Maladie i inne opowiadania okładka

Średnia Ocena:


Maladie i inne opowiadania

Najlepsze z najlepszych. Barwne i przewrotne.   Zbiór zawiera dziesięć opowiadań Andrzeja Sapkowskiego pisanych w różnorakich okresach życia i poruszających tematy czasem bardzo od siebie odległe. Jest więc i typowa fantasy, i SF, i political fiction, a groza bywa rozładowywana przez żart bądź literacką aluzję. Wszystkie z nich poprzedzone zostały przedmowami, w których Sapkowski dowcipnie omówił tajniki własnego warsztatu i okoliczności, w jakich owe opowiadania powstawały. Tom zatytułowano: "Maladie", ponieważ jak sam twórca twierdzi: "»Maladie« jest moim ulubionym opowiadaniem. Jest i już". "Sapkowski ma fenomenalny dar narracji, wymyślania sensacyjnych wydarzeń, tworzenia sugestywnego nastroju. Tudzież błyskotliwe, z lekka cyniczne poczucie humoru: trzeźwiące, pozwalające tropić mniej albo bardziej zakamuflowane kpinki, odniesienia i cytaty." "Polityka"   "Świetnie się go czyta, idealnie potrafi zawrócić w głowie wartką akcją, byskotliwymi dialogami i niewymuszonym humorem." "Playboy"   "Wdzięczną zabawę archaizmami doprowadził do perfekcji, a w dziedzinie dialogów nie ma dzisiaj nikogo, kto mógłby się z nim równać." "Newsweek"   "To mieszanka czystej fantasy, cierpkiego humoru i intelektualnego dyskursu." "Time""Opowiadanie powstało w wyniku fascynacji mitem arturiańskim i jest typowym przykładem tzw. retellingu, podgatunku fantasy, polegającego na odmiennym spojrzeniu na klasyczną baśń, legendę albo mit. »Maladie« ukazało się drukiem w »Nowej Fantastyce« w grudniu 1992. Nim się ukazało, odleżało na redaktorskim biurku równy rok. Plotka głosi, że redaktor miał z tekstem zagwozdkę – nie wiedział, co to, do jakiej konwencji to zakwalifikować. Ani to SF, ani to fantasy – ponieważ ani w tym smoków, ani elfów, ani Conana, ani wiedźmina..." Andrzej Sapkowski

Szczegóły
Tytuł Maladie i inne opowiadania
Autor: Sapkowski Andrzej
Rozszerzenie: brak
Język wydania: polski
Ilość stron:
Wydawnictwo: SUPERNOWA-Niezależna Oficyna Wydawnicza NOWA
Rok wydania: 2016
Tytuł Data Dodania Rozmiar
Porównaj ceny książki Maladie i inne opowiadania w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.

Maladie i inne opowiadania PDF - podgląd:

Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.

 


Pobierz PDF

Nazwa pliku: Badania_zjawiska_rezonansu_mecha.pdf - Rozmiar: 906 kB
Głosy: 0
Pobierz

 

promuj książkę

To twoja książka?

Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.

Recenzje

  • evah102

    Wciągająca, jak wszystkie książki Sapkowskiego. Zalecam

  • Anonim

    Spakowski daje radę jak zawsze. Małżonka się aż momentami trochę obawiała ;-)

  • Monika Kacperczyk

    Książkę kupiłam dla syna który jest wielbicielem Sapkowskiego. Mam nadzieję że będzie mu się podobać.

  • s.oberbek

    nie jest zła

  • anonymous

    "W leju po bombie". "Bitewny pył". I inne - wspaniałe opowiadania. Pozycja obowiązkowa dla każdego fana pióra Sapkowskiego.

  • Łukasz Ryński

    Kupiłem tylko ze względu na opowiadania wiedźmińskie. Polecam.

  • eawle

    Sapkowski jest mistrzem

  • Anka

    Rewelacyjne opowiadania, do których trudno jest nie wracać. Ja, podobnie jak autor, najbardziej lubię "Maladie". Gorąco zalecam wszystkim, którzy chcielby spojrzeć na autora "Wiedźmina" z trochę innej strony.

  • Mariusz Boruciński

    Zbiór opowiadań Andrzeja Sapkowskiego ze genezą wszystkich z nich.W zestawie znajdujemy zarówno opowieści wiedźmińskie jak i te kocie...Mistrzowskie "Coś się kończy, coś się zaczyna", "Droga, z której się nie wraca", "Maladie" to kwintesencja klimatu autora."Muzykanci", "Złote popołudnie" niejako stoją po drugiej stronie - tej kociej i to nie przypadło mi absolutnie do gustu......krótki "Spanienkreuz" - jest nijaki.Opowiadanie z czarownicami w tle - " Wydarzenie w Mischief Creek", kosmiczny "Bitewny pył", surrealistyczne "W leju po bombie" a przede wszystkim "Tantaradei!"zagrały Sapkowskim zupełnie na inną nutę - bardzo pozytywną "melodię".Całość 7/3.7 majstersztyków, 3 "kocie" nuty = cztery gwiazdki i pozycja obowiązkowa dla fanów polskiego fantastycznego, literackiego świata.

  • Mateusz Kowalski

    Andrzej Sapkowski to już niemal instytucja w dziedzinie prozy fantasy. Tym razem wielbiciele pisarstwa Sapkowskiego zostali obdarowani zestawem dziesięciu opowiadań. Po raz następny przekonujemy się o genialnym warsztacie pisarskim Andrzeja Sapkowskiego. Dla fanów kunsztu Sapkowskiego pozycja obowiązkowa.

  • Hubert Cypriański

    Zastanawiam się, czy jest jakiś fan fantasy który nie czytał mistrza Sapkowskiego. Maladie i inne opowiadania Sapkowskigo, to absolutny must read i must heavy każdego fana prozy fantastycznej! Znajdziemy tu mix gatunków: fantasy, science fiction, political fiction. Prawdziwa gratka, zalecam

  • raziel88ck

    Ciekawy zestaw opowiadań, aktualizacja "Coś się kończy, coś się zaczyna", napisanych przez Andrzeja Sapkowskiego. Oceniam go na tyle, bo większość jego utworów przypadła mi do gustu. Przy okazji zalecam wszystkim tym, którzy docenili jego powieści, takie jak sagę o wiedźminie, czy trylogię husycką. Dzięki niniejszej antologii możemy nie tylko przeżyć kilka emocjonujących przygód, lecz i przekonać się na ile wszechstronnym pisarzem jest sam autor. Moimi faworytami bezsprzecznie są takie dzieła jak w "Leju po bombie", "Coś się kończy, coś się zaczyna" a także "Złote popołudnie". Najmniej lubianymi zaś "Spanienkreuz" a także "Tandaradei!". Reszta niezła a także godna polecenia.

  • gornargak

    Maladine i inne opowiadania to bardzo przyjemny zbiorek od Sapkowskiego. Czego innego można było się spodziewać po polskim mistrzu fantastyki. Świat przedstawiony w tych paru opowieściach jest wyjątkowo barwny, pełen dopracowanych postaci. Dzięki tej książce pdf przeżyjemy dużo różnorodnych, lecz jakże barwnych przygód. Każda z nich bezgranicznie wciąga i trzyma w napięciu do samego końca. Aż chce się więcej...

 

Maladie i inne opowiadania PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:

 

Strona 1 Badania zjawiska rezonansu mechanicznego Wprowadzenie Przeczytaj Wirtualne laboratorium WL-I Sprawdź się Dla nauczyciela Strona 2 Badania zjawiska rezonansu mechanicznego Czy to nie ciekawe ? Czy można stłuc kieliszek siłą głosu? Czy oddział żołnierzy maszerujący przez most może doprowadzić do jego zawalenia? Jak nieść kubek z nalaną po brzegi herbatą, żeby jej nie wylać? I co te zjawiska mają ze sobą wspólnego? Tego wszystkiego dowiesz się z lektury niniejszego e‐materiału. Film dostępny na portalu epodreczniki.pl Zamieszczone nagranie dokumentuje słynną katastrofę mostu w mieście Tacoma w północno-zachodniej części Stanów Zjednoczonych, która miała miejsce 7 listopada 1940 roku. Bezpośrednią przyczyną katastrofy było wymuszone wiatrem zjawisko rezonansu. Zjawiskiem tym zajmiemy się w tym e-materiale. [źr.: wikipedia.org] Opis alternatywny filmu. Film przedstawia słynną katastrofę budowlaną, która wydarzyła się w mieście Tacoma w Stanach Zjednoczonych. Na ekranie widoczny jest czarnobiały film ukazujący chwiejący się most. Przęsło mostu wiszącego wprawione zostało w drgania pod wpływem działania siły wiatru. Drgające przęsło wpadło w drgania rezonansowe co spowodowało narastanie Strona 3 amplitudy drgań. Po pewnym czasie amplituda drgań była tak duża, że przęsło mostu uległo zawaleniu. Twoje cele wyjaśnisz, czym są drgania swobodne, drgania wymuszone i rezonans oraz wskażesz przykłady tych zjawisk w przyrodzie, wykonasz doświadczenie w wirtualnym laboratorium, w którym zbadasz zależność amplitudy drgań wymuszonych od częstotliwości wymuszającej, rozwiążesz szereg zadań problemowych i ćwiczeń rachunkowych dotyczących drgań swobodnych, wymuszonych i rezonansu. Strona 4 Przeczytaj Warto przeczytać Drgania swobodne i wymuszone Drgania to zjawisko, z którym mamy do czynienia na każdym kroku. Drga (lub waha się) wahadło zegara, liście i gałęzie na wietrze. Drgają cząsteczki wody na powierzchni morza, gdy wędrują po nim fale, oraz cząsteczki powietrza, gdy wędruje przez nie dźwięk. Drgają też cząsteczki ciała stałego tym szybciej, im większą ma ono temperaturę. Drgania możemy podzielić na dwie kategorie. Pierwsza z nich to drgania wymuszone. Są to drgania wywoływane przez zewnętrzną siłę, tzw. siłę wymuszającą. Jeśli np. weźmiesz w rękę długopis i trzymając go za jeden koniec zaczniesz nim równomiernie potrząsać, cały długopis zostanie wprawiony w drgania wymuszone. Siłą wymuszającą jest siła Twojej ręki. Jeśli przestaniesz działać tą siłą, długopis przestanie drgać. W dodatku zmieniając częstotliwość, z jaką trzęsiesz ręką, tzw. częstotliwość wymuszającą, możesz zmieniać częstotliwość drgań długopisu. Jeśli będziesz nim potrząsać szybciej, będzie on drgał szybciej, a jeśli wolniej, będzie on drgał wolniej. Jego częstotliwość drgań będzie po prostu równa częstotliwości drgań Twojej ręki. Ważne! Kiedy ciało wykonuje drgania wymuszone, jego częstotliwość drgań jest równa częstotliwości wymuszającej i cały czas musi działać siła wymuszająca. Druga kategoria drgań to drgania swobodne. Jeśli zawiesisz ciężarek na nitce i go pchniesz, zacznie on wykonywać drgania. Taki ciężarek na nitce jest wahadłem. Drgania te w końcu ustaną z powodu oporu powietrza i tarcia wewnątrz nitki. Z powodu tych oporów, energia kinetyczna ciężarka stopniowo zmienia się w energię wewnętrzną nitki i powietrza, tzn. gdy ciężarek wyhamowuje, wtedy nitka, ciężarek i powietrze trochę się ogrzewają. Gdyby jednak w jakiś sposób udało się wyeliminować te opory ruchu, ciężarek ten wykonywałby drgania w nieskończoność, nigdy nie tracąc energii. Do podtrzymywania tych drgań nie byłaby potrzeba żadna siła wymuszająca. Wystarczyłaby jedynie siła grawitacji. Prawdą jest jednak to, że takie wahadło może drgać tylko z jedną, konkretną częstotliwością, która zależy jedynie od  długości wahadła oraz od przyspieszenia grawitacyjnego. Ta charakterystyczna dla danego ciała częstotliwość nazywa się częstotliwością własną lub rezonansową. Ważne! Strona 5 Drgania swobodne to drgania odbywające się bez udziału siły wymuszającej. Dla danego ciała częstotliwość takich drgań jest równa częstotliwości własnej, charakterystycznej dla tego ciała. UWAGA: W tym e‐materiale częstotliwość własna i odpowiadający jej okres są zawsze oznaczone indeksem „0”, a częstotliwość wymuszająca i odpowiadający jej okres, nie posiadają żadnego indeksu. Przykłady drgań swobodnych: wahadło matematyczne i ciężarek na sprężynie Spójrzmy na dwa przykłady drgań swobodnych, które możesz już znać. Jeśli zawiesimy ciężarek na nitce o długości l, zbudujemy wówczas tzw. wahadło matematyczne (Rys. 1.a.). W granicy małych odchyleń od pionu, okres jego drgań swobodnych oblicza się ze wzoru: T0 = 2π √ gl , gdzie g to wartość przyspieszenia grawitacyjnego. Z kolei, jeśli zawiesimy ciężarek o masie m na sprężynie o współczynniku sprężystości k, zbudujemy tzw. wahadło sprężynowe (Rys. 1.b.), którego okres drgań swobodnych można obliczyć ze wzoru: T0 = 2π √ mk . Zaznaczmy to wyraźnie: w obu przykładach, aby podane wzory poprawnie opisywały okres drgań, amplituda drgań musi być mała w porównaniu z wielkością układu, tzn. z długością nici wahadła i z długością nierozciągniętej sprężyny. Rys. 1. a) Wahadło matematyczne, b) wahadło sprężynowe. Strona 6 Z podanych wzorów wynika, że każdy z układów, mowa o wahadle o zadanej długości i o ciężarku na sprężynie o określonej stałej sprężystości, ma jedną częstotliwość własną. Prawdą jest jednak to, że bardziej skomplikowane układy mogą mieć ich więcej. Np. struna gitary może wykonywać drgania swobodne na wiele sposobów. Dzieje się tak, gdy wzbudzają się na niej różne fale stojące. Przykładowe kształty, które struna przy tym może uzyskać, są przedstawione na Rys. 2. Rys. 2. Fale stojące o trzech różnych częstościach, wytworzone na strunie o zadanej długości. Częstość własna struny (a) jest dokładnie dwa razy mniejsza od częstości struny (b) i dokładnie trzy razy mniejsza od częstości struny (c). Rezonans Co robisz, jeśli próbujesz jak najbardziej rozhuśtać swoją młodszą siostrę na huśtawce? Popychasz ją podczas każdego, maksymalnego wychylenia huśtawki. Można powiedzieć, że synchronizujesz częstotliwość swojej siły wymuszającej z częstotliwością własną huśtawki. Taki sposób popychania jest najbardziej efektywny, tj. prowadzi do uzyskania największej amplitudy drgań. To zjawisko nazywamy rezonansem. Ważne! Rezonans to zjawisko, w którym amplituda drgań wymuszonych danego ciała osiąga maksymalną wartość dla częstotliwości wymuszającej równej częstotliwości własnej tego ciała. Jeśli siła wymuszająca będzie miała inną częstotliwość, nadal wzbudzimy drgania wymuszone, ale już nie o tak dużej amplitudzie, jak ma to miejsce w przypadku tzw. częstości rezonansowej. Na przykład, gdybyśmy zamiast popychać huśtawkę tylko w chwilach jej największego wzniesienia, robili to dwa razy częściej, to raz byśmy ją przyspieszali, a raz hamowali, a więc nie rozhuśtalibyśmy jej aż tak bardzo. Przykłady rezonansu Przykład 1. Układ czterech wahadeł Klasycznym doświadczeniem obrazującym rezonans jest doświadczenie z układem czterech wahadeł pokazany na Rys. 3. Są to cztery identyczne ciężarki na nitkach, Strona 7 z których pierwsza i trzecia od lewej mają identyczne długości, zaś pozostałe mają inne długości. Nitki są przyczepione do poziomej linki, a ta do sztywnej, drewnianej konstrukcji. Jeśli wprawimy w drgania drugie wahadło od lewej, z jego częstotliwością własną zacznie drgać również pozioma linka. W ten sposób pozostałe wahadła będą wzbudzane z częstotliwością własną drugiego wahadła. Nie osiągną one jednak dużych amplitud drgań. Jeśli jednak zaczniemy cały eksperyment od nowa, ale zamiast drugiego, wprawimy w drgania pierwsze wahadło, wynik będzie zupełnie inny. Trzecie wahadło, wzbudzane częstotliwością własną pierwszego wahadła, po pewnym czasie zacznie drgać z dużą amplitudą, a drgania pierwszego wahadła wygasną. Następnie drgania trzeciego wahadła zaczną maleć, a pierwszego rosnąć i tak dalej. Przez cały ten czas pozostałe wahadła będą drgać z niewielkimi amplitudami. Opisany efekt zachodzi, ponieważ wahadło pierwsze i trzecie mają tą samą częstotliwość rezonansową. Rys. 3. Układ czterech wahadeł (opis w tekście). [autor K. Lorek] Przykład 2. Wahadło matematyczne o drgającym punkcie zawieszenia Spróbujmy dokładniej zbadać zależność amplitudy drgań wymuszonych od częstotliwości wymuszającej. Przykładowe doświadczenie, które możemy w tym celu wykonać jest następujące. Ciężarek na nitce, o którym mówiliśmy wcześniej, wieszamy na pręcie, który posiada specjalny mechanizm wprawiający go w poziome drgania (Rys. 4.). Strona 8 Rys. 4. Schemat zestawu pomiarowego do wykonania opisanego w tekście doświadczenia z wahadłem matematycznym o drgającym punkcie zawieszenia. Mechanizm ten jest tak zbudowany, że możemy dokładnie wyregulować częstotliwość drgań pręta, czyli częstotliwość wymuszającą, ale amplituda drgań pręta jest zawsze taka sama. Za ten mechanizm może np. posłużyć głośnik. Za naszym wahadłem ustawiamy poziomo linijkę tak, żeby zero na jej skali pokrywało się z położeniem równowagi ciężarka. Gdy ciężarek będzie drgał, będziemy mogli odczytać z linijki amplitudę drgań. Teraz wystarczy ustawiać na naszym mechanizmie różne częstotliwości wymuszające i dla każdej z nich odczytywać amplitudę drgań wahadła, by na końcu wykonać wykres amplitudy od częstotliwości wymuszającej, A(f). Spodziewamy się, że uzyskany wykres będzie wyglądał podobnie do tego, który został przedstawiony na Rys. 5. Powinniśmy zaobserwować charakterystyczne, wyraźne maksimum odpowiadające częstotliwości własnej wahadła. Strona 9 Rys. 5. Zależność amplitudy drgań ciężarka na nitce od częstotliwości drgań pręta, do którego przyczepiona jest nitka. Przykład 3. Tłuczenie szkła dźwiękiem Zjawisko rezonansu obserwujemy w praktyce w wielu sytuacjach. Jeśli weźmiemy kieliszek do wina posiadający długą, cienką nóżkę i pstrykniemy w niego palcem, wyda on dźwięk. Dzieje się tak, ponieważ nasze pstryknięcie wprawiło kieliszek w drgania swobodne. Powietrze, będąc z nim w kontakcie, również zaczęło drgać i wzbudziła się fala dźwiękowa o częstotliwości równej częstotliwości rezonansowej kieliszka. Jeśli chcielibyśmy stłuc ten kieliszek dźwiękiem (Rys. 6.), należałoby wyemitować w jego kierunku dźwięk o tej samej częstotliwości. Jeśli tak właśnie zrobimy, powietrze drgające z tą częstotliwością spowoduje drgania kieliszka o największej amplitudzie i dlatego najbardziej prawdopodobne będzie, że dojdzie do pęknięcia. Jeśli dźwięk przez nas emitowany będzie głośniejszy, tym lepiej, bo powietrze będzie drgać z większą amplitudą, więc również i kieliszek osiągnie większą amplitudę drgań. W Internecie możesz łatwo odszukać filmy pokazujące udaną próbę wykonania tego doświadczenia. Gdybyś sam chciał spróbować, to na wszelki wypadek włóż okulary ochronne, bo odłamek szkła w oku to nic przyjemnego! Strona 10 Rys. 6. Nadawany z głośnika dźwięk o odpowiedniej częstotliwości może spowodować stłuczenie szklanego kieliszka. [źr.: wikipedia.org] Przykład 4. Katastrofy budowlane Z powodu rezonansu, kiedy oddział żołnierzy ma przejść przez most, otrzymuje komendę „Dowolny – KROK”. Oznacza to, że każdy żołnierz ma iść swoim tempem. Robi się tak, ponieważ gdyby oddział równo maszerując uderzał nogami w most ze stałą częstotliwością i gdyby przypadkiem była ona zbliżona do jednej z częstotliwości rezonansowych mostu, mogłyby zostać wzbudzone drgania wymuszone mostu o dużej amplitudzie. Czy byłaby ona wystarczająca, żeby most się zawalił, tego nie wiemy, ale jest to zupełnie możliwe, ponieważ w przeszłości zdarzyły się przypadki katastrof budowlanych spowodowanych zjawiskiem rezonansu. Stało się tak np. z mostem Tacoma Narrows Bridge w roku 1940. Nagranie dokumentujące tę katastrofę umieściliśmy we „Wprowadzeniu” do tego e‐materiału. Przykład 5. Dlaczego tak łatwo jest rozlać herbatę, niosąc pełny kubek? Spójrzmy jeszcze na jeden przykład znany Ci z życia codziennego. Ile razy rozlałeś herbatę, niosąc pełny kubek? Autor tego e‐materiału zrobił to niezliczoną ilość razy. Herbatę łatwo jest rozlać, ponieważ na jej powierzchni nietrudno jest wzbudzić fale. Pchnij lekko kubek pełen wody, a zobaczysz falę odbijającą tam i z powrotem po powierzchni. Częstotliwość własna tego układu jest akurat, jak na złość, zbliżona do częstotliwości drgań, którą nadajemy kubkowi idąc, i trzymając go w ręku. To powoduje, że amplituda drgań powierzchni herbaty staje się duża i już po kilku krokach ją rozlewamy. Co zrobić, żeby tak się nie działo? Okazuje się, że bardzo pomaga kołysanie ręką z tą samą częstotliwością, z jaką stawiamy kroki. Jeśli na każdy impuls, który nadajemy kubkowi stawiając kroki, będzie przypadać odwrotny impuls nadany poprzez kołysanie ręką, będziemy w stanie Strona 11 zredukować siłę wymuszającą i tym samym zmniejszyć amplitudę drgań wymuszonych powierzchni herbaty. Słowniczek drgania swobodne (ang.: free oscillations) – drgania mające miejsce, gdy na ciało nie działa żadna zewnętrzna siła wymuszająca. Ich częstotliwość jest równa częstotliwości własnej. drgania wymuszone (ang.: driven oscillations) – drgania wywoływane przez stale działającą zewnętrzną siłę. Ich częstotliwość jest równa częstotliwości wymuszającej. rezonans (ang.: resonance) – zjawisko, w którym amplituda drgań wymuszonych danego ciała osiąga największą możliwą wartość, kiedy częstotliwość wymuszająca jest równa częstotliwości własnej tego ciała. wahadło matematyczne (ang.: mathematical pendulum) - punkt materialny zawieszony na nieważkiej i nierozciągliwej nici, który, w granicy małych odchyleń od pionu, wykonuje drgania o okresie T = 2π √ gl , zależnym tylko od długości wahadła l i od wartości przyspieszenia grawitacyjnego g. Mówiąc o  wahadle matematycznym pomija są wszelkie oporu ruchu. Strona 12 Wirtualne laboratorium WL-I Wyznaczanie częstotliwości rezonansowej wahadła zawieszonego na drgającym pręcie W dołączonym do tego e‐materiału wirtualnym laboratorium możesz wykonać pomiary, dzięki którym zweryfikujesz hipotezę mówiącą o tym, że częstotliwość rezonansowa wahadła zawieszonego na drgającym pręcie jest równa częstotliwości własnej tego wahadła, równej f = T1 , gdzie jest okresem drgań wahadła o długości l, a g jest wartością przyspieszenia grawitacyjnego (zob. e‐materiał pt. Czy okres drgań wahadła matematycznego jest zależny od długości wahadła?). T = 2π √ gl , Zanim przystąpisz do pomiarów, zapoznaj się z dołączoną do laboratorium instrukcją. Życzymy Ci owocnej nauki! Strona 13 Sprawdź się Pokaż ćwiczenia: 輸醙難 Ćwiczenie 1 輸 Zaznacz odpowiednie słowa tak, aby poniższy tekst był poprawny: Drgania swobodne / wymuszone mogą odbywać się tylko z jedną, konkretną częstotliwością, za to częstotliwość drgań swobodnych / wymuszonych możemy zmieniać. Aby miały miejsce drgania swobodne / wymuszone, musi stale działać zewnętrzna siła, która je podtrzymuje; z kolei drgania swobodne / wymuszone mogą odbywać się pod nieobecność takiej siły. Ćwiczenie 2 Poniżej podano przykłady różnych drgań. Dla każdego z nich wskaż, czy są to drgania swobodne, czy wymuszone. 1. Skoczek skacze do basenu z trampoliny. Gdy odrywa się on od trampoliny, ta zaczyna drgać ze stopniowo malejącą amplitudą. Drgania {#swobodne}/{wymuszone} 2. W przyspieszającej do góry windzie montujemy wahadło. Gdy odchylimy je od pionu i puścimy, rozpocznie ono drgania, których częstotliwość będzie większa, niż gdyby winda nie miała przyspieszenia. Drgania {#swobodne}/{wymuszone} 3. Gdy trącimy butelkę wody, po powierzchni wody zaczynają rozchodzić się tam i z powrotem fale. Oznacza to, że cząsteczki wody drgają. Drgania te jednak po kilku sekundach się gasną. Drgania {#swobodne}/{wymuszone} 4. Gdy niesiemy talerz, który jest po brzegi wypełniony zupą, na powierzchni zupy powstają fale, które są konsekwencją drgań {swobodnych}/{#wymuszonych}. Strona 14 Ćwiczenie 3 Pionową sprężynę zawieszono na pionowym pręcie, którego drgania, również pionowe, można regulować przy pomocy specjalnego mechanizmu. U spodu sprężyny zawieszono ciężarek. Następnie, utrzymując stałą amplitudę drgań pręta, zmieniano częstotliwość tych drgań. Dla każdej wartości częstotliwości mierzono amplitudę drgań ciężarka. Wyniki tego doświadczenia przedstawia poniższa tabela. Na podstawie danych pomiarowych podaj z dokładnością do 0,05 Hz, jaką częstotliwość uzyskałby ten ciężarek, gdyby wprawiono go w drgania swobodne. Wynik podaj z dokładnością do dwóch cyfr znaczących. Częstotliwość drgań pręta Nr pomiaru Amplituda drgań ciężarka [ cm ] [ Hz ] 1 1,1 1,2 2 1,2 2,3 3 1,3 5,0 4 1,4 16,9 5 1,5 16,1 6 1,6 7,7 Strona 15 7 1,7 5,4 8 1,8 4,5 9 1,9 3,9 Odp: Hz. Ćwiczenie 4 W muzeum wisi wahadło, które ma nieustannie wykonywać drgania swobodne. Aby zniwelować wpływ oporów ruchu, w miejscu gdzie wahadło jest przymocowane do sufitu, zamontowano mechanizm do podtrzymywania drgań własnych. Mechanizm ten lekko popycha linkę z częstotliwością równą częstotliwości własnej wahadła. W ten sposób, w każdym okresie nadaje on wahadłu tyle energii kinetycznej, ile traci ono jej z powodu oporów ruchu. Mechanizm wykonuje n pchnięć na minutę. W jaki sposób należy zmodyfikować działanie tego mechanizmu, gdy linka zostanie skrócona x razy? Odp: Zmieniony mechanizm powinien wykonywać pchnięć na minutę. n √x n x n√x n⋅x Ćwiczenie 5 Zuzia huśta się na huśtawce o długości 2 m. Oblicz, ile razy na sekundę trzeba ją popychać, żeby doprowadzić huśtawkę do drgań o największej możliwej amplitudzie. Przyjmij, że g=9,81 m/s 2. Wynik podaj z dokładnością do dwóch cyfr znaczących. Odp: Szukana częstotliwość to f ≈ Hz. Strona 16 Ćwiczenie 6 Oblicz, jaką masę musiałby mieć ciężarek na sprężynie o współczynniku sprężystości k=7,5 N/m, by układ miał częstotliwość rezonansową równą 3 Hz? Wynik podaj z dokładnością do 2 cyfr znaczących. Odp. Masa ciężarka powinna być równa m ≈ g. Ćwiczenie 7 Z jaką częstotliwością trzeba wprawić w drgania mosiężny ciężarek na sprężynie o współczynniku sprężystości k=5,1 N/m, aby uzyskać rezonans? Ciężarek jest jednorodną kulą o promieniu R=1 cm, a gęstość mosiądzu to d=8730 kg/m3. Uzupełnij Ćwiczenie 8 Energię całkowitą w ruchu drgającym można obliczyć ze wzoru: Ec = 12 mA2 ω2 , gdzie m - masa ciała, A - amplituda jego drgań, a ω - jego częstość kołowa, tj. ω = 2π f, gdzie f jest częstotliwością drgań. Ciężarek na sprężynie o współczynniku sprężystości k=13,5 N/m wprawiamy w drgania swobodne o amplitudzie A = 15 cm. Amplituda tych drgań stopniowo maleje pod wpływem sił oporu i ostatecznie ciężarek się zatrzymuje. Oblicz całkowitą pracę sił oporu od rozpoczęcia ruchu przez ciężarek, aż do zatrzymania. Uzupełnij Strona 17 Dla nauczyciela Scenariusz lekcji Imię i nazwisko Krzysztof Lorek autora: Przedmiot: Fizyka Temat zajęć: Badania zjawiska rezonansu mechanicznego III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy Grupa docelowa: i rozszerzony Podstawa Cele kształcenia – wymagania ogólne programowa: II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. III. Planowanie i przeprowadzanie obserwacji lub doświadczeń oraz wnioskowanie na podstawie ich wyników. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; wyróżnia kluczowe kroki i sposób postępowania oraz wskazuje rolę użytych przyrządów i uwzględnia ich rozdzielczość; IV. Drgania. Uczeń: 4) opisuje drgania wymuszone i drgania słabo tłumione; ilustruje zjawisko rezonansu mechanicznego na wybranych przykładach; 5) doświadczalnie: c) demonstruje zjawisko rezonansu mechanicznego. Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe Strona 18 I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: 4) przeprowadza obliczenia liczbowe posługując się kalkulatorem; 10) przeprowadza wybrane obserwacje, pomiary i doświadczenia korzystając z ich opisów; planuje i modyfikuje ich przebieg; formułuje hipotezę i prezentuje kroki niezbędne do jej weryfikacji; V. Drgania. Uczeń: 7) opisuje drgania wymuszone i drgania słabo tłumione; ilustruje zjawisko rezonansu mechanicznego na wybranych przykładach; 8) doświadczalnie: d) demonstruje zjawisko rezonansu mechanicznego. opisuje drgania wymuszone i drgania słabo tłumione; ilustruje zjawisko rezonansu mechanicznego na wybranych przykładach. Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.: kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji, Kształtowane kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie kompetencje nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii, kluczowe: kompetencje cyfrowe, kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się. Uczeń: 1. wyjaśnia, czym są drgania swobodne, drgania wymuszone i rezonans, 2. wskazuje przykłady drgań swobodnych i wymuszonych oraz Cele operacyjne: zjawiska rezonansu w przyrodzie i w życiu codziennym, 3. przeprowadza doświadczenie w wirtualnym laboratorium, w którym analizuje zależność amplitudy drgań wymuszonych od częstotliwości wymuszającej, 4. rozwiązuje zadania dotyczące drgań swobodnych, wymuszonych i rezonansu. Strategie i metody strategia eksperymentalno‐obserwacyjna nauczania: Strona 19 wykład, pogadanka, doświadczenie w wirtualnym laboratorium, Formy zajęć: doświadczenie Środki WL_I, ciężarek szkolny (np. 50g), sznurek, komputer dla każdego dydaktyczne: ucznia, Materiały „Ćwiczenia laboratoryjne z fizyki” T.Dryński pomocnicze: PRZEBIEG LEKCJI Faza wprowadzająca: Lekcja powinna się odbyć się w sali informatycznej. Przed lekcją należy przywiązać sznurek do ciężarka, aby stworzyć wahadło. Nauczyciel przypomina sposób obliczania okresu ciężarka na sprężynie i wahadła matematycznego. Faza realizacyjna: Nauczyciel poprzez pogadankę i demonstrując wahadło, zwraca uwagę na fakt, że przy drganiach swobodnych częstotliwość może być tylko jedna, a żeby wzbudzić inną należy działać siłą wymuszającą. Uczniowie z pomocą nauczyciela formułują definicje drgań swobodnych i wymuszonych i zapisują je na tablicy. Nauczyciel poprzez pogadankę podaje jako przykład rezonansu, przykład z huśtawką opisany w części „Warto przeczytać” tego e‐materiału. Nauczyciel tłumaczy przebieg doświadczenia, które doprowadziłoby do uzyskania wykresu krzywej rezonansowej, ilustrującej zależność amplitudy drgań wymuszonych od częstotliwości wymuszającej. Chętny uczeń rysuje na tablicy przewidywany kształt wykresu. Uczniowie indywidualnie wykonują eksperyment w wirtualnym laboratorium. Tabelka z danymi pomiarowymi oraz wykres krzywej rezonansowej powinny znaleźć się w zeszycie. Nauczyciel chodzi po klasie i w razie potrzeby wspomaga pracę uczniów. Faza podsumowująca: Nauczyciel przedstawia całej klasie pracę ucznia, w której wykres ma kształt najbardziej odpowiadający przewidywaniom. Uczeń prezentuje klasie wyniki swojej pracy. Uczniowie podsumowują, czego nauczyli się podczas lekcji. W szczególności przypominają nowe pojęcia: drgań swobodnych, wymuszonych i rezonansu oraz z pomocą nauczyciela wymieniają przykłady z życia codziennego, gdzie pojęcia te mają zastosowanie. Praca domowa: Strona 20 Zadania 5, 6 i 7. Wskazówki metodyczne Doświadczenie w wirtualnym laboratorium uczniowie powinni opisujące różne wykonać samodzielnie. Doświadczenie w wirtualnym zastosowania laboratorium może również zostać zadane jako praca domowa po danego lekcji o drganiach wymuszonych i rezonansie, lub przed tą lekcją. multimedium: