0V we
ków układu generatora, by zbadać występujące na nich spadki napięć. + G = 1000
A może chciałbyś jeszcze bardziej wzmocnić sygnał?
2mV
Teoretycznie wystarczyłoby zmienić wartości R5 … R8 według
idei z rysunku 15. Oba stopnie miałyby wzmocnienie po 10000 razy 1k 999k
(80 dB), co w sumie dałoby gigantyczne wzmocnienie 100 milionów
razy (160 dB). 0V -2mV -2V &
82 m.technik - www.mt.com.pl
Strona 10
0V -2mV -22mV
we Niestety, nie uda się to, i to z kilku powodów, które omówimy
1k 10k w dalszych wykładach. A na razie omówmy tylko jeden, wynikają-
cy ze wspomnianego wcześniej wejściowego napięcia niezrówno-
2mV ważenia (offsetu) wzmacniaczy operacyjnych. Jak wiemy, niedo-
+
G = _10 skonała symetria stopni wejściowych wzmacniacza operacyjnego
0V objawia się tym, że podczas normalnej pracy wzmacniacza opera-
0V -2mV -202mV cyjnego, napięcie między wejściami nie jest równe zeru, tylko musi
we
tam występować niewielkie napięcie stałe, dodatnie lub ujemne Jak
1k 100k już wiesz z wykładu 11, w kostkach LM358 według katalogu typo-
wo wynosi ono 2 mV, maksymalnie w nielicznych egzemplarzach
2mV do 7...9 mV. Rysunek 16 pokazuje „dodatnie” i „ujemne” napię-
+
_
G = 100 cie niezrównoważenia w dwóch przykładowych egzemplarzach
0V wzmacniacza, pracujących w roli wtórnika. Problem w tym, że to
0V -2mV -2,002mV napięcie niezrównoważenia jest wzmacniane. (Wejściowe) napięcie
we
niezrównoważenia dla danego egzemplarza jest niezmienne (pomi-
1k 1M jając jego dryft cieplny), ale na wyjściu musi się ustalić odpowied-
nie napięcie stałe, aby zapewnić prawidłową pracę wzmacniacza,
2mV Przykładowa sytuacja dla wzmacniacza nieodwracającego jest
+
G = _1000 pokazana na rysunku 17. Jak widać, przy dużym wzmocnieniu, na
* 0V
wyjściu potrzebne byłoby spoczynkowe napięcie stałe o niedopusz-
we
czalnie dużej wartości. Ten sam problem dotyczy wzmacniacza
+ odwracającego – rysunek 18.
wy
Problem można łatwo wyeliminować, gdy ma to być wzmac-
C niacz sygnałów zmiennych – wystarczy włączyć kondensator
R2 R1 o odpowiednio dużej pojemności według rysunku 19 – wtedy dla
prądów stałych wzmacniacz jest wtórnikiem i problemu offsetu
praktycznie nie ma – patrz rysunek 16.
W naszym wzmacniaczu podsłuchowym pierwszy stopień już
we
pracuje w takiej konfiguracji, więc wystarczy w drugim stopniu
R2 R1
dodać kondensator C7 w szereg z rezystorem R7. Oczywiście po-
C jemności C3, C7 muszą być odpowiednio duże, żeby dolna często-
tliwość graniczna była odpowiednio niska.
+ wy
( I oto nauczyliśmy się zręcznie omijać problem napięcia nie-
zrównoważenia, ale tylko we wzmacniaczu
napięć zmiennych. Jednak trzeba z nim walczyć
inaczej, gdybyśmy chcieli zrealizować bardzo
czuły wzmacniacz napięć stałych, na przykład
do wzmacniania napięcia z termopar, służących
do pomiaru temperatury. Termopara to połącze-
nie dwóch różnych metali, dające na wyjściu
niewielkie napięcie stałe. Fotografia 20 poka-
zuje cztery różne termopary. Niestety, czułość
przetwarzania termopar jest mała, wynosi od
10 mV/°C do co najwyżej 100 mV/°C, więc napię-
) cie stałe, uzyskiwane z termopary też jest małe,
często rzędu pojedynczych
a) VCC
b) VCC miliwoltów. Do jego wzmoc-
+ + nienia potrzebne są precy-
+ + zyjne i stabilne wzmacniacze
termopara termopara napięć stałych. W najprost-
+ + szym przypadku może to być
wzmacniacz stałoprądowy,
wyjście
wyjście
_ _
R1 R1 zasilany napięciem syme-
R2 R2 trycznym, na przykład według
GND GND
rysunku 21a, a jeśli użyjemy
wzmacniacza, którego wej-
+
ście i wyjście może pracować
na poziomie ujemnej szyny
VEE
q zasilania (np. nasz LM358),
83
Strona 11
Na warsztacie
Tabela 1.
klasyczne z obwodami autozerowania
SZKOŁA
Wzmacniacze operacyjne
LM358 OP07 OP177F MAX44251 OPA734
Parametr typ. max typ. max typ. max typ. max typ. max
napięcie niezrównoważenia Uos [mV] 2000 7000 30 75 10 25 3 6 1 5
dryft cieplny Uos [mV/°C] 7 ? 0,3 1,2 0,1 0,3 0,005 0,019 0,01 0,05
stabilność długoczasowa Uos [mV/miesiąc] ? ? 0,3 1,5 0,3 ? nie dotyczy
możemy zasilać napięciem pojedynczym według rysun- VCC VCC
ku 21b. W takich wzmacniaczach stałoprądowych problem N.C.
napięcia niezrównoważenia występuje z całą ostrością. 7 (not connected) 7
Poziom tekstu: średnio trudny
3 3
Przede wszystkim trzeba jednak wiedzieć, że praktycznie + 8 + 8
we wszystkich pojedynczych wzmacniaczach operacyjnych 6 1 6
dwie z trzech „wolnych” końcówek (nóżki 1, 5, 8 – patrz 1
2 5 2
rysunek 5 w wykładzie 11) przeznaczone są do korekcji sy-
4 4
metrii i tym samym do zerowania napięcia niezrównoważe-
nia. Rysunek 22 pokazuje sposoby włączenie potencjometru
korekcyjnego w popularnych wzmacniaczach TL061/TL071/
TL081 oraz OP27 i NE5534. VEE VEE
W praktyce stosuje się też inne sposoby. We wzmacniaczu TL 061/071/081 OP27, NE5534 w
odwracającym i wszelkich pokrewnych zasilanych
we
napięciem symetrycznym stabilizowanym, natu-
ralny wydaje się sposób z rysunku 23a, gdzie na a) R2 R1 wy
wejście nieodwracające wprost podaje się napięcie
korekcyjne, równe napięciu niezrównoważenia Uos. Uos lub
+
W praktyce napięcie takie uzyskuje się w układzie +
Uos
z rysunku 23b na małym rezystorze RA w dziel- +
niku, zasilanym z potencjometru montażowego.
Jednak w praktyce najprostszy okazuje się sposób
z rysunku 23c. We wzmacniaczu nieodwracającym b) VCC
należałoby podać napięcie równe napięciu niezrów-
we R2
noważenia według rysunku 24a. W praktyce można R1
+ wy
to zrealizować według rysunku 24b, a we wtórniku
według rysunku 24c, pamiętając o wpływie do- R B 100k
datkowych rezystancji na wartość wzmocnienia.
Trudniejsze może się okazać wykorzystanie pokaza- Pot
nych sposobów przy zasilaniu napięciem pojedyn- 10-100k
RA
czym, ponieważ napięcie niezrównoważenia może
100Ω
być „dodatnie” lub „ujemne” – wtedy warto skorzy- VEE
stać ze sposobu z rysunku 22.
Proste sposoby z rysunków 22...24 likwidują c) VCC
problem napięcia niezrównoważenia, jednak nie
we R2
usuwają pokrewnego problemu dryftu cieplnego na- + R1 wy
pięcia niezrównoważenia. W popularnych wzmac- RB
niaczach dryft ten ma wartość około 10 mV na
stopień Celsjusza, więc przy zmianie temperatury
Pot
o 20 stopni napięcie niezrównoważenia zmieni się 10-100k
o 0,2 mV. Na pozór niewiele, ale zostanie to pomno- VEE e
żone przez wzmocnienie stałoprądowe. W praktyce
właśnie dryft napięcia niezrównoważenia ogranicza od dołu zakres mierzonych napięć stałych.
Nie ma prostego sposobu na dryft cieplny. Teoretycznie można by wzmacniacz umieścić w termo-
stacie, ale i to nie wyeliminowałoby kolejnego problemu – drobnych długookresowych zmian na-
pięcia niezrównoważenia wskutek starzenia. W niektórych katalogach podawane są informacje tak-
że o stabilności długoczasowej napięcia niezrównoważenia (w mikrowoltach na miesiąc). Dotyczy
to jednak tak zwanych wzmacniaczy precyzyjnych. W tabeli 1 podane jest porównanie wchodzą-
cych tu w grę parametrów kilku wzmacniaczy, w tym naszego wzmacniacza LM358 i popularnych
precyzyjnych OP07 i OP177F. Dwa ostatnie (MAX44251 i OPA734) to precyzyjne wzmacniacze
operacyjne z dodatkowymi wewnętrznymi obwodami, które podczas pracy na bieżąco korygują
84 m.technik - www.mt.com.pl
Strona 12
a) we
+ wy
napięcie niezrównoważenia i kompensują jego zmia-
ny cieplne, a przy okazji także część szumów.
lub R2 R1
Uos Jeśli masz woltomierz (multimetr) i chcesz spraw-
+ dzić wartość i „biegunowość” napięcia niezrówno-
Uos
+ ważenia swojego wzmacniacza, możesz wykorzystać
układ według rysunku 25a lub ewentualnie według
rysunku 25b, byle tylko wyjście nie weszło w stan
b) we
+
VCC
nasycenia. W układzie z rysunku 25b wzmacniacz
wy oznaczony X jest wtórnikiem, wytwarzającym na-
Pot
pięcie sztucznej masy na poziomie połowy napięcia
RB zasilania. Skrót DUT (Device Under Test) wskazuje
testowany wzmacniacz. Jego wejściowe napięcie
R2 R1 niezrównoważenia jest wzmacniane 1000-krotnie (te-
oretycznie 1001-krotnie, zgodnie z rysunkiem 18, ale
tolerancja rezystorów R1, R2 uniemożliwia taką do-
RA RB≈1000*RA
10-100Ω
kładność). Fotografia 26 pokazuje, że jeden z moich
wzmacniaczy LM358, testowany w układzie według
VEE rysunku 25a, ma napięcie niezrównoważenia około
1,3 mV (1309 mV/1000). Tylko jeden z kilkunastu
c) we VCC badanych wzmacniaczy miał napięcie niezrównowa-
+ wy żenia większe (1,7 mV), natomiast wszystkie pozo-
stałe miały napięcie niezrównoważenia poniżej 1mV,
Pot RB RA niektóre około 0,1...0,2 mV.
W następnym wykładzie będziemy się zajmować
1k problemem zakłóceń i szumów, a także kolejnymi aspek-
RB≈1000*RA
VEE
tami niedoskonałości wzmacniaczy operacyjnych.
r Piotr Górecki
a) R1 b) R1
+ R3
100kΩ 100kΩ 100k
DUT B1 DUT
+ 9-12V +
+
R2 V R2 V
100Ω B2 100Ω
+
B1
masa sztuczna
9-12V X 9-24V
masa
+
R4
100k
DUT (D.U.T.) = Device Under Test
t
y
85