Średnia Ocena:
Z czego zrobiony jest świat
Żyjemy na niezwykłej planecie. Wszystko w naszym otoczeniu – nawet my sami! – jesteśmy złożeni z pierwiastków.
Czy wiedziałeś, że nasze ciało składa się z pierwiastków, które w większości powstały miliardy lat temu? Zastanawiałeś się kiedyś, skąd na Ziemi znalazło się złoto? Lub z czego właściwie złożone jest Morze Martwe? Jesteś ciekawy, które pierwiastki trafiły do nas z kosmosu a także czy piasek na Ziemi może się kiedyś wyczerpać?
Anja Røyne, norweska fizyczka i popularyzatorka nauki zabiera nas w fascynującą podróż po świecie pierwiastków. W bardzo przystępny i dowcipny sposób opowiada, jak złoto, żelazo, aluminium, węgiel czy wapń wpłynęły na naszą historię a także rozwój cywilizacji. Nie musicie bać się nudnego wykładu. Entuzjazm i pasja, z jaką Anja Røyne omawia wszechświat, udziela się czytelnikowi już po pierwszych stronach jej książki. W jej ujęciu nawet najbardziej skomplikowane fizyczne i chemiczne zjawiska stają się zrozumiałe.
Szczegóły
Tytuł
Z czego zrobiony jest świat
Autor:
Royne Anja
Rozszerzenie:
brak
Język wydania:
polski
Ilość stron:
Wydawnictwo:
Wydawnictwo MUZA S.A.
Rok wydania:
2020
Tytuł
Data Dodania
Rozmiar
Porównaj ceny książki Z czego zrobiony jest świat w internetowych sklepach i wybierz dla siebie najtańszą ofertę. Zobacz u nas podgląd ebooka lub w przypadku gdy jesteś jego autorem, wgraj skróconą wersję książki, aby zachęcić użytkowników do zakupu. Zanim zdecydujesz się na zakup, sprawdź szczegółowe informacje, opis i recenzje.
Z czego zrobiony jest świat PDF - podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby podgląd był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres
[email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Pobierz PDF
Nazwa pliku: 439730377f1b02db4aa69862fb851656.pdf - Rozmiar: 389 kB
Głosy:
0
Pobierz
Nazwa pliku: Anja Royne - Z czego zrobiony jest świat 2020.pdf - Rozmiar: 45.8 kB
Głosy:
0
Pobierz
To twoja książka?
Wgraj kilka pierwszych stron swojego dzieła!
Zachęcisz w ten sposób czytelników do zakupu.
Z czego zrobiony jest świat PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
Karta pracy. Kl 8. Wyr. algebr. i równania str. 1/5
................................................................................. ............ ................. .................
imię i nazwisko lp. w dzienniku klasa data
1. Liczba o 8 większa od kwadratu liczby � jest równa:
A. (� + 8)2 B. � + 82 C. �2 + 8 D. (8�)2
2. Po redukcji wyrazów podobnych w wyrażeniu 1 + � − 3�2 + 2� − 3� + 3 otrzymamy:
A. −3�2 B. 1 C. −3�2 + 4 D. −3�2 − 3�
3. Wyrazy podobne występujące w wyrażeniu 2�2 + 5�� − 3� − 4�2 + 2� + 2 to:
A. 2�2 , 5��, −3�, −4�2 B. 2�2 , 4�2 C. 2�2 , −4�2 D. 2�2 , 2�, 2
4. Jednomianem podobnym do jednomianu 5��2 jest:
A. 2,5� (−2�2 ) � B. 5 ��
1
C. 5 �2 �
1
D. 5 � ⋅ 15� ⋅ �
1
5. Liczbę o 21 większą od czterokrotności liczby � można zapisać za pomocą wyrażenia:
A. �4 + 21 B. 21 ⋅ 4� C. 4� + 21 D. 21 − 4�
6. Oceń prawdziwość poniższych zdań. Wstaw znak X w odpowiednią kratkę.
Spośród liczb −7, −4, 2, 4 można wybrać jedną, tak aby po wstawie- prawda fałsz
8(� + 3) + ⋅ (� + 5) = 4� + 4
niu jej w miejsce prostokąta otrzymać równość prawdziwą.
Spośród liczb −6, −3, 2, 6 można wybrać jedną, tak aby po wstawie- prawda fałsz
17�(� + 1) − 2(�2 + ⋅ � − 4) = 15�2 − 11� + 8
niu jej w miejsce prostokąta otrzymać równość prawdziwą.
Spośród liczb −5, 3, 5, 15 można wybrać jedną, tak aby po wstawieniu prawda fałsz
(5� + 6) ⋅ + 4(3� − 8) = 37� − 2
jej w miejsce prostokąta otrzymać równość prawdziwą.
7. Oceń prawdziwość poniższych równości. Wstaw znak X w odpowiednią kratkę.
6�(5 − 3�) = 30� − 6�2 prawda fałsz
15� + 20�
5 = 3� + 4� prawda fałsz
4⋅
20� − 10
10 = 80� prawda fałsz
8. Po wykonaniu mnożenia −4�(2� − 3�) otrzymamy:
A. 8�2 + 12�� B. 8�2 − 12�� C. −8�2 + 12�� D. −8�2 − 12��
9. Po uproszczeniu wyrażenia 3(5� + 4�) − 2(9� − 4�) otrzymamy:
A. 3� + 4� B. −3� + 20� C. 23� + 20� D. −3� − 20�
10. Wartość wyrażenia 3√� − 2�2 + 2�(� − 3) dla � = 4 wynosi:
A. 14 B. −28 C. −18 D. 30
Wybór zadań: Dorota Kiślak 115184 Copyright © Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
Strona 2
Astr. 2/5
11. Wartość liczbowa wyrażenia 2 (�3 − �2 − � − 2) − � (2�2 − 4� − 4) dla � = −3 wynosi:
A. 8 B. 32 C. −4 D. −3
12. Doprowadź wyrażenie 8(�2 − 5) − (13 − 7�2 ) do prostszej postaci.
13. Zapisz wyrażenie 4�(4� − 3�) + 3�(2� + �) w najprostszej postaci.
14. Jeden z kątów trójkąta ma miarę �, drugi jest o 30∘ mniejszy. Zapisz miarę trzeciego kąta.
15. Czy poniższe równości są prawdziwe, jeżeli � = 3�2 − 2�� + 5 i � = −3�2 + 4� − 5? Wstaw znak X w od-
powiednią kratkę.
� + � = 2�� TAK NIE
� − � = 6�2 − 2�� − 4� TAK NIE
� − � = −6�2 + 2�� + 4� − 10 TAK NIE
16. Zapisz w najprostszej postaci sumę siedmiu kolejnych liczb, z których najmniejsza jest postaci 4�, gdzie
� jest liczbą naturalną.
17. Książka kosztuje � zł, a płyta CD � zł. Zapisz w postaci wyrażenia algebraicznego.
a) Ile złotych trzeba zapłacić za 3 książki i 4 płyty?
b) O ile złotych droższa jest płyta CD od książki?
3 1
c) Cena książki wzrosła o 20 , a płyty — o 20 . O ile złotych jest teraz droższa płyta od książki?
18. Sumę algebraiczną 8�2 − 16�� + 24� otrzymamy po przekształceniu wyrażenia:
A. 8�(� − 2� + 3) B. 8�2 (1 − 2� + 3) C. 8�(� − 16� + 24) D. 8(� − 2� + 3)
19. Od iloczynu liczb 7� i � − 2 odejmij różnicę liczb 3�� i 3�.
20. Zapisz w jak najprostszej postaci: 4�2 � − (2� ⋅ �� + 3��2 ) + 18�2 �2
3�
21. Dane są sumy algebraiczne = 3� − 2�, = 5� + 2�, = 2� − 5�. Oblicz 2 − 3( − ).
22. Zapisz wyrażenie (3� + 5)(� − 2) − 3(�2 − 5) w jak najprostszej postaci i oblicz jego wartość dla � = −3.
23. Zapisz odpowiednie wyrażenia algebraiczne.
a) � metrów i � milimetrów — ile to metrów? c) � złotych i � groszy — ile to złotych?
b) � tygodni i � dni — ile to dni? d) � hektarów i � arów — ile to arów?
24. Rozwiązując pewne równanie metodą równań równoważnych, otrzymaliśmy równość 0 = −1. Wnioskuje-
my stąd, że:
A. równanie nie ma rozwiązania.
B. rozwiązaniem równania jest liczba −1.
C. popełniliśmy błąd w obliczeniach.
D. rozwiązaniami równania są wszystkie liczby rzeczywiste, dla których równanie ma sens.
Wybór zadań: Dorota Kiślak 115184 Copyright © Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
Strona 3
Astr. 3/5
2
= 4
25.
Ze wzoru wyznacz .
26. Wojtek pomyślał o pewnej liczbie. Pomnożył ją przez 6, do wyniku dodał 6, a otrzymany rezultat podzielił
przez 6. Od tak otrzymanego wyniku odjął 6 i otrzymał 66. O jakiej liczbie pomyślał Wojtek?
27. Rozwiąż równania:
a) 9 = 5
� 2 �+1
= 5
�
b) 4
28. Rozwiąż równanie:
a) −3� − 7 = 1 − 5� b) 4 (� + 2) + 3 = 5 − 2�
29. W trójkącie równoramiennym o obwodzie 45 cm ramię jest 2 razy dłuższe od podstawy. Oblicz długości
boków tego trójkąta.
30. Ze wzoru � = ( + )⋅
5
wyznacz .
31. Dla jakiej wartości parametru � wyrażenie (� + 2)2 − (� − 3)2 przyjmuje wartość 5?
32. Oblicz obwód równoległoboku przedstawionego
na rysunku obok.
33. Ewa i jej mama mają razem 50 lat. Gdy urodziła się Ewa, jej mama miała 28 lat. Ewa ma teraz:
A. 11 lat B. 22 lata C. 28 lat D. 39 lat
34. Jarek jest o 6 lat młodszy od Radka. Za 30 lat będą mieli razem 104 lata. Ile lat ma każdy z nich obecnie?
35. Tomek zainstalował dwie gry komputerowe. Zajęły one w pamięci komputera 230 MB. Wiedząc, że jedna
gra zajmuje o 50 MB pamięci mniej niż druga, oblicz, ile MB zajmuje każda z gier.
36. Oceń prawdziwość zdań. Wstaw znak X w odpowiednią kratkę.
Liczba −2 spełnia równanie �3 + � + 6 = 0. prawda fałsz
Liczba −1 jest rozwiązaniem równania � − 4 = −0,2.
�
2
prawda fałsz
Rozwiązanie równania 3 = 12 jest też rozwiązaniem równania
� 5
3(� − 1) = 2 − �.
prawda fałsz
37. Pan Wojtek ma kolekcję samochodów. Wśród nich 1 jest koloru niebieskiego, a 1 pozostałych — czer-
3 4
wonego. Oprócz tego w kolekcji jest jeszcze 18 samochodów o innych kolorach. Ile samochodów ma pan
Wojtek?
38. Rozwiąż równania:
a) 3 = 5
−4
b) 2 − 1 = 5
2 4 4
=
5
c) −1 +2
Wybór zadań: Dorota Kiślak 115184 Copyright © Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
Strona 4
Astr. 4/5
39. Z równania 7 = 5 wynika, że:
�+5 2�
A. 7 ⋅ (� + 5) = 10� B. 35 = 2� ⋅ (� + 5) C. 14� = 5� + 5 D. 14� = 5� + 25
40. Rozwiązaniem równania 9 = 3 jest liczba:
� 5
A. 5 B. 9 C. 15
3
D. 5
41. Rozwiąż równanie � + 2 = � − 3 .
�−2 �
42. W klasie I b jest o 3 chłopców mniej niż dziewcząt. Na każde cztery dziewczyny przypada trzech chłopców.
Ilu uczniów jest w klasie I b?
43. Babcia Ewa ma w ogrodzie sześć krzewów róż żółtych oraz kilkanaście — czerwonych. Wiosną dosadziła
jeszcze osiem krzewów róż czerwonych i trzy krzewy — żółtych. Stosunek liczby krzewów róż czerwonych
do żółtych pozostał taki sam. Ile krzewów czerwonych róż rośnie teraz w ogrodzie babci Ewy?
44. Wielkościami wprost proporcjonalnymi są:
A. liczba kotów i liczba ich łap
B. liczba włosów na głowie i ich długość
C. długość boku kwadratu i pole kwadratu
D. liczba snów i liczba kolorów w kolorowych snach
45. Na mapie wykonanej w skali 1 : 2000 odległość między domem Jurka a biblioteką wynosi 16,5 cm. Jak
daleko ma Jurek do biblioteki?
46. Na pewnej mapie odległości 180 km odpowiada odcinek długości 6 cm. Mapę tę sporządzono w skali:
A. 1 : 300 000 B. 1 : 30 000 C. 1 : 30 000 000 D. 1 : 3 000 000
47. Wielkości � i � w tabelce są wprost proporcjonalne. � 8 10
� 16
Jaka liczba powinna znajdować się w pustym polu?
A. 2 B. 20 C. 1,6 D. 12,8
48. Właściciel sklepiku papierniczego kupił w hurtowni 250 ołówków i zapłacił za nie 200 zł.
a) Ile takich ołówków można kupić w tej hurtowni za 300 zł?
b) Ile trzeba zapłacić w tej hurtowni za 300 ołówków?
49. W szkolnej stołówce na pięciu uczniów przypada 1,2 litra zupy. Ile zupy przypada na dwóch uczniów?
50. Odległość między dwiema miejscowościami jest równa 20 km, a odległość między tymi miejscowościami
na mapie wynosi 8 cm. W jakiej skali sporządzona jest ta mapa?
51. Krawcowa na uszycie 7 spódniczek potrzebuje 4,2 metra bieżącego materiału. Ile metrów bieżących ma-
teriału potrzebuje na uszycie 9 takich spódniczek?
Wybór zadań: Dorota Kiślak 115184 Copyright © Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe
Strona 5
Astr. 5/5
52. Czy podane wielkości są wprost proporcjonalne? Wstaw znak X w odpowiednią kratkę.
Krawędź sześcianu i objętość tego sześcianu. TAK NIE
Krawędź sześcianu i suma długości wszystkich jego krawędzi. TAK NIE
Wybór zadań: Dorota Kiślak 115184 Copyright © Gdańskie Wydawnictwo Oświatowe