Czytaj więcej:
Nowe. Zrozumieć tekst, zrozumieć człowieka 3. Język polski. Podręcznik. Zakres podsatwowy i rozszerzony. Szkoła ponadgimnazjalna okładka

Średnia Ocena:



Nowe. Zrozumieć tekst, zrozumieć człowieka 3. Język polski. Podręcznik. Zakres podsatwowy i rozszerzony. Szkoła ponadgimnazjalna

Sprawdzone sposoby nauczania, chronologiczny układ epok a także przystępny mowa – dlatego nauczyciele i uczniowie tak cenią ten podręcznik. Zapewnia on zintegrowane kształcenie językowe a także literacko-kulturowe. Na przykładzie tekstów należących do określonej epoki a także gatunku literackiego są także omawiane różnorakie funkcje języka. Podręcznik zawiera zadania, które pomagają w utrwaleniu wiadomości a także doskonalą umiejętność tworzenia różnorakich form wypowiedzi. Nowe wydanie  „Zrozumieć tekst – zrozumieć człowieka” dla trzeciej klasy zostało rozszerzone o dodatkowy materiał przygotowujący uczniów do nowej matury. Zawiera on m.in. wzorcowe rozwiązania zadań a także przykładowe wypowiedzi z ustnej i pisemnej części egzaminu.

Szczegóły
Tytuł Nowe. Zrozumieć tekst, zrozumieć człowieka 3. Język polski. Podręcznik. Zakres podsatwowy i rozszerzony. Szkoła ponadgimnazjalna
Autor: Chemperek Dariusz, Kalbarczyk Adam
Rozszerzenie: brak
Język wydania: polski
Ilość stron:
Wydawnictwo: WSiP Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne
Rok wydania:

Tytuł Data Dodania Rozmiar
Zobacz podgląd Nowe. Zrozumieć tekst, zrozumieć człowieka 3. Język polski. Podręcznik. Zakres podsatwowy i rozszerzony. Szkoła ponadgimnazjalna pdf poniżej lub w przypadku gdy jesteś jej autorem, wgraj własną skróconą wersję książki w celach promocyjnych, aby zachęcić do zakupu online w sklepie empik.com. Nowe. Zrozumieć tekst, zrozumieć człowieka 3. Język polski. Podręcznik. Zakres podsatwowy i rozszerzony. Szkoła ponadgimnazjalna Ebook podgląd online w formacie PDF tylko na PDF-X.PL. Niektóre ebooki nie posiadają jeszcze opcji podglądu, a inne są ściśle chronione prawem autorskim i rozpowszechnianie ich jakiejkolwiek treści jest zakazane, więc w takich wypadkach zamiast przeczytania wstępu możesz jedynie zobaczyć opis książki, szczegóły, sprawdzić zdjęcie okładki oraz recenzje.

 

 

Nowe. Zrozumieć tekst, zrozumieć człowieka 3. Język polski. Podręcznik. Zakres podsatwowy i rozszerzony. Szkoła ponadgimnazjalna PDF Ebook podgląd:

Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.

 


Pobierz PDF

Nazwa pliku: Obszar_faldowan_paleozoicznych_i (1).pdf - Rozmiar: 6.25 MB
Głosy: -7
Pobierz
Nazwa pliku: Galinski Jacek - Kratki sie pani odbily.pdf - Rozmiar: 993 kB
Głosy: -11
Pobierz

 

 

Wgraj PDF

To Twoja książka? Dodaj kilka pierwszych stron
swojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu!

Recenzje

  • Ewa Żukowska

    Książka ebook jest ok . Jest w niej wszystko co potrzeba .

  • Renata Kołomyjska

    ok

  • Michał Maruszczak

    O tym podręczniku można mówić tylko w superlatywach bo jest to najlepszy podręcznik do technikum do języka polskiego. Jest nieźle skonstruowany, tematy są krótkie lecz treściwe no i przede wszystkim w odsłony oznaczonej "Nowe" są już obecne na maturze zadania z arkuszy maturalnych

  • Katarzyna Lichaj

    Podręcznik jest zbudowany przejrzyście, dzięki czemu można bez problemu odnaleźć trapiące nas zagadnienia. Bardzo przydatny w przygotowaniu do matury, polecam.

  • Ewa Wardaszka

    BArdzo niezła książka ebook dla zaawansowanych, także do przygotowania do martury

 

 

Nowe. Zrozumieć tekst, zrozumieć człowieka 3. Język polski. Podręcznik. Zakres podsatwowy i rozszerzony. Szkoła ponadgimnazjalna PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:

 

Strona 1 Obszar fałdowań paleozoicznych i alpejskich w Polsce Wprowadzenie Przeczytaj Grafika interaktywna Sprawdź się Dla nauczyciela Strona 2 Obszar fałdowań paleozoicznych i alpejskich w Polsce Źródło: P. Opioła, CC BY-SA 4.0, h ps://crea vecommons.org/licenses/by-sa/4.0, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org. Polska to kraj o skomplikowanej budowie geologicznej. W każdej erze na terytorium naszego państwa zachodziły zmiany, które doprowadziły do powstania licznych jednostek geologiczno‐tektonicznych. W granicach Polski stykają się trzy najważniejsze jednostki geologiczne Europy: platforma wschodnioeuropejska, waryscyjska platforma zachodnioeuropejska i obszar fałdowań alpejskich. Twoje cele Wymienisz główne jednostki geologiczne Polski. Scharakteryzujesz budowę poszczególnych jednostek. Przyporządkujesz jednostkę geologiczną do czasu jej powstania. Wskażesz na mapie położenie poszczególnych jednostek. Strona 3 Przeczytaj Jednostki geologiczne Polski Na obszarze Polski w schematycznym podziale wyróżniono 3 megajednostki tektoniczne. Platformę wschodnioeuropejską oraz waryscyjską platformę zachodnioeuropejskę oddziela tzw. linia T–T, inaczej nazywana strefą Teisseyre’a–Tornquista. platforma wschodnioeuropejska W geologii nazywana kratonem wschodnioeuropejskim. Na terenie Polski obejmuje mniejsze jednostki geologiczne: synklinorium brzeżne, wyniesienie Łeby, syneklizę perybałtycką, wyniesienie mazursko‐suwalskie, obniżenie podlaskie, wyniesienie zrębowe podlasko‐lubelskie. platforma zachodnioeuropejska Jednostka geologiczna Europy. Oddzielona strefą T–T od kratonu wschodnioeuropejskiego na wschodzie oraz północnym wschodzie, od południa graniczy z utworami orogenezy alpejskiej. Mniejsze jednostki, które obejmuje platforma zachodnioeuropejska, to: antyklinorium środkowopolskie, synklinorium szczecińsko‐łódzko‐miechowskie, monoklina przedsudecka, monoklina śląsko‐krakowska, Sudety oraz zapadlisko górnośląskie. Karpaty Znajdują się w alpejskiej strefie fałdowań, która obejmuje całą południową Europę. Karpaty zajmują południową część Polski. Strona 4  Schemat podziału Polski na megajednostki tektoniczne Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, h ps://crea vecommons.org/licenses/by-sa/3.0/. Oprac. na podstawie: Regionalizacja tektoniczna Polski, A. Żelaźniewicz i in. (red.), Komitet Nauk Geologicznych PAN, Wrocław 2011. Fałdowania paleozoiczne na terenie Polski Fałdowania paleozoiczne obejmują dwie jednostki orogeniczne na terenie naszego kraju: Góry Świętokrzyskie oraz Sudety. Nazwano je fałdowaniami paleozoicznymi, ponieważ orogenezy, podczas których pasma te powstawały, miały miejsce w paleozoiku – erze, która rozpoczęła się 541 mln lat temu. Strona 5 Tabela stratygraficzna Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, h ps://crea vecommons.org/licenses/by-sa/3.0/. Oprac. na podstawie: h /. Góry Świętokrzyskie Góry Świętokrzyskie leżą w centralnej części województwa świętokrzyskiego, na Wyżynie Małopolskiej. Góry wykształciły się w czasie orogenezy kaledońskiej, która trwała od kambru do dewonu. Orogeneza hercyńska odmłodziła szczyty zniszczone poprzez zalewanie tego terenu przez płytkie morza. W skład Gór Świętokrzyskich wchodzi kilkanaście pasm. Są one położone równolegle do siebie, ciągnąc się z zachodu na wschód. Góry składają się z kilku pasm zbudowanych Gołoborze na szczycie Łysicy w Górach Świętokrzyskich przeważnie ze skał paleozoicznych (skały Źródło: J. Hałun, licencja: CC BY-SA 3.0, dostępny w kambru i dewonu). Pasmo Łysogór – internecie: commons.wikimedia.org. najwyższe ze składających się na Góry Świętokrzyskie pasm – zbudowane jest z kwarcytów kambryjskich. Najwyższym szczytem Gór Świętokrzyskich jest Łysica (612 m n.p.m.). Stoki Łysogór pokryte są bardzo charakterystycznymi rumowiskami skalnymi, nazywanymi gołoborzami. Strona 6 Kwarcyt osadowy Źródło: P. Sosnowski, licencja: CC BY-SA 4.0, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org. Budowa geologiczna Gór Świętokrzyskich jest dość skomplikowana. Prekambryjskie piaskowce kwarcytowe tworzą trzon wzniesień. W ordowiku i sylurze wykształciły się łupki, z których zbudowana jest Dolina Wilkowska oraz Pasma Chęcińskie.  W okolicach Chęcin można napotkać również odkrywki osadów dewońskich. Karbon reprezentowany jest przez łupki krzemionkowe, a perm reprezentują znane cechsztyńskie zlepieńce zygmuntowskie, które powstawały w płytkich, ciepłych morzach zalewających w tamtym czasie obszar Polski. Sudety Sudety znajdują się na południowym zachodzie Polski. Pasma górskie wypiętrzyły się w orogenezie hercyńskiej obejmującej czas od syluru do permu. Sudety dzielimy na Zachodnie, Środkowe, Wschodnie oraz na Przedgórze Sudeckie. Najwyższym szczytem tego pasma górskiego jest Śnieżka (1603 m n.p.m.). Sudety są górami zrębowymi. W geologii Sudety podzielono tylko na Sudety Zachodnie i Sudety Wschodnie. Przedgórze Sudeckie również cechuje podobna budowa i rzeźba. W granicach Polski Sudety zajmują 9,3 tys. km2 (3% powierzchni kraju), budują je różnorodne skały magmowe, metamorficzne oraz osadowe różnego wieku: prekambryjskie skały metamorficzne, sfałdowane skały osadowe z ery paleozoicznej, młodopaleozoiczne intruzje granitowe bloku łużycko‐karkonoskiego oraz Ślęży, Strzelina i Strzegomia na Przedgórzu Sudeckim, permskie porfiry i melafiry Gór Kamiennych oraz Wałbrzyskich, płytowo zalegające kredowe piaskowce Gór Stołowych oraz trzeciorzędowe bazalty. Strona 7 Śnieżka – najwyższy szczyt Sudetów Źródło: Derbeth, licencja: CC BY 2.5, dostępny w internecie: commons.wikimedia.org. Jednostki orograficzne Sudetów Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, h ps://crea vecommons.org/licenses/by-sa/3.0/. Oprac. na podstawie: J. Kondracki, Geografia fizyczna Polski, PWN, Warszawa 1981. Fałdowanie orogenezy alpejskiej Strona 8 Orogeneza alpejska zaczęła się w triasie – pierwszym okresie mezozoiku – i trwa po dziś dzień. W orogenezie alpejskiej wyróżnia się 3 etapy: 1. wczesnoalpejski (trias–kreda), 2. środkowoalpejski (paleogen), 3. późnoalpejski (neogen). Polskie jednostki orogenezy alpejskiej to: Tatry – zbudowane z paleozoicznego trzonu krystalicznego i mezozoicznych skał osadowych. Trzon krystaliczny Tatr Wysokich, położonych na wschodzie łańcucha, budują głównie odporne na erozję granity, co sprzyja formowaniu się rzeźby wysokogórskiej. W Tatrach Zachodnich podstawową rolę odgrywają łupki metamorficzne i gnejsy, które cechują się znacznie mniejszą odpornością na erozję. Ta część Tatr jest niższa i ma łagodniejszą budowę. Trzon w niższych partiach gór jest przykryty mezozoicznymi skałami osadowymi, które tworzą serie wierchowe oraz serie reglowe. Pieniński Pas Skałkowy uważany jest za najbardziej skomplikowaną tektonicznie jednostkę Karpat. Budują go wapienie, margle i inne skały osadowe. Skały Pienin są intensywnie sfałdowane i pocięte licznymi uskokami. Miejscami występują w nich skały wulkaniczne. Beskidy i Pogórze Karpackie – zbudowane są z utworów fliszowych (piaskowców i łupków) powstałych na dnie głębokiego zbiornika morskiego przy udziale prądów zawiesinowych. Sedymentacja zaczęła się już w jurze i trwała aż do młodszego trzeciorzędu, kiedy utwory fliszowe zostały sfałdowane i nasunięte w kierunku północnym na obszar zapadliska przedkarpackiego. W obrębie Karpat Zewnętrznych wyróżniono szereg płaszczowin i innych jednostek tektonicznych o zróżnicowanym zasięgu i budowie. Zapadlisko przedkarpackie – w młodszym trzeciorzędzie wypełnione zostało skałami okruchowymi powstałymi ze zniszczenia świeżo wypiętrzonych Karpat i osadzonymi w istniejącym na tym terenie zbiorniku morskim. Zbiornik ten wkrótce wysechł i pozostawił po sobie znaczne ilości soli kamiennej oraz gipsu i anhydrytu, które później, pod wpływem procesów redukcyjnych, przekształciły się w eksploatowane obecnie złoża siarki rodzimej. Strona 9  Tatry Wysokie Źródło: obraz Dariusz Staniszewski z Pixabay. Słownik linia Teisseyr’a-Tornquista (T-T) ciąg uskoków tektonicznych stanowiący wschodnią granicę strefy szwu transeuropejskiego oddzielającego platformę wschodnioeuropejską od struktur geologicznych Europy Zachodniej; ma szerokość ok. 100 km; w strefie tej następuje zmiana właściwości skał skorupy ziemskiej monoklina rozległy obszar zbudowany z warstw skalnych nachylonych w jednym kierunku i prawie pod jednakowym kątem niecka rozległa, łagodna synklina; łagodne obniżenie terenu orogeneza proces powstawania gór wskutek ruchów tektonicznych pla orma fragment skorupy ziemskiej zbudowany ze starokrystalicznego podłoża pokrytego młodszymi osadami zapadlisko fragment skorupy ziemskiej obniżony wzdłuż uskoków Strona 10 Grafika interaktywna Polecenie 1 Przeanalizuj mapę Polski, na której zaznaczono fałdowania paleozoiczne i alpejskie. Nazwij i scharakteryzuj obszar, w którym znajduje się twoje miejsce zamieszkania. Obszary fałdowań palezoicznych i alpejskich. Podział wg A. Żelaźniewicza i in. Źródło: Englishsquare.pl sp. z o.o., CC BY-SA 3.0, h ps://crea vecommons.org/licenses/by-sa/3.0/. Oprac. na podstawie: Regionalizacja tektoniczna Polski, A. Żelaźniewicz i in. (red.), Komitet Nauk Geologicznych PAN, Wrocław 2011. Dostępne w internecie: kngpan.agh.edu.pl. Strona 11 Sprawdź się Pokaż ćwiczenia: 輸醙難 Ćwiczenie 1 輸 Przyporządkuj jednostkę geologiczną do fałdowań, w których miał miejsce czas ich powstania. niecka szczecińsko-łódzko-miechowska, Pieniny, Tatry, Pogórze Karpackie, wał kujawsko- pomorski, zapadlisko przedkarpackie, monoklina przedsudecka, monoklina śląsko-krakowska, Sudety, Beskidy, Góry Świętokrzyskie obszar fałdowań paleozoicznych obszar fałdowań alpejskich Strona 12 Ćwiczenie 2 輸 Oceń, czy poniższe stwierdzenia są prawdziwe czy fałszywe. Stwierdzenie Prawda Fałsz Sudety powstały w czasie □ □ fałdowania alpejskiego. Pieniński Pas Skałkowy □ □ budują wapienie, margle i inne skały osadowe. Tatry Zachodnie mają □ □ rzeźbę wysokogórską, a Tatry Wysokie są mniej strome. Góry Świętokrzyskie □ □ położone są na obszarze pla ormy wschodnioeuropejskiej. Beskidy są zbudowane □ □ z utworów fliszowych. Obszary wypiętrzone □ □ w czasie orogenezy hercyńskiej położone są na pla ormie paleozoicznej. Ćwiczenie 3 輸 Uporządkuj elementy w kolejności chronologicznej. Orogeneza kaledońska Powstanie platformy wschodnioeuropejskiej Wypiętrzenie Sudetów Wypiętrzenie Karpat Strona 13 Ćwiczenie 4 醙 Rozwiąż krzyżówkę 1. Rozległy obszar zbudowany z warstw skalnych nachylonych w jednym kierunku i pod mniej więcej jednakowym kątem. 2. Pasmo górskie Karpat z Giewontem, Rysami i Kasprowym Wierchem. 3. Fragment skorupy ziemskiej zbudowany ze starokrystalicznego podłoża pokrytego osadami młodszymi. 4. Wypiętrzone w trakcie orogenezy. 5. Góry położone w Karpatach, zbudowane z utworów fliszowych. 6. Góry ze szczytem Trzy Korony. 7. Góry w południowo-zachodniej Polsce z Karkonoszami i Górami Stołowymi. 8. Stare góry wypiętrzone w orogenezie kaledońskiej i odmładzane w późniejszych orogenezach. 9. Rozległa, łagodna synklina. 1 2 3 4 5 6 7 8 9 Strona 14 Ćwiczenie 5 醙 Nanieś nazwy jednostek tektonicznych na mapę Polski. zapadlisko przedkarpackie, niecka szczecińsko-łódzko-miechowska, wał kujawsko-pomorski, monoklina śląsko-krakowska, Sudety, monoklina przedsudecka, Karpaty, niecka brzeżna ................. ................. ................. ................. ................. ................. ................. ................. Ćwiczenie 6 醙 Uzupełnij tekst, wstawiając prawidłowe odpowiedzi. paleogenu, pla orma wschodnioeuropejska, alpejskich, neogenu, alpejskie pasma fałdowe, paleozoicznych Na terytorium Polski stykają się 3 główne jednostki geologiczne Europy: .........................................................., paleozoiczna pla orma zachodnioeuropejska i ........................................................... Góry Świętokrzyskie i Sudety położone są na obszarze fałdowań .........................................................., natomiast Tatry, Pieniny i Beskidy – na obszarze fałdowań ........................................................... Główne ruchy orogenezy alpejskiej miały miejsce na przełomie .......................................................... i ........................................................... Strona 15 Ćwiczenie 7 醙 Korzystając z map w atlasie, dopasuj nazwy regionów geograficznych do struktur geologicznych. Obszar fałdowań prekambryjskich, Obszar fałdowań paleozoicznych, Obszar fałdowań alpejskich Struktura geologiczna Region geograficzny Obszar fałdowań prekambryjskich Obszar fałdowań paleozoicznych Obszar fałdowań alpejskich Strona 16 Ćwiczenie 8 難 Połącz nazwy pasm górskich z nazwami gór. Tatry, Góry Sowie, Góry Kaczawskie, Pieniny, Bieszczady, Gorce, Karkonosze, Góry Stołowe Sudety Karpaty Strona 17 Dla nauczyciela SCENARIUSZ LEKCJI Imię i nazwisko autora: Magdalena Filewicz Przedmiot: geografia Temat zajęć: Obszar fałdowań paleozoicznych i alpejskich w Polsce Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III Podstawa programowa XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego. Uczeń: 2. wyróżnia na podstawie mapy główne jednostki geologiczne występujące na obszarze Polski i własnego regionu. Kształtowane kompetencje kluczowe kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, kompetencje cyfrowe, kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się. Cele operacyjne Uczeń: wymienia główne jednostki geologiczne Polski, charakteryzuje budowę poszczególnych jednostek, przyporządkowuje jednostkę geologiczną do czasu jej powstania, wskazuje na mapie Polski położenie poszczególnych jednostek geologicznych. Strategie nauczania: asocjacyjna, emocjonalna Metody nauczania: blended learning Formy zajęć: praca indywidualna Strona 18 Środki dydaktyczne: e‐materiał, komputer, rzutnik, atlas świata, mapa geologiczna Polski Materiały pomocnicze: J. Kondracki, Geografia fizyczna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2011. W. Mizerski, Geologia Europy, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2019. E. Stupnicka, Geologia regionalna Polski, Wydawnictwa Uniwersytetu Warszawskiego, Warszawa 2013. PRZEBIEG LEKCJI Faza wprowadzająca Czynności wstępne (powitanie, sprawdzenie listy obecności, sprawdzenie pracy domowej). Przedstawienie celów lekcji. Wprowadzenie do tematu. Nauczyciel przekazuje uczniom, że budowa geologiczna Polski jest skomplikowana i kształtowała się podczas każdej ery w dziejach Ziemi. Wyjaśnia, że na terenie Polski stykają się główne jednostki geologiczno‐tektoniczne Europy. Faza realizacyjna Nauczyciel przedstawia uczniom fragment e‐materiału. W krótkim wykładzie wyjaśnia, jak wygląda budowa geologiczna Polski i kiedy kształtowały się poszczególne jednostki geologiczne na terenie naszego kraju. Nauczyciel prosi, aby uczniowie na podstawie e‐materiału i dostępnych źródeł (np.  atlas geograficzny, mapa geologiczna Polski) przygotowali informacje dotyczące fałdowań, które miały wpływ na budowę Polski. Korzystając z atlasów geograficznych, uczniowie lokalizują omawiane jednostki tektoniczne. Wskazani przez nauczyciela uczniowie odczytują swoje notatki. W razie potrzeby nauczyciel uzupełnia. Nauczyciel dzieli uczniów na grupy. Każda z grup – w drodze losowania – otrzymuje jedną jednostkę tektoniczną. Zadaniem grupy jest opisanie i scharakteryzowanie budowy jednostki, uwzględniając także czas jej powstania. Następnie nauczyciel prezentuje uczniom grafikę interaktywną, wspólnie z uczniami omawia położenie poszczególnych jednostek. Przy omawianiu wybranej jednostki grupa, która miała za zadanie opis jej budowy, przedstawia swoje notatki i spostrzeżenia. Nauczyciel czuwa nad poprawnością odpowiedzi uczniów. Faza podsumowująca Podsumowanie i utrwalenie wiedzy poprzez rozwiązanie ćwiczeń zawartych w e‐materiale. Strona 19 Nauczyciel zadaje kilka pytań kontrolnych, dotyczących czasu powstania wybranych jednostek geologicznych, ich położenia (z wykorzystaniem mapy) itp. – sprawdza stopień opanowania omawianych zagadnień, w razie potrzeby wyjaśnia te kwestie, które sprawiały uczniom najwięcej problemów. Nauczyciel ocenia pracę uczniów, biorąc pod uwagę ich możliwości i zaangażowanie. Praca domowa Wykonanie wskazanych przez nauczyciela ćwiczeń z bloku „Sprawdź się”. Projekt dotyczący wybranego pasma górskiego Polski. Pasma i zakres tematyczny (klimat, fauna, flora, geologia, hydrologia) wybiera nauczyciel. Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium Grafika interaktywna zawarta w e‐materiale pozwala na przejrzyste przekazanie tematu, systematyzuje wiedzę ucznia i wpływa na jej poszerzenie. Temat zostaje też zrealizowany w przypadku niewykorzystania grafiki interaktywnej. Grafika interaktywna może zostać wykorzystana w ramach lekcji dotyczącej ruchów górotwórczych (zakres podstawowy: V. 2).

O nas

PDF-X.PL to narzędzie, które pozwala Ci na darmowy upload plików PDF bez limitów i bez rejestracji a także na podgląd online kilku pierwszych stron niektórych książek przed zakupem, wyszukiwanie, czytanie online i pobieranie dokumentów w formacie pdf dodanych przez użytkowników. Jeśli jesteś autorem lub wydawcą książki, możesz pod jej opisem pobranym z empiku dodać podgląd paru pierwszych kartek swojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu. Powyższe działania dotyczą stron tzw. promocyjnych, pozostałe strony w tej domenie to dokumenty w formacie PDF dodane przez odwiedzających. Znajdziesz tu różne dokumenty, zapiski, opracowania, powieści, lektury, podręczniki, notesy, treny, baśnie, bajki, rękopisy i wiele więcej. Część z nich jest dostępna do pobrania bez opłat. Poematy, wiersze, rozwiązania zadań, fraszki, treny, eseje i instrukcje. Sprawdź opisy, detale książek, recenzje oraz okładkę. Dowiedz się więcej na oficjalnej stronie sklepu, do której zaprowadzi Cię link pod przyciskiem "empik". Czytaj opracowania, streszczenia, słowniki, encyklopedie i inne książki do nauki za free. Podziel się swoimi plikami w formacie "pdf", odkryj olbrzymią bazę ebooków w formacie pdf, uzupełnij ją swoimi wrzutkami i dołącz do grona czytelników książek elektronicznych. Zachęcamy do skorzystania z wyszukiwarki i przetestowania wszystkich funkcji serwisu. Na www.pdf-x.pl znajdziesz ukryte dokumenty, sprawdzisz opisy ebooków, galerie, recenzje użytkowników oraz podgląd wstępu niektórych książek w celu promocji. Oceniaj ebooki, pisz komentarze, głosuj na ulubione tytuły i wrzucaj pliki doc/pdf na hosting. Zapraszamy!