Przyroda z pomysłem. Podręcznik. Klasa 6. Część 1. Szkoła podstawowa
Średnia Ocena:
Przyroda z pomysłem. Podręcznik. Klasa 6. Część 1. Szkoła podstawowa
Wyjątkowo interesujący podręcznik w nowoczesnej szacie graficznej.Materiał podzielono na cztery działy:
Wędrujemy po Europie,
Poznajemy planetę Ziemię,
Poznajemy skutki ruchów Ziemi,
Odkrywamy krajobrazy strefy gorącej.
Książka w atrakcyjny sposób prezentuje kraje sąsiadujące z Polską: ich położenie, klimat, świat roślin i zwierząt; omawia ciekawostki turystyczne. Umożliwia poznanie naszej planety i innych planet Układu Słonecznego. Objaśnia skutki ruchów Ziemi. Przedstawia osobliwości krajobrazu strefy gorącej − od wilgotnego lasu równikowego po gorące i suche pustynie.Treści w podręczniku przedstawiono w przystępny sposób. Zdjęcia, malunki i kolorowe, rozkładane wkładki pomagają zrozumieć i zapamiętać omawiane zagadnienia. Liczne propozycje doświadczeń i obserwacji dają sposobność praktycznego poznawania przyrody. Ciekawostki pogłębiają wiedzę związaną z opisywanym tematem.Podsumowanie najistotniejszych zagadnień po lekcji pozwala dynamicznie przypomnieć sobie nowe wiadomości, a powtórzenia po każdym dziale ułatwiają utrwalenie większych partii materiału.
Szczegóły
Tytuł
Przyroda z pomysłem. Podręcznik. Klasa 6. Część 1. Szkoła podstawowa
Autor:
Opracowanie zbiorowe
Rozszerzenie:
brak
Język wydania:
polski
Ilość stron:
Wydawnictwo:
WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Rok wydania:
2017
Tytuł
Data Dodania
Rozmiar
Porównaj ceny książki Przyroda z pomysłem. Podręcznik. Klasa 6. Część 1. Szkoła podstawowa w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.
Przyroda z pomysłem. Podręcznik. Klasa 6. Część 1. Szkoła podstawowa PDF - podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Pobierz PDF
Nazwa pliku: przyroda.pdf - Rozmiar: 502 kB
Głosy: 0 Pobierz
To twoja książka?
Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.
Przyroda z pomysłem. Podręcznik. Klasa 6. Część 1. Szkoła podstawowa PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
Klasa VI WYMAGANIA EDUKACYJNE NA POSZCZEGÓLNE STOPNIE
Nr Temat Wymagania podstawowe Wymagania ponadpodstawowe
lekcji w podręczniku
Konieczne Podstawowe Rozszerzające Dopełniające Wykraczające PP
(dopuszczający) (dostateczny) (dobry) (bardzo dobry) (celujący)
Uczeń: Uczeń: Uczeń: Uczeń: Uczeń:
I. Wędrujemy po Europie
1 1. Polska na mapie • lokalizuje Polskę na • odczytuje z wykresu • wymienia korzyści • pokazuje na mapie • wymienia przykłady 7.6
Europy mapie Europy; nazwy państw Europy wynikające z skrajne punkty położenia inwestycji w Polsce
• wskazuje granice Polski mających większą położenia Polski w Polski; realizowanych z
powierzchnię i więcej środkowej części • wymienia korzyści funduszy unijnych
ludności od Polski; Europy; płynące z członkostwa
• opisuje przebieg granic • na podstawie Polski w Unii
Polski wykresów opisuje Europejskiej
pozycję Polski pod
względem wielkości
powierzchni i liczby
ludności na tle
wybranych państw
Europy
2 2. Państwa • wskazuje na mapie • opisuje położenie • na podstawie mapy • prezentuje krótkie • na podstawie 7.6
sąsiadujące z Polską politycznej Europy poszczególnych państw ogólnogeograficznej informacje o wybranym danych liczbowych
państwa graniczące z sąsiadujących z Polską; opisuje państwie sąsiadującym z (powierzchnia,
Polską; • wymienia śródlądowe ukształtowanie Polską liczba ludności)
• wymienia stolice państwa sąsiadujące z powierzchni państw porównuje ze sobą
sąsiadów Polski Polską sąsiadujących z kraje sąsiadujące z
Polską Polską
3 3. Z wizytą w • lokalizuje na mapie • wymienia przynajmniej • wymienia • proponuje odwiedzenie • opracowuje i 7.6
stolicach naszych Europy stolice państw jedną atrakcję przynajmniej jeden stolic naszych sąsiadów: prezentuje trasę
sąsiadów sąsiadujących z Polską turystyczną każdej zabytek każdej stolicy położenie, najciekawsze wycieczki do stolic
stolicy państw naszych sąsiadów miejsca i obiekty sąsiadów Polski
sąsiadujących z Polską
4 4. W strefie • wskazuje na mapie • na podstawie • wskazuje cechy • wyjaśnia, w jaki sposób • wyjaśnia, dlaczego 7.7
śródziemnomorskiej obszary krajobrazu klimatogramu opisuje klimatu korzystne dla rośliny przystosowały się w rejonie
śródziemnomorskiego; cechy klimatu turystów do klimatu śródziemnomorskim
1
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 2
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
• odczytuje z wykresu śródziemnomorskiego; odwiedzających kraje śródziemnomorskiego; nie padają deszcze
przebieg opadów • lokalizuje na mapie śródziemnomorskie; • charakteryzuje krajobraz
atmosferycznych w ciągu państwa europejskie • wyjaśnia pojęcie: śródziemnomorski;
roku; leżące nam Morzem makia • opisuje działalność
• wymienia po 2−3 gatunki Śródziemnym; wulkanów i ich skutki
roślin i zwierząt • rozpoznaje gatunki
śródziemnomorskich roślin i zwierząt, które
można spotkać w strefie
śródziemnomorskiej
5 5. W kolebce • wymienia trzy rośliny • wyjaśnia, dlaczego • wyjaśnia, dlaczego • wymienia czynniki, które • prezentuje w 7.7
europejskiej uprawiane w na obszarze obszary położone nad strefa przyczyniły się do dowolnej formie
cywilizacji śródziemnomorskim; Morzem Śródziemnym śródziemnomorska przekształcenia (np. multimedialnej,
• wskazuje na mapie są chętnie odwiedzane nazywana jest pierwotnego krajobrazu pokaz
państwa chętnie przez turystów; kolebką cywilizacji śródziemnomorskiego; produktów,…)
odwiedzane przez • wymienia atrakcje europejskiej; • określa skutki rozwoju owoce i przetwory
turystów turystyczne tego • wymienia trzy zabytki turystyki w strefie sprowadzane do
regionu cywilizacji we śródziemnomorskiej Polski z krajów
Włoszech i Grecji śródziemnomorskic
h
6 6. Na alpejskich • na mapie • rozróżnia na • opisuje etapy • opisuje piętra roślinności • na podstawie 7.7
szlakach ogólnogeograficznej ilustracjach zwierzęta tworzenia się Alp; informacji z
Europy lokalizuje Alpy; krajobrazu alpejskiego; lodowców górskich; • wyjaśnia, dlaczego różnych źródeł
• wymienia cechy • wyjaśnia, dlaczego w • wyjaśnia pojęcie: budowa dróg w Alpach prezentuje krajobraz
krajobrazu alpejskiego Alpach można uprawiać granica (linia) jest trudna i w jaki wysokogórski Alp
sporty zimowe przez wiecznych śniegów sposób ten problem jest
cały rok rozwiązywany
7 7. W krajach Europy • pokazuje na mapie • pokazuje na mapie • opisuje krajobraz • wyjaśnia pojęcia: fiord, • na podstawie 7.6
Północnej Europę Północną i Półwysep polodowcowy field, gejzer; informacji z
odczytuje z mapy kraje, Skandynawski; Finlandii i Norwegii; • planuje wycieczkę różnych źródeł
które do niej należą; • przyporządkowuje • wskazuje walory turystyczno- prezentuje na forum
• na podstawie ilustracji wybrane krajobrazy do turystyczne krajoznawczą po krajach krajobrazy
wymienia przynajmniej odpowiedniego państwa poszczególnych Europy Północnej wybranych państw
jedną cechę krajobrazów państw Europy Europy Północnej
wybranych państw Północnej
Europy Północnej
2
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 3
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
8, 9 Uczeń w działaniu: • pokazuje na mapie • na podstawie opisów • na podstawie map • wyznacza trasę wycieczki • planuje trasę rejsu
Planuję podróże po ogólnogeograficznej rozpoznaje państwa tematycznych po Europie zgodnie z rzekami od Morza
Europie poznane państwa i sąsiadujące z Polska; charakteryzuje instrukcją Bałtyckiego do
krajobrazy Europy; • na podstawie map poznane państwa Morza Czarnego;
• wymienia walory krajobrazowych opisuje Europy: położenie, • wymienia nazwy
krajobrazu krajobrazy wybranych różnorodność rzek i państw,
śródziemnomorskiego i państw krajobrazów, atrakcje przez które
alpejskiego turystyczne prowadzi rejs
8. Podsumowanie działu I. Wędrujemy po Europie
10
Sprawdzian wiadomości i umiejętności z działu I
11
II. Poznajemy planetę Ziemię
12 9. Planeta Ziemia i jej • opisuje kształt Ziemi; • opisuje budowę • wymienia dowody na • wyjaśnia, czym jest • prezentuje 11.1
model globus • wskazuje na globusie globusa; kulistość Ziemi; geoida; przynajmniej jedną
biegun północny i • odczytuje z ryciny • wyjaśnia, czym jest oś • podaje podstawowe historię poznawania
półdniowy wymiary Ziemi: obwód ziemska i pokazuje ją wymiary Ziemi kształtu i rozmiarów
i średni promień na globusie Ziemi
13 10. Od bieguna do • pokazuje na globusie i • wskazuje na globusie • odczytuje na globusie • wyjaśnia, do czego służą • na podstawie 12.1,
bieguna najkrótszą mapie południki; południk 0° i południk i mapie wartości południki; podanych wartości 12.2
drogą • opisuje ich kształt, podaje 180°; południków • określa długość długości
długość i kierunki jakie • wymienia cechy przechodzących przez geograficzną podanego geograficznej
wyznaczają; południków podane miejsca na miejsca na kuli ziemskiej wskazuje miejsca na
• pokazuje półkulę Ziemi (wartość południka i Ziemi
wschodnią i zachodnią półkulę)
14 Zajęcia terenowe: • wyznacza za pomocą • opisuje cechy • wyjaśnia, dlaczego • wyznacza południk • określa inne 12.1,
Wyznaczanie gnomonu i kompasu narysowanych narysowane południki miejscowy w swoim sposoby 12.2
miejscowego kierunek północny; południków nazwane są miejscu zamieszkania i wyznaczania
południka • rysuje linie łącze kierunki południkami opisuje kolejne czynności południka
północ–południe miejscowymi miejscowego
15 11. Wzdłuż równika i • pokazuje na globusie i • wymienia cechy • odczytuje na globusie • wyjaśnia, do czego służą • określa współrzędne 12.1,
równoleżników mapie równik i równoleżników; i mapie wartości równoleżniki; geograficzne 12.2
równoleżniki; • wyznacza za globusie i równoleżników • określa szerokość wybranych miejsc
• opisuje ich kształt i mapach kierunki przechodzących przez geograficzną podanego na kuli ziemskiej
podaje kierunki jakie główne, korzystając z podane miejsca na miejsca na kuli ziemskiej
Ziemi
3
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 4
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
wyznaczają; południków i (wartość równoleżnika i
• pokazuje półkulę równoleżników półkulę)
północną i południową
16 12. Kontynenty na • wymienia nazwy • określa półkule, na • wskazuje na mapie • ocenia rozmieszczenie • prezentuje na forum 12.1,
czterech półkulach wszystkich kontynentów; których leżą granice między kontynentów na Ziemi, klasy informacje o 12.2
• pokazuje kontynenty na poszczególne poszczególnymi podając półkule, gdzie wybranym
mapie i globusie kontynenty; kontynentami; zdecydowanie jest więcej kontynencie
• odczytuje z danych • na podstawie mapy lądów;
liczbowych wielkość ogólnogeograficznej • pokazuje na mapie
poszczególnych opisuje rzeźbę największe wyspy
kontynentów powierzchni należące do
kontynentów poszczególnych
kontynentów
17 13. Oceany wokół • wymienia nazwy • opisuje położenie • wskazuje na mapie • lokalizuje na mapie • prezentuje na forum 12.1,
kontynentów wszystkich oceanów; oceanów względem umowne granice formy rzeźby dna klasy informacje o 12.2
• lokalizuje oceany na poszczególnych między oceanów i podaje ich rzeźbie dna
mapie i globusie; kontynentów; poszczególnymi nazwy; oceanicznego
• określa półkule na • odczytuje z danych oceanami; • wyjaśnia pojęcia: ocean, wybranego oceanu
których leżą liczbowych wielkość • pokazuje na cieśnina, szelf
poszczególnych schemacie formy
oceanów rzeźby dna oceanów i
wyjaśnia ich
znaczenie (rów
oceaniczny, grzbiet
oceaniczny)
18 14. Życie w morzach • wymienia strefy życia • omawia warunki • wymienia czynniki • opisuje przystosowania • opracowuje 12.3,
i oceanach w morzach i oceanach; świetlne panujące w wpływające na życie kilku wybranych prezentację 4.10
• wymienia 4−5 poszczególnych organizmów organizmów morskich multimedialną na
organizmów morskich; strefach; morskich; do życia w temat Niezwykłe
• omawia przystosowania • wyjaśnia co to jest • porównuje warunki poszczególnych strefach piękno raf
ryb do życia w morzu plankton; życia w mórz i oceanów koralowych lub
• rozpoznaje poszczególnych metaplan Co
charakterystyczne strefach mórz i zrobić, aby
organizmy mórz i oceanów; ratować rafy
oceanów; • omawia koralowe? i
• przyporządkowuje po przystosowania w prezentuje na
2−3 organizmy do budowie zewnętrznej forum klasy
każdej strefy życia wybranych
4
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 5
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
organizmów morskich
do życia na różnych
głębokościach
19 15. Znaczenie • wymienia zasoby mórz i • uzasadnia, dlaczego • omawia rolę oceanów • określa wpływ oceanów • przygotuje W.I,
oceanów oceanów, z których ludzie chętnie jako szlaków na warunki życia na informacje na 5.3,
korzysta człowiek wypoczywają nad transportowych naszej planecie; temat limitów 5.5
morzem • wymienia zagrożenia dla połowów ryb i
człowieka ze strony mórz innych zwierząt
i oceanów morskich;
• wyszukuje
informacje na
temat przyczyn
i skutków
wystąpienia fal
tsunami
20 16. Wielkie podróże i • wymienia dwie • omawia trasę wyprawy • wymienia cele • określa skutki wielkich • wyszukuje i 12.4
odkrycia przyczyny wielkich Krzysztofa Kolumba i wypraw morskich w odkryć geograficznych opracowuje
geograficzne odkryć geograficznych; Ferdynanda Magellana, XV wieku; informacje na temat
• wymienia nazwiska korzystając z mapy • omawia poszukiwania polskich
wielkich żeglarzy świata; drogi morskiej do odkrywców i
Kolumba i Magellana i • określa znaczenie tych Indii i znaczenie badaczy znanych na
ich odkrycia wypraw; wypraw Vasco da całym świecie
• wymienia nazwy Gama
przypraw korzennych
20, Uczeń w działaniu: • wyznacza na modelu • określa cechy • korzystając ze skali i • określa położenie miejsc • określa szerokość i 12.1,
21 Lokalizuję miejsca na południki i południków i globusa, oblicza na Ziemi na podstawie długość 12.2
Ziemi równoleżniki; równoleżników; obwód Ziemi; podanych szerokości i geograficzną
• lokalizuję na mapie • określa półkule, na • rozpoznaje długości geograficznej wybranych miast na
świata kontynenty i których są położone kontynenty według Ziemi
oceany wybrane miejsca na ich kształtów
Ziemi
22 17. Podsumowanie działu II. Poznajemy planetę Ziemię
23 Sprawdzian wiadomości i umiejętności z działu II
5
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 6
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
III. Poznajemy skutki ruchów Ziemi
24 18. Wstrzymał • wymienia ważne • wyjaśnia pojęcia: • wskazuje różnice • ocenia rolę odkrycia • prezentuje na forum 11.3
Słońce, ruszył Ziemię wydarzenia z życia i gwiazda, planeta, między gwiazdami a Mikołaja Kopernika klasy informacje o
pracy Mikołaja gwiazdozbiór; planetami; różnych dziedzinach
Kopernika; • odróżnia geocentryczną • parafrazuje działalności
• opisuje założenia i heliocentryczną teorie powiedzenie o Mikołaja Kopernika
heliocentrycznej teorii budowy Wszechświata Mikołaju Koperniku:
Mikołaja Kopernika Wstrzymał Słońce, ruszył
Ziemię, polskie go
wydało plemię
25 19. Planety w • wyjaśnia, czym jest • dzieli planety na • na podstawie opisu • wskazuje różnice między • przedstawia 11.2
Układzie Słonecznym Układ Słoneczny; skaliste i gazowe; rozpoznaje ciała planetoidami a ciekawostki na
• wymienia planety Układu • wymienia w kolejności niebieskie; meteorami; temat wybranych
Słonecznego planety Układu • odczytuje z danych • opisuje poszczególne planet Układu
Słonecznego liczbowych planety, korzystając z Słonecznego
informacje o danych liczbowych i
planetach ilustracji Układu
Słonecznego
26 20. Zmiany dnia i • demonstruje na globusie • na wybranym • wyjaśnia zależność • oblicza różnicę czasu • oblicza, o ile stopni 11.6,
nocy na Ziemi ruch obrotowy Ziemi; przykładzie wskazuje między ruchem wschodu i zachodu obróci się Ziemi w 11.7,
• podaje kierunek i czas miejsca, gdzie obrotowym Ziemi a Słońca między ciągu 1 godziny; 11.8
obrotu Ziemi wokół wcześniej wschodzi występowaniem dni i wschodnimi i zachodnimi • oblicza czas obrotu
własnej osi; Słońce; nocy; krańcami Polski; Ziemi o 1° długości
• wskazuje dzień i noc jako • wymienia trzy • wskazuje • wyjaśnia, w jaki sposób geograficznej
skutek ruchu obrotowego następstwa ruchu Ziemi „obserwowane” występowanie dni i nocy
Ziemi wokół własnej osi przykłady dowodzące, wpływa na życie ludzi,
że jest ruch obrotowy roślin i zwierząt
Ziemi
27 21. Różnice czasu na • na podstawie mapy stref • korzysta z map • wyjaśnia, dlaczego • oblicza różnicę czasu • wyjaśnia, czym jest 11.6,
Ziemi czasowych odczytuje czasowych w Europie, utworzono strefy miejscowego miedzy czas urzędowy i 11.7,
godzinę (czas) dla odczytuje strefę czasowe na Ziemi danymi miejscami dlaczego go 11.8
wybranych miejsc na kuli czasową, w której leży wprowadzono
ziemskiej Polska
28 22. Zmiany pór roku • demonstruje za pomocą • na podstawie • wymienia trzy • wyjaśnia, dlaczego w • oblicza różnice 11.8
na Ziemi lampki i globusa ruch planiglobów opisuje następstwa ruchu Polsce dni są dłuższe długości dni między
obiegowy Ziemi; oświetlenie Ziemi przez obiegowego Ziemi; latem na północy, a zimą wybranymi
6
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 7
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
• podaje drogę i czas Słońce w dniach • na podstawie na południu kraju; miejscowościami w
obiegu Ziemi wokół równonocy; planiglobów opisuje • wyjaśnia zależność Polsce
Słońca; • podaje daty rozpoczęcia oświetlenie Ziemi między ruchem
• wskazuje pory roku jako kalendarzowych pór rok przez Słońce w obiegowym Ziemi a
skutek ruchu obrotowego i miejsca górowania dniach przesileń rokiem przestępnym
Ziemi Słońca w zenicie w tych
dniach
29 23. Różne • na globusie i mapie • wymienia nazwy i • opisuje oświetlenie i • wyjaśnia, dlaczego za • opisuje wpływ 11.8
oświetlenie i ogrzanie pokazuje zwrotnik Raka, określa położenie ogrzanie kołami podbiegunowymi zróżnicowania
Ziemi zwrotnik Koziorożca i poszczególnych stref poszczególnych stref występują dni i noce oświetlenia i
koła podbiegunowe; oświetlenia Ziemi; oświetlenia Ziemi; polarne; ogrzania
• na schemacie odczytuje • charakteryzuje strefę • uzasadnia • porównuje oświetlenie i powierzchni Ziemi
nazwy stref oświetlenia oświetlenia Ziemi, w nierównomiernie ogrzanie Ziemi z na życie
Ziemi której leży Polska oświetlenie i wysokością Słońca w organizmów i
ogrzewanie południe gospodarkę
powierzchni Ziemi człowieka
przez Słońce
30, Uczeń w działaniu: • na podstawie schematu • rozróżnia skutki ruchu • korzysta z mapy stref • oblicza godzinę czasu • proponuje, w jaki 11.6,
31 Poznaję praktyczne (ruch obrotowy Ziemi − obrotowego i czasowych świata do miejscowego wybranych sposób można w 11.7,
skutki ruchów Ziemi dzień i noc) określa obiegowego Ziemi; odczytywania czasu miejsc na Ziemi ciągu jednej doby 11.8
pory doby w wybranych • na podstawie ilustracji (godziny) w danej powitać parokrotnie
miejscach na Ziemi; opisuje oświetlenia strefie; Nowy Rok
• korzysta z mapy stref Ziemi w • oblicza różnicę czasu
czasowych Europy do poszczególnych porach słonecznego
odczytywania godziny roku (miejscowego)
w danej strefie
32 24. Podsumowanie działu III. Poznajemy skutki ruchów Ziemi
33 Sprawdzian wiadomości i umiejętności z działu III
IV. Odkrywamy krajobrazy strefy gorącej
7
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 8
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
34 25. Deszcze zenitalne • pokazuje na mapie • wskazuje na mapie • wyjaśnia, dlaczego w • określa zależności • opisuje wielkie 13.1,
w wilgotnym lesie krajobrazowej strefę największe obszary wilgotnych lasach między klimatem a rzeki przepływające 13.2,
równikowym wilgotnych lasów zajmowane przez równikowych padają krajobrazem wilgotnego przez lasy 13.3,
równikowych; wilgotne lasy deszcze zenitalne; lasu równikowego; równikowe i ich rolę 13.4
• wymienia kontynenty, na równikowe; • opisuje krajobraz • wyjaśnia, dlaczego w
których występują • odczytuje z wilgotnych lasów lesie równikowym łatwo
wilgotne lasy równikowe; klimatogramu przebieg równikowych zabłądzić
• wymienia dwie cechy temperatury powietrza i
klimatu strefy lasów opadów
równikowych atmosferycznych w
ciągu roku
35 26. Wśród roślin i • wymienia po 2−3 gatunki • uzasadnia, dlaczego las • przyporządkowuje • uzasadnia, dlaczego w • wyszukuje 13.1,
zwierząt wilgotnych zwierząt wilgotnego lasu równikowy ma organizmy do lesie równikowym jest informacje na temat 13.2,
lasów równikowych równikowego; piętrową budowę; poszczególnych pięter uboga warstwa runa przystosowań 13.3,
• wymienia • wymienia cechy drzew lasu; leśnego; przedstawicieli 13.4
charakterystyczne grupy wyższych pięter lasu; • omawia • wymienia przykłady różnych grup
roślin tego lasu • rozpoznaje przystosowania współzależności między zwierząt do życia w
charakterystyczne wybranych zwierząt składnikami krajobrazu a lesie równikowym
zwierzęta i rośliny lasu do warunków rozmieszczeniem roślin i
równikowego panujących w lesie zwierząt lasów
równikowym; równikowych
• wyjaśnia pojęcie
epifity;
• omawia
przystosowania
epifitów do życia w
wilgotnym lesie
równikowym
36 27. Życie ludzi w • opisuje życie Pigmejów • wymienia rdzennych • opisuje utrudnienia • wyjaśnia, dlaczego w • na podstawie
wilgotnym lesie mieszkających w mieszkańców życia mieszkańców lasach równikowych informacji w 13.1,
równikowym wilgotnym lesie wilgotnych lasów wilgotnego lasu zakłada się plantacje; różnych źródłach 13.2,
równikowym; równikowych Afryki i równikowego; • przedstawia produkty prezentuje życie 13.3,
• podaje przykłady roślin Ameryki Południowej; • wymienia plantacje roślinne, które można ludzi w lasach 13.4
uprawianych w lesie • opisuje główne ich jakie zakłada się w kupić w Polsce, równikowych
równikowym zajęcia wilgotnym lesie pochodzące z lasu Borneo
równikowym równikowego
8
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 9
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
37 28. W porze suchej i • pokazuje na mapie • odczytuje z • wymienia różne • wskazuje zależności • opisuje region 13.1,
deszczowej na krajobrazowej strefę klimatogramu przebieg krajobrazy sawanny; między klimatem a Sahelu: lokalizacja, 13.2,
sawannie sawanny; temperatury powietrza i • na podstawie zdjęć różnorodnością warunki 13.3,
• wymienia kontynenty na opadów opisuje wygląd krajobrazów sawanny od klimatyczne, 13.4
których występuje atmosferycznych w sawanny parkowej i strefy lasów przyczyny głodu
sawanna; ciągu roku; ciernistej równikowych do
• wymienia dwie cechy • na podstawie zdjęć zwrotnika Raka
klimatu opisuje wygląd
charakterystyczne dla sawanny w porze
sawanny suchej i deszczowej
38 29. Na ścieżkach • wymienia po 2−3 • rozpoznaje • wymienia • podaje przykłady 2−3 • wskazuje na mapie 13.1,
antylop wśród przykłady zwierząt i charakterystyczne przystosowania roślin łańcuchów Afryki przebieg 13.2,
wysokich traw roślin typowych dla rośliny i zwierzęta sawanny do pokarmowych na wędrówek zwierząt 13.3,
strefy sawanny; sawanny; przetrwania pory sawannie; sawanny w Parku 13.4
• omawia przystosowania • wyjaśnia, jak zmienia suchej; • omawia wpływ Narodowym
wybranego organizmu do się życie organizmów • określa czynników środowiska Serengeti;
życia na sawannie sawanny z nastaniem przystosowania na rozmieszczenie • określa przyczyny i
pory suchej wybranych zwierząt organizmów na skutki migracji
roślinożernych i sawannie zwierząt sawanny
mięsożernych do
życia na sawannie
39 30. Życie ludzi na • opisuje główne zajęcia • wymienia rdzennych • określa przyczyny • proponuje sposoby • na podstawie 13.1,
sawannie w Afryce mieszkańców sawanny; mieszkańców sawanny chorób ludności pomocy ludności informacji w 13.2,
• podaje przykłady roślin Afryki; sawanny i sawanny w pokonywaniu różnych źródłach 13.3,
uprawianych na • wymienia zwierzęta koczowniczego trybu ich problemów; prezentuje na forum 13.4
sawannie; hodowlane na sawannie życia; • charakteryzuje klasy życie
• wymienia największe • opisuje, w jaki sposób współczesne safari na mieszkańców
problemy ludzi ludność sawanny sawannie Sudanu
zamieszkujących pokonuje problemy
sawannę związane z
niedostatkiem wody
40 31. W upale i • pokazuje na mapie • odczytuje na mapie • opisuje warunki • wyjaśnia zależności • przedstawia w 13.1,
podczas suszy na obszary największych nazwy największych klimatyczne strefy między warunkami formie graficznej 13.2,
pustyni pustyń; pustyń na kuli pustyń gorących; klimatycznymi a lub multimedialnej 13.3,
• wymienia kontynenty na ziemskiej; • na podstawie zdjęć tworzeniem się różnych informacje o 13.4
9
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 10
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
których występują • opisuje zmiany pogody rozróżnia krajobrazy krajobrazów pustynnych; wybranej pustyni
pustynie; w ciągu doby na pustyń: kamienistej, • definiuje pojęcia: ued, gorącej: położenie,
• odczytuje z wykresu pustyniach gorących; żwirowej i rzeka epizodyczna warunki
temperaturę powietrza i • na podstawie zdjęć piaszczystej klimatyczne,
wielkość opadów opisuje krajobraz rodzaje krajobrazów
atmosferycznych w pustyni
strefie pustyń
41 32. W poszukiwaniu • wymienia 2−3 przykłady • rozpoznaje na zdjęciach • na wybranych • charakteryzuje wybrane • przygotowuje 13.1,
życia na pustyni charakterystycznych charakterystyczne przykładach omawia rośliny zwierzęta i ich prezentację 13.2,
organizmów żyjących na zwierzęta pustyni; przystosowania roślin przystosowania do multimedialną na 13.3,
pustyni gorącej; • wyjaśnia, w jaki sposób pustynnych do warunków panujących na temat organizmów 13.4
• omawia przystosowania temperatura powietrza przetrwania wysokiej pustyni gorącej żyjących na Saharze
wielbłąda do życia na wpływa na zachowania temperatury oraz
pustyni zwierząt pustynnych w długich okresów bez
ciągu doby wody
42 33. Życie ludzi na • wymienia miejsca • wymienia główne • wyjaśnia, dlaczego na • opisuje przystosowania • planuje wyprawę na 13.1,
pustyni dogodne do osiedlania się rośliny uprawne w pustyni żyją nomadzi; mieszkańców do Saharę: ekwipunek, 13.2,
na pustyniach; oazach; • opisuje zajęcia warunków klimatycznych termin, trasę i 13.3,
• opisuje główne zajęcia • opisuje warunki życia i nomadów na Saharze na pustyniach gorących; uzasadnia swój 13.4
ludzi w oazach; główne zajęcia • przedstawia zmiany wybór
• wymienia zwierzęta Beduinów krajobrazu na Saharze na
hodowlane na pustyniach obszarach eksploatacji
surowców mineralnych
43 34. Osobliwości • pokazuje na mapie • rozpoznaje osobliwości • pokazuje na mapie • określa zależności • wyszukuje 13.1,
krajobrazów strefy krajobrazy Australii; flory i fauny Australii; Australii rzeki główne między warunkami informacje na temat 13.2,
gorącej Australii • wymienia po 2−3 • omawia przystosowania i miejsca rzek klimatycznymi a Wielkiego Basenu 13.3,
charakterystyczne rośliny kangura i eukaliptusa okresowych; rodzajem stref Artezyjskiego; 13.4
i zwierzęta Australii do życia w warunkach • wyjaśnia pojęcie krajobrazowych • uzasadnia, dlaczego
panujących w Australii endemit; Australii; w Australii żyje tak
• na przykładzie • opisuje wybrany gatunek wiele endemitów
kangura omawia sprowadzony do
przystosowania Australii, który stał się
torbaczy do życia zagrożeniem dla
rodzimych gatunków
44 35. Ginące • wymienia 2−3 przyczyny • uzasadnia, dlaczego • określa skutki • proponuje sposoby • wyszukuje IV
10
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 11
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
krajobrazy strefy wypalania i wycinania wilgotne lasy zmniejszania ograniczenia informacje na temat
gorącej lasów równikowych; równikowe są powierzchni lasów negatywnego wpływu projektu Wielki
• wyjaśnia, dlaczego nazywane płucami równikowych dla człowieka na krajobrazy Zielony Mur;
zmniejszają się obszary planety; życia całej planety; strefy gorącej • porównuje dane na
sawanny • wyjaśnia, dlaczego • omawia skutki temat skali
człowiek przyczynia się pustynnienia niszczenia
do wymierania wielu obszarów sawanny wilgotnych lasów
gatunków roślin i równikowych w
zwierząt strefy gorącej różnych miejscach
na Ziemi i wyciąga
wnioski
45, Uczeń w działaniu: • odczytuje z mapy • na podstawie map • interpretuje mapę • wskazuje cechy • ocenia rolę wiatru 13.1,
46 Szukam zależności obszary najrzadziej i opisuje cechy klimatu średnich temperatur krajobrazu wpływające na pustyniach 13.2
między klimatem a najgęściej zaludnione; dla wybranych powietrza na Ziemi; na zaludnienie Ziemi;
życiem w strefie • odczytuje z mapy obszarów Ziemi • wyjaśnia przyczyny • wymienia przyczyny
gorącej obszary o największych i powstawania zróżnicowanego
najmniejszych opadach ruchomych wydm na zaludnienia Ziemi
atmosferycznych pustyni i ich skutki
47 36. Podsumowanie działu IV. Odkrywamy krajobrazy strefy gorącej
48 Sprawdzian wiadomości i umiejętności z działu IV
V. Odkrywamy krajobrazy strefy umiarkowanej i zimnej
50 37. Na stepach w • pokazuje na mapie • na podstawie • wyjaśnia pojęcia: • wyjaśnia, dlaczego na • charakteryzuje Step 13.1,
głębi lądów krajobrazowej największe klimatogramu opisuje step, pampa, preria; stepach utworzyły się Kazachski i ocenia 13.2,
obszary stepów na warunki klimatyczne • omawia zmiany w żyzne czarnoziemy; zasadność wpisania 13.3,
poszczególnych panujące na stepach; wyglądzie stepu w • określa zależności tych obszarów na 13.4
kontynentach; • opisuje krajobraz stepu ciągu roku; między klimatem a Listę Światowego
• odczytuje z • wymienia różne krajobrazem stepowym Dziedzictwa
klimatogramu krajobrazy sawanny; UNESCO
temperatury powietrza i • na podstawie zdjęć
wysokość opadów opisuje wygląd
atmosferycznych w sawanny parkowej i
poszczególnych porach
11
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 12
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
roku ciernistej
51 38. Życie wśród • wymienia po 2−3 • wymienia • uzasadnia, dlaczego • omawia, jak zmienia się • opracowuje 13.1,
stepowych traw przykłady roślin i przystosowania trawy są życie roślin i zwierząt prezentacje 13.2,
zwierząt typowych dla charakterystycznych przystosowane do stepu wraz ze zmianą pór multimedialną na 13.3,
krajobrazu stepu; grup zwierząt stepu do warunków roku na stepach temat roślin i 13.4
• omawia przystosowania warunków tam panujących na zwierząt stepów;
wybranego organizmu do panujących; stepach; • przygotowuje folder
życia na stepie • rozpoznaje wybrane • charakteryzuje na temat
rośliny zielne rosnące wybrane rośliny i właściwości
wśród stepowych traw zwierzęta stepu leczniczych ziół
52 39. Gospodarowanie • opisuje główne zajęcia • wymienia zwierzęta • opisuje utrudnienia • określa przyczyny • prezentuje 13.1,
ludzi na stepach ludzi na stepach w Azji; hodowlane na stepach życia ludzi nierównomiernego informacje z 13.2,
• wymienia rośliny Azji Środkowej; zamieszkujących zaludnienia stepów na różnych źródeł na 13.3,
uprawne na • opisuje główne zajęcia stepy; świecie; temat stepów w 13.4
czarnoziemach ludzi na preriach w • wyjaśnia, dlaczego • porównuje warunki życia Europie: lokalizacja,
stepowych Ameryce Północnej mieszkańcy Mongolii ludzi na preriach w gospodarowanie
mieszkają podczas Ameryce Północnej i na
lata w jurtach stepach w Azji
Środkowej
53 40. Ciepłe lato i • pokazuje na mapie • na podstawie • wyjaśnia, dlaczego w • wyjaśnia, czym jest • przygotowuje 13.1,
mroźna zima w tajdze krajobrazowej największe klimatogramu opisuje tajdze tworzą się wieczna zmarzlina; prezentację o 13.2,
obszary tajgi na warunki klimatyczne rozległe obszary • ocenia rolę wielkich rzek krajobrazach tajgi w 13.3,
poszczególnych panujące w tajdze; bagienne; w tajdze Syberii, Kanadzie i 13.4
kontynentach; • na podstawie zdjęć • wyjaśnia pojęcia: na Alasce w USA
• odczytuje z opisuje krajobraz tajgi tajga, Syberia
klimatogramu
temperatury powietrza i
wysokość opadów
atmosferycznych w
poszczególnych porach
roku
54 41. Wśród drzew • wymienia po 2−3 • omawia • uzasadnia, dlaczego • podaje przykłady • omawia 13.1,
iglastych tajgi przykłady roślin i charakterystyczne lasy iglaste mają współzależności między przystosowania 13.2,
zwierząt tajgi; cechy budowy drzew korzystny wpływ na składnikami krajobrazu a roślinożerców i 13.3,
12
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 13
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
• omawia przystosowania tajgi; zdrowie człowieka; rozmieszczeniem drapieżników 13.4
wybranego organizmu do • rozpoznaje drzewa • uzasadnia, dlaczego w zwierząt tajgi żyjących w tajdze;
życia w tajdze tajgi; tajdze są dobre • opracowuje pytania
• rozpoznaje zwierzęta warunki do do wywiadu ze
charakterystyczne dla rozmnażania się znanym
krajobrazu tajgi; komarów i meszek podróżnikiem i
• wymienia po 2−3 badaczem tajgi
przykłady
przystosowań zwierząt
do życia w tajdze
55 42. Życie ludzi w • wymienia główne zajęcia • wymienia rdzennych • wymienia surowce • opisuje przystosowania • przedstawia na 13.1,
tajdze ludzi w tajdze; mieszkańców tajgi mineralne mieszkańców do forum klasy 13.2,
• pokazuje na mapie kolej syberyjskiej; eksploatowane w warunków klimatycznych program wycieczki 13.3,
transsyberyjską • opisuje, w jaki sposób tajdze syberyjskiej; w tajdze; koleją 13.4
potrafią przetrwać • wyjaśnia, dlaczego • opisuje, w jaki sposób transsyberyjską:
trudne warunki wzdłuż linii ludność wykorzystuje termin, długość
transsyberyjskiej naturalne zasoby tajgi trasy, krajobrazy i
powstały miasta miasta zwiedzane
56 43. Krótkie lato • pokazuje na mapie • na podstawie • opisuje krajobraz • analizuje zmiany życia • wskazuje 13.1,
zimnej tundry krajobrazowej największe klimatogramu tundry latem i zimą; (dawniej i obecnie) kontynenty, na 13.2,
obszary tundry na wymienia cechy • wymienia ludy mieszkańców tundry w których nie 13.3,
poszczególnych klimatu tundry; zamieszkujące tundrę Europie, Azji i Ameryce występuje tundra 13.4
kontynentach; • na podstawie zdjęć i główne ich zajęcia Północnej
• odczytuje z opisuje krajobraz
klimatogramu tundry
temperatury powietrza i
wysokość opadów
atmosferycznych w ciągu
roku
57 44. Na spotkanie z • wymienia po 2−3 • rozpoznaje typowe • wyjaśnia, dlaczego w • uzasadnia, dlaczego • wyszukuje 13.1,
reniferem i przykłady roślin i rośliny i zwierzęta tundrze spotykamy obszary tundry są informacje na temat 13.2,
chrobotkiem zwierząt tundry; dużo porostów; bezleśne; budowy porostów; 13.3,
charakterystycznych dla • wymienia po 2 • porównuje • charakteryzuje • omawia znaczenia 13.4
strefy tundry; przykłady przystosowania fenka przystosowania porostów w
• wyjaśnia, dlaczego przystosowań roślin i i lisa polarnego; wybranych gatunków przyrodzie
zwierzęta i rośliny mogą zwierząt do życia w • uzasadnia, dlaczego zwierząt do życia w
13
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 14
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
przetrwać w zimnej tundrze; renifery i karibu tundrze
tundrze; • uzasadnia, dlaczego odbywają dalekie
• określa przystosowania tundra jest nazywana wędrówki
renifera do życia w królestwem renifera i
warunkach panujących w chrobotka
tundrze
58 45. Na pustyni • lokalizuje na mapie • wyjaśnia, dlaczego • wyjaśnia pojęcia: góra • wyjaśnia różnice między • przygotowuje 13.1,
lodowej Antarktyki i pustynie lodowe; powstały pustynie lodowa, lodowiec Arktyką a Antarktyką; prezentację o 13.2,
Arktyki • odczytuje z lodowe; szelfowy, nunatak i • omawia etapy tworzenia naukowcach 13.3,
klimatogramu • na podstawie zdjęć rozpoznaje je na się gór lodowych mieszkających 13.4
temperatury powietrza i opisuje krajobraz ilustracjach okresowo na
wysokość opadów pustyni lodowej Antarktydzie
atmosferycznych w ciągu (zajęcia, stacje
roku badawcze)
59 46. Wśród • wymienia 2−3 przykłady • wymienia miejsca • rozróżnia zwierzęta • omawia na wybranych • wyszukuje 13.1,
mieszkańców pustyń zwierząt żyjących w występowania zwierząt Arktyki i Antarktyki; przykładach informacje na 13.2,
lodowych strefie pustyń lodowych; na pustyniach lodowych • porównuje przystosowania ssaków temat położenia i 13.3,
• uzasadnia, dlaczego świata; przystosowania płetwonogich do życia na działania Polskiej 13.4
niedźwiedź polarny jest • rozpoznaje pingwina i foki pustyniach lodowych Stacji Polarnej na
przystosowany do życia charakterystyczne ptaki ułatwiające im życie Spitsbergenie
w Arktyce i ssaki żyjące na w strefie pustyń
pustyniach lodowych; lodowych
• wymieni po 2
przykłady
przystosowań zwierząt
do życia na tych
obszarach
60, Uczeń w działaniu: • lokalizuje na mapie lub • odczytuje informacje z • wykonuje obliczenia • uzasadnia, dlaczego w • przeprowadza 13.4
61 Szukam zależności globusie występowanie map tematycznych: na podstawie danych strefie zimnej panują doświadczenie,
między klimatem a wybranych krajobrazów klimatycznych, z wykresu – niskie temperatury; analizuje wyniki i
życiem w strefie strefy umiarkowanej i krajobrazowych; klimatogramu; • porównuje formułuje
zimnej; • określa przystosowania • doświadczalnie bada przystosowania zwierząt samodzielnie
umiarkowanej i
• określa warunki zwierząt do życia w wpływ temperatury na żyjących w różnych wnioski
zimnej panujące na stepach, w strefie zimnej glebę i organizmy strefach
tajdze, tundrze i pustyni roślinne
14
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 15
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
lodowej
62 47. Zagrożone • wymienia 2−3 • wymienia 2−3 • określa wpływ zmian • uzasadnia, jakie mogą • na podstawie IV,
krajobrazy strefy przykłady zagrożeń najważniejsze klimatycznych na być skutki zaniku zebranych danych 5.2
umiarkowanej i krajobrazów strefy przyczyny znikania krajobrazy strefy pokrywy lodowej ocenia wpływ
zimnej umiarkowanej i zimnej naturalnych zimnej Arktyki; ocieplanie się
związanych z krajobrazów stepów i • ocenia wpływ człowieka klimatu na życie
działalnością człowieka tajgi na środowisko organizmów na
przyrodnicze w różnych lądzie i w
miejscach na Ziemi środowisku
wodnym
63 48. W obronie • wyjaśnia, dlaczego są • wymienia • uzasadnia potrzebę • wyjaśnia na czym polega • proponuje działania 5.3
ginących potrzebne działania na organizacje podejmowania ekorozwój; w skali globalnej na
krajobrazów świata rzecz ochrony ekologiczne działań o zasięgu • wymienia przykłady 2−3 rzecz ochrony
krajobrazów świata; działające na rzecz lokalnym i globalnym międzynarodowych ginących
• wymienia 2−3 przykłady ochrony przyrody; w celu ratowania umów dotyczących krajobrazów świata
działań na rzecz ochrony • wymienia przykłady ginącej przyrody; ochrony przyrody
ginącej przyrody kampanii i innych • wymienia korzyści podpisanych prze Polskę
akcji tych organizacji wynikające z
międzynarodowej
współpracy w celu
ochrony przyrody
64 49. Podsumowanie działu V. Odkrawamy krajobrazy strefy umiarkowanej
65 Sprawdzian wiadomości i umiejętności z działu V
VI. Badamy zmienność w przyrodzie
66 50. Masa i jej • definiuje masę; • wymienia • dokonuje zamiany • wyjaśnia wpływ budowy • porównuje masy 6.2
wyznaczanie • podaje podstawową wielokrotności i jednostek masy; wewnętrznej substancji ciał;
jednostkę masy w podwielokrotności • określa zależność na jej masę; • wyjaśnia, że masa
układzie SI; jednostki masy; masy od rodzaju • wyznacza masę ciał; ciała jest wielkością
• wymienia przyrządy • przyporządkowuje substancji; • wyznacza ciężar ciał; niezmienną (nie
służące do wyznaczania rodzaj wagi do • określa zależność • porządkuje ciała ze zależy od
masy wyznaczanej masy; między masą a względu na ich masę grawitacji);
• definiuje ciężar ciała ciężarem • wyjaśnia, od czego
zależy ciężar ciała
67 51. Zależność masy • wymienia wielkości • wyznacza objętość ciał • opisuje sposób • porównuje zależność • oblicza objętości 6.2
15
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 16
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
od objętości potrzebne do o regularnych wyznaczania masy między masą a objętością ciał o różnych
wyznaczenia objętości kształtach; cieczy; danej substancji; kształtach;
ciał o regularnych • opisuje sposób • porównuje masy • wskazuje sposób • wyjaśnia zależność
kształtach; wyznaczania objętości; różnych cieczy o tej wyznaczenia objętości masy od objętości
• nazywa przyrząd do • porównuje masy ciał o samej objętości ciał o nieregularnych na podstawie
wyznaczania objętości tej samej objętości; kształtach drobinowej budowy
cieczy; • odmierza daną objętość materii
• odczytuje objętość cieczy cieczy
znajdującej się w
naczyniu miarowym
68, Uczeń w działaniu: • buduje własną wagę i • wyznacza masę ciał; • oblicza ciężar dla • przedstawia na wykresie • wyznacza objętość 6.2
69 Wykonuję pomiary siłomierz; • oblicza objętość danej masy; zależność ciężaru ciała od ciał o
masy i objętości • dokonuje pomiaru przedmiotów na • wyznacza zależność jego masy; nieregularnych
długości i masy podstawie pomiarów masy od objętości; • wyznacza zależność masy kształtach
długości, szerokości i • wyznacza objętości od rodzaju substancji
wysokości cieczy
70 52. Pływanie ciał • odróżnia pojęcie gęstości • podaje wyjaśnienie • posługuje się • porównuje gęstości • sprawdza prawo 6.2
od pojęcia masy; pojęcia gęstość; pojęciem gęstości; substancji na podstawie Archimedesa
• podaje jednostkę gęstości • wymienia ciała • porównuje masy ciał porównania objętości (jakościowo);
pływające na pływających w takich samych mas; • wyjaśnia, dlaczego
powierzchni wody na wodzie z masą wody • wyjaśnia pływanie ciał na statki pływają
podstawie obserwacji (takie same objętości podstawie porównania
wody i ciała) ich gęstości z gęstością
wody
71 53. Rozpuszczanie i • podaje przykłady • odróżnia pojęcia: • wymienia rodzaje • bada wpływ mieszania i • bada wpływ 14.2,
topnienie substancji topnienia i rozpuszczania topnienie i mieszanin; temperatury na rozdrobnienia 14.3
substancji; rozpuszczanie; • określa sposoby rozpuszczanie; substancji na
• wymienia czynniki • wskazuje elementy powodujące • wymienia przykłady rozpuszczanie;
powodujące topnienie konieczne do przyspieszenie rozpuszczalników i • wyjaśnia, jak
występowania rozpuszczania substancji w nich powstają roztwory
rozpuszczania; rozpuszczanych nasycone
• podaje przykłady
topnienia i
rozpuszczania
występujące w
przyrodzie
72 54. Sposoby • odróżnia mieszaniny • opisuje sposób • omawia sposób • rozdziela substancje • opisuje inne 14.5,
jednorodne od rozdzielania mieszanin rozdzielania tworzące mieszaniny sposoby 14.6
16
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 17
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
rozdzielania niejednorodnych; jednorodnych i mieszanin w sposób poprzez odparowanie, rozdzielania
mieszanin • wymienia nazwy niejednorodnych przez mechaniczny; przesiewanie i filtrowanie mieszanin, np.
sposobów rozdzielania odparowanie, • sporządza roztwory i atramentu, tuszu
mieszanin (odparowanie, przesiewanie i określa ich rodzaj
filtrowanie, filtrowanie
przesiewanie)
73 55. Podsumowanie działu VI. Badamy zmienność w przyrodzie
74 Sprawdzian wiadomości i umiejętności z działu VI
VII. Obserwuję ruch w przyrodzie
75 56. Ruch jako zmiana • wskazuje przykłady ciał • dostrzega • wyjaśnia, na czym • opisuje różne rodzaje • planuje sposób 15.1
położenia będących w ruchu na powszechność ruchu w polega względność ruchów; przedstawienia
podstawie obserwacji przyrodzie; ruchu; • analizuje obserwowane ruchu ciał
swojego otoczenia; • podaje przykłady • wyjaśnia na sytuacje w swoim poruszających się
• wskazuje przykłady ciał układów odniesienia; przykładach, kiedy otoczeniu i wskazuje po torze prostym i
będących w spoczynku • określa ruch jako ciało znajduje się w ciała będące w ruchu i krzywoliniowym;
na podstawie obserwacji; zmianę położenia ruchu, a kiedy w spoczynku względem • podaje przykłady
• określa tor ruchu; względem układu spoczynku względem różnych układów względności ruchu
• odróżnia ruch odniesienia; ciał przyjętych za odniesienia; we Wszechświecie
prostoliniowy od • wskazuje ruch układ odniesienia; • rysuje tor ruchu dla
krzywoliniowego prostoliniowy i • opisuje tor ruchu prostych przykładów
krzywoliniowy niektórych obiektów obserwowanych ruchów
we Wszechświecie
76 57. Prędkość • podaje określenie drogi; • wyjaśnia różnicę • interpretuje prędkość • wyjaśnia różnicę między • planuje 15.2
poruszania się ciał • wymienia jednostki w między torem ruchu a jako drogę przebytą w prędkością chwilową a doświadczalne
jakich wyraża się drogę; drogą; jednostce czasu; średnią; wyznaczenie
• wymienia jednostki • podaje, jakie są • wyznacza prędkość na • określa wielkości prędkości
czasu; jednostki drogi i czasu podstawie pomiaru charakteryzujące poruszania się
• nazywa przyrządy (w układzie SI); drogi i czasu; prędkość; dowolnego obiektu,
służące do pomiaru drogi • dokonuje pomiaru drogi • porównuje prędkości • wyznacza doświadczalnie np. samochodu −
i czasu; i czasu; obiektów prędkość swojego ruchu, zabawki, toczącej
• podaje określenie • posługuje się pojęciem obserwowanych w np. marszu się piłki
prędkości; prędkość; swoim otoczeniu
• wymienia • wymienia jednostki w
prędkościomierz jako jakich wyrażana jest
przyrząd do pomiaru prędkość
prędkości
17
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 18
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
77 Zajęcia terenowe: • dokonuje pomiaru drogi i • przedstawia w tabeli • oblicza prędkość • porównuje wartości • wyjaśnia, dlaczego 15.2
Wyznaczenie czasu wyniki pomiarów drogi marszu i biegu prędkości obliczone na pomiar drogi
prędkości własnego i czasu własnego podstawie pomiarów dwukrokami jest
marszu i biegu marszu drogi wykonanych mniej dokładny od
różnymi metodami pomiaru taśmą
mierniczą
78 58. Siły tarcia w • dostrzega występowanie • wymienia źródła • opisuje wpływ • bada doświadczalnie • wyjaśnia 15.3
przyrodzie oporów ruchu; występowania oporów oporów ruchu na czynniki wpływające na występowanie tarcia
• podaje przykłady ruchu; poruszające się ciała; tarcie o podłoże; na podstawie obrazu
występowania oporów • posługuje się pojęciami: • bada doświadczalnie • przedstawia na rysunku mikroskopowego
ruchu tarcie, opór powietrza, opory powietrza; działanie siły oporów powierzchni
opór wody • bada doświadczalnie ruchu
siłę tarcia
79 59. Zmiany oporów • wymienia przykłady • wskazuje rolę tarcia w • wymienia sposoby • wykazuje doświadczalnie • wyjaśnia, w jaki 15.3
ruchu korzystnego poruszaniu się zmniejszania i zależność oporu wody od sposób ludzie
występowania sił tarcia i pojazdów i ludzi; zwiększania tarcia kształtu poruszającego korzystają z
oporów ośrodka; • opisuje wpływ siły oraz oporów ośrodka; się ciała; występowania
• wymienia przykłady tarcia na drogę • wyjaśnia wpływ masy • opisuje zasady oporów ośrodka
niekorzystnego hamowania pojazdów; poruszającego się stosowania opływowych (np.: wiatraki,
występowania tarcia • podaje przykłady pojazdu na długość kształtów różnych młyny);
zaobserwowane w wykorzystania oporów drogi hamowania obiektów na poruszanie • wyjaśnia zasadność
najbliższym otoczeniu ruchu przez człowieka się ich na lądzie, w stosowania łożysk
powietrzu i w wodzie
80 60. Ruch i opory • dostrzega wpływ oporów • rozróżnia korzystne i • wyjaśnia na • analizuje znaczenie • opisuje dyscypliny 15.3
ruchu w sporcie ruchu na uprawianie niekorzystne przykładach, kiedy występowania oporów sportowe, w których
różnych dyscyplin występowanie oporów tarcie i opory ośrodka ruchu w sportach i opory ruchu są w
sportowych; ruchu w sporcie; są korzystne, a kiedy proponuje sposoby ich pewnych etapach
• wymienia dyscypliny • wyjaśnia znaczenie niepożądane; zmniejszania; ruchu korzystne, a
sportu, w których oporów ruchu w • porównuje • ocenia konieczność w innych
występuje opór uzyskaniu dobrych występowanie łączenia zmian oporów niekorzystne, np.
powietrza, wody lub wyników podczas znaczenia oporów ruchu w celu uzyskania żeglarstwo, skoki
tarcie zawodów sportowych ruchu w różnych jak najlepszych wyników narciarskie
dyscyplinach sportowych z
sportowych bezpieczeństwem
zawodników
81 61. Podpatrywanie • opisuje kształty nadane • opisuje sposób • wyjaśnia • porównuje sposób • ocenia wpływ
przyrody przez przyrodę różnym poruszania się podobieństwa w poruszania się obserwacji I,
organizmom żywym niektórych organizmów sposobie poruszania ośmiornicy i rakiety czy przyrodniczych na 15.1,
18
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 19
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
mające wpływ na opory żywych; się niektórych samolotu odrzutowego; wybrane wynalazki 15.3
ruchu; • wymienia przykłady skonstruowanych • demonstruje człowieka, ich ruch
• wymienia owocostan konstrukcji różnych przez człowieka doświadczalnie zjawisko i jego zmniejszanie
łopianu jako pierwowzór obiektów wzorowanych urządzeń z ich odrzutu
powszechnie na przyrodzie; pierwowzorami w
stosowanych rzepów • opisuje wykorzystanie przyrodzie;
ruchu powietrza przez • wskazuje
termity i wykorzystanie występowanie
tej zasady przez oporów ruchu i ich
architektów znaczenie podczas
poruszania się
organizmów żywych
82, Uczeń w działaniu: • bada występowanie tarcia • bada zależność siły • bada wpływ • wykazuje, że na ciała • wykazuje wpływ 15.3
83 Badam tarcie i opory podczas ruchu ciał; tarcia od rodzaju stosowania kół na poruszające się w wodzie kształtu ciał na
ruchu • bada występowanie podłoża; zmniejszenie tarcia; działa większy opór opory ruchu
oporów powietrza i wody • bada zależność siły • porównuje opory ośrodka niż na ciała
tarcia od masy ośrodka dla różnych poruszające się w
poruszającego się ciała powierzchni ciał powietrzu
84 62. Podsumowanie działu VII. Obserwujemy ruch w przyrodzie
85 Sprawdzian wiadomości i umiejętności z działu VII
VIII. Powtarzamy wiadomości przed nauką w gimnazjum
86 63. Tajemnice • nazywa poznane układy • wskazuje na schemacie • wyjaśnia, na czym • omawia współdziałanie • wyszukuje III.
organizmu człowieka narządów wewnętrznych lub modelu główne polega proces wentylacji układu krwionośnego, informacje na temat 1.2,
człowieka; elementy tych układów; płuc, wymiany gazowej pokarmowego i najgroźniejszych dla 1.6,
• określa podstawowe • określa rolę głównych oraz trawienia i oddechowego oraz człowieka chorób 8.1,
funkcje poznanych narządów układu wchłaniania substancji układu mięśniowego i XXI wieku; 8.2,
układów narządów pokarmowego, odżywczych do kostnego; • ocenia zagrożenia 8.6,
wewnętrznych człowieka; krwionośnego, organizmu; • wyjaśnia, na czym dla zdrowia 9.1,
• wyjaśnia znaczenie snu i oddechowego oraz • uzasadnia, skąd polega proces człowieka związane 9.3,
odpoczynku, odżywiania układu ruchu; organizm czerpie energię oddychania zachodzący z rozwojem 9.4,
i aktywności fizycznej • wyjaśnia, na czym do życia; w komórkach cywilizacji 9.5,
dla zdrowia człowieka; polega rola zmysłów • określa rolę głównych organizmu człowieka; 9.6,
• wymienia przynajmniej 3 człowieka w odbieraniu składników • wymienia produkty i 9.12,
zasady zdrowego stylu informacji z otoczenia; pokarmowych; substraty tego procesu 9.13
życia; • wymienia zachowania • omawia rolę głównych
19
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Strona 20
Przyroda/Przyroda z pomysłem/Klasa 6 Szkoła podstawowa
• wyjaśnia, na czym polega sprzyjające i elementów budowy
szkodliwy wpływ zagrażające zdrowiu narządu wzroku i słuchu;
używek na zdrowie człowieka; • ocenia własny styl życia;
człowieka; • wymienia przynajmniej • wymienia zasady
• omawia podstawowe 5 zasad zdrowego stylu dbałości o własne
zasady dbałości o narząd życia zdrowie stosowane na co
słuchu i wzroku dzień
87 64. Różnorodność • podaje przykłady • przyporządkowuje • omawia proces • uzasadnia, dlaczego • ocenia skutki 4.5,
życia na Ziemi poznanych na lekcjach organizmy do podanych fotosyntezy; organizmy mogą zmniejszania się 4.6,
przyrody organizmów; grup roślin, zwierząt, • wyjaśnia pojęcia budować sieć bioróżnorodności na 4.12,
• wymienia funkcje grzybów i bakterii; producent, konsument i zależności kuli ziemskiej 5.2,
życiowe organizmów; • wymienia grupy destrukt; pokarmowych; 7.4,
• wymienia po 2−3 organizmów • wyjaśnia zależności • przedstawia różne 13.3
przykłady organizmów cudzożywnych: pokarmowe między przykłady zależności
zaliczanych do roślinożernych, organizmami; pokarmowych w
cudzożywnych; mięsożernych oraz ich • porównuje sposoby środowisku wodnym i
• uzasadnia, dlaczego rodzaje; oddychania zwierząt lądowym;
rośliny nazywamy • wymienia 2–3 lądowych i wodnych; • omawia na przykładach
organizmami przykłady łańcuchów • wyjaśnia, jakie są przyczyny zmniejszania
samożywnymi; pokarmowych; różnice w rozmnażaniu się różnorodności
• wymienia 2−3 zagrożenia • porównuje sposoby bezpłciowym i płciowym organizmów żyjących
dla bioróżnorodności na zdobywania pokarmu w różnych
naszej planecie przez różne grupy środowiskach na Ziemi
zwierząt
88 65. W świecie roślin i • podaje przykłady • porównuje warunki • podaje przykłady • na wybranych • opracowuje 1.8,
zwierząt poznanych na lekcjach życia na lądzie i w zwierząt przykładach porównuje prezentację 1.9,
przyrody roślin i zwierząt wodzie; zmiennocieplnych i przystosowania multimedialną na 4.2,
lądowych i wodnych; • przyporządkowuje stałocieplnych; zwierząt do temat przystosowań 4.4,
• wymienia główne organizmy roślinne do • wymienia przykłady ich zdobywania pokarmu; organizmów 4.10,
czynniki decydujące o poszczególnych przystosowań do życia; • omawia różnorodne żyjących w 4.11,
warunkach życia w poznanych grup; • porównuje przystosowania − najbliższej okolicy i 12.3,
środowisku lądowym i • rozpoznaje zwierzęta z przystosowania roślin i wybranych roślin oraz prezentuje ją na 13.1,
wodnym; różnych grup poznane zwierząt do życia w zwierząt − budowy i forum klasy 13.3,
• wymienia po 2−3 podczas omawiania różnych strefach czynności życiowych 13.4
przykłady przystosowań krajobrazów Polski, klimatycznych; do życia w różnych
roślin i zwierząt do życia Europy i świata; • omawia przystosowania miejscach na Ziemi
w różnych warunkach • określa przystosowania w budowie i
20
AUTORZY: Urszula Depczyk, Bożena Sienkiewicz, Halina Binkiewicz Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne sp. z o.o., Warszawa 2014
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklam, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Czytaj więcejOK