W "Cudzych słowach" Wita Szostaka siedem osób kreśli portret Benedykta. Z każdej opowieści wyłania się inny bohater. Czy autor najoryginalniejszej z krakowskich restauracji, ukochany uczeń charyzmatycznego filozofa i kochanek dwóch wyjątkowych dziewczyn to na pewno ta sama osoba?
"Cudze słowa" uwodzą wizją śródziemnomorskiej wyspy szczęśliwej i krakowskich mglistych Plant, pachną świeżo pieczonym chlebem i pilawem z jagnięciną. Powoli odkrywają przed czytelnikiem tajemnicę notesów, pełnych cudzych słów.
"Cudze słowa" to ciągłe budowanie i burzenie mitu, zderzanie się różnorakich odsłony i odkrywanie nieuchwytnej prawdy o człowieku. Wit Szostak poszukując w literaturze nieprzetartych szlaków, tworzy nową literacką jakość.
Szczegóły
Tytuł
Cudze słowa
Autor:
Szostak Wit
Rozszerzenie:
brak
Język wydania:
polski
Ilość stron:
Wydawnictwo:
Wydawnictwo Powergraph
Rok wydania:
2020
Tytuł
Data Dodania
Rozmiar
Zobacz podgląd Cudze słowa pdf poniżej lub w przypadku gdy jesteś jej autorem, wgraj własną skróconą wersję książki w celach promocyjnych, aby zachęcić do zakupu online w sklepie empik.com. Cudze słowa Ebook
podgląd online w formacie PDF tylko na PDF-X.PL. Niektóre ebooki nie posiadają jeszcze opcji podglądu, a inne są ściśle chronione prawem autorskim
i rozpowszechnianie ich jakiejkolwiek treści jest zakazane, więc w takich wypadkach zamiast przeczytania wstępu możesz jedynie zobaczyć opis książki, szczegóły,
sprawdzić zdjęcie okładki oraz recenzje.
Cudze słowa PDF Ebook podgląd:
Jesteś autorem/wydawcą tej książki i zauważyłeś że ktoś wgrał jej wstęp bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zgłoszony dokument w ciągu 24 godzin.
Pobierz PDF
Nazwa pliku: matematyka-2021-czerwiec-egzamin-osmoklasisty-dodatkowy-odpowiedzi.pdf - Rozmiar: 336 kB
Głosy: 0 Pobierz
Wgraj PDF
To Twoja książka? Dodaj kilka pierwszych stron
swojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu!
Cudze słowa pdf pobierz
Cudze słowa doc
Cudze słowa ebook za darmo
Cudze słowa pdf ebook do pobrania
Cudze słowa mobi
Cudze słowa epub
Cudze słowa PDF transkrypt - 20 pierwszych stron:
Strona 1
Rodzaj dokumentu:
Zasady oceniania rozwiązań
zadań
Egzamin: Egzamin ósmoklasisty
Przedmiot: Matematyka
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
Forma arkusza:
OMAP-100, OMAP-200, OMAP-400, OMAP-
500
Termin egzaminu: Termin dodatkowy – 17 czerwca 2021 r.
Warszawa 2021
Strona 2
Egzamin ósmoklasisty z matematyki – termin dodatkowy 2021 r.
Uwagi:
Akceptowane są wszystkie odpowiedzi merytorycznie poprawne, spełniające warunki zadania.
Zadanie 1. (0–1)
Wymagania egzaminacyjne 2021 1
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
II. Wykorzystanie i tworzenie informacji. XXI. Odczytywanie danych i elementy
1. Odczytywanie i interpretowanie danych statystyki opisowej. Uczeń:
przedstawionych w różnej formie oraz ich 1) odczytuje i interpretuje dane
przetwarzanie. przedstawione za pomocą tabel, diagramów
słupkowych i kołowych, wykresów, w tym
także wykresów w układzie współrzędnych.
XI. Obliczenia procentowe. Uczeń:
5) stosuje obliczenia procentowe […].
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
Rozwiązanie
C
Zadanie 2. (0–1)
Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
I. Sprawność rachunkowa. IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
1. Wykonywanie nieskomplikowanych 12) porównuje ułamki (zwykłe i dziesiętne).
obliczeń w pamięci lub w działaniach
trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie
tych umiejętności w sytuacjach praktycznych.
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
B
Zadanie 3. (0–1)
Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
III. Wykorzystanie i interpretowanie II. Działania na liczbach naturalnych.
reprezentacji. Uczeń:
1. Używanie prostych, dobrze znanych 7) rozpoznaje liczby podzielne przez 2, 3,
obiektów matematycznych, interpretowanie 4, 5, 9, 10, 100.
1
Załącznik nr 1 do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 marca 2020 r. w sprawie szczegółowych
rozwiązań w okresie czasowego ograniczenia funkcjonowania jednostek systemu oświaty w związku
z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19 (Dz.U. poz. 493, z późn. zm.).
Strona 2 z 13
Strona 3
Zasady oceniania rozwiązań zadań
pojęć matematycznych i operowanie IV. Ułamki zwykłe i dziesiętne. Uczeń:
obiektami matematycznymi. 12) porównuje ułamki (zwykłe i dziesiętne).
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna lub niepełna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
BD
Zadanie 4. (0–1)
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
I. Sprawność rachunkowa. V. Działania na ułamkach zwykłych
2. Weryfikowanie i interpretowanie i dziesiętnych. Uczeń:
otrzymanych wyników oraz ocena 3) wykonuje nieskomplikowane rachunki,
sensowności rozwiązania. w których występują jednocześnie ułamki
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
zwykłe i dziesiętne.
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
C
Zadanie 5. (0–1)
Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
II. Wykorzystanie i tworzenie informacji. VII. Potęgi o podstawach wymiernych.
1. Odczytywanie i interpretowanie danych Uczeń:
przedstawionych w różnej formie oraz ich 3) mnoży i dzieli potęgi o wykładnikach
przetwarzanie. całkowitych dodatnich.
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna lub niepełna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
BD
Zadanie 6. (0–1)
Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
I. Sprawności rachunkowa. V. Działania na ułamkach zwykłych i
dziesiętnych. Uczeń:
Strona 3 z 13
Strona 4
Egzamin ósmoklasisty z matematyki – termin dodatkowy 2021 r.
1. Wykonywanie nieskomplikowanych 9) oblicza wartości wyrażeń
obliczeń w pamięci lub w działaniach arytmetycznych, wymagających stosowania
trudniejszych pisemnie oraz wykorzystanie działań arytmetycznych na liczbach
tych umiejętności w sytuacjach
całkowitych lub liczbach zapisanych za
praktycznych.
pomocą ułamków zwykłych, liczb
mieszanych i ułamków dziesiętnych, także
wymiernych ujemnych […].
VIII. Pierwiastki. Uczeń:
1) oblicza wartości pierwiastków
kwadratowych i sześciennych z liczb, które
są odpowiednio kwadratami lub
sześcianami liczb wymiernych.
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
E
Zadanie 7. (0–1)
Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
IV. Rozumowanie i argumentacja. II. Działania na liczbach naturalnych.
1. Przeprowadzanie prostego rozumowania, Uczeń:
podawanie argumentów uzasadniających 5) stosuje wygodne dla siebie sposoby
poprawność rozumowania, rozróżnianie ułatwiające obliczenia, w tym przemienność
dowodu od przykładu. i łączność dodawania i mnożenia oraz
rozdzielność mnożenia względem
dodawania.
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna lub niepełna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
PP
Zadanie 8. (0–1)
Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
IV. Rozumowanie i argumentacja. XI. Obliczenia procentowe. Uczeń:
1. Przeprowadzanie prostego rozumowania, 5) stosuje obliczenia procentowe do
podawanie argumentów uzasadniających rozwiązywania problemów w kontekście
poprawność rozumowania, rozróżnianie praktycznym […].
dowodu od przykładu.
Zasady oceniania
Strona 4 z 13
Strona 5
Zasady oceniania rozwiązań zadań
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna lub niepełna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
A2
Zadanie 9. (0–1)
Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
IV. Rozumowanie i argumentacja. III. Liczby całkowite. Uczeń:
2. Dostrzeganie regularności, podobieństw 3) wykonuje proste rachunki pamięciowe na
oraz analogii i formułowanie wniosków na liczbach całkowitych.
ich podstawie. XII. Zadania tekstowe. Uczeń:
3) dostrzega zależności między podanymi
informacjami.
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna lub niepełna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
AC
Zadanie 10. (0–1)
Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
III. Wykorzystanie i interpretowanie XII. Równania z jedną niewiadomą. Uczeń:
reprezentacji. 4) rozwiązuje zadania tekstowe za pomocą
Używanie prostych, dobrze znanych równań pierwszego stopnia z jedną
obiektów matematycznych, interpretowanie niewiadomą […]
pojęć matematycznych i operowanie
obiektami matematycznymi.
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
C
Zadanie 11. (0–1)
Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
III. Wykorzystanie i interpretowanie XX. Wprowadzenie do kombinatoryki
reprezentacji. i rachunku prawdopodobieństwa. Uczeń:
Strona 5 z 13
Strona 6
Egzamin ósmoklasisty z matematyki – termin dodatkowy 2021 r.
2. Dobieranie modelu matematycznego do 2) przeprowadza proste doświadczenia
prostej sytuacji oraz budowanie go w losowe, polegające na [...] losowaniu kuli
różnych kontekstach, także w kontekście spośród zestawu kul, analizuje je i oblicza
praktycznym.
prawdopodobieństwa zdarzeń
w doświadczeniach losowych.
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
C
Zadanie 12. (0–1)
Wymagania egzaminacyjne 2021
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
III. Wykorzystanie XVII. Wielokąty. Uczeń:
i interpretowanie reprezentacji. 4) oblicza obwód wielokąta o danych
1. Używanie prostych, dobrze znanych długościach boków.
obiektów matematycznych, interpretowanie 5) stosuje wzory na pole trójkąta, kwadratu,
pojęć matematycznych prostokąta, rombu, równoległoboku,
i operowanie obiektami matematycznymi. trapezu, przedstawionych na rysunku oraz
w sytuacjach praktycznych, w tym także dla
danych wymagających zamiany jednostek
i w sytuacjach z nietypowymi wymiarami,
[...].
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna lub niepełna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
PP
Zadanie 13. (0–1)
Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
IV. Rozumowanie i argumentacja. XVII. Wielokąty. Uczeń:
3. Stosowanie strategii wynikającej z treści 4) oblicza obwód wielokąta o danych
zadania, tworzenie strategii rozwiązania długościach boków.
problemu, również w rozwiązaniach
wieloetapowych oraz takich, które
wymagają umiejętności łączenia wiedzy
z różnych działów matematyki.
Strona 6 z 13
Strona 7
Zasady oceniania rozwiązań zadań
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
B
Zadanie 14. (0–1)
Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
III. Wykorzystanie i interpretowanie XIX. Geometria przestrzenna. Uczeń:
reprezentacji. 1) rozpoznaje […] ostrosłupy […].
2. Dobieranie modelu matematycznego do
prostej sytuacji oraz budowanie go
w różnych kontekstach, także
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
w kontekście praktycznym.
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
A
Zadanie 15. (0–1)
Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
III. Wykorzystanie i interpretowanie XIX. Geometria przestrzenna. Uczeń:
reprezentacji. 4) oblicza objętości i pola powierzchni
1. Używanie prostych, dobrze znanych graniastosłupów
obiektów matematycznych, interpretowanie i ostrosłupów prostych, prawidłowych
pojęć matematycznych i operowanie i takich, które nie są prawidłowe […].
obiektami matematycznymi.
Zasady oceniania
1 pkt – odpowiedź poprawna.
0 pkt – odpowiedź niepoprawna lub niepełna albo brak odpowiedzi.
Rozwiązanie
PF
Strona 7 z 13
Strona 8
Egzamin ósmoklasisty z matematyki – termin dodatkowy 2021 r.
Zadania otwarte
Uwaga
• Akceptowane są wszystkie odpowiedzi merytorycznie poprawne i spełniające
warunki zadania.
• Za każde inne niż przedstawione poprawne rozwiązanie przyznaje się maksymalną
liczbę punktów.
• Jeśli na dowolnym etapie rozwiązania zadania uczeń popełnił jeden lub więcej
błędów rachunkowych, ale stosuje poprawne sposoby obliczania, to ocenę
rozwiązania obniża się o 1 punkt.
• Jeżeli w zadaniach 16., 17., 18. i 19. uczeń podaje tylko poprawny końcowy wynik,
to otrzymuje 0 punktów.
• W pracy ucznia uprawnionego do dostosowanych kryteriów oceniania dopuszcza
się:
1. lustrzane zapisywanie cyfr i liter (np. 6 – 9, ...)
2. gubienie liter, cyfr, nawiasów
3. problemy z zapisywaniem przecinków w liczbach dziesiętnych
4. błędy w zapisie działań pisemnych (dopuszczalne drobne błędy rachunkowe)
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
5. luki w zapisie obliczeń – obliczenia pamięciowe
6. uproszczony zapis równania i przekształcenie go w pamięci; brak opisu
niewiadomych
7. niekończenie wyrazów
8. problemy z zapisywaniem jednostek (np.○C – OC, ...)
9. błędy w przepisywaniu
10. chaotyczny zapis operacji matematycznych
11. mylenie indeksów górnych i dolnych (np. x2 – x2, m2 – m2, ...).
Strona 8 z 13
Strona 9
Zasady oceniania rozwiązań zadań
Zadanie 16. (0–2)
Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
III. Wykorzystanie i interpretowanie XIII. Proporcjonalność prosta. Uczeń:
reprezentacji. 2) wyznacza wartość przyjmowaną przez
2. Dobieranie modelu matematycznego do wielkość wprost proporcjonalną
prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych w przypadku konkretnej zależności
kontekstach, także w kontekście proporcjonalnej, na przykład wartość
praktycznym. zakupionego towaru w zależności od liczby
sztuk towaru, ilość zużytego paliwa w
zależności od liczby przejechanych
kilometrów, liczby przeczytanych stron
książki w zależności od czasu jej czytania.
Zasady oceniania
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
2 punkt – pełne rozwiązanie
uzasadnienie, że mąka nie zmieści się w tym pojemniku
1 punkt
poprawny sposób obliczenia masy mąki, która wypełnia 2-litrowy pojemnik
lub
poprawny sposób obliczenia objętości 1,5 kg mąki
lub
poprawny sposób obliczenia największej liczby szklanek mąki, która zmieści się w 2-litrowym
pojemniku oraz liczby szklanek, które można wypełnić mąką o masie 1,5 kg
lub
poprawny sposób zapisania stosunków objętości i masy (sposób IV)
0 punktów
rozwiązanie błędne lub brak rozwiązania
Przykładowe rozwiązania
I sposób
Obliczamy, masę 2 litrów mąki: 250 ml – 150 g
1000 ml – 600 g
2000 ml – 1200 g
Zauważamy, że w pojemniku mieści się tylko 1,2 kg mąki.
Odpowiedź: Mąka nie zmieści się w pojemniku, jest jej za dużo.
II sposób
Obliczamy objętość 1,5 kg mąki: 250 ml – 150 g
2500 ml – 1500 g
Zauważamy, że w mąka zmieści się w pojemniku o objętości co najmniej 2,5 litra.
Odpowiedź: Mąka nie zmieści się w pojemniku, pojemnik jest za mały.
Strona 9 z 13
Strona 10
Egzamin ósmoklasisty z matematyki – termin dodatkowy 2021 r.
III sposób
2 l = 2000 ml
2000 : 250 = 8
2 l to 8 szklanek
1,5 kg = 1500 g
1500 : 150 = 10
1,5 kg to 10 szklanek
8 < 10
Odpowiedź: Mąka nie zmieści się w pojemniku.
IV sposób
2 250
i
1,5 150
4 5
i
3 3 lub 0,3 i 0,375
4 5
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
<
3 3 lub 0,3 < 0,375
Odpowiedź: Mąka nie zmieści się w pojemniku, pojemnik jest za mały.
Zadanie 17. (0–3)
Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
III. Wykorzystanie i interpretowanie XII. Równania z jedną niewiadomą. Uczeń
reprezentacji. 4) rozwiązuje zadania tekstowe za pomocą
2. Dobieranie modelu matematycznego do równań pierwszego stopnia z jedną
prostej sytuacji oraz budowanie go w różnych niewiadomą, w tym także z obliczeniami
kontekstach, także w kontekście procentowymi.
praktycznym.
Zasady oceniania
3 punkty – pełne rozwiązanie
poprawny sposób obliczenia liczby osób w zespole, prawidłowe obliczenia oraz prawidłowy
wynik (24)
2 punkty
poprawny sposób obliczenia liczby osób w zespole
lub
sprawdzenie co najmniej dwóch przypadków z zachowaniem warunków zadania
1 punkt
zapisanie wyrażeń (jednej zmiennej) opisujących liczbę dziewcząt i liczbę chłopców na
próbie
lub
sprawdzenie co jednego przypadku z zachowaniem warunków zadania
0 punktów
rozwiązanie błędne lub brak rozwiązania
Strona 10 z 13
Strona 11
Zasady oceniania rozwiązań zadań
Przykładowe rozwiązania
I sposób
x – liczba chłopców w zespole
2x – liczba dziewcząt w zespole
x – 2 = 0,4(2x – 1)
x – 2 = 0,8x – 0,4
0,2x = 1,6
x = 8 – liczba chłopców
2x = 16 – liczba dziewcząt
Odpowiedź: Zespół składa się z 24 osób.
II sposób
x – liczba dziewcząt na próbie
0,4x – liczba chłopców na próbie
2 · (0,4x +2) = x + 1
0,8x + 4 = x + 1
0,2x = 3 |·5
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
x = 15 – liczba dziewcząt na próbie
15 + 1 = 16 – liczba dziewcząt w zespole
16 : 2 = 8 – liczba chłopców w zespole
Odpowiedź: Zespół składa się z 24 osób.
III sposób
liczby w zespole liczby na próbie
dz. – 6, chł. – 3 dz. – 5 chł. – 1 20% – nie
dz. – 12, chł. – 6 dz. – 11 chł. – 4 ≠ 40% – nie
dz. – 14, chł. – 7 dz. – 13 chł. – 5 ≠ 40% – nie
dz. – 16, chł. – 8 dz. – 15 chł. – 6 = 40% – tak
16 + 8 = 24
Odpowiedź: Zespół składa się z 24 osób.
Zadanie 18. (0–2)
Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
III. Wykorzystanie i interpretowanie VI. Obliczenia praktyczne. Uczeń:
reprezentacji. 7) w sytuacji praktycznej oblicza: drogę przy
2. Wykorzystanie i interpretowanie danej prędkości i czasie, prędkość
reprezentacji. Dobieranie modelu przy danej drodze i czasie, czas przy danej
matematycznego do prostej sytuacji oraz drodze i prędkości oraz stosuje jednostki
budowanie go w różnych kontekstach, także prędkości km/h i m/s.
w kontekście praktycznym.
Strona 11 z 13
Strona 12
Egzamin ósmoklasisty z matematyki – termin dodatkowy 2021 r.
Zasady oceniania
2 punkty – pełne rozwiązanie
poprawny sposób obliczenia prędkości, prawidłowe obliczenia oraz prawidłowy wynik
km
(57 )
h
1 punkt
poprawny sposób obliczenia prędkości
0 punktów
rozwiązanie błędne lub brak rozwiązania
Przykładowe rozwiązania
I sposób
38 km to 40 minut
19 km to 20 minut
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
57 km to 60 minut
km
Odpowiedź: Średnia prędkość przewidywana przez nawigację to 57 .
h
II sposób
2
40 min = h
3
s
v=
t
38 km
𝑣𝑣 = 2 = 57 ( )
3
h
km
Odpowiedź: Średnia prędkość przewidywana przez nawigację to 57 .
h
Zadanie 19. (0–3)
Wymagania egzaminacyjne 2021
Wymaganie ogólne Wymagania szczegółowe
IV. Rozumowanie i argumentacja. XVII. Wielokąty. Uczeń:
3. Stosowanie strategii wynikającej z treści 5) stosuje wzory na pole trójkąta,
zadania, tworzenie strategii rozwiązania prostokąta, kwadratu, równoległoboku,
problemu, również w rozwiązaniach rombu, trapezu, a także do wyznaczania
wieloetapowych oraz w takich, które długości odcinków.
wymagają umiejętności łączenia wiedzy z XVI. Własności figur geometrycznych na
różnych działów matematyki. płaszczyźnie. Uczeń:
6) zna i stosuje w sytuacjach
praktycznych twierdzenie Pitagorasa […].
Strona 12 z 13
Strona 13
Zasady oceniania rozwiązań zadań
Zasady oceniania
3 punkty – pełne rozwiązanie
poprawny sposób obliczenia pola równoległoboku, prawidłowe obliczenia oraz prawidłowy
wynik (120 cm²)
2 punkty
poprawny sposób obliczania pola równoległoboku
1 punkt
poprawny sposób obliczenia wysokości równoległoboku
0 punktów
rozwiązanie błędne lub brak rozwiązania
Uwaga:
Nie oceniamy jednostek.
Przykładowe rozwiązania
Więcej arkuszy znajdziesz na stronie: arkusze.pl
I sposób
Pole równoległoboku jest cztery razy większe niż pole trójkąta AED.
24 ∙ |DE| = 4 ∙ |AE| ∙ |DE| : 2
|AE| = 12 cm
W trójkącie prostokątnym AED mamy:
DE + 12 2 = 13 2
2
|𝐷𝐷𝐷𝐷| = 5 cm
𝑃𝑃𝐴𝐴𝐴𝐴𝐴𝐴𝐴𝐴 = 24 ∙ 5 = 120 (cm2)
Odpowiedź: Pole równoległoboku jest równe 120 cm2.
II sposób
PAED 1
=
PABCD 4
1
AE ⋅ DE
PAED 2
=
PABCD AB ⋅ DE
1
AE ⋅ DE
1 2
=
4 24 ⋅ DE
|𝐴𝐴𝐴𝐴| = 12 cm
W trójkącie prostokątnym AED mamy:
DE + 12 2 = 13 2
2
|𝐷𝐷𝐷𝐷| = 5 cm
𝑃𝑃𝐴𝐴𝐴𝐴𝐴𝐴𝐴𝐴 = 24 ∙ 5 = 120 (cm2)
Odpowiedź: Pole równoległoboku jest równe 120 cm2.
Strona 13 z 13
O nas
PDF-X.PL to narzędzie, które pozwala Ci na darmowy upload plików PDF bez limitów i bez rejestracji a także na podgląd online kilku pierwszych stron niektórych książek przed zakupem, wyszukiwanie, czytanie online
i pobieranie dokumentów w formacie pdf dodanych przez użytkowników. Jeśli jesteś autorem lub wydawcą książki, możesz pod jej opisem pobranym z empiku dodać podgląd paru pierwszych kartek swojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu.
Powyższe działania dotyczą stron tzw. promocyjnych, pozostałe strony w tej domenie to dokumenty w formacie PDF dodane przez odwiedzających.
Znajdziesz tu różne dokumenty, zapiski, opracowania, powieści, lektury, podręczniki, notesy, treny, baśnie, bajki, rękopisy i wiele więcej.
Część z nich jest dostępna do pobrania bez opłat. Poematy, wiersze, rozwiązania zadań, fraszki, treny, eseje i instrukcje.
Sprawdź opisy, detale książek, recenzje oraz okładkę. Dowiedz się więcej na oficjalnej stronie sklepu, do której zaprowadzi Cię link pod przyciskiem "empik". Czytaj opracowania, streszczenia, słowniki, encyklopedie i inne książki do nauki za free. Podziel się swoimi plikami w formacie "pdf", odkryj olbrzymią bazę ebooków w formacie
pdf, uzupełnij ją swoimi wrzutkami i dołącz do grona czytelników książek elektronicznych. Zachęcamy do skorzystania
z wyszukiwarki i przetestowania wszystkich funkcji serwisu. Na www.pdf-x.pl znajdziesz ukryte dokumenty, sprawdzisz opisy ebooków, galerie, recenzje użytkowników
oraz podgląd wstępu niektórych książek w celu promocji. Oceniaj ebooki, pisz komentarze, głosuj na ulubione tytuły i wrzucaj pliki doc/pdf
na hosting. Zapraszamy!
Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklam, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym.
Czytaj więcejOK