Polski teatr po upadku komunizmu. Lupa, Warlikowsk
Szczegóły | |
---|---|
Tytuł | Polski teatr po upadku komunizmu. Lupa, Warlikowsk |
Rozszerzenie: |
Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.
Polski teatr po upadku komunizmu. Lupa, Warlikowsk PDF Ebook podgląd online:
Pobierz PDF
Zobacz podgląd Polski teatr po upadku komunizmu. Lupa, Warlikowsk pdf poniżej lub pobierz na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. Polski teatr po upadku komunizmu. Lupa, Warlikowsk Ebook podgląd za darmo w formacie PDF tylko na PDF-X.PL. Niektóre ebooki są ściśle chronione prawem autorskim i rozpowszechnianie ich jest zabronione, więc w takich wypadkach zamiast podglądu możesz jedynie przeczytać informacje, detale, opinie oraz sprawdzić okładkę.
Polski teatr po upadku komunizmu. Lupa, Warlikowsk Ebook transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
Olga Śmiechowicz
Polski teatr po
upadku
komunizmu.
Lupa,
Warlikowski,
Klata
Pobieranie Książek, Ebook - Pdf, Doc, Mobi, Epub
Strona 2
Strona 3
Książka obrazuje przemiany estetyki i funkcji polskiego teatru po upadku komunizmu na przykładzie twórczości
trzech artystów. Pierwszy z nich to Krystian Lupa, który pod koniec XX wieku uzyskał status jednego z
najważniejszych twórców polskiej i szerzej – europejskiej kultury. Dwaj pozostali to Krzysztof Warlikowski i Jan
Klata – najzdolniejsi uczniowie Lupy, którzy odnaleźli własny, indywidualny głos.Każdy z nich reprezentuje
całkowicie odmienny sposób myślenia o sztuce teatru. Krystian Lupa swoją pracę artystyczną skupił przede
wszystkim wokół literatury austriackiej i rosyjskiej. Teatr Krzysztofa Warlikowskiego to pogłębiona lektura tekstów
antycznych i Williama Szekspira. Natomiast Jan Klata, reżyser o wyjątkowo rozbrykanej wyobraźni, szerokim
gestem czerpie z popkultury, by mówić o polskiej historii i mentalności u progu XXI wieku. Jaka jest ich filozofia
teatru jako społecznego i artystycznego medium? Z czego czerpią inspirację? Jak wygląda ich współpraca z
aktorami, scenografami i kompozytorami? Jak ich praca sytuuje się na tle polskiej tradycji teatralnej – między innymi
twórczości Jerzego Grotowskiego, Jerzego Jarockiego, Tadeusza Kantora czy Konrada Swinarskiego? Co
sprawia, że przy zachowaniu indywidualnego, polskiego charakteru, ich prace wyróżniają się na europejskich
festiwalach teatralnych?Praca obejmuje przedział czasowy od upadku komunizmu do odejścia Krystiana Lupy z
Narodowego Starego Teatru im. Heleny Modrzejewskiej w Krakowie. Wydarzenie to w sposób symboliczny
zamknęło prawie 25-letni okres w historii polskiego teatru.Atutem książki jest to, że autorka widziała wszystkie
opisywane przez siebie spektakle. Opracowanie materiału poprzedziła szczegółową kwerendą w archiwach
Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie. Chcąc dopuścić do głosu samych
twórców, sięgnęła po egzemplarze reżyserskie, teksty dzienników i artykułów. Stąd zamieszczone w książce
szczególnie cenne, liczne cytaty z wywiadów i tekstów publikowanych przez reżyserów i aktorów.Książka powstała
w odpowiedzi na brak opracowania, które przystępny w sposób prezentowałoby polski teatr po przemianach
ustrojowych roku 1989. Jest przeznaczona dla osób zainteresowanych dorobkiem artystycznym Krystiana Lupy,
Krzysztofa Warlikowskiego i Jana Klaty.