wielka ksiea demonow
Szczegóły |
Tytuł |
wielka ksiea demonow |
Rozszerzenie: |
PDF |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
wielka ksiea demonow PDF - Pobierz:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd pliku o nazwie wielka ksiea demonow PDF poniżej lub pobierz go na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Możesz również pozostać na naszej stronie i czytać dokument online bez limitów.
wielka ksiea demonow - podejrzyj 20 pierwszych stron:
Strona 1
CWERGEL CZARNOBÓG
cwergel → cwerg. czarcica 1. ¿eñska odpowiedniczka → czarta; 2. → czarcicha.
cyrograf, dawn. cerograf, chyrograf <gr. cheirógraphon w³asnej rêki zapis, czarcicha, czarcica istota demoniczna o genezie przedchrzecijañskiej, wystê-
rdw. ³ac., cirographum przest., dzi ¿art. w³asnorêcznie podpisane zobo- puj¹ca w w¹tkach wierzeniowych Bia³orusinów, reprezentuj¹ca kategoriê de-
wi¹zanie> w przekazach demonologicznych pakt, kontrakt zawarty monów negatywnych, szkodz¹ca po³o¿nicom oraz podmieniaj¹ca lub porywa-
z szatanem przez cz³owieka, który j¹ca niemowlêta. Rodzaj → boginki wywodzonej z duszy kobiety zmar³ej
w zamian za odst¹pienie diab³u w³a- podczas ci¹¿y albo w po³ogu.
snej duszy po mierci otrzymuje od czarcie nasienie eufemistyczne okrelenie diabelskiego dziecka, bêkarta.
niego w zamian za ¿ycia rozmaite czarcie wesele, diabelskie wesele 1. wed³ug przekonañ ludowych gwa³towny
dobra materialne, duchowe i inne wicher wyrywaj¹cy drzewa z korzeniami, tr¹ba powietrzna wywo³ana szalo-
wiadczenia wed³ug w³asnych potrzeb. nym tañcem diab³ów. Przejaw powszechnego w kulturze s³owiañskiej wierze-
Najczêciej cyrografy by³y podpisywa- nia w demony wiatrów; 2. → diabelski taniec.
ne krwi¹ w³asn¹ osoby zawieraj¹cej Czarlej <zniekszt. Szarlej> imiê diab³a l¹skiego [Gr¹b-DP].
umowê z demonem. Cyrograf, skrypt Czarna imiê diablicy z regionu lubelskiego [Gr¹b-DP].
Zawieranie paktu z diab³em na duszê dyab³u, czyli zapisanie siê czarna baba, czorna baba l¹ski demon polny → czarna pani.
dyab³u [Lin-SJP]. Cyrografy dyab³om, które nierozs¹dni podpisywali, by³y czarna magia wed³ug rozpowszechnionych w przesz³oci przekonañ, system
pisane krwi¹, jako najwy¿szej przysiêgi wiadectwo [T. Czacki, O Litewskich obrzêdów, rytua³ów i praktyk zmierzaj¹cych do osi¹gniêcia okrelonych skut-
i Polskich prawach, Warszawa 1801]. W 1722 r. w Poznaniu wykonano z ca³¹ ków, najczêciej negatywnych dla cz³owieka, poprzez odwo³ywanie siê do
premedytacj¹ wyrok na psychicznie chorym cz³owieku, co zawiadcza zapis demonów i innych mocy nadnaturalnych. Czarn¹ magiê uprawiali czarnoksiê¿-
z ksiêgach miejskich: Dnia 9 lipca ciêty zosta³ przed ratuszem Andrzej nicy. Por. bia³a magia.
Bocheñski, rodem z Grodziska, za to, ¿e raczej z przyczyn ob³¹kania kil- czarna rêka → rêka.
kakrotnie podpisywa³ cyrograf w³asn¹ krwi¹ i przekazywa³ sw¹ duszê czarna pani, czarna baba, czarno baba nazwa → po³udnicy na l¹sku. Wy-
diab³u. Bocheñski wierzy³, ¿e za taki zapis diabe³, którego nigdy nie widzia³, obra¿ano j¹ jako piêkn¹ kobietê z koron¹ na g³owie, pokazuj¹c¹ siê na polach.
dostarczy mu pieniêdzy [za: Z. Boras, L. Trzeciakowski, W dawnym Po- Czarna i bia³a pani nie czyni¹ ¿niwiarzom krzywdy. Pojawiaj¹ siê one jak inne
znaniu]. demony polne w samo po³udnie i prosz¹ ¿niwiarzy o rozciêcie p³on¹cej, fruwa-
Czady diab³y z regionu kronieñ- j¹cej beczki, czasem o zakrelenie tajemniczego ko³a, w które musz¹ wejæ
sko-sanockiego pos³uszne → Bie- ¿niwiarze. Opuszczenie ko³a przed pó³godzin¹ grozi nieszczêciem lub sprowa-
sowi [Gr¹b-DP]. dzeniem wielkiej burzy, czasem ogromnego zwierzêcia [Sim-WZP]. Por. bia³a
czarci kr¹g 1. kr¹g taneczny zaplata- pani.
ny podczas sabatów przez diab³y i cza- czarne ludki → bo¿êta. (...) bo¿êta by³y czarnymi ludkami, które gniedzi³y siê
rownice; 2. grzyby rosn¹ce w lesie gdzie na zewn¹trz domów i do izby wchodzi³y przez szpary wtedy, gdy
w nieomal regularnym krêgu, w miej- w mieszkaniu nie by³o nikogo [Gaj-DiD].
scu wed³ug przekonañ ludowych Czarniecki, diabe³ <od: czarnego koloru ulubionego przez diab³a> → diab³y
nawiedzanym przez diab³a; 3. czarci szlacheckie.
taniec → diabelski taniec. Czarnobóg, czarnobóg, Czarnebog, Czarneboh, Czernyboh, Czarny Bóg,
czarci taniec → diabelski taniec. Czarci kr¹g. Z: Nathaniel Crouch, czarny bóg <oryg. czernebok>, bóg czarny w mitologii zachodniopó³noc-
czarci wir → diabelski taniec. Kingdomness, Londyn 1668 r. nych S³owian, m.in. Serbo³u¿yczan i Kaszubów, chtoniczne bóstwo nocy, mroku,
80 81
Strona 2
CZARNOKSIʯNICA CZARNY DUCH
ciemnoci i z³a, sprawca wszelkich nieszczêæ, patron doli i niedoli. Wed³ug ka), ancychryst, z³y duch, saton, belzebub (okolice Opola) i kozybun mia³
przekazu kronikarza Helmolda (XII w.) u przedchrzecijañskich S³owian po- kopyta jak koza i widziano go z jednym rogiem (Turze pod Raciborzem)
morskich Obodrytów, bóg z³a, sprawca wszelkich przeciwnoci losu. Pod- [Sim-WZP]; 2. czôrni bóg, kaszubska nazwa → szatana. Najgroniejsz¹ jednak
czas uczt rytualnych nad kr¹¿¹c¹ wokó³ czasz¹ wymawiano zaklêcia jego imie- wizjê szatana, zwanego tu czarnym bogiem, wizjê bêd¹c¹ niew¹tpliwie ewe-
niem. Kronikarz uto¿samia³ Czarnoboga z diab³em: Panuje za wród S³owian nementem na terenie Kaszub, zanotowa³ W³adys³aw £êga [Legendy Pomorza,
dziwaczny zabobon: w czasie uczt i pijatyk podaj¹ sobie w ko³o czaszê, w któr¹ Gdañsk 1958]. Otó¿ zgnêbieni poddani wys³ali do diab³a dwunastu wydelego-
imieniem boga dobra i z³a sk³adaj¹ s³owa nie powiem powiêcenia, lecz wanych ch³opów. Za cenê wiecznego poddañstwa i uleg³oci wobec demona
przekleñstwa. Wierz¹ bowiem, ¿e losem pomylnym kieruje dobry bóg, wrogim uzyskuj¹ jego zapewnienie, ¿e zg³adzi on znienawidzonego przez ch³opów
za bóg z³y. Dlatego to owego z³ego boga nazywaj¹ w swoim jêzyku Diab³em, mo¿now³adcê. Jak zwykle, warunkiem mia³o byæ wykonanie egzekucji przed
czyli Czarnebogiem, to znaczy bogiem czarnym [Helmolda Kronika S³owian, pierwszym pianiem koguta. Gdy ju¿ czarny bóg udusi³ z³ego pana i powraca³
11631172]. do ch³opów, ci obudzili wszystkie koguty, które powita³y diab³a dononym pia-
* Nazywali go diabol siwe zscerneboh (wystêpuje tu prawdopodobnie zapo¿yczenie niem. Rozwcieczony, domylaj¹c siê podstêpu, przemieni³ natychmiast dwuna-
z terminologii chrzecijañskiej). Pozwoli³o to na wnioskowanie o s³owiañskim duali- stu ch³opów w g³azy, które w Pagórkach ko³o Miastka spoczywa³y przez wieki
zmie religijnym i zrekonstruowanie pary bóstw Bia³oboga i Czarnoboga stanowi¹cej na znak, i¿ nie zawsze szatan daje siê przechytrzyæ [Samp-DROG]; 3. → purtk;
uzmys³owienie przeciwieñstw: dobra z³a, szczêcia nieszczêcia, doli niedoli itd. 4. → czarnobóg.
[L.J. Pe³ka, w: Leksykon religioznawczy]. Zob. Bia³obóg. czarny ch³opek → czarny chopek.
czarnoksiê¿nica lokalne okrelenie → boginki w rejonie Bychawy. czarny chopek, czarny ch³opek, corny chopek, czorny chopek, Czorny Ch³o-
czarnoksiê¿nik 1. → czarownik; 2. → p³anetnik. pek 1. nazwa diab³a na Górnym l¹sku. Zob. diobo³; 2. nazwa → utopca na
Czarnusia córka Boruty, diablica z regionu ³êczyckiego [Gr¹b-DP]. Górnym l¹sku, pojmowanego jako istota diaboliczna. Zobaczy³ czarnego
czarny → diabe³. ch³opka. Siedzia³ niedaleko, na s³upie z³amanym, który niegdy podpiera³ m³y-
czarny anio³ 1. okrelenie diab³a, wymienione pod has³em DYABE£, narzowy most, i gra³ na z³oconych skrzypcach. Choæ ciemny by³, jakby go sadz¹
DYABO£, przez S.B. Lindego [S³ownik jêzyka polskiego]; 2. → demony pomalowano, przecie¿ go Pietrek widzia³ wyranie, bo skrzypce sia³y doko³a
chorób. blask. £ysy by³ ch³opek, na g³owie nosi³ czerwon¹ kapicê, spod której wysuwa³y
czárny boczek wedle wierzeñ kaszubskich diabe³, z³y duch zadawany przez mu siê uszy, wielkie jak u nietoperza, a jak u pieska kosmate. Mordkê te¿ mia³
czarownice. Osobn¹ nazwê ma z³y duch zadawany w postaci robaka, bli¿ej nie jak wy¿e³, tylko ze wiñskim nosem. Miêdzy palcami, którymi smyczek ujmowa³,
okrelonego czárnego boczka, chrz¹szcza czy w³osa, którego czarownica, dostrzeg³ Pietrek u niego ciemn¹ b³onê, jak u kaczki lub gêsi na ³apie. Lewa
zwana m.in. tak¿e diáblá cotka, purtinka (...) zadaje ludziom w chlebie, lub na noga muzykanta koñczy³a siê koñskim kopytem, ale na prawej nosi³ on wspa-
chlebie pod mas³¹, w strawie, napojach, brzadze owocach, a nawet w tabace nia³y czerwony but. Stroi³ czarnego ch³opka kabat sukienny, ciemnego koloru,
do za¿ywania. Najpowszechniejsza nazwa tego diab³a michá³ lub nawet pón wyszyty gêsto per³ami, z tych, które przynosz¹ w swoich skorupach wielkie
michá³ oraz zdrobnia³a jej forma michá³k, niekiedy tak¿e z epitetem czárni szcze¿uje, ¿yj¹ce na dnie Osob³ogi. renice diablika migota³y wiat³em czerwo-
michá³k (...) [A. Sychta, Kaszubskie nazwy diab³a]. nym, a musia³y mieæ niezwyczajn¹ zdolnoæ widzenia, bo czarny ch³opek do-
Czarny Bóg → Czernyboh. strzeg³ m³odzieñca pod olszynami, ni¿ej pochyli³ sw¹ mordkê nad strunami
czarny bóg 1. l¹ska nazwa diab³a, szatana, przytoczona przez J. Lompê. By³ skrzypiec i szczerz¹c ostre zêby w umiechu, pocz¹³ graæ jeszcze s³odziej
on niegdy jedn¹ z najpopularniejszych postaci l¹skiej demonologii. Nazywa- i piêkniej [K. Dobkiewiczowa, Wê¿owa królewna].
no go diobo³, czorny, corny chopek, czort (okolice Katowic, Bytomia i Pszczy- czarny duch 1. → diabe³; 2. → mamona; mamuna: Czarny duch przyjdzie
ny), piekielnik, z³y, jaroszek, raroszek, rokita, gizd (okolice Raciborza i Rybni- w nocy i zabierze matce ³adne dziecko... tak, i¿ za krzepkiego ch³opczyka
82 83
Strona 3
CZARNY KOÑ CZAROWNICA
dostanie... dziewczynê brzydk¹, chorowit¹ i krzykliw¹, lub za liczne dziewcz¹t- szachty z si³ami nieczystymi. Te nie-
42
ko olbrzymiego ch³opaka z bólami ...podrzutek taki zwykle umiera do nastêp- zbo¿ne bia³og³owy zdrowia ludzi
nej nocy [Z. Wierzchowski, Materia³y etnograficzne z powiatu tarnobrzeskiego i byd³a rozmaicie pozbawiaj¹; tym,
i niskiego w Galicji, 1890 r. za: Gaj-DiD]. których bez przyczyny nienawidz¹,
czarny koñ a. czarny pies górnol¹skie istoty pó³demoniczne, zjawy w postaci szkodz¹; z przyjació³ nieprzyjacio³y
zwierz¹t ukazuj¹ce siê nocami, kojarzone z duszami ludzi zmar³ych, skazanych czyni¹; nienawici w ma³¿eñstwie siej¹
na pokutê za grzeszne uczynki. W Bojszowach, po drugiej wojnie wiatowej i mno¿¹; niemowl¹tka przy po³ogu
demon ten (→ ognisty ch³op BAP) przeistoczy³ siê w czarnego psa z ognistym szatanom oddaj¹ albo zabijaj¹; gra-
³añcuchem przy karku. Znana jest te¿ opowieæ o czarnym koniu bez ³ba, dy i pioruny szkodliwe pobudzaj¹;
pokazuj¹cym siê na jedliñskiej Kêpie [Lys-DDB]. choroby w ludziach i w bydle rozmna-
Czarny U³an imiê diab³a z regionu ³êczyckiego [Gr¹b-DP]. ¿aj¹ i wszelkie szkody ku utrapieniu
Czarny Pietrek, Czorny Pietrek <mo¿e dlatego, ¿e Piotr pochodzi od gr. pëtra ludzkiemu czyni¹; na koniec, jawnie
ska³a> zastêpcze okrelenie ducha kopalni → Skarbnika. z szatany przymierze wzi¹wszy, z nimi
czarodziej → czarownik. bezpiecznie obcuj¹ i biesiaduj¹ i z nimi
czarodziejstwo system praktyk wynikaj¹cych z wiary w magiê, czyli przeko- spó³kowanie cielesne odprawiaj¹...
nanie, ¿e przez pewne okrelone formu³y zaklêæ lub obrzêdy mo¿na zapanowaæ O takowych bezbo¿nych i przeklêtych M³oda czarownica wabi¹ca kochanka.
Szko³a niderlandzka, XV w.
nad si³ami tajemnymi i wykorzystaæ je do realizacji w³asnych, po¿¹danych ludzi niezliczonej wieloci w tej s³aw-
zamiarów. Por. bia³a magia i czarna magia. nej Koronie, i¿ nikomu nie jest tajno, rzecz jest pewna [Stanis³aw z Z¹bkowic,
czarostwo → czary (I). M³ot na czarownice43, Kraków 1614].
czarownica (I) istota → pó³demonicz- * Czarownica osoba uznawana za sprzymierzeñca diab³a lub innych demonów, po-
na lub nawet → demoniczna p³ci ¿eñ- siadaj¹ca rzekomo czêæ ich w³adzy i znaj¹ca tajemnice, za pomoc¹ których mog³a
skiej, utrzymuj¹ca bezporedni kon- pomagaæ lub szkodziæ. W tym rozumieniu wystêpowa³a g³ównie w krêgu kultury
takt z → diab³em, spotykaj¹ca siê chrzecijañskiej i dziêki niej poniek¹d zosta³a powo³ana do ¿ycia i uzyska³a rozg³os.
z nim podczas sabatów, posiadaj¹ca W XVIXVII w. by³a przeladowana. Zarzucano jej stosunki z diab³ami, sabaty, szko-
umiejêtnoæ czynienia czarów i rzu- dzenie ludziom, byd³u i p³odom rolnym. Czarownicami wg ówczesnego pogl¹du bywa³y
44
cania uroków. W szczególnoci zdol- kobiety starsze, rzekomo posiadaj¹ce szczególnie urocze oko, chrapliwy g³os, ró¿no-
na do zamieniania ludzi w → wilko- rodne znamiona na ciele, ¿yj¹ce samotnie, prowa-
³aki oraz porywaj¹ca i odmieniaj¹ca dz¹ce dziwny tryb ¿ycia [H. Swienko, w: Leksykon
Trzy czarownice, J.H. Füssli
niemowlêta. religioznawczy].
czarownica (II), baba, baba o urocznych oczach, babrula, bosiorka, bosorka, Czarownicami by³y: ...stare baby napiêt-
ciota, czarowniczysko, dziadówka, gulica, lamia, latawica, m¹dra, wied- nowane jak¹ u³omnoci¹ lub bardzo brzyd-
ma, wiedma, jêdza, strziga (strzyga), z³a baba kobieta ¿yj¹ca, znaj¹ca kie. ¯adna atoli baba posiadaj¹ca nawet
praktyki czarnomagiczne, potrafi¹ca rzucaæ (zadawaæ) i odczyniaæ uroki, spro- u³omnoæ lub brzydotê, bez wiedzy i woli
wadzaæ i odpêdzaæ (za¿egnywaæ) choroby, pos¹dzana niejednokrotnie o kon- A. Manastyrski Czarownica diab³a czarownic¹ nie zostanie. On sam wy-
43
Przek³ad polski.
42 44
Wrzodami, guzami bol¹cymi i ropiej¹cymi. W znaczeniu: uroczne, zdolne do rzucania uroków.
84 85
Strona 4
CZAROWNICA CZAROWNICA
biera do tego zawodu odpowiednie niêcie itp. Mia³y przed wschodem s³oñca
i usposabia je [E. Chmielewski, Cza- iæ na miejsce, gdzie pas³o siê byd³o
rownice, strzygi, mamony...]. i s³owami: Biera po¿ytek, ale nie wszy-
* Czarownice ...by³y to kobiety w starszym tek! odbiera³y krowom mleko. Nadto
wieku, zajmuj¹ce siê znachorstwem i zielar- potrafi³y ludziom zadawaæ rozliczne s³a-
stwem, czêsto upoledzone fizycznie. Prze- boci, ko³tuny, ból oczu, brzucha zada-
46
wa¿nie ¿y³y one w izolacji spo³ecznej, ich waæ wszelkie z³o. Mia³y mieæ równie¿
domostwa znajdowa³y siê na uboczu od sie- si³ê sprowadzania deszczu. Do swoich
dzib ludzkich. Wprawdzie wiedmy i czarow- praktyk czarownica u¿ywa³a ró¿d¿ki zma-
nice budzi³y zawsze lêk i przera¿enie, lecz czanej w pewnej wodzie lub jej tylko zna-
mimo to odwo³ywano siê do ich pomocy nych zio³ach [Lys-DDB].
w wielu ró¿norodnych kwestiach. Za czarow- Powszechnie uznawano czarownice za
P³awienie czarownicy. G. Dietrich, XIX w.
Za: Jerzy Samp, Droga na sabat, Gdañsk 1981
nice uwa¿ano tak¿e kobiety nie lubiane poredniczki i kochanice diab³a, bez-
w rodowisku za brak ¿yczliwoci, chciwoæ, granicznie mu oddane, podleg³e jego
k³ótliwoæ czy zawiæ. Pod³ug wierzeñ ludowych czarownice mog³y przybieraæ postacie mocy i wielkoci, za co demon rewan-
niektórych zwierz¹t, jak puszczyka, ropuchy, æmy. W³adne by³y sprowadzaæ ¿owa³ siê, udzielaj¹c im zdolnoci
wszelkiego rodzaju klêski i nieszczêcia, sprawowania magii. M³ot na czarownice, wydanie paryskie
jak równie¿ je za¿egnywaæ, mia³y tak¿e ta- * Wykonywa³y one najprzeró¿niejsze
jemn¹ wiedzê magiczn¹. Ich córki musia³y praktyki sobie po¿ytki przywodz¹c, drugim ludziom psuj¹c. By³y to czary myliw-
tak¿e pozostaæ czarownicami i dziedziczyæ skie, mleczne, mi³osne, lekarskie lub zwi¹zane z pogod¹. Narzuca³y czary oczami
po swoich matkach zdolnoci i wiedzê (→ zauroczyæ kogo) lub specjalnymi praktykami, a tych
magiczn¹ [Pe³-DEM]. by³o bez liku. Wszystko odbywa³o siê przez zaklinanie
* Czarownice (...) by³y to najczêciej diab³ów. Czarownica kreli³a na ziemi ko³o i zaczyna³a
brudne, wywo³uj¹ce obrzydzenie baby, szeptaæ zaklêcia. Pos³ugiwa³a siê tak¿e specjalnymi zio-
które mia³y trzymaæ z diab³em, ze z³ym ³ami, wykonuj¹c rytualne ruchy ca³ym cia³em. Odpowie-
i wszelkimi nieczystymi mocami. Mia³y dzi¹ na zaklêcia mia³ byæ g³os lub wywo³ana postaæ de-
czyniæ tajemne praktyki bia³o- i czarno- mona, któremu towarzyszy³y grzmoty, b³yskawice lub
magiczne. Po wsiach budzi³y lêk. Oskar- poszum wiatru. Czarownica wypowiada³a wtedy swe ¿¹-
¿ano je przy wszystkich gospodarskich dania, którym diab³y by³y pos³uszne. Wymawianie zaklêæ
nieszczêciach i dolegliwociach ludzi. stanowi³o podstawê czarodziejskiego rytua³u. Najczêst-
Zna³y siê na czarach. Zadawa³y je wzro- szymi celami tych czarów by³o zdobycie uczuæ jakiej
kiem, co nazywa³o siê u nas45 ciepaniem osoby, kobiety lub mê¿czyzny, psucie piwa w wiejskich
Czarownica powo³ana strona tytu³owa,
uroków (przyroków), s³owami zaklêæ, Poznañ 1693. Za: Jerzy Samp, karczmach, odejmowanie mleka krowom, poznanie prze-
jad³em, zio³ami, przez dotkniêcie, chuch- Droga na sabat, Gdañsk 1981 St. Koszeliñski sz³oci i wró¿enie, sprowadzenie klêsk ¿ywio³owych oraz
Czaruj¹ce ziele
wszelkich chorób nawiedzaj¹cych cz³owieka [Ro¿-DIA].
45 46
W Bojszowach ko³o Pszczyny. Oryg.
86 87
Strona 5
CZAROWNICA CZAROWNICA MAJOWA
Czarownice oddawa³y diab³om czeæ Atrybuty czarownicy mak do usy-
w trakcie specjalnych obrzêdów, ma- piania ludzi; ró¿d¿ka; ga³¹zka
j¹cych niekiedy charakter orgiastycz- osinowa. Skrycie czai czarownica,
ny. Por. sabat. mak na oczy panu k³adzie, by siê ze
* Na czary maci sporz¹dzaj¹ z trupów snu nie obudzi³, i ga³¹zk¹ osikow¹
szubienicznych, potyrcz¹t47, warz¹c ich,
a co najstraszniejsza, ¿e Najwiêtszego
Sakramentu i Oleju w. do tego za¿ywaj¹.
W ka¿dy pi¹tek, a przynajmniej Wielki, nad
krucyfiksem zbytkuj¹. Krew Pañsk¹, jak¹
impostur¹ wycisn¹wszy, w kloakê wrzuca-
j¹, co i z hosti¹ czyni¹ w wiêta czarów
Czarownice, H.B. Grün
w pier uderza, w tê stronê, kêdy
P³awienie czarownicy. G. Franz, serce ludzkie bije. I pier siê zaraz
Stuttgart 1878 r. Za: Jerzy Samp,
Droga na sabat, Gdañsk 1981 rozwar³a, i czerwone widaæ serce (...)
[Wój-KLE]. rodki lokomocji na
swoich solenniejsze. (...) W dzieñ czwartko- sabat: miot³a, ³opata, o¿óg, kij
wy despektuj¹ Najwiêtszy Sakrament i so- (symbole falliczne), kij nasmarowany
domskie grzechy z czartami pope³niaj¹: t³uszczem
Czarownica zd¹¿aj¹ca na sabat.
w pi¹tek l¿¹ Mêkê Pañsk¹, w sobotê bestial- Za: Ulrich Molitor, De Lamiis, Strasbourg 1489 w y t o p i o -
skim ma¿¹ siê grzechem, na Matce Boskiej nym z za-
czci nie zostawiaj¹c. Na w. Krzy¿ w maju bitego, nieochrzczonego dziecka, czarny koñ,
wszystkie gumna, obory, stada i których chc¹ czarny ogromny kogut, kozio³, osio³, niecka,
ludzi, czaruj¹, dziwne rzeczy ko³o bo¿ych stêpa.
m¹k48 wyrabiaj¹c i z figurami Krzy¿a w. czarownica (III) lokalne okrelenie → boginki
[Kalendarz Duñczewskiego wiêkszy na rok w rejonie Bychawy.
Czarownica, A. Dürer 1758]. czarownica (IV) → po³udnica.
czarownica majowa w demonologii Kaszubów
47
Starop. straceñców, ludzi straconych. czarownica szkodz¹ca przewa¿nie byd³u wypêdza- K. Stryjeñski
48
Bo¿a Mêka kapliczka ze scen¹ figuraln¹, przedstawiaj¹c¹ ukrzy¿owanego Chrystusa. nemu po raz pierwszy na pastwiska, co nastêpowa- P³awienie czarownicy
88 89
Strona 6
CZAROWNICA CZERWCOWA CZAROWNIK
³o w okresie oko³opierwszomajowym, drzwiami chlewów, ³amanie ga³êzi klonu, zakopywanie przed progami
oraz ptactwu, zw³aszcza pisklêtom domostw skrzy¿owanych chrucianych miote³.
niewyklutym z jaj, mniej natomiast czarownica po³udniowa → po³udnica.
grona dla ludzi. czarownica wiêtojañska → czarownica czerwcowa.
czarownica ¿ytnia → po³udnica.
czarowniczysko nadzwyczaj z³a → czarownica.
czarownik, czarnoksiê¿nik, czaro-
dziej, wiedmin 1. mêski odpowied-
nik → czarownicy, posiadaj¹cy
umiejêtnoæ latania. Czarownicy to
wstrêtni ludzie, a zw³aszcza kobiety
Czarownik i z³e duchy.
Marcin Bielski, ¯ywoty filozofów,
Pierwsze wyobra¿enie czarownic Kraków 1535 r.
lec¹cych w powietrzu.
Drzeworyt. Z: Ulrich Molitor, De Lamiis,
Strasbourg 1489
poród nich. Wyrz¹dzaj¹ one narodowi
ludzkiemu nieobliczalne szkody, ucieka-
czarownica czerwcowa, czarowni- j¹c siê do pomocy z³ych duchów i cza-
ca wiêtojañska w w¹tkach wie- rodziejskich napojów. (...) Najczêciej
Cztery czarownice, A. Dürer
rzeniowych Kaszubów czarownica przyprawiaj¹ ludzi o opêtanie, rzuca-
posiadaj¹ca silniejsze zwi¹zki z diab³ami, szkodz¹ca zarówno zwierzê- j¹c ich na pastwê demonów, które ich
tom, jak i ludziom. Apogeum aktywnoci czarownic czerwcowych drêcz¹ wród nieopisanych katuszy. Nie-
przypada³o w Noc Kupaln¹, czyli stety liczba takich czarownic jest ogrom-
w wigiliê w. Jana, podczas której na, w ka¿dej po³aci kraju i nawet w naj-
odbywa³y sabaty. ...dla ochrony mniejszej wiosce znaleæ mo¿na
przed czarownicami w wigiliê wiê- czarownice. (...) Przez z³oliwoæ tych
tego Jana robi¹ krzy¿e na drzwiach, Czarownik i uczeñ. ostatnich kobiet umieraj¹ ludzie i by-
Rys. F. Kostrzewskiego
stawiaj¹ du¿e miot³y na krzy¿, wie- d³o, a nikt nie pomyli o tym, ¿e dzieje
szaj¹ krzy¿owe ziele lub bylicê (...) siê to przez te wiedmy. Wielu ludzi nêkaj¹ najsro¿sze choroby i nie zdaj¹ oni
[B. Stalmachowska, Rok obrzêdo- sobie sprawy, ¿e s¹ w mocy diab³ów [Trithanius Antipalus maleficorum, 1508
wy na Pomorzu]. Innymi ochron- r.; za: Pe³-DEM].
Diabe³ wioz¹cy czarownicê.
nymi zabiegami magicznymi by³y: Drzeworyt. Z: Olaus Magnus,
* Czarownicy ...zawieraj¹ przymierze ze mierci¹ i pakt z piek³em; robi¹ z diab³em
wypalanie znaków krzy¿a nad Historia de Gentibus Septentrionalibus, 1555 wyran¹ umowê dla odkrycia spraw nieznanych, znalezienia skarbu albo pope³nienia
90 91
Strona 7
CZAROWNIK OD CHMUR CZART NOCNY
zbrodni. U¿ywaj¹ bezecnych zaklêæ ma- w osobie anio³a, w. Natanaelowi
gicznych, przedmiotów i trucizn, rysuj¹ Pustelnikowi, nigdy nie wychodziæ
ko³a lub inne znaki magiczne, wzywaj¹ z celle nie maj¹cemu ex voto, w osobie
lub radz¹ siê demonów, pytaj¹ ich i otrzy- jedca na ole, wywo³uj¹c go z celle,
muj¹ odpowied; (...) ofiarowuj¹ demo- w. Makaremu w osobie korsarza; Apel-
lesowi Pustelnikowi jako te¿ Wiktorowi
w osobie urodziwej panny. Chc¹c wier-
nym poufa³ym siê komu stawiæ, pokazu-
je siê w postaci pieska, kota. (...) Po-
Diabe³ wrêcza czarownicom magiczn¹ wiadaj¹, ¿e nie bierze siê za postaci
maæ i proszek, s³u¿¹ce czynieniu
maleficiów. Z: Francesco-Maria Guazzo,
Compendium Maleficarum, Mediolan 1626
Czart w postaci ptaka wylatuj¹cy z ust
nom ró¿ne ofiary, zapalaj¹ wiece na ich Marcina Lutra.
czeæ (...) robi¹ sobie piercieñ, lustro lub Kronika Marcina Bielskiego, Kraków 1654
ma³e flaszeczki, aby zamkn¹æ tam diab³y,
wierz¹ bowiem, ¿e otrzymaj¹ od nich go³êbia, owieczki, baranka. Gdy¿ te
radê i pomoc [Papie¿ Sykstus V w bulli zwierzêta Chrystusa Pana symbolizu-
Coeli et terrae creator Dei. Koniec XVI w.; j¹; w czym ja bardzo consentio49, po-
Egzekucja Urbaina Grandier w Loudum za: Ro¿-DIA]; niewa¿ samego Chrystusa postaæ bie-
w 1634 roku. Sztych z XVII wieku
2. demon leny. rze, gdy¿ siê wielu wiêtym w osobie
czarownik od chmur → p³anetnik. jego prezentowa³, chc¹c oszukaæ.
czart <ogólnos³owiañskie, pogañskie; termin pochodz¹cy prawdopodobnie od Najbardziej siê delektuje postaci¹
czarów pierwotnie oznaczaj¹cych krelenie b¹d rycie magicznych znaków; koz³a, który znaczy szpetnoæ, odrzu- G³owa diab³a.
50
staros³ow. czri przeklinaæ, zaklinaæ>, czert, czort, l.: cart 1. pierwotnie cenie, lew¹ rêkê na dniu s¹dnym Drzeworyt z 1484 roku
pras³owiañski demon, stanowi¹cy personifikacjê bli¿ej nieokrelonych z³ych [Tuw-CiCP].
si³, prawdopodobnie mocy wiatru, o czym wiadcz¹ wyra¿enia ludowe na widok Czart wed³ug przedchrzecijañskich wierzeñ demonologicznych pomocnik
wirów powietrznych: czort leci; czort po polach skacze, czorta wesele; moc Pekleñca, postaæ z krêgów piekielnych z³ych mocy, → Dydek, który kaza³ siê
czarta; czart siê ¿eni; 2. w epoce chrzecijañskiej → diabe³. Czart, czort, czar- buntowaæ przeciwko ciemiê¿com i panom tego wiata [wg B. Trentowskiego,
cik, dyabe³, szatan, wróg, czarny duch, bies [Lin-SJP]. Bierze czart na siebie za: Link-SBiD].
cia³o z powietrza, z grubych waporów ziemskich. w. Antoniemu Pustelnikowi czart nocny → latawiec. Czart nocny, latawiec, incubus ad masculos accedens
dawa³ siê widzieæ, strasz¹c go to w postaci zwierz¹t strasznych, to ptaków feminam, fingit, feminas aggrediens masculum se exhibet [G. Knapski
drapie¿nych. w. Pachomiuszowi w postaci koguta, w. Romualdowi w postaci (Cnapiusz), Thesaurus, 1641]. Latawiec to czart nocny. Piorun bije (goni)
jelenia, w. Hilarionowi w postaci liszki, w. Dunstanowi w postaci niedwie- za latawcem, chc¹c go trafiæ [O. Kolberg, Tarnowskie Rzeszowskie].
dzia, w. Ma³gorzacie w figurze smoka. Innych zwodz¹c, jako to w. Marcina, 49
Nie jestem zgodny.
prezentowa³ siê w osobie Chrystusa, w. Teodorowi w osobie Boga, w. Julianie 50
Skierowanie na lew¹ stronê przez Boga, czyli na karê piekieln¹, potêpienie.
92 93