bub_gb_tk_7CF8A1uwC

Szczegóły
Tytuł bub_gb_tk_7CF8A1uwC
Rozszerzenie: PDF

Jesteś autorem/wydawcą tego dokumentu/książki i zauważyłeś że ktoś wgrał ją bez Twojej zgody? Nie życzysz sobie, aby pdf był dostępny w naszym serwisie? Napisz na adres [email protected] a my odpowiemy na skargę i usuniemy zabroniony dokument w ciągu 24 godzin.

 

bub_gb_tk_7CF8A1uwC PDF Ebook podgląd online:

Pobierz PDF

 

 

 


 

Zobacz podgląd bub_gb_tk_7CF8A1uwC pdf poniżej lub pobierz na swoje urządzenie za darmo bez rejestracji. bub_gb_tk_7CF8A1uwC Ebook podgląd za darmo w formacie PDF tylko na PDF-X.PL. Niektóre ebooki są ściśle chronione prawem autorskim i rozpowszechnianie ich jest zabronione, więc w takich wypadkach zamiast podglądu możesz jedynie przeczytać informacje, detale, opinie oraz sprawdzić okładkę.

bub_gb_tk_7CF8A1uwC Ebook transkrypt - 20 pierwszych stron:

 

Strona 1 Strona 2 '^i';:; '^T- ^ f^->3 - toto oi^.noo «-+t^o w - O H o o o o o OO M 11 ^ Ci !StO-<"^lO"«'-rlO— "--iO—- O F.ioo; cil.O c ^ o = ?: 3 ; = ^^ o ?i c 3 o o o o - « „ M to c I DTiuit^ j V- M M « 10 r] i n - o w <m lo o >h 3 - o l.o ciaan\i '';MH"a I ; I 1 I J I I I I I I 5"' iO tO -^i^^ w co >^ ^ c - i-: 1-^:0 ro -^in a ^ ir f : >3 i-, I I I I M I I I I I I { I I I I ! I I I i I I I a u (I I I f I I I I I M I I I I I I i M M I I I I "o — N to "--tri co ^co Ciooioo-. o 10 lO czco;:3 i^co o. s ? - '*t « c; to o a^ ^ .'o o o ~ kr: t- -a < o - Ci ^) ta c « ^ o b - v> OJ^ 3 ~ m • r- c: ir. ^ C 2 ' ' "w -a » O' „ &^ u i " 2 -< "Jo c -a o CS o Si C C -r- D "> .2 c S -5 o M " C C o S tr* O 000 o § 5 ^ o c c: — c c: c o n s ^ « o I 5 S 2 S »3 PS r: J by Google Strona 3 L- L" »- 73 P MII M I I I I I I I I I I I I I I I I M Q..-e I I I I I I I I I I I I I I I I I I I M I I I I I Scorzi N I I I I I I HM i I I I 1 1 I N.l I I i Quar(ucci O ^o>».^».M.i f I r [ I r I r 1 1 1 1 1 1 1 1 (|uaclratc Plmi | C/5 O C Jk<0 t-;o *^<0 CM WW te te »^ ^ I I f I [ I I I I [ I qiia(iralei W Fal mi aadrnii I Digitized by Google Strona 4 f u j i ^ r -. . r. -« OOO OO Co ^ lO ] siejpBiib <n 1 ** Oj 0*30 00 co co t-H t^--^ CI OitO -J 00 ^ IC 1 H »4 1-4 M M . DS rP i ( ( i 1 1 1 i 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 i 1 1 •o O OUUf^ 1 1 1 M 1 1 1 1 1 1 1 1 n 1 1 »— 'i'^n»«»di 1 1 1 1 1 1 1 M 1 1 1 1 1 i 1 i i 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 •i > 1 1 1 i i 1 1 1 1 1 i 1 1 1 1 1 1 1 1 or'co=.oooooooooeoe9 to ei ^ Oiooooo^ooooo i.>'00 i 1 Rubbia ' 1 1 r w < o o> W o> to 00 o 3 - -- - v-^cc « n W0)K«f 1 <y5'» ' t-- '^'"^ OiMi O'^ C7^^ 0> rrto oc - •+ w c .-o t - oo tO •^.•i«0|*^t<s O Oi Oi O O Ci c-j t L .-lll-l!'") 1 <75 0> OiC OO OO 00 t% t>» <1 liH 1 m « lO o >. _ oM * ^AT M M «« 1 li 1 1 1 1 1l 1 i ^ IlLM|)Uub Li i r 1 1 1 1 i 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 ( »— *— on;.ipi'iib *^S8,4 M I I N 1 1 1 I-I 1 1 1 1 1 14-1 ' YALMOMONE 1 1 1 1 1 - <:>0 1 1 1 ! 1 1 1 1 1 1 1 1 II [ l^O-^ 1 1 1 1 1 i 1 ! ! - -'^^ \H i ! f M 1 M i ! Dl <« 1 1 1 1 1 1 1 1 1 1 n- ii ^ 1 1 1 1 ut i 1 1 i 1 1 ^ ci V Digilized by GoO' Strona 5 PPCiOPMlA :^xo w: A* boego w ItAZANlACil NIEDZIELNYCH 0)^wteeeiiie-f zapalenie roniniow i a&Kcatr • ' ' ' Ghne^iatkici^. \ . P RIEZ lAKA K, K^^fN Ó W S K 1 E G O Sociecsrii* I E S- T WYSTAWIONA K t cr K V, %f#sjj^i^^jf^i!g? W L ¥^ S I N i: E, Dnilutiu Kiokiuia.Soeieait I£SV. V Digitized by Google Strona 6 Lv?ccrna pcdilnt^ mcis, Ycrbum Tiium. Pfal. 11%. m Eccl: 48. Zc wieczno nicflcoczona , gTosi SloVo Boc, Okr;>g!cm fi Naczem, zdobi flufznie moe. •W Niebie gftemi, [kriy fi Zodyak gwiazdami, W Polfczc Nali^cz Godncmi iasnieic Mami. Digitized by Goc gle Strona 7 r • • "• * • ! \^ •i XASN.1E, OS\(/:iEC ON.EMW I!ANV; . * l 1 £.G o, M.O S C T X O Ui • N M ArACH w C A t H 9 • A CHo w SKIEM V /> i; I I: M-A RISKYPOWI KRAKOWSKIEMV ^ XA Z ,C I V R:«^K I Panui^DobrcKfeieio^i Mjfbsiwmiij ?4 1E B E M V, ? rx;, iif/^« £'Jiiefj i dingpofftfZMjm. tibr»ipifkf futyidjyft^ ^^jiipfii : LVbofizrtnm dategp, e Lt/cerKampi^oadfoiemr Jji^cdy lich*, ^azaÓK moich '.prac9, pod Pochodni tyrnfejn wychodzp^, .1 bsnieQ$wJeconemu.Vr; X; Moci EbfloieflWi pokornieo- j' femie ; boiako piw i?ofrcii ^nfklc by.naj^wickfee ogoic; . , • iafno^ ftroirraca takP«|^^3 iafnosci^ owie- : i Kiaa cony "W". X. Mo roz(ad:k. n Iz (zc dowcipy vry mowy gasi. i : i Zc icdji.-ik fibce, tym f'iuym, gdy icnifkie rliinii swiiiiia , owieca lafnosia to a fobie po. W. X' Moci nie Tricklzci ie ' i i chyhnie obietowa mog, cgafnijca Zbicbie, pracy moicy izcziiplb, flawa Imienia fwoiego idemiecrelna, acno obia- snifi..fio4ejeli wielcy Pimie witym Prorocy, fowo Bo- v e, potomnym wiekom, dopamii Wiadomoci i podaiac, Na i iaoiey/zycfi K^ronarowr f InfiFatow* IzraSelfkich Icnionami, » wychodz na»sWa(,Xigtiwoie zd^iK>i z^tegofi nay wicey tym podobne^ a nicimier^elncy pamici god*ie imioni przy- pominaiac, fbwo Boe pifil Bedic to moic pifmojofobli- i : i wy z tftd zaTzczyt mialb, e za czafc)w, nie tylko (Tawncgoinie- porownanymi zwyieiwy, po fzcrokim s'wicfe ^ Naias'iiey- fzego Króla* PoKk (go lana Trzeciego, ale te za wic kuf da y i • Boe. iako navdiifzfze lata ) Metroporitanflcic^to, Wielkiego, lana take, maFey-polfki Pa:ftt rza, to fie fbwo Boeptfafo^gtb- sifófi na. karcie -w ypraftwab Zgoa: nie darmo , m^c^-* fr^""* .u. pmmM$mms,fi4mkm. tognatm : bo rovn9 z^planetamr, na zodiaku- me- ) bieikim ofadonynir, dieliio^]a> rzeczom- krorvch ilegaia, ozdoby pozoru doda ia i Ida tedy Sub Hlufir jpmii \F. X. Mosi . '^t»imsi detcmbru inUtum, Kazania;moic ; które, po wicklzcy cz- e f )i- cina Digitized by Google Strona 8 ronach, w Dyccezyi "W. X. Mosci, Ambonach, przea^ nil • mi oglbfzone byy/rcraz.gdy nasViat Polfki, Drukiem wy- chodz, Bafterfkicgo ^.X^Hosi Bfogoffawicftwii potrze- bui^: ab*y iez^li fnad mmeylzy w (mchaiacych poytek, jilo^ion-^rawiFy^ tei:az gdy /l na oczy wielom , czfto na- raa bcU, jsa Piftcfflcira "W. X. Moci Bbgo(?wjeftvem, obfitfte V DLi(zach Clirzcsciaflcich , flcutki uczyni mogy . Czyni przy&ym dofy, wyraney Ovca iPatryarchy moie- go Ignacego- witego Kourtinicyi, Krory poboncy Fun- , datorów St7Qidi Izczodrobliwosi, zapalne wiece, ywym w rce oddawa, a zcfirym z siiHercclnego ycia* Utkwione- go dnia, przed okAtzm Boflfim, na iafne powinney wdzi- cznoci Vfty>ciadci€nie»<loroznie zapaa rofkazuie. Wic ie fniattowiie KrakowIkiemuSiritych Apofiólbv Kokium sVie 'io owiadcaeoney. Zakon nKij|yipnava : Ovoianaznakni* gdy nic zgaffey wdicznosci^^ifewa Boego ogniem Mpa- . ona Pochodnie!, w dobroczynne W. X. Mo rce, z pokorny i iinionoscia podai. Bdzie ta Pochodnia, obficij W. X. Mosi izczodrobiiwos, nk daleko potomne wieki owiecaa, i wdzi- czne Afekty na(zc, dogortftey modlitwy, zadiigie ifzcze- dii^c Pailerza i Dobrodieia fwego zdrowie zapalaa. Ile prze- nays'wit^ych bezkrwawych ofiar, po wfzytkim wiecie, ale o- jbbiivie vKcolew(lciey,X~i^t ApoftoUkich swi3tynJ> w nie- bo poydzie^: vizytkie przy tey Zabmney wdzicznego (erca Pochodni, odpeawowaii bd^. Insi hartownym elazem^ z twardego krzemienia ognia dobywa ia , W..X. hoyna Moi dobroczynnos', z Piotra witego opoki, nics'miertelne obo- wizku promienie w fcrcach nafzych wznieca, Acznic/amcy tylko ku nnm Pnilciey afce, te lmmort.%itbia inCommunt, filcj,tl4. ti9ribu3 Mtriis, Krorymi W. X. Mosc, Koscio? Boy i Oyczyzn €vieca(» ta Pochodnia przynaleaa. Wyfbkocii co praw- da , ten moy plbmyczek bierze, ale za powodem natury cziijc fw.er /woij w Zodyaku Nacza W. X. Mosi, gdic ne iako Aarodawney Rodbwito^i ^tObg i Honorów lafiiosc wiekuia* csk widi« idbniey fi garnie. Byfa kiedy taka Folflciegoa- nimufisn wfpanlao, ktofa wCe(ar(kie flcarby poffowi Pollkie- mu na pollrach pokazane, zdity zoty piercie z palca rzuifa, mówic Jurum nosaddmm : Na COS f odobilcgo i mnic fi^od- auxt/. waw Oigitized by CoogU Strona 9 i ta way priy/zio Cohawicm in/z^f^o czyni^? *'cicd\'' Pop ho- . 7' dniamoie, W. X. M. ofiarnie tylko/it^w/^/* Wcigdy do ii^oac-; , cznych» W. X. Moci fpkndorov<^ , mklljprzyi ^"HtiLik. •k. 2wiafcza, c na rakicsmy napadli czily^ w'krorc RVenl i la- 4ielnosc, ogniem naywicey » i na tccaiii«yizcy day ^ liczesliwcy Kampanii, r.ieprzyiaiclowi dogrzewa, nich.. feczodrych W. X. Moci posiUiow, ktc\ry /j-i'*. * feli obrofik kosiok Biotdgbtidobrapo/poiirego^jiaogniilePur- ^ Arm^ i Tolii niealilie&.^ Imieniem W.X. tu nibrey. Mosci IafiiicosVieconymiinpoorniey(z.y Pochodni, piiey- ica dóftanie, na p okonaj-^ic nicprzyi.iiof iiay\<'y(zfz-goBog-'? i Kocioa iego Pewien tego bd, r.c . i ccy- Pochodiii^..:id':^ zawifiia niech, zagasi niemoc, gdy in panijrnc iwicky , fi^iw^ tx dfcore piaftowancgo iirzcdu Pieczcarilciego, (t?r}'atf lakoby w reku icfzcze byy, Rt^ti Ctrte, fomcntowa bd-j. O^e- go W.X-'Moc liiadnodok^^^. infzptKioSnc prace mol^, i «</vair«^p iSwtw zach^ife i pri^Sp^ gdy do resjo lichego Prezentu, moiego^ Paflcle oko i rk tttjatkmter iUbnifir , aoraz i itioie fobie iMR^Wi»«i unam obowi^an^, a Lot v pomj^^lne fzGzesli-- wosi obfimi^cycb^ uprzeymic iycz^c^ uniono&, tSiluiwia przyimiefz* W. X. MobiPanamcgoiDobro(&ieiami?0!>iwego. Nayniiz/zy (uga i Bogomodlci lAN KROSNOWSKI Soc: JESU. Digitized by Google a'. Strona 10 FACYLTAi SYfE.ILaRVM Gym Concions, k Anni (cn pras. in, totiiis, Dominicas., Con- Patrc loaiMie Kix>rnowflci>. noftcae Socie- tacia Sacerdoce^ alimior ejufifeiaSociecatis. Th^eolcgi re«- cognoY.erinr, & inlucem edi pofle probayeifir, pote-. ftate niihi fa^a ab A. R. Patre noftro Thyrfó Gonza- Icz praefar?e Socictatis Generali Prtjppofiro facultarcm , conccdo, i)tTvp^s,mandenriir : fi ijs, ad:quos pt rriner, ita yidcbiriir. In cuiiis rei refrimonium , has. ei Ltcras, tnanu mea iub/rripcas^ ngiUo(}ue:fnujQiw>d£di;. Ccacorw loannes Hermannr Pr^pcrfims; ProvinciaL's. Soc k lSSVt^ Poionianu I MPRIMAXVR NICOLAUS. OBORSKI EpUcopU Laodiccofi& Gcner&lis Offic : CracovienGf, Ctacovi2 Iul4 i6^%» • I Strona 11 , . K A Kia piervlz^ Niedziel ZAN dwcncow^. lE Uidthuf^ fi/m b$miiw veMkntem in nube cum potefilUe magna, uo tu Rolni Kocielnego poczarku.ktOKy oddiiIieyfzeypietwraEey. |Ilzy pienRrfaym p Adwcntowcy Niciiiiclc, mi na pami Koio Swicy Katolicki zaczyna pr/ychodza picrwrz.c piltna ^wi^ccijo ilpwa, które tik ftworzenic wia- , ta opifaift: InpriKciph^m (redviC4tJtim,^ grram. Ni ppc9EMka*ft«orzy Bog Am: -i , niebo i ziemi W Hcbtiyfkim i^yku , lo ffowo Deus, czyu fi Eloim , to ioft . Judr.c! <x,dic Duch Swizy po wiada , Sdiou-ie wiat ten Izeroki i yiaccgo , c , czowieka na nim Uworzyh i uinicy i ia ue teinudiiwui, . Stwórcy nalzc- e mu Bogu , tytu! y imi Sadowe Hiiloria pilhu witego pjzypifuie abowiem , : k^dedBu , coumnemu zwafzcza, ftwoneniu , mediicój^ naleao , ie tctu ;^ Bog iftworca, iefl ora Sdzia icgo Tcmiid to przy picrwf^ym pocztku . wiata, Hiftoryk Ducha witego , Stwoc Boga.Sdiia naywa, aby wiedzia ilworzony od niego czowiek, e na (^^j^lprawiedliwa iurydik tego dworce ' fwoiego i)rzyidiic . Dlatego iKo4iofs5ity, przy poc2»tka odknjpienia ni* fiego, i taiemnicy Wcielenia $yna Boskiego, £wanieli» o Sad^e oftatecznym , czyta, abymy wicdiicli, c ten Bog. który G, zfta czowiekiem w ywoic Pi-' nienLkim.SdjianaizymbdiC. Tq n mnie dtwnicyfza , epoc^a;cck piCmi witego, nie iednemn > 4le wielom Sdziom, ftwonenie Iwiiti przypifiiie , A ' wfzak iednego tylko Bogi prawdziwa wi4fil.o4(za.wysnainy ? i czemaTa pizei^ Duchem witym narchiiony Moyzcfz, wiciom Sii^iom ftworzcnie nafzc , przypiiiuc > Rzekbym, e (l to pizcz t wielo Sdziów^ trzy rone od icbio ofoby Ttoyce Przenaywiifzey, rozumie<5 mii*, ile wiem wytiinie wita e E^rinfteiia mowi : Ne^emn^dftr /uAlcat t^uet^uam fed omne judicium dedk Filio, W^i- A Oiecpr/;cd wieczny a pogotowiu , Duch Sw>ery nikogo fadi nicbdiie, ale i , moc y -wad2. Sadowa . przy Syna. Bolkitn zoftaie . czeniulz ptzei nie i6> A dncgo , ale wietu Sdiow nafzych, mlinuie pocztek pifmi witego } ^Siem» ie Apoftoom wity m & rzcczono Sedebitis 'vos ftipet^/edat juJIiMmet dtwUcint^ : iMM' ic* tribus l{ra^l Bedieic Apoftoowic fadii uwinasdic pokolenia . IzraeKkicgo, ale tyviti faiu oftitcczricgo Aflc(brom nic fluy to flowo s Eioim , bo oni fami , rzczct^m ilworzcnicm b^dac, wiai nic ftworzyii. Gwolz la pifma witego t trudnoi tiktfumiczy wykidam. Pe«^ato,ieiakoTheólogowiemowte, Pan Bog ieft, AcIm pttrtis, Enf (imj)ticifji>num Subflantin in^if* Bodca fi iftota , : z zadnychczdi me fkada dicU li nie moe czowiek naprzykad infz* , i , , madufz, a inizcciaiojznowu w dulzy, inrzyrozutn, inlzawola, lulza pa.mi^ Clio takie, ma w gow, rce, nogi, i inieroi^e od ti^^ fobie WPi^ nu Bogu takiey roznodi i podziau nie mafz Ze iednik rostun ludzki, widsft . iuznawa ro^nc od icbie skutki ktorc Pan Bog fam przez fie czyni, rone mu , ^ri^fnoi, albo ittribuci przyznawt i ptzypifuic. I take Pan Bog czalcofrzeczy odlegle opowiida , aafm dobrze czyni , czafem .fpriwiedliwieicarze« czifmj rzeczom, których przedtym niebyo, bytno i iOi^ daie infz» wniem^tofom , luilzki mdro^, infzc inlz* fprawicdliwo, infz* wfzechmocnod miosierdzie , updtruie, ktorc to walnodi,albo a^tribura Bolkie, lubo la rzeczy famcy iedno, w i od siebie nie rozdziel ne, rozum ie, tedoik ludzki , iako , entm vhmdUtr Ji (e ii^ fti^0 ^lM rzeczy sl^ptkim pd liebi io|ae ppanawa.. I dla .^i^d fi ca Btui; f A. Bpg' Digitized by Google Strona 12 Bog Eloipi , co widellfdafiow zniczy , ni poczsrku pifirti Spitego zciwic , iec xc wlzyfticic W) liczone attribi:ta albo walnoi Bolkic, fadi nas bed»-. lako , * ibbic kade zoiboa atrributum albo Bolka , z nami na bdis o£tace- waUio • podapi <:2nyni , mmn o tym na Kaziniich Nediiel Adwentowych iryll . , Pb^^fnanj od nicskonczoncy wiadomoi Bo/kicy, nimieii\aic ii- Madroi i ko ffjbtc znami i\a oftatnim trybunale Bofka pcitipi iiakofao^i nas Mdro , bdiit^ ^ Przera boiaznia (Irafznychradow twoich icrca nafzc tlwoico, od* ^ , ildianszBoc. kupicielu \ • ' - ^ ' ' ' iVicczna to » y nicoyln^ piawda, a« Pan Bog wfzydkiego wiict9Rio6» . ' fwoia dochodzi, i nic li przed okiem icgo zakry i zatis mc inoc iiic tylko , przcfzc i przytomne alc przyfzc .rzeczy idkby fi woczich icgo dii.Uy , rze- , , telnie widii , nie tylko Aowa y uczynki, ale có i fkryte nawet myli , pt^'.cd wii- 4l0Bfo6iii^k^ zicai fi nie moga . Niemafz na swieic takowych i«Biioi» nie znayd^^efz tak (krytego micyfca i lochu gdzicby wiadomo i oko o!kic , , nie przenikno. "O czym takowe ieft Ducha witego u Eklczyaltyka u llo- . Mfd^i f. zdialc 24 ^Hriadelwo C^fff^^, Dominus omnemjuentuin . , non brdtet tliutiL^ ' kich rzeczy wiidomoc,' poznawa taicmne myli , fly fzy wfzyftkie flowa 'patrzy , narp- iV uczynki nafzc i Znaydowili fi nicgdy w Krolcftwie Ifracllkim ta- . cy Athcutzowie, którzy bcrpieczi^ic, iako to lam Dawid w ulzy iwoiciylza:, mo- 'mithit 'Drnwus , net inu lligtt Dem ItKtk . " Nic wid& Bóg , to my : * p/i/w "W*** * ' * w (krytoi czynicmy, nie wic co fi w fcrctt i w myli na&ey diieic, która nie- zbono tak Kro! i Prorok Sunty gani mowi»c InteUigite inp^ientes in poputot : ^ fiidii ali^uando f*pite, A d{ugo<4^tym glupftwic trwa ludzie nie rozumni ifzaleni bdzicie .@«r ^/4jiArvi< 4M^ i^ fgif Ten powiida co czowiekowi romm ffuch > , i widzenieda , i podobnaCz t, aby fam nic fyfza/ nic widzia? nic wiedzia i wn?y/bkicgo? nic prawda to, nbfitMf (ogf/MwfS^ hornhiunty wic Pau Bog naylkryrlc myli i iatcacyo ' Opiftiiac^^l^l^^iN^^ Naywyzfzcgo Sediiego nifzego Chryftuti, powicdiawfzy wypadl^iacy z twa- , c i rzy iego pomie oczy na (lparrzacc przeraa zuftoftry miecz wychodzi, , i zThronu byskawice i pioruny biy, tcza iego obtaczaiij dwadiicia 1 ^ow czterech («^owycliil4fcow krzefif«^oie zasiadali , a pokaiowi taiebiercy Anio- owie Swii, wfzyftk ow ftraiznarrcen, i okropny widok , iedmia iiinymipO" ^gl chodniami owiecali, naoftatck przydaic Et tn confPeBu /edis,tan'ju.im mitre vi- : *: -r- freum^ fitnile cryftuUo Przed obccnou idiego Boga wida byo fzciokie . ,^iK>rze i4ko'kryrzta przeiroczyfte . którzy przez to móne, wiic wlUyftek * i- iiko icft izcrokis albo fzczegulne kroleftw tozumieidl .Prlwieirilr, tiicm- ' ikic Paftwl, iako burzliwe i nicfpokoync morze, poftronne woyny, dniiowc niezgody i bunty, iako wiatry i wichry iakie , uftawiczne tym morzeui Moc i mieCzaiar. )yie^e, ae'mialto wiacrhWt gby tylko nadte maiuia , 1 tcto mc ' :^odnegby,'iwiat i kroledwa, lako morztkoca . Do morza cho cat: rzeki ' a drugie zoty piafek, iako Ganges, toczc w pywaia, a przei fi nalyi, i na- peni morze nic moe taki w Panftwich Krcleftwach icmlkich lubo tak : 1 , W) wiele podatków od ludzi ubogich du IkarbuidiCa a przci idk wmot.ui nicr ^diie gdiie li to podiicwaiiconte." ' Wmorzo czfto bogate okrlf , i 2lo- teBinaadowineflpty,rozbwfzyfi tona, i nipeni morza nic moga. Zbic- raia owo ludzie chiwi doftatki, fkarby i pienidze a mgdy fl tym ici cc lak , , , morze, nafyid nie moe . Izaiafz Prorok iudi niczbonyh do morza przyto- ^ ^ wny wa, gdy' mowi Impij , tftfhni^e , ^od uiefcere neaui . wf&boni , iako tiiC .* ^ ' •*. uijpokoOBte morze , o co oni niepokoia i niwanocr , od wafnc^o fumiiienia t ierpie i ponosi mufza. Przypatruiacficrazlobfprawicdliwy ulpokcionctnii ^ '* ' * morzu, gdy tik fobie fna o nim myli lako to pikne i iche morzs.% nic v Bimokfom.wodynie Wida, co gdy uwaa, gos z nieba, o u(zy icgo wre ^ . a - , iowa Strona 13 ^owa óbia: Nunt[l^idmgre^etprofundamarist &_iamvi^muahyjU i Zna ei rf lobl gtbokosantorfkiey nic zbrod^, i ni zwied^i^, o gdyby tam wfzedfzy wfzyftko obaczy, nipitrzyby li tam cudownych monftrow, widziaby ram froj^tc baicny. fti ifzDC wieloryby Byftrzcyfizym troch oisicm i • zayzrza w to nioizc Dawid wPlalmic 105. airo nimzpodzwicniem mówi; Hoc P/Ww* '*/ - mart m^um, ^ (^dth/um maiiibmt iSk reptiia , uarum mn efi nttmrm t kfir maliM pu/iSa , cum moffw . O co 10 wtym morzupodnieczogalaccy (i^dii-' ny,iak to tam wiele zwierzt wielkich i maych. Tofiwanio wfamnicniii ludzkicm', cci w morzu dieie, zda 119 cz^OiO fumnicnic ludzkie powicrzchu . iche, tpokoytic, i czfftCt i we Hraatiz 'J ilko -w taomi , reptiia n$th4lia pcino, , grzechów, ilk iadowitey sadi^iny , petnó beljfltflcich I te to lu- hiwoi . mncnia i myli ludzkich fkrytoi, przez owo iafn, lakokryftaf, wobiiv;icnia lana witego morze > tumaczy wie!ki wKo^ile ^oym Doktor Grzegorz wity, gdy tak iirmarahip. mowi: Marequippeefime»sbtmana,cujusproJkHd4De^^ Gr^, m Inffredityrquando priork viu iuqititias ^ad mcmorum reductt . Morieefn , royli \ l ll<.ryroi (crca ludzkiego , w ktorc na ten cz.U Ro^ wnuiickicdy nas ("adii z grzechów nalzych bdzie. Dobrze Fan ^^wityicn a ludzkiego Ikrytodi, do przezroczy Icgo iako kryfztai, morza przyrówna, albowiem kiedy n4owytn , Ihafznym fadowfm miieftaie Bog i Sdia nafz Chry (lus ziidiie wi<la^ ii* Inieiak wkryfztale bdiie jwfzyl^kte taicmne 'grzechy w fercu i fumnie- niu ua(ym. Nicncryicic iinatcn czas przed okiem i wiidomoia Bo(k», ; nocne , y pokacne nicczyftoi', wfzcrec^ne fiowa i myli, widzie was lak W kry&tate, Sdiift wfzyftko widzcy bdiip .' " ' / ' " ' A co(z ti , JUitudo ( iak ia aywa fd^c wity ) fplentU fi^t^ *Deiy ^ ftieflcoriczona Bofka Mdro i wiadomo uczyni z nami nar»diicoftatccznymt ' *• Oto naprzód dowodów, ikcutini i ntzych ldowych in<}umy nie b^ciiic po- tczebowili , poniewati nic fipaeit ol(iein Boflcieiia ilry 1 zitBt' nie naoe , choby dobaech6aisiprzec(, owcy taiemny myu , owego nicporsrdnegp ; ifektu, owego pbkatncgo uczynku, nicbdTu fz na ten czas mizerny grze- móg fzniku, ponicwaiz patrzya Bolka wiadomo, na wfzyftkic Ikry te uczynki, my- li, i poadliwo twoie, wfzyKkie przypont^ni, iv rcgclU.u wyliczy. ktonu A tego, n^yczy teye wiadomoi wfzyftkiemu rozumnciaio ftworzeniu , i przyto* tomnym na ten czas ludziom i Anioom ,i3k dalece nictylko Bofkic, ate tear e ludzkie Anielllcie i Czartowlkic oczy , wid.c bda iafno , co kto znas kiedy, , , i na ktoiym micylcu, czyni, mowi, i^myli, wizyllkic toiemnc iprornosiwfzy- ' ftkim obiiwione i offwiecotae bd*^ "" Radbym wiediia Bojlk» w tey mierze inrencya^^ czemti przed. oftate- ia cznym fadem fwoim Soneczna^ i Xiyczna wiato gai a gwiazdy zruca , naiiemibgdic,iako o tym przcizey Niediiclc wita HwauG^elia wyranie , W tc flbwa mowtl S^i^bfiurabitur^ una hm abit lme fiiii^ Jelix cjdi »:. de cao. Mttr. u, & Zami fi Soce, Xi2yc nie v7/da wiac^iwpiego , agvriazdy zpada z nieba na ziemi beda. A dla Boga, cofz te nierozumne wiata Panu Bogu winny ? , e icmi,gai , i zruca na ziemi bdiic ,przywiecyip niebiclkic pocho- dnie, w diieri Soce, a w nocy Xiycu z gwiazdami ^^'lud^kiey niezbonoi • ewofzwas,z to cic ludzkiey nieprawoi dopocfiagiy kiri furoworki Boflca bdzie. owe po J czis *-domu, cgofpodarz na Jomownikow,\ Trafia (ic •. dziatki, i czeladkfwoi.gp-iewm zapalony milki, talerze, i in(zc domowe na- , ' czyni rzuca, pfuie, i ti^ucze ppdobny gniew, ftworc wiata^wfzyflkiego^Boga, , : przywied^edotego,ieokraginiebic(kie,t!uciprowlb.diie. Zarobiciniro* stoc CKceffy i Icryminay niezbonoi ludzka, OWofz naywyzfzy Kapan ^ i wyklina, itc nicbielkic yriccc, rzuca nd bJj*ie i Auguflyu wity w Ten- . - ic mocaloym przez tc wiata, Soce, Xiyc, 1 gwiazdy obudna 1 tylko po- , •Merzchownawiatobtwoid lOziiittW , gd"y J^ifioh S«.taiomi. 5!»«^«r«. titttur, iurt* mndabit lumn (imm, fitlU de aeio cadent , awimm , qutgrattd Dn m^ ^ imftvidibMim,udtia: Owi capowi adal||lud^iej Kcoczy Aó ^ iiyiacni wieie zda. lifi ' Digitized by Google Strona 14 d2b inan kczlaan plami rmokimi diA nicczyfto^ Dnan(l«-a lOicktOfC , , , , , gniewu, iiniiych i^r/.cchow, ni wzór konllcllacyi nicbicikich nazwano^ owofz zrzuci was nicczylte wiata z nieba Bulka IpraAicdhwo bcdie ^wic^iie , . teras Hi^owie doflatni godnoiami, ianie owieconemi tyrufinii , iiko fioci 'XiiycC; i przy oftatccznyrn U^iic pot^iiuns zdtnmi ?v\ Bog. me bdic , i tam zna iaoc wielmonych 1'anow od ubcjjicb wieniaków Co 6oncc z , . Xiyccai nd niebie, fo goipodarzzgorpodyniijk w domu, adzuiki i czelad, lKO gwiazdy przy nich.' Wakti Soce z Xiyceni doitici^e gwiazdy obiainia , do Paiiftwa to , i Kpd^icow naleao, owieca nauka dobrymi przykady diia- i tkii cciadk: czego ni< czynili ,alc i ow!/cm c/citc tcliplbs, zanMcnia mic- i ''>.V> wali, mia li w nicii cnota i rozum od puaniiwa w gowic owoiz oraz z do- , , \ Aiownkiihi gafna i gina. M4ronychtoapirxptdonych,iianasKianodiie- , ' iowgiSyZda mi H, BoO.a fprawiedUwoldczyDi, ie^cli inizych wi^robliwoidi* . • • > i nauka, tak lako trz?ba nic owiecamy.' Ale wracdmliia do Urcri!ncj;o feolu. pia tego to podobno te dzienne, i nocne wiata, n^tcn c^as zgaOia, a>y ierKha iiko qtctoperz niczbono, zakry (ii udi, wtikowyh ieniDO^ iach.pcked Bofkim, i ludzkini' okiem sioga czego ipodicwiac fitik , ^[^'^H^' u Pialmifty mowi ForJtt,in tenehr.t c^Kculrabunt me i\bo iiko Hieronim wity : , \ czyi3L^0p.rient me Azaiz mi powierzchowne wiata caego iemnoi zafto- ' ' . nia, i iitaiak' ale daremna to i ponna nadiicia i o wfzem dla tego^ to {tworzono , na ten czis wiat pogafna, ibyii Ni!y nielworzoney Boflciey iwiacoi , le- * pity (Tery tc 1.1 d z kie niezboznoi na oko wydaway, lako kiedy fiowo zpcd- • ' ziemnych kraiow pokae to widome >ncc, ganic i gwiazdami Iwoicmi Xi flt 2tc: tak kiedy Sonce 'iprawicdliwoiC^hryihis.iawnic wiatu zaianicie,ga(na 0&fOWllP»hlwia^ do tedncgo inu&». <>w«c tp Chryftufowe oczy o których , Duch wity u Eklczyiftyk4aiowi- Oci^i Domini multd lucidioes fole, i niebie- IftI: »tf . flisie wiata iifno(5ia fwoiazagalz*, fkrytosi ferci ludzkiego wfkro prawic i owieca. Taki pomicnione 6witey liwanielicy iowa, tumaczy Auguftyn f Aup^: . wity gdy fermm ijo, de eMftrit moy^ Tatasri munnH* ffinieMi im Chri- , . -'" J^',utetiamclari^ms i4li uminariipr^e/u/^ore Divm Taka, , powiada , bdzie na ten czas wiato zSedsficgo na'zcgo wynikaa, i limc i nawet iwiiita niebicfkiejiafnoia twoia zami y zagasi, aby li przy tym nie- .ftwbRÓoyfti Iwecle, lepiey tatcmne grzechy , i Ikrytc nieprawoci ludzkiCi n4 » oko wydaway Suchayie, co fi za czafow Franifzki witego w icdnym iego Kbrztorrc Jv* ^'^'^ •co tak opifa Bonawentura wity Nocy powiada icdney wiato ia- . , kas niebiefka , tak cay Ktafztor oiwieia , e wtzyfcy akonnky, którzy tanlL* nitcn czas mirzkalHptzeaiS^kifof -Unury} lepiey ni przez kryfzta przegladi* itc, ianie wlzyfcy wbiem widifidt, co krory znicK wzamknipncy koniorzc fwoiey czyni a nd'A ct (krytoi fcrca i myli, ieden drugiego dofknnalc wi- . , dzia. Oczym tak powiada, iwiadczy pomteniony Bonawentura 6wity, £jp 'vin$^mraH4i h.mM»aUtrmi i^etri,^fiienHnHiafuu Codowne owo Iwii- , tOffumnienieiedhego, drugiemu owiecao. T4fcim i z twarzy fwoiei, v.'y- iiikaiacym wiatem, przemknie, i owici ferca nalze, na \%di\C oftatccznym^ Sdzia zagniewany Chryftus, kiedy, iako mowi Apoltoi Swiry lHuminubu ab- ; • ' czneikrytilfl^f^yslitaimiieobiawi.^^ >^ Bywa owo tak mi fternc pi Panic, którego na biaey karie nic a nic nic wi- gdy kto .karty przy ogniu przygrzcie , i przylutzy , az ii zaraz litery i cha- Pttety ^k£zfiia, i i przeczyta pifmo , inadeie.4imy . Bogu to tylko moe . ' '.iipDTii|iym wiadoino , co niiy iyiac ni swieie na fcrcu,! myli pifzcmy zadnc , liiil^^'^* Aaicike ti»titdoyzf$ij^ moayw|ije4t to mwUoii wiadomo Strona 15 Boi ki nafdic oftatccznym, zagrzci* fi fcrca nafzc, prry ogniu zapalczywodi Uolkiey, a tam rone noty, i charaktery, b^da li wydaway tak zc kady , , wyczyta, na oko obaczy, co li w czyim fcrcu, i liimnicniu przez wfzyftck y- i , wot icgo miertelny diao Tam nic tylko owo kartki wiftki niewftydcm . , i , tracce krom wiadomoi rodziców naplanc abo odebrane na iaw pokaza- , , , ne b^da j ale kairdy zcat* ksiga myli, flow, i uczynków Twoich, do fadii ftri- , Tzncgo ftaiiic Liber friptus projcr, tur, nnde mundut iudicftur . Kadego a nas >. . waloc Uimuicnie , iako ksiga laka , na ktorcy wizyUkie ze, i dobre Tprawy, taicmnc niecnoty, i wyftepki.kady przeczyta. Pomyliefz Ibbic, iakim wlty- dem*zapona fitwatzy ludzi niczbonych; iak.itfi lerci boiania, przerazi rouiza O czym i lam mylc, tak do was (Iowy Chryzoftoma S. mowi Sino- ? : occutHm crimen hoc die h u 'n coKpfftti innutefccret no/ine fUret <* S.Cbrjf'. jirutn tujufpiam , , tfffó , , -i ui iii: intirire, f>* in terram maUeti dehiftere. qu4m tot, fui pecMti teflcs , habere 'Gdyby tu w tym Koielc, przy was wfzyrtkich, którzy ta ieitcie, pokatna, i taicmiw czyia niccnotij wfzyftkim obiawiona bya gdyby ow grzech o krorym , , cdcn tylko, abo niKt mcwic, którego v:llyd i^ i na lamcy Ipowicd* namic? ni, z mieyfcarcgOjby 4iai ogcfzony, la rozumiem, eby kajy tikowy obra Tobie zgina, i igrzc li w ziemi, nieli li (krytcy Twoicy niecnoty, przed tak. ma» liczba ludzi, iawnie zawftydi. Gdyby na Tyna oicc abo , na córk matka t abo ow taimn* niecnot wiedziaa w piekle by fi tzc- , , , C/.cic, Icpicy widzie nieli tiki wltyd, i Iromot ierpie , zkad, to lobie, , tninari ad majus wnoie leeli przed kilkadziesit oTob, byoby to tdk , , (icTkie zawllydzenie, iey bdvc, kiedy przed obccnosia wizyflkich ludzi, i AniooWjzoi twoic obianionc ftdn*. Ca rozumieic.iakicby to zawftydzenic, i katinicbyo? gdjby oTob iaka pocziwa w Trzód gftego liidii obnao- , no, takimi nam karaniem, wiadon a grzechów nalzych Bolka gro-^ Mdro , ii, gd^ tak u Eklezyaftyka mowi In fint hominu, denui»tio opcrum ejtu : Bdzie, . IctUf: u, powi ida, ten czas , kiedy wTzyftkic Tprawy twoic czowiecze , iwiatii wlzydkicmu obiawionebda. Tcgo li wilydu i Tromoty , przclkfzy Auguftyn S. przc- . ftrilzony woa; Ecce cora^n tot miUibus populort4m nudabuntur cmnes iniejuitjter y S. AMfflJli mut , coram tot sgmtnibus Angelorutn,piitebunt univ(rfi feler* me* , Oto, powiada, przed wlzyftkicmi ludmi Anioami z nieznonym wftydem , obiawionc , i , odkryte, grzechy moie bd. A iecliTztcn Doktor S. choiafz dawno wiatu caemu, w Ksigach Confefjionum ^ grzechy Twoic obiawi, tak fi lednak tego oftatnicgcobiawlenia lka ty, iakim fi na ten czas wftydem zaponieTz? co : fiowoinaTamym Bolkim, Spowiedzi S penym alkawoi trybunale , wy- iawi grzechów wafnych wftydilz? i ztoi twoich wirokradzko raiTz. Przed iednym Kapanem, kiory me tylko drugim wyiiwi, ale ztoba, mowi o tym , ' mc moe, wityd i nieprawo twoiwyna, a to iako zniciel ? kiedy przed . i > wTzyftkim wiatem .grzechy twoic wynurzone bd» Tak iako widz, Ikarze Mdro Bolka, ludzi nczbonych, iako ni<?gdy M4tt: u- ikarat w Ewiniclicy l*aii, zuchwae w winnicy Twoiey robotniki ,do tych^gdy na odebranie poytków, Iugi Twoic wyprawi , zli. ludzie, okrutnie , raz, i drugi polty P4a(kie pomordowali o co on rozgniewany , (yviffimh mi(it fdtim fi$um , N Naoftitku , poOa do nich Tyna Twoiego . Ale i:wa ieno co czyniTz ? ftulznic , . nalugi twoic uraony Panie, ilk to, tym zuchwalcom, i mzoboycorru, miifto karania pokazuieTz, oro.i ludzie, ukorz;ir fi, i nilko upadn, do nog fvnowi twoiemu , zayiago w tym aby im ilk twoi przcicdna uczyni tik, , , ikonny do miosierdzia lyn rwoy,a ty na przyczyn, i pokornai prob*, ukó- cluncgo Tyni twojego wTzyftko im odpuiTz, i iTkie urazy twoie, w , ow ' nicTzczliw, i wlzyftk Tprawiedliwo , gubica ainniiia, pul, temuto , ^ i ladzie , przeciw tobie grzcTz*, b.*Tpiccznic na amnillia kaa. Nic ikon-* c t nego do iikawoi Tyna, ile ^b^oyne iakie woysko,pofti byo , na tych dobr twoich (zirpijzow, i Trogtch zuchwicow, nie trzcbiby z nich,i ie^ego : ywi akicdy ziuizone, we krwi niewinney, rce Twoie, rzucana Tyna twego? ty a ifl^iwouWjpicy, micria , i zguba ukochanego icdynaka przypaiTz A« . ' . . • 'B roli Digitized by.Cc Strona 16 ^{ tolion przci nie zbroync chorgwie, i woyflti,4lc Syni C^irc^o , do owych . ) zuchwalców, i Irogith mzoboyc^w wyfyh a co tego mia za przyczyn , J oto li wyda, kiedy tak w twainclicy powicdi^ia ; nia iicbuntur fiUum Mftm^ zawftydzat li obecnoci Syna moicgo iakoby rzctclnicy mowj, nic mog ia , tychyci Uidi, baricy ukara.iako wftydem i konfuzya. Taki t Panik* " S. Ghrif: intencya, tumaczy Chrylbltom 5 gdy mowi Fro tjntis cnirn htitrlis / tt . : , foUv':pdtFlj pudoris Nic móg ftuTznic uraony Pan, barwicy tychzi^^aiu- . dii ukara, idko kiedy ich, obecnoia Syna Iwbicgo zawllydii. Oto nic AnicHlcic woylk uzbroionc aic Icdnorodzoncgo Syna iwuiego wyle , , Oic Przcdv;ie2ny n^ lad-ortatni, ik lobie uwaaiac yerebunur filtum meum , NiC i : . mog* niczboni hid^ic, wiccy mie karania, lako kiedy li^ przed Synem moim, *» zo:i (woicy zawftydza. - • • . Nero Ccfarz Rzymlki, ktorcpiu bariiey kuglarzem nu Cefarzcm byd przystao, chcc niektóre Scnatory fwoic, niczv/yczaynym fpofobcm nkara> . ada tego pilno, po owych Rzymfkich Katonach aby przed nim ikoki , i lawnc , igrzylka, na publicznym theatrum odprawow.i!i, na co. oni, adna miara przy- zwoli nicchicli, mienic, eby ta pocho, i lekkomylnoci ftanu nalzcgo, i Scnatorikicy powagi, barzo nic czia , wic eby ich by ^ z tcy uwagi /bi Nero, Izaty im odmieni, i malowane na twarz maOckary poradii, woy nic mogc lie dilcy wymówi woli, irokasanm Cdarlkiemu, nic tak zthi, iako z boiani, uczynili co rolkazano, i gdy w bazcrilkie li Izacy ubrawlzy i , twarzy mafzkarami zaftoniwfzy,,iako baznowic, i kuglarze iacy, po theatrum Ikacza, wypadli tym czafem onicr7c , którzy zCcfarfkiego roikazania, wfzy- ftkim owym Senatorom, marzkdry z rgearzy gwatem prawie zdarfzy wfzyitkim , ./ ich, przytomnym natenczas ludiiom , na w^lyd , i pomtewilko , poi^azali C^ego tak H owi powaai Katonowie, ziwilydz.iU icdni ,zara;^ na micy- - - - fcu okrzepli a drudzy od fmutku, i mclaiicholcy, prdko uwidli. Tano pitdore , Dit ( mowi o nich, co to pifzc Dio ) f(ff4^trj.nt, ut pfff,'cerit ud vifam , nm paucis aiifc- , rendum . Tak fi powiada tcy iwoicy pochoi zawftydzili , , , niektórzy za- e raz, a drudzy wkrótce, poumierali A vrieic , co to icra , ludiic niczbo^nf . czyni? oto wizyfcy w larwach t w mafzkarach chodz, woa nich, (Irofuiac ich Ffdm : Si. ^ tego, Kroi i Prorok Dawid .^/ :re fjc't:s picatnum^ptmitii ^ A czemulz to .ir- : \wy, i malzkary na li , ludic grzclzni bicrzcic.'* li owo drugi wdic, uoy i iako kotek uai, a wnocy mc da pokoiu mylzom owti teraz wftydliwym, , tanaboinicaf widi, peno miedzy ludmi obudy i niefzczeroi , ale zedrze , to , i zrzui^na fadie oflatccznym Pan Bog rozkae , az wltyd, i konfuzya nie- znona nalHpi .Nie diwui fi ia temu ,e na ten czas ludzie niczboni rzc- \t2\, '• C<*^ff^ f"p^*^ f^^-f rnorttes collis c6óp:r'tie nos , Padayie na nas gory przy kry- . , * * r wayic nas pagórki, abowiem nic mogc wftydu i konfiizyey znie , woleliby , icmi ,gebiey pieka, przepa eby takiego ufzli zawftydzcnia, ale grzcbic , lic, tako naygtbiey lepi krci vr ziemi, wlzdzic was, na ten czas, oko Bofkie, , ' Anieincie, I ludkic obaczy . Wicmia, czcma ludic niczboni, nic czekaiac wyroku cllateczncgOJ Utf.if' 1 l)unthi itt fupplidum /cternum . Sami poyda w przepa wieczna . Poczokayic niclzczliwi potpiecy, a was dekret Sdziego (prawiedliwcgo, iiko piorun mocny w piekielne przcpaiwtrai, icfzczc was czari , gwatem w ogie nic iagna, i nic wlok a wy iu, fami wcri idieic ,d!r?r("zc wam iako bacz, to, , przed wfzyftkicm wiatem^ zawftydzenic nieli nieznone mki piekielne-^ , 5 • Tcgo2 icft zdania i Bazyli S. mowiacy Gravhr /fuam ti^ni< x.*ernus t erit ill; pudot , : f-'^-'-- '!itm ommntft grjv!ljtmu?f} rpprnbrium \ ccnfujti fenipitrnA . , liiricy nic- ^ ych wllydj nieli tamo pi. ko utrapi Dorobie fie, dorobi nicwftyf . ;dki^ rakowego na r.d:c Bolkimzawflydzenia.ktotc iefzizc ,bdic, lua wlzyftkic mki, i katownie piekielne. ' Tft, iednym iTowcra, uczyni z nami MidrO^i wiadomo Bolka ni fadie , oftacecznym, co nicgdy uczynia z Dawidem , tak lulz do kizd i^o z nas di z. Kfg.it. ippwiac.- Tu J*>tJli ahjiondite y ego autem ftciutn verbum ijlud, in con!}.H t omnis '••»^ v< . ^ . Ijrad • ' Digitiz^ by Google Strona 17 Ifrael, ^rinconJpeHu Wicdzc O tym , kady zofobni czowiecze e cokol- folis . , wickc tiicmnis, pokamic uczyni, iato, wlzyftkierau wiatu. obiawi, ipt> i ka. Lkay roku tego, wlzclka nieprawoi ,a zprzciwncy Arony, ' iclzie h, r-.... ^ic, wizyllkic, zw.ii>.cza taicmnc, i famemutylko Bogu. \ > wiadome cnoty ,i dobre uczynki Chrzccianfkie, abowicm i was, ni pochwal , i zapat wicczn» wylicza, wychwala, i wiatu pokazowa^ta Boika wiado- mo , bdic Nicboyic fi wy, grzechy pa ilkiwyui trybunale ipowiedi . i S. przez prawdziwa pokut, dolkonalc zgadzone, wllydi was, najadiicofta- tccznyra , Mdro Bolka mc bdzie którego wftydu, ebyie i wy na (powic- , , di^iaclizataione, i dofkonaa pokuta nic zgadzone nicpriwoi, uizy tu {l , , nai/czyrych fpowiediach, dobrowolnie zawilydzaycic tak, z S. , Kiocm mowiac: CulpA tubet vni(us mens ,fuppUranti parce ^Dcus. Nicchay to.tcrainicy- izy wftyd , na nas wymoc , zc nas wicey , nie tfJiicfz lufz zar.ftydza Bofc . AmcrL . KAZAN Na wtor^ Niedziele Adwentowa I E . Tu es ,qui venturus es? an alium (Xpe,4mus V Matt: n. DZiwui H anowi S. wiediat on barzo dobrz«, Chrydus by MelTya* e zem prawdziwym , iefzcze go we wntrznociach maicrzyriJkich, iako wiata wfzydkiego Odkupiiela poznay, przywita i ulzaaowa A w diiiey- , . fzey Ewaniclicy czemu z watpliwoia laka pofty fwoic , w Icgacycy do niego , polyaiac, pyta fi kae Tu cs^ quiventuri4s es / an dium expeil.;>r.".u : to Tyc , przyobiecany wiatu Odkupiiclu ? c/y infzcgo Ipodcwa li, i oczekiwa mamy? Ale gdy rzecz Icpiey uwaam, fluf^nc to iaua S. pytanie bydi wid^, miaonfna, na dwoiakic przyic Chryftnfowc mrzgiad. Wiedzia naprzód ctcnPan, na odkupienie wiata z wielka alkiwoia, mioficrdziem przy- , i fzcd,nie tiynomu przytym byo, ziakim gniewem, zapalczywoia mia i , ^ przy na fad oAateczny co uwaatac, irufzic mowi: j^ltum e:cpdinmus> In- , Iym ty Panie, na fadic twoim bdterz,tcraze dobry i mifoneray,, ale na ten , czas pokaclz fi furowym , i lpra*icdlwym Powiadaem i ia, w przcfza , . Niedziel, iako nas Mdro Wicloncgo Boga, f»di bdzie ,di,atum expe- amus, inlzeattributum Bo(kie, nafad przychodii. Sprawiedliwo nam Bolka,>° pozew przed ll daic. W^c iccli rozumiefz fzlona niezboznoi przedMadtoia i wiadonioia Bolka, zataia, znaydie i,i namaca-. (i , e Sprawiedliwo, która na to, dii ftol ic fadowa zasiada aby wyrpicgowa- Choby fi, iako myfz, gbokc w^emie zagrzebi, abo , i la, i fulznic ukaraa . iako ptak, wyfoko na powietrze wleia, abo wgbokoi roorlkicy , iako ki- niien zanurzy, wfzdic ie Bolka fpnWicdliwo naydafie i namaca. Darmo (i zawiedzione fumnienie, lak w Ldbirynie krifz, doydiie ic, siadami grze- chów twoich, i przekona lajncmi dowodami Bog fpriwicdliwy I to ia dz'> . powiedzie umyliem, iako fobie z nimi Bo(ka Sprawiedliwo, na fali .. oftatecznym poftapi. Spraw to fprawiedliwy Boe , abymy (i tcra fprawic- , <|liwoi twoiey przclklzy, na fadio ll icy twoim\ nic lkili Tak to tobie z nami, poftpuie Pan Bog iako owo czyni mdry oiec zc , zymi Cynami Iwoimi , którzy kiedy na oko oycowlkse , nic cae .nicdbaia , t iidaic fi, dutko ierpliwy oiec, do priwicdliwoi , i ("urowcgo karania: tak inaydobrotiiwrzy Oiec nafz Chryftus baczc nam Bolkie legooko i pc- , e , , ^na wiaJomo nic do pohamowania wgrzccha. h, czytucnia prawdiwcy , i }l6kuty nic pomoga, lurowar Iwoi przciwko li^mwyiya, i uzbraia Sprawie- diwo. B» . ... , Opiia- Strona 18 Opifuiac locl Prorok., przy ic Boga Sprawiedliwego na wiat, tak o nim powiada: y^nte faciem ejus t^nis vorans pojl cum^fl.immA exurcns. Ogicn, powia- da, poprzedzi przed nim, a pomie nim tud^iclz nallapi. Kiedy , za Mdro Bolka wiat furowic ( lakoie wprzclzaNicdiicl llyfzcli) fadia wfzyftkic , bya wiata nicbilii;ic, ftohcc, Xiiryc, i gwiazdy pogaia. A kiedy na tene (ad, Bolka Sprawiedliwo idzie, iz i przed nia, i za ma wielki i ialny Ofic wi- , da Taki to rzcczcic, madro.zawlzc gorce ^ifckry iako ogie gai i . . , , . gniew, frogicy zapalczywoi pomie podcgaiac, zapala A ia za, taka m»m . okoo tego uwag rozumiaa ( iako fi iua namienio ) ludzka niczbonoi e : li miaa w owych caego wiata icmnoiach zakry i przed Bolka wiado - moia zarai Owolz na to, Bolka Sprawiedliwo, wielki, i iafny pomie^ . , lonica, aby przed Bolkim i ludzkim okiem kryiaca li niezborno, owiei- , , a. Takito,pomyliiciwy lobie, kiedy przcllpcy Anioowie, iakogwia- zdy, za fwoim Lucipcrcmw iemlkic przepaci lcc*,Uidic rprawicdliwi.czyltemi, 1 iako ogien.goracemi afektami Twoimi, do nieba iargn*. A ia za, tak rozu- miem; wicle lobie tufzyd, zbyteczna o mioderdiiu Bolkim ludzka utnoi, tak zimylaac upadn lado nog .ilk.iwcmuCtiryllulowi moiemu na ladzie ; , oftatccznym, zawoam pokornym, IkruTzonyntr ferccm do niego na wzor o- i , > wego olkarzoncgo w Ewinicliey It.igi fauentiam habe tnme omnia reddam : tihi. Micy Stwórco, i Odkupiielii moy ,icrpliwo nademna.a la li tobie, tak iako kacU, wypai ze wlzyllkiego obiecui,alc zawioda li., na nidiei, zbyteczna ufnoi, oto ren wkoo naniecony ogie, przy ftapi i nawet do nii- i , ofiecdia Bolkicgo mc dopui DiiWiiyc fi tu, c Panowie iiemrcy gwir- . , dye^ idraganic Iwoic iako trawicy ogie, okoo ficbic maia, ktorc gdziekol- , wiek ftana, ubogim ludziom, z obory, i z komory, iako ogie wyiedza, i wytr^ wia, moe (i to, oowych Panach, co na cudze utrapienie , nic nawalny grolz,r wielkie gwardyc chowaia, niemal adliteram /littefaciem ejus/ignis T;:r.j«/ mówi : ^pofleum ,flammacxurens Okoo tego Icgomoi, ognii ziadaczc, i w/pi- . iaczc, gdziekolwiek fi poka, wizyftko wgoinie ziedza.i wytrawia, kiedy 2 bankietu wyiada , puftki po nich, iak po ognia w domu, nicmafz nic w Ipizarni, w piwnicy , iakby wygorzaJo . widz, A te i Pan Bog, ma takowalz ogni- e i ftagwardya,aby i niczbonoi ludzka, tym ogniem utrapiJ- Nipi^s li ludz- bcieiz, kiey nicprawoi ziemio, owofz fi czyci, i wyiufza tym poarem , tryumfalny to tu Irw ogie zaialnicie który fobie z zguby, i z potpienia two- , icgo, ndzny graefzniku, Bolka Sprawiedliwo wzniei, wtymi to pomieniu gorze iako ofiary caopalenia ludzkie bdzic- lakic, grzechy x nicprawoi Ozibo w mioi Bolk:iey Terce, owoTz i , , i , ie . tym poarem Bog zagrze- , wa zechce Zgina miedzy ludmi wiaro, oftyga mioi owotzSprawiedli- . na , nic, i ogrzanie twoc, nicicdn pochodnia, ale ziemi caa, Bolka wo zapija. Wprzód nim oladi ludzka niezbonoi, Iprawic- aby i , , dhwyBoff, na mki i, i tortury poda, piec i, i pali ten ogie bdzie , fi dowfzyftkiey zoci twoicy przyznaa. Nic bdzicTzfi dlaiey uicwftydzic, iiawny nierzadiic, miedzy ludmi przcfuTza, Bolka ie Tprawiedliwo, tym o- gnicm, z caego wiata wywici. Wy o icmlkic Sodomy, i Gomotry, taki pe- ogie, z nieba na (izwabiic. Dobrcro, okoc ognia rego; uw.igi ale to , y wnicyTza, co o nim Tawc S uwaa mowiac Aurum^urgentum l:qnumy^ipuli^^, , : , rtvthbitur, unii*fiuH*f^ opus mantfefltim erif, dis enim Domini dscUrMt (juia in tgne , , €jr uniuJiujuJ^of>Hs. quaiefit, i^m< probabit . Dla rcgo, powiada, przyidie w ogniu Bolka Sprawiedliwo ni \viit,aby \x:nim Tpraw i uczynków ludzkich, dozna- , waa Gdic Apofto S. bierze od tego, którego ziiy warny ognia podobicn- . , llwo iak bowiem ren ogie, zoto,! Ircbro piknicy ietzczo poleruie : adre- , , wo, <om plewy pali , w popof obraca.- tak BollccySprawjC*tWOi po- i , 1 irieri, ludi rprawjcdhwych, nadzoto; frebro piknicy icTzczc czy?i .anie- i , zbonychjiako drzewo fom, i plewy pj'i, i drczy bedic. liywaia owo naczynia, z wierzchu po/'c;5i(e, wypolerowane, rozumiaby drugi, e to , Izczy- i Je zfoto, abo Ucbro, wrzuc icno co wogicn, afz poznaTz mied, cyna, e , abo 'Ojgitized by Goo Strona 19 (fi**- • » .. . ' i . » ^ • • • <« aboolow: tak.i fic i midzy ludmi dicie, uoy li drugi powierzchna peJ- » ftau, wida powierzchu fkromno, ftychi z uft nabocnflwo, przyrzekby, nic icden, c wtym fcrcu, i umyle, (czcra, i prawdiiwa, i.iko zoto, abo Ircbro witobliwo, aicche icno tego, ogicn Bofkicy Sprawiedliwoci probpwad * pocznie, a to iako Itomi, abo plewa Ipfoni, micdia li, abo oowiem wognin;'- by pokaafc Dobrze zaille ten ogie, Bolk* Sprawiedliwo wyraa; ibox z . wiem iako ognia przyrodzonego dzielno, w probic Iwoicy pobad mc mp-'" e: tak Bolka Spravied4wo nigdy (t mi omyli. Na tycli tu iienifkich fa- dach, po "ronych lkrutvniach, i pilnych inkwi^cych, pcuo niclprawicdhwycliii^ wyroków bywa, Boika Sprawiedliwo iako ogicn ,wniwc2ym finie omyli,pQ' kacona, coprawdzwawi»toblivo,i fzczera, iako zoto .cnora, wyda zwicrz- chu tylko nabocnltwm, iak pozot*, powiccon;* obud, ludi Iprawiedliwych, iako zoto, oczyi, niezbonych iako plew, i flomc, na ogjcn wicoirny oliadzo- fiychbjrdz pokae. Wicie c o»ioii, kiedy ti miedzy gfte budynki z.iwe<*' mic, nic uwa7a, cy to panikic pokoic, cy ubogich ludzi chatki, czy ni czci& Bollcai powicone Koioly, ale wizyflkopah, i w popió obraca: tak Bolka Sprawiedliwo, na adne godnoi, i bogadwa, nicbcdiie wzgldu miaa, ic- " dnakowo (obie z Piny, iako i z iibogicmi poftapi Zganiecie przy tym Bo- . , fkicy zapalczywoi ogniu, Nayianieyfze, lanic owiecone i Wielmone i- miona o czym tak Hieronim S. opowiada , eniet judex qni nec donis fleciitur , : , S y nec perfimu accejtta . Mec verbts fallitur i^tzyjdiic , powiada, Sprawiedliwy Sc- J^'/ 3iia, który ani podarunkami zmikczony, ani priwncmi wykrty olzukany , ani zacnoiai oiob uwiedziony nic bdzie. iako ten udarowany bydi , A moe? który , nielkoriczcnic doftateczny w fobie bdc .niczego, od adnego rtwo- rzenia, nic potrzebuic , nic podobna tego , flowyolzukac. nic podobna zoi jakicy, przed tym li zaprze, który icil Przed wiccznar^ i Ntelkoriczona M»Jro-" Iia Nic bdzie li ten, na WielinonocPinlka oglda który tak ubogiego, , iako i bogatego gniewu li nie boi, ^ O afk nie ftoi. Mieli to wc zwyczaiu,owi fl»wni IprawiedUwota, Athcnciego Arccpigu Sdziowie e ( iiko Plutarchus i Bazyli , wiadcz ) w icmnoiach wfzclkic . ^ wiato zgaiwlzy, ladi!i, 1 dekretowali, i to dla tego, aby fi na obwinipncofo- by, oczy patrzce, zacnoci, urodqf,abo utrapieniem czyim, mc uwiody. Bolkiey Sprawiedliwo!, nic trzeba do (adu takowych imnoi, przy iathym i wielkim , ogniu, trybuna fwoy , odpiiwowa bdiic bo ona na zacne, i godne ofoby nic , dba, piknoci li, i uroda me uwodzi, ndz* fi ,i utrapieniem do roiolierdija ' nic Ikania-. Staroytno pogafka fprawicdliwoi obraz, bez rak, y oczu malowia: , , to chcc wyrazi, c Sdziowie, ani rak na podarunki, i korrupcye im oc7.u na , • tclpekty, i uzAlenia, mie nic powinni. Bolkicyi to Sprawiedliwpi, takowy ^ obraz, iftotny wizerunk , niemaona, n.itwoicc?.owiccclkirby, i podarunki r^ku, nic upatruic zacno$i,ani utrapienia iwoiego, ale tak fadzi bdzie , i iako lama ftufeno kae Przyznawa iey to. fam DtichS gdy takDcutor i;'. . . : przez ufta Moycfzowc mowi ''heiu vfjitr, ipfe efl Dem deorum, : '^ominut domi- ^ tj^ntium qui prr/onam non accipit necnmyiiTA , Bog walz, icft Bóg bogów, i Pia , . panuiacych, który wzgldu na ofohy mc ma, ani fi podarunkami uwodzi, kri; tkomowiaC iako ogiea,co zachwyi pali Nic kontcntuie Ijc icfzcze tym Sprawiedliwo Bofka poprzcdzaiacyi^ , c < i naftpuiacym ogniem, fad fwoy o(wiv'ca ,alc te, i (atna zapalone pochodnie^ w rku nieiic,mowia Scrutabor leruf4em in lucernis, Soph /. ; mowi , fpra- : Bd , so\ viedliwy ldia, w leruzalcm, przy tychpochodniach,piinc czyni Ikrutynium. Ale to fprawiedliwoi Bolka, fwitc, i wiara prayrdziwa owiecone miifto , ' iTawncwiatobliwoia, ronych Proroków, i nabociidwm, ukadnych Phary zcufzow Nic la na to, mowi Sprawiedliwo niedbam . , Nic tylko la cxvel-. , . fy, i kryminay nie tylko zaboyUwa ,cudzoollwa, i wierutne niewftydy laizj , bd, ale te Dico vobis^ quaniam omne 'verbttm otto^m ^Uffdjccui ftiermt hnmmts , , ^ ' redden rationem dc eo, in die judicij , i J5 prónego nawet flowi , fadzi kadego na Strona 20 . • I • • • ' • . . to -fttdicmoim bd, i owfzcm ; EgoJuJiifafJudicabo ,ia famc cnoty i wiatoblwo- , " ci rozrrzfne, zechce wiedzie, z laka iiucncyat, owe porty , lamuzny i nabo- , criltwa b) wiy? bd (l pytat,ziaka iipilnoia, i iKziwoia-.owc modlitwy > Tpowiedi, Komaiunic odprawoway? Dowiem (i, kto wedle pr/cpomocnia i Iwcgo, uboftwo lud/kic ratowa? / likim poytkiem kazania, Howa Docgo i flucha? co uwai^aiac Ectnard i>. mowi: !^;d tutumin^^abyhnc ffi leruJaUpiTnaatt firutiaium ? liko G Babilolkic niczbonoi, kr2y\vdy puariitwa nicwftydy. , , tjTOs, owieca ludzkie nieprawoci bdzie ?oioonich, S. Prorok oyzci z po- M DWf: • xf/iidi.' Lex ig»(aiK przykazania fwoic przy nteie Sprawie- marj.'j rjus , Prawi , i dliwo Bolka, na lad oftitcczny gdiic, iako przy wietle, kidcmu pokae ,, kiedy , kdy, i iak wicl razy,Bofkic przykazinie przcrtapi . iakoz lcpic- lace, pokatnych icmiioi Izukaiace oczy v owo ogniftc, od was nie raz i , pogardzone prawo, wcyrzyie? ztopnieicie od boiani irzenice i zdrtwic- , ie(z iako kamie fercc. S'.yii Bolcy. i Anioowie nicbie(cy,kroizy przed Iprawic- . V dliwym ldia/czia poprzedza , czia naftpowa bda o-zi nim , • • * gnicm fi te, dla olbbliwcy chway i wiatobliwoi fwoie^ nazwa mog». A na coz Sprawiedliwo Bofka, tak* witych Twoich wiato, przed Ibba, izafoba,na oftatni trybuna przyprov7adi iako o tym Koio S. fpicwa; Ecce ? Domtntis rrniet, CT om:ies S.antlt ejits cum ;o , ^trit in die iffj, lux magna Oto przyi*. . dic Pan, i wfzylcy Swii icgoz nim, i bdie wiato wielka Na twoic to . owiecenie,! przekonanie mizerny gr/ctzniku zayie takowey wiatoi Pan , Bog, chiaby nie icdcn na ren czas mówi Panic wftydliwic i powia- em y , , ghwic, jia tym wieic nic mc moga remu wydoa Ikonna do grzechu na- , tura moia, em iaapoftcm , idy fcipl^nami, turowie nic martwi, ftabo moi4, \f . tcgomi nicdopulzczaa Pattzc, rzecze kademu takowemu, Sprawiedliwy . Sdzia na Przeflatica moiego, i drugiego Ewangclift lana przypatrz fi Kro- , , Icwicowi Pollkiciuu Kazimierzowi obró oczy na Katarzyn Barbar i inlzc , , , wite Panienki, a wfzik i i, tz natur, co i ty mieli, tez w lobie Ikonnoi do zego czuli, ftabcy take pi i komplcxycy byli i conc do zego okazye , nic , ninicy miewali , a iecli , przy tym wfzyftkim w dofkonio* czyftosi, i co- , , dziennym umartwieniu yli, moge i ty, przy.afe raoicy dokaza tego. Po- * - wiadafz, e nicnoney krzywdy, i urazy, odpui bliniemu twemu nic móg, , ktotyaz do ywego doia, ftuchajc, iakopicrwizy moy mczennik Szczcf»an , . za Iwoie fi zaboyccgoracombdii.i onym,fak wicikakrzywd, zferca odpui. * Mowifz, zc za iefzkie grzechy twoie, furowie pokutowa niepodobno byo: ich ^ ^ ^ jprzyftapianaladowa Trudno li, i niepo- dobno wiciao , na powodnie liioie jbogaiflwy , rolkofzami,i walna Iwobo- ^•^•ff da,wzakonncy do/.konipi pogardzi, otoz msCz wzor dolkonacgo ubo- S. Atigufl ty nie mia dla zbiv ^ oicgo, tego dokaa, czego insi równi tobie wnatu i , ' ^ rze, kcndycycy.lnd/ic dokaz.i.M. O owych ziprolzonych i bdnkict w Ewah- n - .Iuc :t4.. iclicy akatz S. Caperunr re omn':s wrzyfcy fi w'yi«a- , . ^, w'..v' /iiz-f, drudzy mówili, uuinon fi zaflawiali . A iUtf.zz. ^' AWcZ'.//7/-j:'/?jW nicchjK-ii fi ii.. Owo nalz?, nic .icmogf " nj ro , odwiy , przcchodi to i mono , ogniu.Sprawicdliwo Bofka.niedbam, przy tyn i . iutU.:. Uao dobrze Apoftoi 6 powiedzia; (^mV opM quale fit ignis , y %. probabit Tymi ;o oguicm, iako nieomylna próba , auui^cn zych uczynków . i ' » nafzych ii' t . Digitized by Google

O nas

PDF-X.PL to narzędzie, które pozwala Ci na darmowy upload plików PDF bez limitów i bez rejestracji a także na podgląd online kilku pierwszych stron niektórych książek przed zakupem, wyszukiwanie, czytanie online i pobieranie dokumentów w formacie pdf dodanych przez użytkowników. Jeśli jesteś autorem lub wydawcą książki, możesz pod jej opisem pobranym z empiku dodać podgląd paru pierwszych kartek swojego dzieła, aby zachęcić czytelników do zakupu. Powyższe działania dotyczą stron tzw. promocyjnych, pozostałe strony w tej domenie to dokumenty w formacie PDF dodane przez odwiedzających. Znajdziesz tu różne dokumenty, zapiski, opracowania, powieści, lektury, podręczniki, notesy, treny, baśnie, bajki, rękopisy i wiele więcej. Część z nich jest dostępna do pobrania bez opłat. Poematy, wiersze, rozwiązania zadań, fraszki, treny, eseje i instrukcje. Sprawdź opisy, detale książek, recenzje oraz okładkę. Dowiedz się więcej na oficjalnej stronie sklepu, do której zaprowadzi Cię link pod przyciskiem "empik". Czytaj opracowania, streszczenia, słowniki, encyklopedie i inne książki do nauki za free. Podziel się swoimi plikami w formacie "pdf", odkryj olbrzymią bazę ebooków w formacie pdf, uzupełnij ją swoimi wrzutkami i dołącz do grona czytelników książek elektronicznych. Zachęcamy do skorzystania z wyszukiwarki i przetestowania wszystkich funkcji serwisu. Na www.pdf-x.pl znajdziesz ukryte dokumenty, sprawdzisz opisy ebooków, galerie, recenzje użytkowników oraz podgląd wstępu niektórych książek w celu promocji. Oceniaj ebooki, pisz komentarze, głosuj na ulubione tytuły i wrzucaj pliki doc/pdf na hosting. Zapraszamy!