Świat, człowiek, moralność w filozofii Artura
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Świat, człowiek, moralność w filozofii Artura |
Rozszerzenie: |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Świat, człowiek, moralność w filozofii Artura PDF Ebook podgląd online:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd Świat, człowiek, moralność w filozofii Artura pdf poniżej lub pobierz na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Świat, człowiek, moralność w filozofii Artura Ebook podgląd za darmo w formacie PDF tylko na PDF-X.PL. Niektóre ebooki są ściśle chronione prawem autorskim i rozpowszechnianie ich jest zabronione, więc w takich wypadkach zamiast podglądu możesz jedynie przeczytać informacje, detale, opinie oraz sprawdzić okładkę.
Świat, człowiek, moralność w filozofii Artura Ebook transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
Karolina Maciaszczyk
Świat, człowiek,
moralność w
filozofii Artura
Schopenhauera
Pobieranie Książek, Ebook - Pdf, Doc, Mobi, Epub
Strona 2
Artur Schopenhauer, obecnie już przebrzmiały filozof, podejmuje wciąż aktualne pytania. Inna sprawa do jakich
wniosków dochodzi, trzeba jednak przyznać, że oryginalność jego myśli sprawia, że nie można przejść obojętnie
obok pism tego myśliciela. Schopenhauer nie waha się podejmować spraw trudnych i kontrowersyjnych; w jego
filozofii nie znajdziemy tematów tabu. Filozof kwestionuje tak oczywiste poglądy jak pewność postępu, dobra,
istnienia harmonii we wszechświecie, czystość sumienia czy sens życia. Niezwykle interesujące są podejmowane
przez Schopenhauera kwestie religijne, jego stosunek do chrześcijaństwa i filozofii indyjskiej, notabene przeniknięte
ateistycznym światopoglądem. Najistotniejsze wydaje się podejście Schopenhauera do szeroko rozumianej etyki,
gdzie badacz ustosunkowuje się do życia, do świata oraz do drugiego człowieka. Bez wątpienia jakaś część jego
pesymizmu jest wynikiem trudnego, można wręcz powiedzieć neurotycznego charakteru, jednak trzeba pamiętać, że
Schopenhauer jest dobrym obserwatorem otaczającego go świata. Interesujący jest wniosek Schopenhauera, w
którym przekonuje, że lepiej byłoby jakby świat w ogóle nie istniał. W trakcie lektury dowiemy się więcej o samej
intencji filozofa. Przekonamy się, że słowa te skierowane są do wszystkiego na poziomie świata empirycznego i bez
niego nie bylibyśmy w stanie nawet ich wypowiedzieć. Człowiek i wszelkie żywe stworzenia skazani są na
konieczność zaspakajania własnych potrzeb, narażeni tym samym na stałe cierpienie jakie niesie życie. Nie tylko
dlatego myśl Schopenhauera zasługuje na uwagę po dziś dzień. Schopenhauer jako pierwszy zwraca uwagę na
czynnik sfery popędowej i na długo przed samym Freudem dokonuje zwrotu w zachodniej myśli zorientowanej
wokół świadomości. Wskazuje także, że poznanie człowieka jako element cielesności jest na usługach woli, czyli
jest przyrównane do czegoś na kształt instynktu samozachowawczego, a w tym najogólniejszym sensie - jak
zaznacza - człowiek dysponuje jedynie quasi-poznaniem.
Streszczenie: Pierwszy rozdział Uwarunkowania badawcze budowany jest wokół ontologiczno-epistemologicznej
konstrukcji filozofii, gdzie przedstawię pojęcie woli uprzedmiotowionej i scharakteryzuję na czym polega idealizm
transcendentalny. W rozdziale drugim Wola versus przedstawienie wskażę na metafizykę woli i zasady jej
uprzedmiotowienia. Jednocześnie zwrócę uwagę na problematykę związaną z Schopenhauerowską koncepcją
geniusza, świadomością, poznaniem i intuicją oraz z samym społeczeństwem. W trzecim rozdziale Metafizyczna
podstawa etyki, podsumowującym pracę filozofa, skoncentruję się wokół tematyki etycznej, charakteryzując
między innymi problem wolności i odpowiedzialności, z uwzględnieniem czynników kształtujących charakter
człowieka. W tym miejscu przedstawię na czym tak naprawdę polega pesymizm filozofa, przybliżając czytelnikowi
problematykę zła, cierpienia oraz współczucia. Jednocześnie zwrócę uwagę na mistykę wschodnią i stosunek A.
Schopenhauera do szeroko rozumianej religii.