Strona 1
Strona 2
Strona 3
Strona 4
Strona 5
Program Wzmocnienia Efektywności Systemu Nadzoru Pedagogicznego i Oceny Jakości Pracy
Szkoły Etap III realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w partnerstwie z Uniwersytetem
Jagiellońskim i Erą Ewaluacji Sp. z o.o. w ramach III Priorytetu Programu Operacyjnego Kapitał
Ludzki, Działanie 3.1 współfinansowane z Europejskiego Funduszu Społecznego
Publikacja współfinansowana ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu
Społecznego
RECENZENCI
prof. Grażyna Bartkowiak
dr Danuta Elsner
SEKRETARZ REDAKCJI
Laura Rabiej
PROJEKT OKŁADKI
Jadwiga Burek
Fotografie na okładce: 123RF.com
Wydanie I
Warszawa – Kraków 2014
© Copyright by Ośrodek Rozwoju Edukacji
© Copyright for edition by Jagiellonian University Press
Książka ani żaden jej fragment nie mogą być przedrukowywane bez pisemnej zgody wydawcy.
W sprawie zezwoleń na przedruk należy zwracać się do Wydawnictwa Uniwersytetu Jagiellońskiego.
ISBN 978-83-233-3671-6
Strona internetowa projektu: www.npseo.pl
Zapraszamy do wyrażania opinii i zgłaszania pytań do autorów serii wydawniczej
„Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym” za pośrednictwem forum npseo.pl
Adres internetowy forum: www.forum.npseo.pl
Nazwa użytkownika: publikacjeSEO
Hasło: publikacjeSEO
Ośrodek Rozwoju Edukacji
00-478 Warszawa www.wuj.pl
Aleje Ujazdowskie 28
www.ore.edu.pl
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego
Redakcja: ul. Michałowskiego 9/2, 31-126 Kraków
tel. 12 631-18-80, tel./fax 12 631-18-83
Dystrybucja: tel. 12 631-01-97, tel./fax 12 631-01-98
tel. kom. 506-006-674, e-mail:
[email protected]
Konto: Bank PEKAO SA, 80 1240 4722 1111 0000 4856 3325
Strona 6
SPIS TREŚCI
Grzegorz Mazurkiewicz WSTĘP .................................................................... 9
CZĘŚĆ I
Grzegorz Mazurkiewicz NAUCZYCIELE – ODPOWIEDZIALNI
OBYWATELE: PORADNIK POZYTYWNEGO
MYŚLENIA .............................................................. 15
Trevor Davies, PRZYWÓDZTWO I ZARZĄDZANIE
David Martin W EDUKACJI WOBEC GLOBALNYCH
PRZEMIAN .............................................................. 29
Marek Kaczmarzyk ROZPROSZONA ODPOWIEDZIALNOŚĆ
NAUCZYCIELA, CZYLI O STATYSTYCZNEJ
ISTOCIE WYCHOWANIA ...................................... 53
Ulrich Hammerschmidt WSPIERANIE SAMODZIELNOŚCI
NAUCZYCIELI – ZADANIE DYREKTORA
SZKOŁY .................................................................... 65
Hanna Kędzierska, ODPOWIEDZIALNY NAUCZYCIEL –
Monika Maciejewska (NIE)ODPOWIEDZIALNA WSPÓLNOTA –
CO POMAGA, A CO PRZESZKADZA
W BUDOWANIU NAUCZYCIELSKICH
WSPÓLNOT PRAKTYKÓW ................................... 83
Strona 7
6 Spis treści
Justyna Nowotniak SZKOŁA JAKO „MIEJSCE” W KONTEKŚCIE
ODPOWIEDZIALNOŚCI NAUCZYCIELI
ZA PRZESTRZEŃ EDUKACYJNĄ ........................ 97
Marta Chrabąszcz NAUCZYCIEL JAKO PRZYWÓDCA
EDUKACYJNY. WOLNOŚĆ –
ODPOWIEDZIALNOŚĆ – SKUTECZNOŚĆ ......... 115
Roman Dorczak ROZWÓJ JAKO CENTRALNA WARTOŚĆ
W PROFESJONALNYM SYSTEMIE
NORMATYWNYM NAUCZYCIELA –
SPOSOBY ROZUMIENIA I ICH PRAKTYCZNE
KONSEKWENCJE ................................................... 133
Małgorzata Taraszkiewicz ODPOWIEDZIALNOŚĆ ZAWODOWA
NAUCZYCIELI W KONTEKŚCIE
EFEKTYWNOŚCI UCZENIA SIĘ UCZNIÓW.
GRANICE I PERSPEKTYWY................................. 149
Jakub Kołodziejczyk, NAUCZANIE KOOPERATYWNE (UCZENIE SIĘ
Katarzyna Salamon-Bobińska, WE WSPÓŁPRACY) ............................................... 163
Norbert Karaszewski,
Stanisław Bobula
William Gaudelli EDUKACJA HUMANISTYCZNA W DOBIE
GLOBALIZACJI ....................................................... 181
CZĘŚĆ II
Agnieszka Borek, ROZWÓJ CZY UDRĘCZENIE, CZYLI O ROLI
Marzena Siejewicz DYREKTORA W EWALUACJI
WEWNĘTRZNEJ..................................................... 195
Luc Pluymers RÓŻNICE W ŚRODOWISKU EDUKACYJNYM –
JAK SOBIE Z NIMI RADZIĆ? ................................ 205
William F. Morrison, INDYWIDUALIZACJA METOD PRACY
Mary Rizza Z UCZNIAMI W CELU SPEŁNIANIA POTRZEB
EDUKACYJNYCH WSZYSTKICH UCZNIÓW..... 215
Strona 8
Spis treści 7
María Jesús W JAKI SPOSÓB POLITYKA
Rodríguez Entrena ODPOWIEDZIALNOŚCI WPŁYWA NA RÓWNY
DOSTĘP DO EDUKACJI? O RÓŻNORODNOŚCI
PROGRAMÓW NAUCZANIA NA PRZYKŁADZIE
HISZPANII ............................................................... 225
Rafał Otręba KLIMAT SZKOLNY W PERSPEKTYWIE
BADAŃ MIĘDZYNARODOWYCH SZKÓŁ
GRUPY WYSZEHRADZKIEJ................................. 247
Jolanta Szcześniak PRAKTYCZNE KORZYŚCI PŁYNĄCE
Z PSYCHOLOGICZNEGO SPOSOBU BADANIA
SPOŁECZNOŚCI SZKOLNEJ. ROZWAŻANIA
NAD RAPORTEM DAP SERVICE A.S. ................. 263
Adam Prus ANALIZA POTRZEB SZKOLENIOWYCH
NAUCZYCIELI NA PRZYKŁADZIE III
LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCEGO IM. UNII
LUBELSKIEJ W LUBLINIE .................................... 271
Mariusz Budzyński ORGANIZOWANIE PRACY NAUCZYCIELI
W LICEUM DLA PODEJMOWANIA PRZEZ
UCZNIÓW ODPOWIEDZIALNOŚCI ZA
NAUKĘ. Z DOŚWIADCZEŃ SZKÓŁ ALA
(AUTORSKIE LICEA ARTYSTYCZNE
I AKADEMICKIE)................................................... 293
Roel Vivvit, KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ
Michelle Navarre POLARIS CHARTER ACADEMY
W CHICAGO............................................................ 311
Magdalena Tędziagolska, CO Z TĄ EWALUACJĄ? BADANIA
Tomasz Kasprzak WŁASNE NAUCZYCIELI JAKO ELEMENT
PROFESJONALIZACJI ........................................... 333
Joanna Staniewicz METODA PROJEKTU JAKO BEZBOLESNA
FORMA REALIZACJI WYMAGAŃ MEN ............. 345
Magdalena Kreczko UCZEŃ, A POTEM PODSTAWA
PROGRAMOWA? .................................................... 355
Strona 9
8 Spis treści
Adam Winiarczyk EDUKACJA Z „DUCHA CZASU”, CZYLI IDEA
WOLNOŚCI W SZKOŁACH
WALDORFSKICH ................................................... 361
Elżbieta Piotrowska-Gromniak RODZICE – BRAKUJĄCE OGNIWO
I NIEWYKORZYSTANY POTENCJAŁ POLSKIEJ
EDUKACJI ............................................................... 369
Witold Kołodziejczyk O CZYM ZAPOMNIAŁA DZIŚ SZKOŁA? ............ 391
Paweł Kasprzak CO DA SIĘ SPRAWDZIĆ W EWALUACJI? ........... 397
Marianna Hajdukiewicz WSPOMAGANIE PRACY SZKOŁY NA
PODSTAWIE DOŚWIADCZEŃ PROJEKTU
„SYSTEM DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
OPARTY NA OGÓLNODOSTĘPNYM
KOMPLEKSOWYM WSPOMAGANIU
SZKÓŁ” ..................................................................... 415
O AUTORACH ......................................................... 427
Strona 10
WSTĘP
Na całym świecie podejmuje się intensywne próby poprawienia jakości edu-
kacji. Autorzy reform i projektów powołują się na różne dane, przytaczają rozma-
ite argumenty i w różnoraki sposób uzasadniają pilną potrzebę zmiany zarówno
całych systemów oświatowych, jak i pojedynczych szkół. Różnorodne są też cele
i przedmiot podejmowanych działań. Wśród elementów, które wymagają zmiany,
są według ich inicjatorów programy i metody nauczania, szkolenie nauczycieli
i dyrektorów, systemy ewaluacji, infrastruktura, organizacja pracy, teoretyczne
podejście do procesu nauczania i uczenia się i wiele innych. Można pokazać całą
paletę lepszych i gorszych pomysłów na to, jak poprawić jakość kształcenia. Co
łączy wszystkie te inicjatywy? Nauczyciele.
Nauczyciele, czyli najważniejsza po uczniach grupa decydująca o tym, jak
wyglądają nasze szkoły i w konsekwencji jak wyglądają nasze społeczeństwa.
Nauczyciele, od których zależy sukces (lub porażka) szkół, uczniów i obywateli,
a którzy są adresatami oczekiwań, żądań i poleceń często przekraczających ich
możliwości. Nawet gdy przyjmiemy, że w zawód nauczyciela są wpisane również
cele utopijne i niemożliwe do realizacji, a to założenie zostanie społecznie zaak-
ceptowane, musimy pamiętać, że emocje i kontrowersje wiążące się z wypełnia-
niem roli zawodowej nauczyciela należą do tych najsilniejszych. Jedynym sposo-
bem na poradzenie sobie zarówno z zadaniami i oczekiwaniami, jak i napięciem,
jakie wiąże się z ich realizacją, jest budowanie systemu wsparcia nauczycieli, spo-
wodowanie, że uda im się zrozumieć, jak ważni są dla procesu uczenia się ich
uczniów, i zaakceptowanie swojej za niego odpowiedzialności.
W Polsce dzieje się bardzo dużo. Jako społeczeństwo przeszliśmy (stosunkowo
niedawno) radykalną transformację systemową, która pomimo ogólnego sukcesu
wiązała się też z przeżyciami traumatycznymi. Wśród wielu nowszych ważnych do-
świadczeń należy wspomnieć integrację z Unią Europejską i walkę z poważnym kry-
zysem ekonomicznym, która stała się wspólnym doświadczeniem krajów Europy
i świata. Wydaje się prawdziwa konstatacja, że żyjemy w szybko zmieniającej się
rzeczywistości, co w oczywisty sposób upływa na to, jak żyjemy. Edukacja również
Strona 11
10 Wstęp
jest polem zmian. Ograniczając się tylko do kilku ostatnich lat, można wyraźnie
dostrzec, ile pojawiło się nowych, prawie równocześnie wprowadzanych inicjatyw,
których celem jest usprawnienie tego, jak się w Polsce uczymy. Muszę więc powtó-
rzyć, że kluczem do sukcesu są nauczyciele i dyrektorzy, którzy mogą te inicjatywy
odrzucić, ośmieszyć, uczynić je działaniami fasadowymi, wprowadzić częściowo
lub nieudolnie, albo wreszcie mogą spróbować wykorzystać te odgórnie inspirowa-
ne działania dla dobra uczniów, ich samych czy organizacji.
Dlatego właśnie w tym tomie serii Ewaluacja w Nadzorze Pedagogicznym kon-
centrujemy się na koncepcji odpowiedzialnych nauczycieli. Proponujemy teks-
ty ułożone w dwie grupy. Do części pierwszej włączyliśmy teksty wywodzące się
z inspiracji teoretycznych, których autorzy pokazują różne koncepcje teoretyczne
i ich możliwy wpływ na praktykę pedagogiczną. W części drugiej Czytelnik znaj-
dzie artykuły odwołujące się bezpośrednio do rozwiązań praktycznych, projektów
czy inicjatyw, które mogą być zarówno inspiracją do działania, jak i do refleksji
nad własną pracą.
W tekście otwierającym część pierwszą Grzegorz Mazurkiewicz proponuje,
aby myśleć o działaniach i rozwoju nauczycieli jak o edukacji obywatelskiej oraz
posłużyć się logiką wynikającą z myślenia o pracy nauczycieli jako o pracy intelek-
tualistów, aktywistów i profesjonalistów. Następnie Trevor Davies i David Martin
zachęcają, aby w działaniach szkół i nauczycieli uwzględnić perspektywę glo-
balną, jako współcześnie najistotniejszą dla ludzkości. W tekście trzecim Marek
Kaczmarzyk nawiązuje do kooperacyjnego charakteru rozwoju cywilizacyjnego,
pokazując, w jaki sposób współpraca wpływała i wpływa na ewolucję, argumen-
tując, że różnorodność jest jednym z gwarantów naszego bezpieczeństwa. Ulrich
Hammerschmidt uważa, że poziom odpowiedzialności nauczycieli zależy przede
wszystkim od dyrektora. Pokazując obszary możliwych interwencji dyrektorów,
jednocześnie argumentuje, że jakość ich działań zależy od poziomu świadomości.
Hanna Kędzierska i Monika Maciejewska analizują koncepcję wspólnoty prakty-
ków i postulują, że punktem wyjścia do budowy takiej wspólnoty powinna się stać
autoewaluacja. W kolejnych tekstach Justyna Nowotniak wiąże odpowiedzialność
nauczycieli i proces uczenia się ze specyfiką przestrzeni edukacyjnej, a Maria
Chrabąszcz pokazuje, jak przywództwo edukacyjne wiąże się z odpowiedzialnoś-
cią, ale też i wolnością. Roman Dorczak podkreśla znaczenie samoświadomości
nauczycieli w zakresie teorii, twierdząc, że trudno adekwatnie projektować i rea-
lizować zadania edukacyjne w sytuacji, gdy nie uzgodni się (samemu z sobą), jak
rozumie się pojęcie rozwoju. Małgorzata Taraszkiewicz pisze natomiast o wadze
świadomości nauczycieli co do strategii uczenia się ich uczniów, twierdząc, że
trudno być efektywnym nauczycielem, jeśli ich się nie rozpoznaje. Grupa auto-
rów: Jakub Kołodziejczyk, Katarzyna Salamon-Bobińska, Norbert Karaszewski,
Stanisław Bobula definiuje nauczanie kooperatywne i twierdzi, że właśnie takie
Strona 12
Wstęp 11
nauczanie poprawia efektywność uczenia się, pokazując jednocześnie, co może
zrobić nauczyciel pragnący je wykorzystać we własnej praktyce. W zamykającym
część pierwszą tekście William Gaudelli apeluje, aby porzucić neoliberalne prak-
tyki stosowane w edukacji na rzecz praktyki opartej na zaufaniu, ale i krytycznym
myśleniu.
Część drugą otwiera tekst Agnieszki Borek i Marzeny Siejewicz – propo-
nują one przećwiczone już podejście do ewaluacji wewnętrznej. Następnie Luc
Plyumers pokazuje belgijski przykład podejścia do nauczania całkowicie opar-
tego na wiedzy o rozwoju dzieci. William F. Morrison i Mary Rizza prezentują
historyczne i współczesne podejście do indywidualizacji w nauczaniu, María
Jesús Rodríqez a Entrena – dewastacyjne efekty sytuacji, w której uczniowie
zbyt wcześnie opuszczają system oświatowy, oraz konsekwencje tego stanu
rzeczy dla edukacji w Hiszpanii. W dwóch kolejnych tekstach Rafał Otręba
i Jolanta Szcześniak odnoszą się do konkretnego badania dotyczącego klima-
tu szkoły, wiążąc je z wymaganiami państwa wobec szkół i placówek. Adam
Prus opisuje z perspektywy dyrektora szkoły procedury badania potrzeb szko-
leniowych i sposób wykorzystania wyników badania w konkretnej placówce.
Podobna perspektywa jest widoczna w tekście Mariusza Budzyńskiego, oma-
wiającego koncepcję pracy konkretnej szkoły i sposób autoewalucji wykorzy-
stywanej do sprawdzania aktualności i adekwatności tej koncepcji. Roel Vivvit
i Michelle Navarre natomiast dokładnie prezentują koncepcję szkoły w Chicago,
w której dominuje model nauczania ekspedycyjnego. Magdalena Tędziagolska
i Tomasz Kasprzak podkreślają znaczenie badań własnych nauczycieli dla po-
prawy jakości kształcenia, dzieląc się jednocześnie przykładami prac. Następnie
Joanna Staniewicz omawia metodę projektu, starając się przekonać Czytelnika,
że to efektywny sposób wywiązywania się z obowiązków, i opisując działania
we własnej szkole. Magdalena Kreczko rozważa powiązania między realizacją
podstawy programowej a potrzebą indywidualizacji działań i motywowania
uczniów, opisując inicjatywę mającą na celu aktywizowanie uczniów, a właści-
wie, jak sama zauważa, zmianę kultury szkoły, którą kieruje. Następnie Adam
Winiarczyk argumentuje konieczność poszerzania obszaru wolności w eduka-
cji, przedstawiając ideę szkół waldorfskich, zastanawiając się jednocześnie, kto
powinien być odpowiedzialny za szkolnictwo. Nową perspektywę wprowadza
Elżbieta Piotrowska-Gromniak, pisząc o roli rodziców w demokratyzacji szkoły
i podnoszeniu jakości nauczania oraz proponując możliwe działania ze strony
szkoły, które pozwolą lepiej wykorzystać ich potencjał. Na zakończenie części
drugiej Witold Kołodziejczyk upomina się w swoim tekście o ambitną wizję
edukacji. Twierdzi, zdając sobie sprawę z tego, jak zmienił się współcześnie kon-
tekst edukacji, że szkole niezbędna jest spójna, ale i znacząco inna niż aktualnie
wizja dalszego działania. Paweł Kasprzak natomiast rozważa przydatność i po-
Strona 13
12 Wstęp
ziom zrozumienia informacji uzyskiwanych dzięki międzynarodowym testom
umiejętności. Tekst zamykający to informacja na temat budowanego aktualnie
systemu wsparcia i doskonalenia nauczycieli autorstwa Marianny Hajdukiewicz.
Grzegorz Mazurkiewicz
Strona 14
CZĘŚĆ I
Strona 15
Strona 16
GRZEGORZ MAZURKIEWICZ
NAUCZYCIELE – ODPOWIEDZIALNI OBYWATELE:
PORADNIK POZYTYWNEGO MYŚLENIA
WPROWADZENIE
Najważniejszy rezultat pracy nauczycieli to uczący się uczniowie, a właściwie
uczące się społeczeństwa budowane przez absolwentów szkół. Takie rozumienie
pracy nauczyciela czyni ją trudną i złożoną, także z powodu niejasności wokół
samego procesu uczenia się. Rozumienie tego procesu zmienia się nieustannie,
a on sam też ulega transformacji. Jednak, chociaż dyskusja związana z procesem
uczenia się i kontekstem, w jakim zachodzi, toczy się nieustannie, to niestety nie
w głównym nurcie praktyki oświatowej. Borykamy się też z problemami wynika-
jącymi z naszych ograniczonych możliwości co do tworzenia adekwatnego języka
i metodologii działań edukacyjnych oraz silnych, aczkolwiek mało przydatnych,
stereotypów dotyczących edukacji i szkoły.
Po epoce przemysłowej odziedziczyliśmy bardzo racjonalny model idealne-
go radzenia sobie z wyzwaniami (nie tylko oświatowymi), który zawiera w so-
bie uporządkowane etapy prawidłowego działania właściwie w każdej sytuacji.
Wiadomo, że powinniśmy zdefiniować problem, dokonać analizy kontekstu
i zasobów, postawić cel (możliwy do zrealizowania i mierzalny), zaproponować
kryteria sukcesu i alternatywy rozwiązań, przedstawić analizę kosztów i zysków,
zaplanować implementację rozwiązań, a potem ich ewaluację. Wciąż się jeszcze
takiego sposobu funkcjonowania nie nauczyliśmy, ale ja już teraz stawiam pyta-
nie: czy to wystarczy? Czy wystarczy przedstawić nowe cele i kierunki działania,
aby zachęcić ludzi do zmiany, aby zachęcić nauczycieli do zmiany szkoły? Czy
to wystarczy dla autentycznej poprawy szkoły, czy też innych zagadnień zwykle
łączonych z edukacją, takich jak sytuacja na rynku pracy czy też tempo rozwoju
społecznego? Trudne zadania rzadko mają proste rozwiązania, a szkoła nie jest
prostym narzędziem. Musimy być tego świadomi.
Pokrewnym zagadnieniem i zagrożeniem jest podział świata i nauki na ob-
szary, działy czy subdyscypliny, w obrębie których w oderwaniu od siebie spe-
Strona 17
16 Grzegorz Mazurkiewicz
cjaliści próbują definiować najważniejsze zadania, stawiać pytania i poszukiwać
odpowiedzi. Najczęściej bez komunikowania się ponad liniami demarkacyjny-
mi obszarów, często bez wiedzy o osiągnięciach innych, a nawet w atmosferze
pewnej wrogości, gdy do spotkania już dojdzie. Podobnymi tropami podąża
szkoła. Poszczególne przedmioty są od siebie oddzielone, zagadnienia poszat-
kowane na mniejsze, niewiążące się z sobą problemy, gdyż kierujemy się logiką
organizacyjną, a nie po prostu logiką. Te podziały utrudniają uczniom zrozu-
mienie świata i własnego życia, gdyż życie to „projekt” interdyscyplinarny, a nie
sztuczny twór, rezultat kategoryzacji, więc trudno do niego przyłożyć szkolny
szablon.
Wrażenie fragmentaryzacji pogłębiają niezliczone źródła informacji na temat
szkoły, dostarczające danych, których nie rozumieją odbiorcy. Nie rozumieją ani
informacji zawartych w tych danych, ani potrzeby z nich korzystania. Niestety
nikt jeszcze nie podjął decyzji o zmianie na podstawie danych, nikogo dane nie
porwały, tak aby z pasją próbował coś zmienić. Chęć korzystania z informacji za-
wsze poprzedza zrozumienie tego, co się robi i w jaki sposób te informacje są
nam niezbędne. Dane będą przydatne tylko tym, którzy potrafią połączyć kolejne
fragmenty układanki i rozumieją cel i wartość własnego działania. Wtedy infor-
macje i dane stają się fascynujące i przydatne, gdyż mówią nam o kwestiach, które
rozumiemy i na których nam zależy. Wtedy dane stają się pretekstem do rozmów
i dialogu, inspirują do refleksji w atmosferze świadomości własnych zadań i prag-
nienia rozwoju.
Niezbędne jest głęboko etyczne podejście do świata i do naszej w nim roli.
To etyka jest najistotniejsza i daje szansę na wykorzystanie szans, jakie przynosi
nauka, a nie odwrotnie. Musimy zdawać sobie sprawę z ograniczeń, jakie zawie-
ra w sobie nauka. Nauka nie dotyka prawdy, nauka przedstawia przypuszczenia,
które my testujemy, ale powinniśmy to czynić z pokorą i świadomością, że naj-
ważniejsze są zasady etyczne. To założenie sprawia, że zaczynamy się zastanawiać
nad tym, jakie pytania zostały postawione i dlaczego, i powoduje, że zwracamy
się do naukowców z pytaniami o ich postawy wobec świata, co pozwala nam być
bardziej świadomymi co do funkcji nauki i edukacji we współczesnym świecie.
Pozwala nam to też uświadomić sobie, że żadne naukowe stanowiska czy wnio-
ski nie są wolne od wpływu wartości wyznawanych przez ich twórców. Bardzo
trudno sobie wyobrazić pełną szacunku klasę, w której uczniowie są oderwani
od rzeczywistego świata i nie rozwiązują autentycznych etycznych dylematów.
Moralne myślenie wymaga choćby odrobiny empatii i umiejętności postawienia
siebie w sytuacji innych ludzi, a tego nie można osiągnąć bez pytań o emocje,
potrzeby i uczucia.
W dalszej części tekstu skupię się na pokazaniu, jakie zjawiska kształtują cele,
które powinniśmy próbować realizować w ramach publicznych systemów edu-
Strona 18
Nauczyciele – odpowiedzialni obywatele: poradnik pozytywnego myślenia 17
kacyjnych, oraz jaką rolę mają do odegrania nauczyciele i w jaki sposób warto
myśleć o wsparciu ich w rozwoju. Zakładam tym samym, że to właśnie od nich
zależy możliwość sukcesu, pozytywnego rozwoju systemu oświatowego i szkół.
Trudno się pokusić o stwierdzenie, że możliwe jest zaproponowanie przepisu na
sukces edukacyjny czy najlepsze pedagogiczne „oprogramowanie”. To wybór do-
konywany przez nauczycieli w konkretnej sytuacji umożliwia dobór podejścia czy
odpowiedniej metody, dlatego nie na metodologii powinniśmy się skupiać, a na
nauczycielach zdolnych do inteligentnego z niej korzystania.
NIEPEWNOŚĆ, ZMIENNOŚĆ, NIERÓWNOŚĆ
Jak zauważa Richard Sennet, posiadanie stałych kompetencji przez pracowni-
ków nie jest dziś tak ważne jak w przeszłości. Uważa on, że nie jest już dłużej istot-
ne bycie przygotowanym do pracy, zanim się ją rozpocznie, obecnie trzeba umieć
uczyć się nowych kompetencji wtedy, gdy pojawi się konkretna sytuacja, w której
stają się one niezbędne. Idealny pracownik współczesności nieustannie nabywa
nowych kompetencji, gdyż działanie współczesnych instytucji jest determinowa-
ne przez krótkookresowe i zróżnicowane zadania. O kondycji gospodarczej spo-
łeczeństw i jednostek decyduje dzisiaj nie to, co umiemy zrobić, ale to, co musi-
my zrobić, i czy potrafimy na ten przymus zareagować. Taka sytuacja prowadzi
również do popularności krótkoterminowych umów o pracę, często odnawianych
z tym samym pracownikiem, ale dostosowanych już do nowych potrzeb, celów,
projektów. Elastyczność, rezygnacja z hierarchiczności i nielinearna organizacja
pracy zmieniają nie tylko struktury czy klimat organizacyjny, ale także podstawo-
we zasady współpracy1.
Niejasne i zmieniające się zasady wymagają od ludzi niezależności, odpowie-
dzialności i odwagi. Taka sytuacja przyczynia się też do podwyższenia poziomu
stresu i niepokoju, w oczywisty sposobu utrudnia akceptację świata, w jakim ży-
jemy. Społeczeństwo dezintegruje się jako wspólnota, ludzie przestają ufać sobie
nawzajem, ale też tracą wiarę we własne możliwości. W przeszłości możliwość
wspólnej pracy w grupie przez lata (dzięki pracy w jednej instytucji) dawała szan-
sę na krzepnięcie solidarności, więzi, zaufania, ochoty do wspierania innych, gdyż
w ostateczności służyło to wszystkim. Dzisiaj ktoś, kto pracuje obok nas, jutro
może być już w zupełnie innym zespole – to blokuje chęć inwestowania energii
w budowanie relacji z innymi, wolę planowania wspólnych przedsięwzięć o in-
nym charakterze niż zawodowy, czy też brania udziału w inicjatywach obywatel-
1
R. Sennett, The Culture of New Capitalism, wyd. pol., Kultura nowego kapitalizmu, Warszawskie
Wydawnictwo Literackie MUZA SA, Warszawa 2010.
Strona 19
18 Grzegorz Mazurkiewicz
skich. W Polsce to zjawisko jest jeszcze bardziej wyraziste niż w innych krajach co
tak wyraźnie uświadamiają kolejne diagnozy społeczne2.
Jednym z wielu efektów nowej rzeczywistości jest rosnąca nierówność, która
utrudnia kreowanie spójności społecznej, integracji i zaufania oraz podejmowa-
nie ambitnych zadań wymagających współpracy różnorodnych grup społecznych.
Większe nierówności społeczne to niższy komfort życia wszystkich obywateli
i większe jego (życia) koszty co pokazują w swych analizach Richard Wilkinson
i Kate Pickett3. Sprawa równości nie jest marzeniem lub społecznym konstruk-
tem, współcześnie to zagadnienie prawne zawierające konkretne oczekiwania i le-
gitymację, chociaż nie zawsze tak bywało4. To, że kwestie równości osób i grup
nie są w świetle prawa współcześnie kwestionowane, choć owo kwestionowanie
bywa prawdą na marginesach publicznej dyskusji, jest osiągnięciem wielu poko-
leń, więc warto zdawać sobie sprawę, że często jesteśmy świadkami powiększania
nierówności również z powodu dostępu do edukacji. Głównym zadaniem szkoły
powinno być budowanie sytuacji umożliwiających uczniom i uczennicom prze-
zwyciężanie naturalnych przeszkód wiążących się z ich miejscem urodzenia, za-
równo w sensie geograficznym, jak i społecznym. Demokratyczne społeczeństwa
wymagają demokratycznych szkół, a te – demokratycznych struktur i procesów.
Należy też przypominać, że edukacja to inwestycja grupowa, a nie indywidualna,
polegająca na kontrakcie między instytucją a uczniem (lub rodzicami)5. Chodzi
nie tylko o sukces jednostki, pracę, zarobki, lecz także o zrównoważony rozwój
całego społeczeństwa.
Można zaobserwować specyficzny dualizm: na poziomie idei – deklarowanie
równości, a na poziomie praktyki – kultywowanie zwyczajów konserwujących
niesprawiedliwy porządek. Czy chcemy ochrony status quo, czy wolimy powolną
poprawę, a może optujemy za radykalną zmianą prowadzącą ku równości i so-
lidarności? Niestety edukacja wciąż jeszcze służy reprodukowaniu niesprawied-
2
Diagnoza społeczna jest próbą uzupełnienia diagnozy opartej na wskaźnikach instytucjonalnych
o kompleksowe dane na temat gospodarstw domowych oraz postaw, stanu ducha i zachowań osób
tworzących te gospodarstwa. Projekt uwzględnia połączenie w jednym badaniu wszystkich ważnych
aspektów życia poszczególnych gospodarstw domowych i ich członków – zarówno ekonomicznych
(np. dochód, zasobność materialna, oszczędności, kredyty), jak i pozaekonomicznych (np. edukacja,
leczenie, sposoby radzenia sobie z kłopotami, stres, dobrostan psychiczny, styl życia, zachowania pato-
logiczne, uczestnictwo w kulturze, korzystanie z nowoczesnych technologii komunikacyjnych i wiele
innych). Pierwszy pomiar odbył się w 2000 roku. Wyniki Diagnozy Społecznej pokazują nie tylko
dzisiejszy obraz polskiego społeczeństwa, ale także pozwalają śledzić jego zmiany w okresie dziesięciu
lat, red. J. Czapiński, T. Panek, Diagnoza społeczna, (dostęp: 20.11.2013).
3
R. Wilkinson, K. Pickett, Spirit Level: Why More Equal Societies Almost Always Do Better,
Allen Lane, London 2009.
4
P. Tripp, L. Muzzin, Teaching as Activism. Equity meets Environmentalism, McGill-Queen’s
University Press, Montreal & Kingston, London–Ithaca 2005.
5
G. Mazurkiewicz, Edukacja i przywództwo. Modele mentalne jako bariery rozwoju, Wydawnic-
two Uniwersytetu Jagiellońskiego, Kraków 2012.
Strona 20
Nauczyciele – odpowiedzialni obywatele: poradnik pozytywnego myślenia 19
liwej stratyfikacji społecznej, racjonalizowaniu mechanizmów ekonomicznych
i wzmacnianiu przekonania istnienia obiektywnej rzeczywistości społecznej.
Według Zygmunta Baumana w czasach chaosu nie jesteśmy w stanie udawać,
że panujemy nad naszymi zadaniami i działaniami6. Powinniśmy zrezygnować
z przekonania, że można znaleźć uniwersalne rozwiązanie naszych aktualnych
problemów, a zacząć budować szkoły w taki sposób, aby mogły autonomicznie
brać udział w interpretowaniu i kreowaniu świata. Nie tyle przekazywanie kul-
tury, nie tyle przygotowanie do rynku pracy, ile raczej zmienianie świata jest dziś
funkcją odpowiedzialnej szkoły. Szkoły mogą się od siebie różnić, ale powinny
wspierać uczniów i uczennice w interpretowaniu i rozumieniu rzeczywistości,
a także w radzeniu sobie z nią.
NAUCZYCIELE OBYWATELE
Najczęściej, gdy mówi się o nauczycielach i chce się wyrazić szacunek dla
ich pracy, wspomina się ich jako profesjonalistów. Ja proponuję tutaj koncepcję
nauczyciela obywatela, która w pełniejszym świetle (niż koncepcja profesjonali-
sty) pokazuje specyfikę pracy nauczycieli i kompleksowość ich społecznej roli.
Obywatele są odpowiedzialni za rozwój społeczny, dbają o prawa i swobody włas-
ne oraz innych, a także świadomie stosują się do zasad społecznego współżycia,
a to pozwala społeczeństwu dojrzewać i odnosić sukcesy. Nauczyciele obywatele
nie zajmują się realizacją podstawy programowej, ale pomagają uczyć się wszyst-
kim uczniom dzięki umiejętności krytycznej analizy kontekstu i historycznych
uwarunkowań, pomagają im także zrozumieć, w jaki sposób kontekst działania
szkoły wpływa na ich los. Ponadto przejawiają specyficzne podejście do rzeczy-
wistości – są gotowi na interakcje z każdym współobywatelem i angażują się
lub inicjują zmiany zarówno na zewnątrz szkoły, jak i wewnątrz tej organizacji.
Zwłaszcza w przypadku, gdy szkoła jest źle zarządzana, skostniała czy toksyczna,
nauczyciele obywatele rozumieją, że naprawa sytuacji jest nie czyimś, ale ich obo-
wiązkiem. Są też nauczyciele obywatele specjalistami z zakresu nauczania i ucze-
nia się, co umożliwia współpracę w zespołach, prowadzi do refleksji, dialogu i roz-
woju, a także wykorzystywania danych na własny temat w procesie podejmowania
decyzji o tym, jak uczyć.
Koncepcja obywatela wydaje się dzisiaj trochę staromodna, a z pewnością stra-
ciła na popularności, jaką się cieszyła w Polsce w latach 90. XX w. Przedstawia się
naiwnie w społeczeństwie, w którym akceptuje się raczej elastyczne związki osób
6
Z. Bauman, Culture in the Fluid Modernity, wyd. pol. Kultura w płynnej rzeczywistości, Narodo-
wy Instytut Audiowizualny, Warszawa 2011.
Recenzje
:)
.
Lubię tę mangę, lecz szkoda, że już nie ma 2 tomu, ponieważ nie zdążyłam kupić ;-;
Koniecznie sięgnijcie po drugą część. Mnie się bardzo podobała, ponownie dobre wrażenie, grafika wyraźna, ostra, dopracowana. Idealnie przedstawieni bohaterowie, wszystko trzyma poziom, łącznie z ilustracjami i akcją. Interesujący jestem kolejnej części, szczerze, to już nie mogę się doczekać.
Cekawa książka ebook nie tylko dla młodzieży. Można się przy niej idealnie bawić, lecz też dużo nauczyć. Jak dla mnie jest to książka ebook bardzo baśniowa, której podstawą jest oczywiście potyczka niezła ze złem. Gorąco polecam!!! Musicie przeczytać tę książkę!!!!