Haining P. - Leksykon duchów
Szczegóły |
Tytuł |
Haining P. - Leksykon duchów |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Haining P. - Leksykon duchów PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie Haining P. - Leksykon duchów PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
Haining P. - Leksykon duchów - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
Strona 2
LEKSYKON
DUCHÓW
Strona 3
Peter Haining
LEKSYKON
DUCHÓW
przełożyli Tomasz Wyżyński
i Krzysztof Zarzecki
W ydaw nictw a A rty sty czn e i Film ow e
W arszaw a 1990
Strona 4
Tytuł oryginału A Dictionary of Ghosts
Projekt okładki Anna Tworkowska
Redaktor
Danuta Sykucka
Redaktor techniczny
Wacława Kołodziejska
Wstęp do polskiego wydania Leksykonu i hasła dotyczące duchów
pojawiających się w Polsce, mediów i miejsc nawiedzanych napisała
Bogna Wernichowska
ISBN 83-221-0498-7
© Copyright by Peter Haining, 1982
© Copyright for the Polish edition by Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe,
Warszawa 1990
Wydawnictwa Artystyczne i Filmowe. 1990
Wydanie I. Nakład 19 700 + 300 egz.
Ark. wyd. 17,1. Ark. druk. 22,5
Papier offset kl. III 90 g
Skład: Zakłady Graficzne w Pile
Druk: Wojskowa Drukarnia w Lodzi
Zam. nr 3018
Strona 5
DO POLSKIEGO CZYTELNIKA
Autor angielskiego Leksykonu duchów Peter Haining pisze w przedmo
wie, że na Zachodzie Europy prawie połowa dorosłych mieszkańców wierzy
w duchy, a dziesięć procent twierdzi, że zetknęło się z nimi osobiście. Nie
wiadomo, jakie byłyby wyniki podobnych ankiet w Polsce. Pytania tego
rodzaju zadają u nas tylko etnografowie, mając na myśli zresztą relikty
wierzeń ludowych w płanetników, topielców, upiorów i etc., a nie błądzące
wśród żywych duchy, przy czym wywiady te przeprowadzane są przede
wszystkim z mieszkańcami wsi.
Nie znaczy to jednak, że w naszej obyczajowości zainteresowanie istotami
z zaświatów, miejscami nawiedzanymi, nawiązywaniem kontaktów ze zmar
łymi było czy jest znikome. W literaturze wszelkiego rodzaju poczynając od
zbiorów baśni i legend, poprzez powieści i poezje, a na pamiętnikach
i wspomnieniach kończąc — wiele jest najrozmaitszych historii o duchach.
Pisali je znani literaci, interesujący się tamtą stroną życia dziennikarze,
przytaczali zasłyszane czy rodzinne historie o duchach rozliczni pamiętnika-
rze. Z lat, gdy spirytyzm był dla jednych modną, podniecającą rozrywką, a dla
innych życiową pasją i przedmiotem poważnych naukowych badań, pozosta
ły setki opisów spotkań ze ^jawami na seansach, niewytłumaczalnych zjawisk
im towarzyszących, obrazy malowane w transie, poezje dyktowane przez
duchy.
Czy nasze rodzime zjawy i opowieści z nimi związane różnią się bardzo od
angielskich czy niemieckich historii przytaczanych w tym Leksykonie? Jak
sami Czytelnicy będą mogli się przekonać, „świat duchów” jest w pewnym
sensie kosmopolityczny, nie zna on granic, tak jak nie zna granic ludzka
fantazja. Wśród duchów polskich zamków są — podobnie jak w Anglii czy
Niemczech — widmowe damy w szatach różnych kolorów, bezgłowe zjawy,
rycerze, myśliwi, sokolnicy, okrutni panowie... I po naszych drogach suną
bezgłośnie upiorne karety, a na rozstajach i w ruinach pojawiają widmowe
psy i konie. Te same wątki — zemsty zza grobu, pokuty za złe czyny,
wiarołomnej miłości czy mocniejszych niż śmierć uczuć — występują w rodzi
mych opowieściach o miejscach nawiedzonych.
W Polsce również budzili podziw i lęk swoimi zdumiewającymi właściwoś
ciami ludzie medialni, zyskiwali sławę jasnowidze. Byli też uczeni starający
5
Strona 6
się wytłumaczyć niezwykłe zjawiska na drodze naukowej — jak chociażby
prof. Julian Ochorowicz. Zachowały się rzetelne, drobiazgowe zapiski z sean
sów z udziałem sławnych mediów.
Z myślą o Czytelniku polskim książka została wzbogacona niezbędną
liczbą haseł dotyczących duchów występujących w naszym kraju. Więcej na
ten temat można znaleźć w książce Duchy polskie czyli przewodnik po
nawiedzonych dworach, zamkach i pałacach wspólnego z Maciejem Kozłow
skim autorstwa.
Bogna Wernichowska
Strona 7
Dla Philippy z w yrazam i miłości
Strona 8
Ali houses in w hich m en h ave lived and died
A re H au n ted houses: th ro u g h th e open doors
The harm less phantom s on th e ir e rra n d s glide
W ith F eet th a t m ake no sound u p o n th e floors.
Henry Wadśworth Longfellow (1807-1882)
N aw iedzane są w szystkie dom y, w któ ry ch żyli
I um ierali ludzie: nie m a takiej chwili,
Iżby duchy niew inne nie tykając ziemi
Nie krążyły po izbach za spraw am i swemi.
Henry Wadśworth Longfellow Nawiedzane domy
(Haunted Houses, 1858, przełożył Krzysztof Zarzecki)
Strona 9
SŁOWO WSTĘPNE
W okropności w idzenia nocnego,
gdy sen na ludzie zw yk ł przypadać,
zjął m ię strach i drżenie, i w szystkie
kości m oje przestraszone są.
A gdy duch szedł przy bytności mojej,
w stały w łosy ciała mego.
Księga Hioba IV, 13-15
(przełożył Jakub Wujek)
Jak wynika z ankiety przeprowadzonej ostatnio w Wielkiej Brytanii,
czterdzieści cztery procent badanych wierzy w istnienie duchów, co siódmy
zaś respondent twierdzi, że się z nimi zetknął osobiście. Studium dowodzi
ponadto, iż przeszło połowa mieszkańców Wysp Brytyjskich wierzy w różno
rakie zjawiska parapsychiczne*. Podobne badania prowadzone na szeroką
skalę w Stanach Zjednoczonych dowodzą jeszcze powszechniejszej wiary
w duchy, gdyż przyznaje się do niej przeszło pięćdziesiąt siedem procent
dorosłych Amerykanów**. Nieco wcześniejsza ankieta przeprowadzona
w Republice Federalnej Niemiec nie przyniosła wprawdzie tak wysokiego
odsetka odpowiedzi pozytywnych, wykazała jednak, że jedenaście procent
dorosłych Niemców zetknęło się z duchami. Z pozostałych osiemdziesięciu
dziewięciu procent badanych dalsze siedem procent wierzyło w ich istnienie,
trzynaście nie miało w tej sprawie zdania, a tylko sześćdziesiąt dziewięć
zaprzeczało w ogóle ich realności.
Rezultaty owych badań, chociaż oparte rzecz prosta tylko na opiniach
reprezentatywnych przedstawicieli różnych warstw społecznych, ujawniają
zaskakującą trwałość wiary w zjawiska nadprzyrodzone, które są przedmio
tem odwiecznych sporów i polemik. Nie sposób zaprzeczyć, iż stanowią one
temat równie fascynujący, jak kontrowersyjny. Raz się je uważa za godne
najskrupulatniejszych badań, kiedy indziej za majak chorej wyobraźni.
Pojęcie ducha — bezcielesnej istoty na obraz i podobieństwo zmarłego
człowieka - występuje w kulturze od czasów najdawniejszych. Przedziwna
mieszanina wiary i nieufności, jaką odczuwamy na wieść o ukazaniu się
widma, niewiele się w istocie różni od doznań naszych przodków. Postęp
wiedzy, nauki i oświaty zmienił wprawdzie wiele niegdysiejszych zapatry
wań, nie wpłynął jednak zasadniczo na nasz sąd o duchach ani nie zbliżył nas
do wyjaśnienia ich natury. Zagadka pozostała zagadką i nie ulega kwestii, iż tu
się właśnie kryje źródło nie słabnącego zainteresowania sprawą.
Jak łatwo stwierdzić, napisano niezliczone książki o duchach i miejscach
nawiedzanych. Różnorodność owych prac jest olbrzymia. Są wśród nich
* W edług „The News o f th e W orld” z 4 stycznia 1981 roku. (Przyp. aut.)
** Por.: „The D aily M ail” z 21 października 1979 roku. (Przyp. aut.)
9
Strona 10
relacje naocznych świadków i owoce trudu archiwariuszy, pomniki literackie
i jarmarczna tandeta, dzieła trzeźwych obserwatorów i bezkrytycznych
łowców sensacji. Gdyby szukać rozwiązania zagadki w literaturze przedmio
tu, życia by z pewnością nie starczyło. Po cóż tedy spytać można —
uzupełniać ową książnicę kolejnym tomem? Powód jest prosty nikt się
dotąd nie pokusił o opracowanie leksykonu duchów. Nikt, o ile wiem, nie
opisał rozmaitych ich odmian na całym globie, nie stworzył rejestru słynnych
zjaw w historii, nie nakreślił sylwetek koryfeuszy demonologii na przestrzeni
wieków. W każdym razie nie w jednej książce.
Praca niniejsza nie wyczerpuje tematu tak rozległego, że wszystkie
szczegóły pomieściłoby dopiero wielotomowe wydawnictwo encyklopedycz
ne. Jest jednak reprezentatywna, daje dobre pojęcie o zjawiskach nadprzyro
dzonych i - jak sądzę - okaże się użyteczna nie tylko dla laika, lecz także dla
znawcy. Powstała w wyniku ćwierćwiecza studiów prowadzonych zarówno
w bibliotekach, jak i w terenie. W wielu hasłach powołuję się na autorytet
badaczy wybitniejszych ode mnie, w innych wyrażam opinie własne, formo
wane na podstawie mnogości źródeł. Przyświecała mi nadzieja stworzenia
książki, w której da się znaleźć garść podstawowych informacji o każdym
aspekcie wiedzy o duchach. W większości wypadków podałem także wskazó
wki bibliograficzne pozwalające rozszerzyć lekturę.
Spotykam się często z pytaniem, czy wierzę w duchy. Otóż dowody
realności owych istot, bytów czy stworów (nazwa nie gra roli) uważam za
najzupełniej pewne. Nie mogę im zaprzeczać przeczytawszy tysiące udoku
mentowanych świadectw i znając osobiście wielu rzetelnych ludzi przekona
nych, że się naprawdę zetknęli z duchami. Mam przeto nadzieję, iż nawet jeśli
Czytelnik otworzy książkę jako przysięgły niedowiarek, wielka liczba auten
tycznych opisów oraz ilustracji każe mu zmodyfikować swoje poglądy.
Niemożliwe przecież, aby tylu Brytyjczyków, Amerykanów i Niemców — nie
wspominając o mieszkańcach krajów, z których nie otrzymałem aktualnych
wyników badań ankietowych, ale którym poświęciłem w leksykonie dużo
miejsca - wierzyło w duchy bez podstaw.
PETER HAINING
Boxford, Suffolk, luty 1981
Strona 11
A
A FR Y T
A fryty, zw ane ta k że i f r y t a m i lu b e f r y t a m i , to w ed łu g
w ierzeń arab sk ich du ch y ofiar m o rd erstw a, k tó re po w racają
n a ziem ię w poszukiw an iu zem sty. W edług d aw n y ch p rz e k a
zów afryt pow staje z k rw i zam ordow anego, podnosząc się ja k
sm u żk a dy m u z każdej jej kropli, k tó ra p ad n ie n a ziemię.
A fryty m ogą być bardzo niebezpieczne, a je d y n y sposób
obrony p rzed nim i to w bić w m iejscu zbrodni w ziem ię nie
używ any gw óźdź. J a k zauw ażają znaw cy p rzed m io tu , tra d y
cja ta, zw ana przygw ażdżaniem ducha, p rzy p o m in a nieco
sposób, ja k im się niegdyś posługiw ano w E u ro p ie dla u n ie
szkodliw ienia w am pirów .
AKTORZY
A ktorów uw aża się pow szechnie za g ru p ę zaw odow ą o d zn a
czającą się szczególnie silną w iarą w d u ch y i w ielkim re s p e k
te m dla zabobonów . Ś w iadczą o ty m ro zm aite dziw ne p rz e są
dy, ja k ie się sp o ty k a w śród p rzedstaw icieli tej profesji. W ielu
ak to ró w uw aża n a przy k ład , że p rzed w ejściem n a scenę
trze b a koniecznie dopełnić jak ieg o ś d robnego ob rzęd u m agi
cznego, któ reg o zaniedbanie m ogłoby doprow adzić do blam a-
żu. P rzesąd y te a tra ln e om aw ia w iele publikacji, m iędzy in n y
m i obszerna p raca D ictio n a ry o f O m ens a n d S u p erstitio n s
(1978) P h ilip p y W aring. A u to rk a pisze, że w iększość ak to ró w
św ięcie w ierzy w duchy, a w iele zn an y ch te a tró w m a opinię
naw iedzanych. A kto rzy b ry ty jscy używ ają też zabaw nego
pow iedzonka: ,,W p ią tek mój d u ch u d ał się n a p rzec h ad zk ę” ,
któ reg o nie należy oczyw iście b rać dosłow nie; w żargonie
ll
Strona 12
W idmo Jo h n a B u c k sto n e’a pojaw iające się w londyńskim T h ea tre Royal na
H ay m ark et
Strona 13
te a tra ln y m oznacza ono p o b ran ie gaży w kasie te a tru . T eatry
b ry ty jsk ie n aw ied zan e są głów nie p rzez d u ch y zn an y ch a k to
rów przeszłości. N a p rzy k ła d w lo n d y ń sk im T h e a tre R oyal na
D ru ry L ane straszy je d e n z n ajsłynniejszych b ry ty jsk ich
ak to ró w kom ediow ych, D an Leno; ko m ik S tan ley Ł upino
tw ierdzi, że gdy w y stęp o w ał kiedyś w D ru ry L an e w p an to m i
m ie, u jrzał d u ch a Leno, k tó ry w dał się z nim w pogaw ędkę.
W D ru ry L ane pojaw ia się rów nież w idm o w ielkiego a k to ra
d ram atycznego C h arlesa K eana; poza ty m w iduje się ta m
m ężczyznę ub ran eg o n a szaro, k tó ry je st ja k o b y d u ch em
nieszczęśnika zam u ro w an eg o w iele la t te m u w jed n ej ze
ścian te a tru . W A d elphi T h e a tre n a S tran d zie pojaw ia się
przystojny William Terriss, ulubieniec publiczności w iktoriańs
kiej zasztyletow any w 1897 ro k u w pobliżu w ejścia dla a k to
rów . (-> TEATRY)
Je d n a k ż e najsły n n iejsza opow ieść o d u ch ach te a tra ln y c h
pochodzi od sir A leca G uinnessa, k tó ry g rając k ied y ś rolę
H am leta n a scenie londyńskiego O ld Vic, z p rzerażen iem
u jrzał nagle n a w idow ni przyglądającego m u się W illiam a
S zekspira. W arto dodać, że istn ieją liczne p rzesąd y te a tra ln e
zw iązane z S zek sp irem (-> SZEK SPIR , WILLIAM). W ierzy się
n a przy k ład , że g ran ie w M akbecie przynosi nieszczęście;
nigdy też żaden dośw iadczony a k to r nie cytuje frag m en tó w
sztuki, a zw łaszcza sław nej sceny, w k tó rej w y stęp u ją czarow
nice, poniew aż m oże to w yw ołać złe d u ch y i skazać p rz e d sta
w ienie n a klapę.
ALCHEMIK Z NOWEGO SĄCZA
N ocam i n a ry n k u w N ow ym Sączu sp o tk ać m ożna zjaw ę
człow ieka, k tó ry w sied em n asty m stu leciu uchodził za je d n e
go z n ajznakom itszy ch alchem ików E uropy. To M ichał S ędzi
wój naw iedza m iejsca, gdzie spędził sw oje la ta chłopięce
i ponoć pobierał pierw sze nau k i. K roczy w un iw ersy teck iej
todze z podniesioną głową; jego po stać nie rzu ca cienia n aw et
przy pełni księżyca. W idm ow e d u k aty , k tó re ro zrzu ca w okół,
p ad ają bezdźw ięcznie i zn ik ają z pian iem pierw szy ch kurów .
13
Strona 14
P rzep o w ied n ia głosi, że te n , k to sp o tk a d u ch a alchem ika,
będzie m iał szczęście, szczególnie w zd obyw aniu w iedzy.
Sędziw ój praw ie całe życie pośw ięcił n a znalezienie sposo
b u zm ieniania m etali n ieszlach etn y ch w złoto. Po u zy sk an iu
ty tu łu d o k to ra, w y ru szy ł w podróż. O dw iedził p racow nie
sław nych alchem ików , w b ib lio tek ach w erto w ał sta re rę k o p i
sy, przep ro w ad zał dośw iadczenia. W S aksonii uw olnił z w ię
zienia w łoskiego alch em ik a S eth o n a, w trąco n eg o do w ieży
przez chciw ego w ładcę, k tó re m u nie chciał zdradzić tajem n icy
zm ieniania ołow iu w złoto. W dzięczny S eth o n obdarow ał
Sędziw oja u ncją p ro szk u pozw alającego p rzem ien iać ołów
w złoto.
Na h rad czań sk im zam k u — gdzie p rzeb y w ał n a w ezw anie
cesarza R udolfa II, w ielkiego m iłośnika alchem ii — dał Sendi-
vogius publiczny p o k az alchem icznego k u n sztu . Z achw ycony
cesarz k azał in sk ry p cję o ty m w y d arzen iu w y ry ć n a sk lep ie
niu sali i sowicie o b d aro w ał Sędziw oja. W W irtem bergii n a
dw orze F ry d e ry k a III księciu alch em ik ó w — ja k zaczęto
W E u ropie nazyw ać Sędziw oja — u dało się p rzem ien ić ołów
i m iedź w złoto. J e d n a k zazdrosny alch em ik M iihlenfels, dotąd
faw oryt, zniszczył jego p raco w n ię i zab rał p raw ie cały cu
dow ny specyfik. F ry d e ry k III, chcąc w ynagrodzić Sędziw ojo
wi p rz y k re przeżycia i stra ty , n ad ał ty tu ł b aro n a S eriib eu
i do b ra L einingen.
Na zaproszenie Z y g m u n ta III W azy dał p u bliczny pokaz,
ale udało m u się zaledw ie pow lec sre b rn e m o n ety cien iu tk ą
w arstew k ą złota. To niepow odzenie zniechęciło Sędziw oja do
publicznych w ystępów , k u p ił n a Ś ląsk u m a jąte k zw any K ra-
w arz i ta m spędził o statn ie la ta życia pisząc dzieła n aukow e,
ale ju ż nie o u zy sk iw an iu k am ien ia filozoficznego, lecz o w ielu
cennych i do dziś u zn aw an y ch odk ry ciach w dziedzinie
chem ii. T am też zakończył życie w 1646 ro k u , a w k ró tce po
śm ierci jego zjaw ę zaczęto sp o ty k ać nocam i n a now osądeckim
ry n k u .
(B.W.)
Strona 15
ANGAKOK
A n g a k o k albo a n g e k o k to szam an eskim oski. J e s t on
rodzajem m edium , k tó re m a zdolność p o rozum iew ania się
z zaśw iatam i i w yw oływ ania duchów zm arłych. E skim osi
w ierzą, że w szystkie nieszczęśliw e w y p ad k i n a m o rzu są
sp raw ą duchów przo d k ó w i d la p rzeb łag an ia ich sk ład ają
system atycznie ofiary.
ANIOŁY Z MONS
S ły n n a legenda o A niołach z M ons ( A n g e l s o f M o n s )
należy do najosobliw szych opow ieści o d uchach, gdyż m im o
zapew nień człow ieka, k tó ry ją zapoczątkow ał, że je s t to fikcja
literack a, pojaw iło się później w iele relacji żołnierzy p rzek o
nanych, że faktycznie w idzieli w idm ow e anioły.
L egenda zrodziła się 29 w rześn ia 1914 ro k u , w d n iu św ięte
go M ichała, kiedy w alijski p isarz i d zien n ik arz A rth u r M achen
(1863-1947) opublikow ał n a łam ach londyńskiego d ziennika
”T he E v en in g N ew s” opow iadanie The B o w m en (Ł u czn icy),
pośw ięcone straszliw ej bitw ie stoczonej 23 sierp n ia 1914 ro k u
w rejonie M ons w zachodniej Belgii, gdzie nieliczne oddziały
b ry ty jsk ie p ow strzy m ały n atarcie k ilkudziesięciu dyw izji n ie
m ieckich, co um ożliw iło w ojskom fran cu sk im bezpieczny
odw rót. M achen, p rzejęty b o h aterstw em B rytyjczyków , p rzed
staw ił w sw oim opow iadaniu żołnierza, k tó ry w obliczu k lęsk i
w ygłasza po łacinie m odlitw ę sp ro w ad zającą n a pole bitw y
oddział w idm ow ych łuczników . Z dum ieni żołnierze bry ty jscy
w idzą, ja k łucznicy strzelają sreb rzy sty m i strzałam i, od k tó
rych nacierający N iem cy p ad ają pokotem . O glądając później
ciała poległych, nie zn ajd u ją n a n ich żadnych śladów ran .
O pow iadanie M achena, opu b lik o w an e gdy w A nglii p an o
w ała atm osfera ogólnego p rzygnębienia, sp otkało się z e n tu z
jasty czn y m przyjęciem niezliczonych rzesz czytelników . I te
raz n astąp ił nieoczekiw any dalszy ciąg. Po p ew n y m czasie
zaczęły z F ran cji n ap ły w ać relacje żołnierzy b ry ty jsk ich ,
k tó rzy jak o b y w idzieli w czasie b itw y pod M ons w idm ow e
postacie — nie łuczników w praw dzie, lecz anioły. Chociaż
15
Strona 16
A nioły z Mons na obrazie A m edego F o restiera
relacje różniły się nieco m iędzy sobą, ich sens sp row adzał się
do jednego: dziesiątki żołnierzy było p rzek o n an y ch , że na
niebie u k azały się rzeczyw iście duchy, k tó re zadały N iem com
decydujące straty . N a w ieść o ty m M achen złożył publiczne
16
Strona 17
ośw iadczenie, w k tó ry m stw ierdzał, że opow iadanie stanow i
tw ó r jego w yobraźni i nie m a w nim cienia praw dy. M ało kto
je d n a k chciał go słu ch ać i opinia p u b liczna p rag n ąca p o tw ie r
dzenia, że O patrzność je s t po stro n ie p ań stw E n ten ty , uznała
legendę o A niołach z M ons za fakt. D zieje p o w stan ia legendy,
ze szczególnym u w zg lęd n ien iem roli, ja k ą odegrał M achen
oraz uczestnicy bitw y, om aw ia k siążk a R alp h a S h irley a The
A n g el W arriors a t M ons (1918). ( -> ŻOŁNIERZE WIDMA)
ANKOU
A n k o u, czyli stróż cm en tarza, to d u ch sp raw u jący pieczę
n a d m iejscam i, w k tó ry ch się grzebie zm arłych. L egendy
D ziew iętnastow ieczny sztych przedstaw iający ank o u , czyli stróża
cm entarza
2 — L e k sy k o n d u c h ó w
Strona 18
o w idm ach tego ro d zaju zn an e są w całej E u ro p ie, a w zięły się
stąd, że w czasach p rzed ch rześcijań sk ich w p ierw szy m grobie
now ego cm en tarza grzeb an o żyw cem jak ieg o ś nieszczęśnika,
aby odstraszał każdego — żyw ego czy u m arłeg o — k to by
chciał zakłócić spokój lężącym tu ta j zm arłym . W W ielkiej
B ry tan ii w ierzy się, że to an k o u p rzy p raw ia ludzi o ów
m im ow olny dreszcz, k tó ry czasam i przeb ieg a im po plecach
i w y ry w a z u st trad y cy jn y okrzyk: „K toś p rzeszedł po m oim
g ro b ie” .
ATENODOROS
B o h aterem jed n ej z n ajstarszy ch u d o k u m e n to w an y ch opo
w ieści o d u ch ach je s t filozof g reck i A tenodoros. J a k pisze
P liniusz M łodszy (62-114 n.e.), A tenodoros zatrzy m ał się p ew
nego razu w dom u, w k tó ry m straszy ł d u ch człow ieka z a k u te
go w kajdany. G dy d u ch u k azał się k tó reg o ś w ieczoru A teno-
dorosow i, te n w yszedł za nipa do ogrodu i zauw ażył, że w idm o
zniknęło nagle n a sk ra w k u nie p o rośniętej ziemi. N astępnego
ra n k a n a polecenie stareg o G re k a ro zk o p an o owo m iejsce
i znaleziono szk ielet lu d zk i zak u ty w łań cu ch y . P lin iu sz pisze,
że odk o p an e kości pochow ano zgodnie z obyczajem i d u ch nie
pojaw ił się ju ż nigdy w ięcej.
ATLANTYCKA MARY
A tla n ty ck a M ary ( O c e a n B o r n M a r y ) , je d e n z najnie-
zw yklejszych duchów A m eryki, to rudow łose, zielonookie
w idm o u k azu jące się w m iejscow ości H en n ik er w stan ie New
H am pshire.
D ziw ny p rzydo m ek M ary pochodzi stąd, że u rodziła się ona
n a sta tk u , k tó ry m jej rodzice, em ig ran ci irlandzcy, p łynęli
do A m eryki. M ary p rzyszła n a św iat 28 lipca 1720 ro k u
w n a d e r k ry ty czn y ch okolicznościach, ja k o że k ilk a m in u t
w cześniej sta te k zdobyli k o rsarze pod w odzą niejakiego k a p i
ta n a P edro. P iraci byliby w ym ordow ali załogę i pasażerów ,
ale ich dow ódcę ta k rozczuliło kw ilen ie niem ow lęcia, że
obiecał darow ać w szy stk im życie pod w aru n k iem , że now o
18
Strona 19
n arodzone dziecko otrzy m a im ię jego żony, M ary. Rodzice
ch ętn ie p rzy stali n a żądanie P ed ra, a k o rsarze d otrzym ali
słow a i odpłynęli.
M ary w yrosła n a p ię k n ą dziew czynę, k tó rej u ro d a budziła
zachw yt m ieszkańców N ew H am p sh ire. N iebaw em w yszła za
m ąż i w ydała n a św iat czterech k rzep k ich synów . Jej m ąż
u m a rł je d n a k i M ary sądziła ju ż, że spędzi resztę życia
w spokojnym w dow ieństw ie, gdy niespodziew anie pojaw ił się
n a jej drodze nie k to inny, ja k k a p ita n P ed ro, człow iek, k tó ry
d aro w ał jej niegdyś życie, u łask aw io n y p orzucił on daw ny
p ro ced er i osiadł n a lądzie. L eg en d a głosi, że M ary poślubiła
stareg o w ilka m orskiego i żyli oboje razem szczęśliw ie w New
H am p sh ire do dziew ięćdziesięciu p a ru lat. Je d n a k ż e od śm ier
ci M ary jej duch p o w raca n a ziem ię w postaci pięknej
dziew czyny, przypuszczalnie, by szukać sk a rb u zakopanego
niegdyś w okolicy p rzez jej drugiego m ęża. L egendę o A tla n ty
ckiej M ary m ożna znaleźć w k ilk u k siążkach, m iędzy innym i
w Y ankee Ghosts (1966) H an sa H olzera oraz P ro m in en t A m e r i
can G hosts (1967) S usy S m ith.
AUBREY, JOHN
Jo h n A u b rey (1626-1697), sły n n y fo lklorysta i zbieracz staro ży
tności, był je d n y m z p ierw szy ch b ry ty jsk ich kolek cjo n eró w
opow ieści o duchach. Jego olbrzym ie silva re ru m M iscellanies
(1696) zaw iera w iele ta k ich opow ieści sp isan y ch z u stn y ch
przekazów n a te re n ie całej W ielkiej B rytanii. S am A u b rey
w ierzył w zjaw iska n ad p rzy ro d zo n e ty m m ocniej, że pew nego
razu z etk n ął się w e w łasn y m d om u z niew y tłu m aczo n y m
fenom enem . Pisze o ty m w M iscellanies w n astęp u jący sposób:
„T rzy czy cztery dn i p rzed śm iercią ojca m ego, około godziny
dziew iątej rano, kied y m całkiem rozbudzony leżał w łóżku,
posłyszałem nagle za sobą trzy głośne stu k n ię cia w d rew n ian y
zagłów ek, praw dziw ie ja k o b y k to liniałem lubo feru łą u d e
rz a ł” . Owo przeżycie, p o p a rte św iadectw am i, ja k ie u dało m u
się spisać, spow odow ało, że św ięcie u w ierzy ł w istnienie
św iata duchów .
19
Strona 20
Jo h n A ubrey, je d e n z pierw szych angielskich kolekcjonerów
opow ieści o duchach
A UTOSTO POW ICZK A
J a k pisze W illiam 01iver S tev en s w książce U nbidden G uests
(1949), najgłośniejszą opow ieścią o d u ch ach b y ła ostatnio
w A m eryce histo ria w idm ow ej autostopow iczki. Oto p o k ró tce
jej treść. P rzy szosie stoi m łoda k o b ieta i zatrzy m u je p rzejeż
dżające auta. K tóryś z kierow ców z a b ie ra ją do w ozu. D ziew
20