FRANCISZEK ADAMSKI Socjologia małżeństwa i rodziny Wprowadzenie WARSZAWA 1982 PAŃSTWOWE WYDAWNICTWO NAUKOWE Okładkę projektował Marek Redaktor Redaktor techniczny CMszewsko Korektor Ro:tłt Tytuł dotowany przez Ministerstwo Nauki, Szkolnictwa Wyższego t TechnUu Copyright by P.ń-twowe Wydawnictwo Naukowe Wstęp ............ 9 Część ptert^szc. Małżeństwo i rodzina: wymiar indywidualny i społeczny ...... 13 ni J. Matżeństwo i rodzina: aspekt instytucjonatny i Interaktywny .......... 1. Definicja małżenistwa i rodziny . . . . a) Elementy konstytutywne i cechy społeczne małżeństwa ........... b) Definicja rodziny ........ B. Proces powstawania grupy małżeńisko-jwizinnej - jej instytucjonalizacja i funkcjonowanie .... a) Działania poprzedzające zawarcie małżeństwa . b) Formy społeczmo^kułturowe legatizujące zawarcie małżeństwa ......... 3. Przystosowanie osobowości partnerów a funkcjonowanie małżeństwa ........ Rozdział IJ. Struktura i funikcje małżeństwa i rodzin. 1. Analiza pojęciowa i kryteria podziałów ... 2. Funkcje rodźmy ......... ina: aspekt instytucjonatny 13 13 15 19 27 28 30 35 44 44 49 7H. Rodzina w różnych kulturach .... 64 jl. Małżeństwo i rodzina w kulturze chińskiej ... 94 2. System rodzinny w Kraju Wschodzącego Słońca . . 73 3. Małżeństwo i rodzina w społeczeństwie kastowym Indii ........... 80 ISBN M-01-0&H9-0 357 257 263 265 275 297 304 BiMiagrafia uzupełniająca . . . . . . .318 1'ndeks nazwiistk .......... gzi 4. Rodzina w świecie arabskim ...... 88 a) Cechy rodziny arabskiej przedmuzułmańtsMej . . 88 b) Wpływ Mamu ........ 90 c) Cechy rodziny muzułmańskiej . . . . . M d) Współczesne przemiamy rodziny w śwłecłe arabskim ........... M 5. Małżeństwo i rodzina u IzfaeMtów ..... 98 6. StmuiktMra małżeństwa i jrottMny w Starożytnej Grecji i Rzymie ........ j . 105 7< Rodzina w chrześcijańiskłej k^Kurze średnłowieciza . i czatsow mtowożytnyłch . . . . . . . M4 Rozdział JV. Teorie rodźmy . . . . .'-'.'-. 120 ł. Teorie fHozaficairłe . . . . ... 1B2 a) Kierunek hegłotwBko-tmarłmowtski . . . .132 b) TradycjonMizm ł pozytywizm . , . . . 12& c) Kierunek anarcMsłyczny ....... 184- Z. Teorie ewoHucjonistyozne . . . - . . . . 137 a) Fazy rozwojowe małżeńt&wa i rodziny w ujęehł ewiołucjonistów . . . . . . . " 137 b) Kiryłyłoa koncepcji ewoLucjonMycznybh -.,'!*; M4 B. Teorie współczesne . . . . . . * . 150 Vif. Małżeństwo i rodziaia w Połsce: sytuacja i kierunek przeobrażeń ........ 1. Znamienne cechy rodziny tradycyjnej .... 2. Sytuacja i kierunek przeobrażeń rodziny współczesnej a) Przemiany w poglądach na charakter związku małżeńskiego .......... b) Zmiany w strukturze rodziny ..... c) Nowa pozycja dziecka w rodzinie .... vm. Socjologiczne badania nad rodziną. Ogól- na charakterystyka ......... 159 M9 'HM 173 160 138 , ł- #03działV. Ideologie rodziny. . . ,Ł KoWepcja małżeństwa l rodziny w : a) U6a)to!łoM model małżeńlaŁwa i rodziny . . '.' b) Małżeńistwo w doJotrynie prawosłaiwłMSj . . c) ProtastancJca koncepcja małżeństwa . . ^ a. LaLchi model rodziny - socjaMatyczne honceptje żeńHłtwa i rodziny ....... 203 203 208 220 334 druga. Rodzima w procesie przemian Rozdział VJ. Przemiany rodziny w Bpołeczeńgbwie indu-atariałnym i ich teoretyczne interpretacje .... Q. Zmiany funUoeji rodziny na Me procesów specjaHzatcji 1. Zmiany w demograficznej atruikłuarze rodziny . . 9. Firocesy przeobrażeń w wewnętrznej struhturze mał-żeńatwa i rodziny . . . .... . Znaczenie rodziny dla jedmotstki i jej .ranga ąpołeczna leżą nietwątłpdiwie u podstaw szetroikiego nią zainteresowania różnych dyscyplin naukowych. Rodziną zajmują się historia i etnologia, które usiłują odtworzyć kolejne fazy rozwojowe m!3tyttucji małżeństwa i rodziny, \vyka-zać jak .kształtująca -łeczności odbywa się w jednym kierunku i dokonuje się z iimimanenitną konieczn'OŚcią. Schemaft rtozwojowy jest jednakowy u wszyatkich tsipołeczeństw i każde tspo,-łeczeństtwp musi w swoim iro-zwoju przejść takie !same stadia ctzy fazy. Kołejność faz jestt inięzmienna i niezależna od zewnętrznych czynników. Żadne społeczeństwo nie może przekroczyć określanej fazy, różne może być jedynie itempto przechodzenia przez poszczególne fazy; ,s,tąd też jedne społeczeństwa przeszły j:uż ich bardzo dużo, inne zaś pozostają jeszcze w fazach początkowych. Wobec ftego, żyjące ispołeczeńsitwa można ułożyć w pewien łańcuch ^, w którym ogniwa początkowe T. Szczudkiewicz, Rodzżno, s. 245. G. Childe, La nażssance de !a ciuiHsation, Paris 1954, s. 62. 139 będą stanowić spiołeczeństtwa prymi)tyw(ne, ogniwa zaś końcowe - społeczeństwa najwyżej nozwiinięte. Po-ró}wtnywanie 'nats)tęp,ujjacych po sobie faz pozwala uista-lić tenideincje rozwojowe. Poró^wtnanie zaś społecizeństw najjjwyżełj rozwiniętych z prymitywnymi pO)z.wala zre-kbnatiruować faizy dziś jfujż niedostępne. Na jtaklich izałażeniaich została opaajta ;teza, że tnojdzi-na - zwłaszcza motntogatmiczma - mię iistttniała tw zaoraniu diziejjów ludzkości, ale ,'wy!tjwon*zyła się w późniejszych fazach rozwojowych społ-eczeńisjtwa. MattryJineat je&t 'W]oześn)iej&zy od pałiryMnealtu i należy go itłuma-ozyć uptrzetdiniim bezładetm płciowym. L-kodemiojwych. Jełdinakże w ramach idalnej grupy pokołe-n!io)wejj wfszyscy mężczyźni i wszyatkie kofbiefty byli dRa si^ebiie 'współmałżłolnkajmi. iDnugłm 'etapetm iw procesie {przemiiian trodzdmy pdktrewieńisjtwa była fnofdziina pMMa!Ma - tu zakaiz wispółżyb^ia setksuatlinegto irozciąjgał isię tną 'braci d isitoslttry, a późnie[j wyk3fuc!zał ma'wet irojdtzeńisttjwio " Ibid., s. M diióteczine. tOjkreśl^ana giriupa mężiczyizn (bliiskijch itdwarizy-gzy - p,Q hawaj^sku: pttna!tta) współżyła kolektywnie z grupą kobiet, najczęściej sióstr lub krewnych z linii macierzystej. Ten typ małżeństwa przecho)dził ntastę-" s. Ze względu na fakt pełnienia * Ząb. J. Turowski, Przemiału/ rodziny wiejskiej to potoojew-pej Po!sce, "Roczniki Filozoficzne" 1969: t. XXVII, z. 2, s. 52. przez rodzinę licznych funkcji - i to zarówno instytucjonalnych jak i osobowych - mężczyzna potrzebował kobiety do pomocy w prowadzeniu gospodarstwa domowego; kobiety natomiast (w sytuacji braku przygotowania zawodowego i wykształcenia oraz możlliwości pracy zawodowe']) nie 'mtiały innego wyboru jak wyjść za mąż, wisjtajpić do klasztoru, zostać "ciężarem" rodziny pochodzenia afljbo, ostatecznie, pójść na służbę. Zawieranie związków małżeńskich, mające swą głęboką oprawę religijną, dokonywało się w zasadzie ,^wśród równych sobie", była to zresztą - jak powiedziano wyżej - przeważnie sprawa rodziny, powiększenia majątku, a nie uczucia i pragnień młodych. Zresztą, nieduże były szansę poznania się i wyszukaniia partnera - w sytuacji braku ruchliwości przestrzennej, szerszych kontaktów. Poza ,spacerami i "randkami", młodzi mogli sdę spotykać w rodzinie i to głównie w rodzinie dziewczyny. Prawo aż do niedawna uprzywiletjowywaio pozycję mężczyzny, broniąc tradycyjnego podziału zadań domowych między małżonkami oraz wynikającej stąd organizacji życia rodzinnego*. ;Na czoło wysuwał się zatem ojciec - głowa rodziny; jemu winno się posłuszeństwo, on natomtiaslt ma się opiekować całą rodziną !i chronić ją, on jest właścicielem lub co najmniej administratorem dóbr ro}dziny, żona i dzieci nie mogą dysponować