powinność czy gwarancja? Tom 2. Stany nadzwyczaj
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | powinność czy gwarancja? Tom 2. Stany nadzwyczaj |
Rozszerzenie: |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
powinność czy gwarancja? Tom 2. Stany nadzwyczaj PDF Ebook podgląd online:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd powinność czy gwarancja? Tom 2. Stany nadzwyczaj pdf poniżej lub pobierz na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. powinność czy gwarancja? Tom 2. Stany nadzwyczaj Ebook podgląd za darmo w formacie PDF tylko na PDF-X.PL. Niektóre ebooki są ściśle chronione prawem autorskim i rozpowszechnianie ich jest zabronione, więc w takich wypadkach zamiast podglądu możesz jedynie przeczytać informacje, detale, opinie oraz sprawdzić okładkę.
powinność czy gwarancja? Tom 2. Stany nadzwyczaj Ebook transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
Opracowanie zbiorowe
Bezpieczeństwo -
powinność czy
gwarancja? Tom
2. Stany
nadzwyczajne a
szczególne
zagrożenia
państwa
Strona 2
Pobieranie Książek, Ebook - Pdf, Doc, Mobi, Epub
Strona 3
W ostatnich miesiącach pojęcie zagrożenie bezpieczeństwa Polski odmieniane jest na wiele sposobów, a ocena
samego zjawiska jest znacząco inna niż przez wiele wcześniejszych lat. W tym kontekście publikacja „Stany
nadzwyczajne a szczególne zagrożenia państwa” wpisuje się niewątpliwie bezpośrednio w tę dyskusję i to w jej
główny nurt. Istnieje wiele sposobów na ujęcie tak rozległej przedmiotowo problematyki. Rozległej, ponieważ ma
ona wiele wymiarów: prawny, czy wręcz ustrojowo-prawny, organizacyjny, społeczny, militarny itd. W praktyce
niewiele się jednak pisze na temat szczegółowych rozwiązań dotyczących stanu wojennego, wyjątkowego lub klęski
żywiołowej. Częściej znaleźć możemy rozważania o kwestiach zasadniczych czy też implikacjach
międzynarodowych związanych z materią ochrony praw jednostki. Wynika to z dwóch głównych przyczyn. Po
pierwsze, są to regulacje przewidziane wprawdzie w Konstytucji RP z 1997 r., nigdy jednak dotychczas nie
zastosowane. Po drugie zaś, ich analiza i diagnoza wymagają również znajomości regulacji dotyczących zarządzania
kryzysowego, i to nie tylko tego, które wynika wprost z ustawy o takim tytule, ale również klasycznie rozumianych:
przygotowania, zapobiegania lub likwidacji zagrożeń o dużej intensywności. Dlatego też wybór zagadnień jest w
takim wypadku zawsze sprawą otwartą, przy czym autorzy wybrali ściśle prawne spojrzenie na tak postawiony
problem badawczy. Anna Rogacka-Łukasik zajęła się problematyką odszkodowania jako rekompensaty za stratę
majątkową poniesioną w czasie stanu nadzwyczajnego, podnosząc problem powstania strat w kontekście
możliwości i podstaw ubiegania się o zadośćuczynienie z tego tytułu. Aleksandra Wentkowska podjęła problem
spraw rozpatrywanych przez Rzecznika Praw Obywatelskich w kontekście naruszeń praw i wolności jednostki w
ramach zarządzania kryzysowego na tle stosowania różnorodnych procedur przez formacje porządku i
bezpieczeństwa publicznego. Grzegorz Krawiec zajął się tematem wybranych aspektów działania organów
administracji publicznej w czasie stanów nadzwyczajnych, także w ramach systemu zarządzania kryzysowego, w
szczególności w kontekście uprawnień tychże organów. Wreszcie Tomasz Miłkowski starał się przybliżyć dwie
kwestie: różnicy pomiędzy sytuacją kryzysową a stanem nadzwyczajnym w odniesieniu do nadrzędności konstytucji
w krajowym porządku prawnym, a następ¬nie funkcjonowania służb policyjnych w razie wprowadzenia stanu
nadzwyczajnego. Mamy nadzieję, że niniejsza publikacja będzie stanowić istotny wkład w dyskusję na temat
możliwości, roli, zadań i skutków wprowadzania w życie mechanizmów działania państwa i jego organów, tak w
stanach nadzwyczajnych, jak i w ramach zarządzania kryzysowego, będącego swoistym „stanem przejściowym”
pomiędzy tymi pierwszymi a stanem pełnej stabilizacji i normalnego funkcjonowania społeczeństwa.